
Naujausios
Trispalviai Šaukėnų langai
Tarpukario Lietuvoje sutikdami Vasario-16 -ąją – Lietuvos valstybės atkūrimo dieną šaukėniškiai medinių gryčių langus apklijuodavo trispalviu peršviečiamu popierium, o ant palangės padėdavo žvakę, kad langą apšviestų. Visas miestelis švytėdavo Lietuvos vėliavos spalvomis.
O per Vasario 16-osios iškilmes prie parapijos salės išsirikiavusi eisena traukdavo prie Vilniaus darželio, nes anuometinės Lietuvos žmonių sopulys buvo lenkams priklausęs Vilniaus kraštas.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Šventišką nuotaiką kūrė dūdų orkestras
Šaukėniškė (Kelmės r.) pedagogė ir muziejininkė Elena Burdulienė užrašė daug senų, tarpukariu gyvenusių žmonių, prisiminimų apie miestelio gyventojus, jų šventes.
Iš pasakojimų tarsi mozaiką kraštotyrininkė dėlioja to meto Vasario 16- osios šventės vaizdą. Prie parapijos salės rikiuojasi pavasarininkai, tretininkai, jaunalietuviai, šauliai. Visi su uniformomis. Rankose vėliavos. Grojant dūdų orkestrui eisena pajuda link Vilniaus darželio. Gėlynas būdavo įrengtas priešais mokyklą.
„Mes švenčiame Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, o anuomet žmonės viską darydavo, kad atgautų Vilnių, – pasakoja Elena Burdulienė. – Žinojimas, kad sostinė – ne mūsų buvo lietuvių širdies sopulys. Todėl kiekvienos šventės proga būdavo prisimenamas Vilnius, net gėlių darželis pavadinamas Vilniaus vardu.“
Dūdų orkestrą tuo metu subūrė šaukėniškis Vincas Juknys. Šis nedidelio išsilavinimo, paprastas žmogus gyveno nedidelėje trobelėje šalia Šaukėnų. Tačiau buvo didelis dūdų entuziastas. Todėl užstatė bankui savo trobelę ir nupirko instrumentus dūdų orkestrui. Tuomet kvietėsi miestelio vyrus, tikrino jų klausą. Tuos, kurių klausa gera, priėmė į orkestrą. Orkestre grodavo po 10 – 12 vyrų.
Pats V. Juknys neturėjo muzikinio išsilavinimo, nemokėjo groti iš natų. Tačiau važinėjo į Kauną, ten lankė seminarus ir išmoko pažinti natas bei groti iš natų.
V. Juknio orkestras grodavo ir bažnyčioje per Velykas, Kalėdas. Būdavo kviečiamas ir į Šiaulius. Dabar šio tarpukario entuziasto suburto orkestro būgnas ilsisi Šaukėnų muziejuje.
Vasario 16-oji būdavo laikoma didžiausia metų švente. Viršaitis ir mokytojai iš tribūnos kreipdavosi į miestelio gyventojus, sakydavo prasmingas kalbas.
Visuomeninių organizacijų atstovai rodydavo spektaklius, koncertuodavo. Paskui visi grįždavo į parapijos salę, kur vykdavo šokiai. Žmonės linksmindavosi iki vėlumos.
Miestelis nušvisdavo
Tarpukariu daugiau kaip pusė, apie 60 procentų, Šaukėnų gyventojų buvo žydai. Jie turėjo apie 13 krautuvių. Prieš Valstybės atkūrimo dieną jie į savo krautuves atsiveždavo trispalvio peršviečiamo popieriaus.
Gyventojai jį kaip mat išpirkdavo. Lietuvos vėliavos spalvų popieriumi šaukėniškiai apklijuodavo langų stiklus. Ant palangės padėdavo žvakę, kuri apšviesdavo langą, ir miestelis nušvisdavo Lietuvos vėliavos spalvomis. Sodybas puošėsi ne tik lietuviai, bet ir žydai.
Švenčių dienomis buvo stengiamasi geriau apšviesti ir miestelį. Į gatvės žibintus būdavo įdedamos žibalinės lempos. Elektros tuo metu dar nebuvo. Baimindamiesi, kad kas nors nesudaužytų žibintų, ar kad jie neužgestų, miestelio gyventojai paeiliui budėdavo naktimis. Jeigu kuris nors negalėdavo budėti, duodavo porą litų tam, kuris, norėdamas užsidirbti, sutikdavo jį pakeisti.
Tik 1931 metais miestelyje atsirado akmenų grindinys, vadinamoji bruka. Iki tol vežimais į turgų, bažnyčią ar šventes suvažiavę aplinkinių kaimų ir miestelių gyventojai į vežimus įsimesdavo eglišakių, kad jais užklotų purvynus, duobes ir galėtų išvažiuoti.
Beje, šaligatviai tuo metu jau buvo. Jie buvo lentiniai, apie pusmetrį pakelti virš važiuojamosios dalies.
Per valstybines ir religines šventes į Šaukėnus suvažiuodavo ir pėsti sueidavo žmonės gyvenantys už 10 – 12 kilometrų. Kas turėdavo miestelyje giminaičių būdavo pakviečiami į svečius, pamaitinti ir pagirdyti. Kas neturėjo, savo įsidėtus pietus vasarą valgydavo sukritę ant pievutės, žiemą – tiesiog vežimuose.
Turgaus dienomis žydų pasamdytas žmogus lipdavo ant statinės ir kviesdavo žmones į penktadieninę žydų pirtį. Už maudynes reikėdavo mokėti 20 centų.
Mažai trobų, daug žmonių
„Tarpukariu Šaukėnų miestelis buvo mažesnis plotu. Mažiau jame buvo ir trobų. Trobelės – nedidelės. Tačiau žmonių tuomet gyveno daugiau. Šeimos buvo gausios – augino daug vaikų, bet į savo mažus namelius sutilpdavo“, – pasakoja Elena Burdulienė, surinkusi gana daug medžiagos apie tarpukario gyvenimą.
Ne vieną dešimtmetį, dirbdama mokykloje, o vėliau muziejuje, ji rinko senų žmonių atsiminimus apie tarpukario Lietuvą, Šaukėnų apylinkes ir priglaudė muziejuje tuos laikus liudijančius daiktus.
E. Burdulienės iniciatyva sukurta apie 40 filmų apie išnykusius ir nykstančius seniūnijos kaimus. Daugelyje jų vaidino dar gyvi šiandieniniai Šaukėnų gyventojai. Šiandien ir iš vaidinusiųjų ne vienas jau peržengė Amžinybės slenkstį. Į muziejų ateina jų vaikai, anūkai, broliai, seserys. Prašo parodyti filmą, kuriame vaidino jų artimas žmogus. Nori pamatyti jį tokį, koks buvo gyvas.
Šie kaimeliai aprašyti, jų istorijos sugulė popieriaus lapuose. Titaniškas mokytojos, kraštotyrininkės, muziejininkės darbas neturi analogų visoje Lietuvoje.
„Tarpukariu Šaukėnų apylinkėse buvo 74 kaimai. Dabar daugiau kaip pusė išnykę, dalyje belikę po vieną – dvi sodybas. Pagalvoju, kaip gerai, kad daugelį žmonių spėjau pakalbinti, kol jie dar buvo gyvi. Galbūt valdžiai ir ne visuomet tai įdomu. Bet mes privalome būti pilietiški, kuo daugiau iš praeities iškrapštyti ir palikti ateinančioms kartoms. Apie mus tegu rašys kiti. O mes rinkime ir dėkime į užrašus ar filmuotą medžiagą viską: kaip seniau virė košę, kaip kepė blynus. Tai istorija. Ir privalome ją išsaugoti“,– įsitikinusi E. Burdulienė.
Praeities negrąžinsi, bet atminty turėsi
Kraštotyrininkė surinko medžiagą apie 26 Šaukėnų apylinkių dvarus. Dabar rašo jų istorijas ir niekaip negali užbaigti. Daug medžiagos. O surinkti ją nebuvo paprasta. Kitur tų dvarų tik griuvėsiai. Kai kur nelikę nė žymės. Dar kitur – dvarvietėje tik žolė iki pažastų. Bet ir tokiomis aplinkybėmis šį tą sužino, šį tą iškrapšto iš praeities.
Nuvažiavo į Plausgailių dvarelį. Nieko nepešė. Sužinojo tik tiek, kad Šiauliuose dar gyvena dvare dirbusi auklė. Ieškojo jos, važiavo į Šiaulius. Bet istoriją turi.
„Kartą vedžiau ekskursiją iš netolimo kaimelio atvažiavusiems žmonėms. Vienas žmogus priėjo ir paklausė, ar tiesa, kad jo mama dviračiu atvažiuodavo į Šaukėnų muziejų ir pasakodavo apie Žutautų kaimą, – mena E. Burdulienė. – Parodžiau jam savo užrašus, jo mamos nuotrauką. Vyras skaitė užrašus ir griebėsi už galvos. Ar tai šitaip įdomiai pasakoti galėjo jo mama? Juk ji buvo nemokyta! Kodėl to nežinojau, kol ji buvo gyva?“
Šiandien švenčia prie Judlės
Šiandien šaukėniškiai Vasario 16 -ąją švenčia taip pat netradiciškai. Nesėdi salėje ir neskaito pranešimų. Kaip ir tarpukario miestelio gyventojai švenčia gamtoje.
Šiemet, minėdami Valstybės atkūrimo šimtmetį, taip pat rinksis prie Judlės ežero, kur įsikūręs Amatų centras. Prieš tai dalyvaus Šv. Mišiose. Išklausys šimtą bažnyčios varpo dūžių. Apžiūrės šaukėniškių auksarankių darbų parodą.
Paskui švęs prie Judlės. Iškels vėliavą. Sugiedos valstybės himną. Apdovanos respublikiniame riešinių konkurse diplomus pelniusias auksarankes Almą Meškienę ir Zitą Nagevičienę, geriausiuoju rajono sportininkus išrinktą Egidijų Valčiuką. Virs sriubą, kuriai produktų davė verslininkas A. Jarutis. Koncertuos. Linksminsis. Rengs atrakcionus, žaidimus, varžybas.
Gamtoje švenčiama jau keleri metai. Anksčiau Vasario 16 –oji buvo paminima tradiciškai. Žmonės rinkdavosi į kultūros centrą. Klausydavo sveikinimų, pranešimų, žiūrėdavo koncertą. Paskui nusprendė švęsti kitaip.
Tiesa, langų spalvotu popieriumi šaukėniškiai šiandien nepuoš. Tačiau pasak seniūno Algimanto Šukio, anksčiau vangiai keldavę vėliavas, šiemet šaukėniškiai itin aktyviai domėjosi, kur nusipirkti vėliavų ir jų kotų.
Šaukėnų seniūnas Algimantas Šukys pasakoja, jog jų šventes prie ežero labai pamėgo šiauliečiai. Jie drauge su aplinkinių kaimelių gyventojais papildo šaukėniškių gretas.
Mat, prie ežero patogu privažiuoti. Nėra grūsties kaip per kitus masinius renginius.
Prie Šaukėnų jūra vadinamo tvenkinio įrengta sporto aikštelė su treniruokliais. Tačiau ja irgi dažniau naudojasi šiauliečiai negu vietos gyventojai. Miestiečiai čia atvyksta pailsėti savaitgaliais, pasidžiaugti gamta.
Galbūt ateities kartoms taip pat bus įdomus toks miesto ir kaimo bendravimas. Daugelis jaunų šaukėniškių šeimų važiuoja į Šiaulius dirbti, šiauliečiai į Šaukėnus atvyksta ilsėtis.
Šiaip ar taip toks bendradarbiavimas pagyvina miestelio gyvenimą, nes gyventojų čia kasmet mažėja.
„Per praėjusius metus seniūnijoje sumažėjo 95 žmonėmis, – pasakoja seniūnas A. Šukys. – Miestelyje gyventojų skaičius sukasi apie 500, seniūnijoje jų dar yra 2263. Vilties teikia grįžtantys. Kelios jaunos emigrantų šeimos grįžo ir įsikūrė gimtinėje. Nusipirko arba pasistatė namus. Kasmet atgal sugrįžta po kelias šeimas. Jauni žmonės įvertina laisvę gyventi nedideliame, pušynų apsuptame miestelyje, kur yra stipri gimnazija, darbo vietų. Be to, geras susisiekimas su Šiauliais, kur taip pat galima rasti darbo.“
Beje, nedarbo lygis Šaukėnuose – gerokai mažesnis už Kelmės rajono vidurkį – siekia tik 11 procentų.
Autorės nuotr.
Šaukėniškė muziejininkė ir kraštotyrininkė Elena Burdulienė surinko, užrašė, filmuose įamžino Šaukėnų krašto istoriją. O ją menančius daiktus priglaudė muziejuje.
Iš tarpukaryje Šaukėnuose įkurto Vinco Juknio dūdų orkestro išlikęs būgnas, Elenos Burdulienės rūpesčiu, pateko į Šaukėnų muziejų.
Šaukėnų seniūnas Algimantas Šukys viliasi, jog po emigracijos prasidės šaukėniškių grįžimas gimtinėn. Ypač tų, kurie sukūrę lietuviškas šeimas.
Šaukėnų kultūros centro darbuotojai pasirūpina, kad šiandieninės valstybės šventės būtų įdomios ir linksmos.
Tarpukarį mena vienas seniausių Laisvės gatvės namų. 1944 metais beveik visas miestelio centras sudegė per partizanų, gynusių miestelį nuo sovietinės armijos, susišaudymą.
Jūra vadinamas tvenkinys – šaukėniškių pasididžiavimas.