
Naujausios
VERSMĖS
Suvienyti gentis – sunku, dar sunkiau išlaikyti
Lietuva, kaip valstybė, susiformavo XIII amžiuje. Ją suvienijo Mindaugas, kovojęs su savo jaunystės draugais. Suvienyti gentis buvo sunku, bet dar sunkiau buvo jas išlaikyti. Taip tvirtinta Kelmės krašto muziejuje vykusiame renginyje, kuriame prisiminti Lietuvos valdovai – nuo Mindaugo, suvienijusio žemes ir gentis, iki išrinktojo ir 1775 metais savo noru atsistatydinusio Vladislovo Augusto Poniatovskio.
Dalia KARPAVIČIENĖ
daliak@skrastas.lt
Nuo Mindaugo iki Vladislovo Augusto Poniatovskio
Kelmės krašto muziejaus direktorė Danutė Žalpienė savo pranešime teigė, jog Lietuvos valstybės istorija prasideda tuo metu, kai iš Lietuvoje gyvenusių žmonių iškyla gabiausių ir stipriausių grupė, verčianti paklusti likusią gyventojų dalį. Iš lyderių vėliau išsiskyrė sumaniausi, sugebėję nurungti priešininkus, radę sąjungininkų, privertę paklusti pagal jų norimą tvarką.
Tvarkai palaikyti kiekvienas Lietuvos valdovas pasitelkė kariuomenę, įstatymus, religiją, kuria remdamasis aiškino savo ypatingą vietą tarp kitų žmonių. Įtvirtintą valdžią valdovas perduodavo savo sūnui pagal principą „aš valdau, nes mano tėvas valdė“. Kuo tvirtesni finansiniai pagrindai, tuo tvirtesnė ir valdovo valdžia.
Lietuva, kaip valstybė, susiformavo XIII amžiuje. Ją suvienijo Mindaugas, kovojęs su savo jaunystės draugais. Suvienyti gentis buvo sunku, bet dar sunkiau buvo jas išlaikyti. Baltų gentys įnirtingai priešinosi Kryžiaus žygiams, tačiau ordino riteriai baltų žemėse statėsi pilis ir skverbėsi vis giliau į Rytus.
Siekdamas apsaugoti savo valdas, Mindaugas sutiko priimti krikštą, o popiežius Inocentas IV krikščioniui suteikė savo palaiminimą ir karaliaus vainiką. Europos žemėlapyje puikavosi nauja, kol kas krikščioniškam pasaulyje dar mažai pažįstama, valstybė. Tačiau karaliaus neapkentę pavaldiniai nužudė savo valdovą Mindaugą. Bet Mindaugo kūrinys – Lietuva – neiširo ir neišnyko. Didysis nužudyto valdovo palikimas – monarchų valdžios sukūrimas su lietuviškų žemių prijungimu.
Mindaugo žudikai nesistengė sugrąžinti ikimindauginio valdymo, bet siekė tokios valdžios, kokią turėjo jų karalius. Kovodamas su priešiškais ordinais, kurie skelbėsi nešantys naujojo tikėjimo tiesą, o iš tiesų gviešėsi pagonių žemių, lietuviai dar daugiau kaip 100 metų išlaikė savo tikėjimą, tik šiai valstybei būdingą valdymą.
Kaip buvo valdoma iki Mindaugo ir vėlesniais laikais galima spręsti tik iš archeologinių radinių, nes nėra išlikę jokių ankstyvosios pagonių valstybės gyventojų užrašų. Krikščioniškų ir gretimų valstybių kronikininkų, keliautojų užrašai apie Lietuvą – gana fragmentiški. Remiantis jais, negalima atkurti nei pirmųjų Lietuvos valdovų biografijų, nei jų valdymo būdų. Apie lietuvius daugiausia rašė prieš juos antpuolius rengę vokiečiai – Livonijos ordino metraštininkai.
Nuo Mindaugo nužudymo iki Gedimino valdymo lietuviai su Vakarų Europos valstybėmis mažai bendravo. Gediminas suvokė, kad sena tauta, gyvenanti tarp Rytų ir Vakarų, negali atsiriboti nuo aplinkinio pasaulio, todėl pradėjo dialogą su katalikų bažnyčios popiežiumi, kreipėsi į Hansos sąjungos miestiečius ir amatininkus, kviesdamas juos prekiauti, laisvai atvykti į jo valdomas žemes, o jei patiks, ir įsikurti. Prancūzai, vokiečiai, anglai, kitos Europos tautos sužinojo, kad prie Baltijos jūros rytinių pakraščių gyvena darbštūs, gražūs, tvarkingi žmonės, kalbantys savo kalba, garbinantys savo dievus. Lietuvos valdovus užsieniečiai vadino skirtingai, kaip savo kunigaikščius vadino patys lietuviai – tikslių žinių nėra. Valdovų vardų lietuviškai nėra ir užrašyta, tik lotyniškai, slaviškai.
Savo valdžią valdovas išlaikė padedamas kariuomenės. Valstybėje vyravo stambioji žemėvalda, didelių miestų buvo mažai. Nuo Gedimino laikų valstybės sostine tapo Vilnius.
Lietuvos kunigaikščių dukros ištekėdavo už Rusijos ir Lenkijos valdovų sūnų, o sūnus vesdavo gretimų valstybių valdovų dukras. Lietuvoje plito stačiatikybė ir katalikybė. Tačiau patys valdovai liko ištikimi savo protėvių tikėjimui. Gedimino laikų santuokos atspindi įvairialypę diplomatiją.
Nemažai Rusijos ir Lenkijos teritorijų prie Lietuvos buvo prijungta. Gediminaičių giminės atšakos išplito po visą Europą. Vytautas kunigaikštystės valdas išplėtė iki pat Juodosios jūros, Lietuvos kunigaikštystę tuo metu sudarė trys dabartinės valstybės – Lietuva, Baltarusija ir Ukraina, dalis šiandieninės Rusijos žemių. Po Vytauto mirties Lietuvą valdė Jogailos palikuonys. Paskutinis jogailaitis Žygimantas Augustas atnaujino prosenelio Jogailos uniją, tačiau Lietuva išlaikė savo teisėtvarką, iždą. Po Žygimanto Augusto Lietuvos kunigaikščiais buvo renkami svetimtaučiai arba lenkai, kurie puikavosi tik didžiojo kunigaikščio titulais, tačiau nei lietuvių kalba, nei vietine kultūra nesidomėjo. Bene didžiausią simpatiją Lietuvai rodė Vladislovas Vaza.
Prasidėjus valdovų skyrimams, valstybėje didėjo netvarka. Per kiekvienus rinkimus buvo viliamasi unijos nutraukimo. Deja, rinkimams pasibaigus, tekdavo tiesti ranką lenkų išrinktam karaliui.
Simboliška, kad paskutiniu abiejų tautų respublikos valdovu tapo Stanislovas Augustas Poniatovskis. Tai buvo dramatiškas valstybės laikotarpis su išaugusia Rusijos imperijos įtaka, kilmingųjų grupuočių nesutarimais, dažnai – ir kariniais konfliktais šalies viduje. 1772 metais abiejų autų respublikos teritorija buvo smarkiai apkarpyta. 1793 metais Žečpospolita išgyveno antrąjį padalinimą, o po poros metų – ir trečiąją.
S. A. Poniatovskis pasirašė atsistatydinimo aktą, galutinai ištrindamas Respubliką iš žemėlapio.
„Lietuvos didžioji kunigaikštystė buvo sukūrusi gana pažangią valstybės valdymo sistemą, sugebėjusią atremti kryžiuočių įsiveržimą. Veikėjai užsiėmė veiksminga užsienio politika. Nors LDK istorija baigėsi 1795 metais, sukurta valstybingumo samprata skatina didžiavimąsi istorine praeitimi“, – pažymėjo D. Žalpienė.
Paroda – giesmė didingai Lietuvos praeičiai
Kelmės krašto muziejuje eksponuotos dailininkės Sofijos Kanaverskytės sukurtos valdovų vėliavos. Parodą autorė pavadino giesme Lietuvos praeičiai, tvirtino, taip norėjusi išreikšti savo meilę Lietuvai.
Tapyba labai sunku parodyti prabangią, didingą valdovų aplinką, labiausiai tam tinkama technika, dailininkės įsitikinimu, esanti tekstilė, aplikacija.
Eksponuota trylika vėliavų. Bene matomiausioje vietoje – karalius Mindaugas, jo žmona Morta – išmintinga, gera žmona ir motina, krikščionė, dariusi įtaką ir savo vyrui valdovui. Kitoje vėliavoje – diplomatiniais gebėjimais išsiskyręs kunigaikštis Gediminas, nuo kurio valdymo laikotarpio Lietuva jau vadinama Didžiąja kunigaikštyste. Kunigaikštis Algirdas pasižymėjo kovingumu. Auksiniu šalmu – kunigaikštis Kęstutis, kuriam priskiriamas labai gabaus karvedžio vardas. Vytauto Didžiojo valdymo laikotarpis vadinamas Lietuvos didžiosios kunigaikštystės aukso amžiumi, įvestas raštas, tvarka valstybės administravime. LDK labai išsiplėtė į Rytus. Lenkijos karalius ir kunigaikštis Jogaila pradėjo Vidurio Europos karalių dinastiją, palikęs labai daug palikuonių. Kunigaikštis Aleksandras laikomas parlamentarizmo pradininku, jis suteikė daugiau laisvių ir galių Ponų tarybai. Tačiau valdant Aleksandrui Lietuva prarado dalį savo teritorijų.
Dailininkė vėliavoje įamžino šventąjį Kazimierą, garsėjusį protingais sprendimais, pamaldumu, pastačiusiu daug bažnyčių.
Paroda baigiama Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės atvaizdais vėliavose. Nuo Žygimanto Augusto valdymo pradžios sustiprėjo santykiai su Lenkija, atsirado galimybė sukurti bendrą Lietuvos ir Lenkijos valstybę.
Dailininkės Sofijos Kanaverskytės vėliavų paroda keliavo po visą Lietuvą. Paskutinė ir galutinė stotelė – Trakų pilis, kurioje vėliavos liko ir eksponuojamos visą laiką.
Autorės nuotr.
Kelmės krašto muziejaus direktorė Danutė Žalpienė skaitė paskaitą apie Lietuvos valdovus, pristatė vėliavų su valdovų atvaizdais, parodą.
Dailininkės Sofijos Kanaverskytė valdovų vėliavų parodoje – 13 darbų.
Dailininkė vėliavose atvaizdavo Lietuvos karalių Mindaugą ir jo žmoną karalienę Mortą.
Vėliavų parodoje – ir istorinė Lietuvos vėliava, ir Aušros vartų Marija.