
Naujausios
Radviliškiečius vežios trys nauji autobusai
Praėjusių metų pabaigoje rajono politikams buvo pristatyti trys nauji keleivius rajono maršrutais vežiosiantys „Iveco“ autobusai. Kol kas vežėjui – uždarajai akcinei bendrovei EMTRA – jie neperduoti. Svarstoma, kokiu būdu tai reikėtų padaryti.
Laima AGANAUSKIENĖ
alaima@skrastas.lt
Autobusais naudosis 15 metų
Paskutiniame praėjusių metų rajono Tarybos posėdyje politikai buvo pakviesti pasivažinėti vienu iš trijų už Europos Sąjungos struktūrinių fondų bei Savivaldybės lėšas nupirktų autobusų, kurie turėtų prisidėti gerinant keleivių pervežimo kokybę bei atnaujinant rajono maršrutais važinėjančių autobusų parką.
Bendra naujųjų autobusų „Iveco Feniksbus“ vertė – per 424,5 tūkstančio eurų. 85 procentai lėšų – europinės, 15 procentų – rajono biudžeto.
Šį ketvirtadienį vyksiančiame Tarybos posėdyje autobusai bus oficialiai perduoti vežėjo funkcijas pagal koncesijos sutartį rajone atliekančiai UAB „Emtra“.
Sprendimo rengėjų siūlymu, autobusai turėtų būti perduoti pagal patikėjimo sutartį savarankiškajai Savivaldybės funkcijai – keleivių vežimo vietiniais maršrutais – įgyvendinti.
Savivaldybės administracijos siūlymu, turtas turėtų būti perduodamas kaip išankstinė kompensacija už patiriamus nuostolius iki 2033 metų birželio pabaigos, tai yra tol, kol pasibaigs koncesijos sutarties terminas.
Svarstomi perdavimo būdai
Tačiau jau komiteto posėdžiuose kai kuriems Tarybos nariams iškilo klausimų, ar toks Savivaldybės turto perdavimo būdas būtų tinkamiausias. Juo labiau, kad yra ir kitokių tokio pat turto perdavimo pavyzdžių.
Pavyzdžiui, Šiaulių rajono savivaldybė Kuršėnų autobusų parkui tokiu pat būdu įsigytus tris autobusus perdavė pagal panaudos sutartį 5 metams.
Pasak Savivaldybės Investicijų ir turto valdymo skyriaus vedėjo Gintaro Pilypo, didžiosios šalies savivaldybės pagal tokį pat projektą įsigytus autobusus vežėjams perdavė už autobusų vertę anuliuodami turimas Savivaldybės skolas.
„Bet ką daryti mums, jei mes skolų vežėjams neturime?“, – retoriškai klausė G. Pilypas Biudžeto, ekonomikos ir ūkio reikalų komitete.
Anot vedėjo, interpretacijoms vietos nelabai yra, kadangi pasirinkti ne bet kokį, o numatytą tam tikrą turto perdavimo mechanizmą juos įpareigoja projekto sąlygos ir sudaryta jungtinės veiklos partnerystės sutartis.
„Todėl siūlomas toks variantas: trims perduotiems autobusams nebūtų dengiami nuostolingi maršrutai ir daroma išankstinė užskaita iš vertės, kurią sukuria visi trys autobusai. Kiekvieną mėnesį bus kaupiama nuostolių suma. Visos eksploatacijos išlaidos liks „Emtrai“.
Garaže stovėti autobusai negalės, kadangi partnerystės sutartis įpareigoja, kad kiekvienas autobusas per metus turi nuvažiuoti ne mažiau nei 35 tūkstančius kilometrų. Kuo daugiau jie vežios orą, tuo didesni bus bendrovės nuostoliai. „Emtra“ nelabai nori šių autobusų, nes jiems geriau būtų nusipirkti naudotą ir gauti kompensacijas už nuostolius“, – sakė G. Pilypas.
Tarybos nariui Jonui Povilaičiui nebuvo aišku, kaip bus apskaičiuoti vieno autobuso nuostoliai, juk Savivaldybė dengia visus įmonės patiriamus vežimo paslaugos nuostolius.
Keleiviams – nauda, bendrovei – ne?
UAB „Emtra“ vadovas Vladas Milkonas redakcijai patvirtino, kad naujieji ekologiški, ekonomiški, patogūs, neįgaliesiems pritaikyti autobusai labiau naudingi rajono keleiviams, o ne bendrovei.
Pasak V. Milkono, planuojama, kad jie važinės miesto maršrutais, o jie nėra pelningi. Ir niekur kitur šių autobusų panaudoti nebus galima – nei užsakomiesiems reisams, nei kitokiems, todėl 35 tūkstančių kilometrų metinė rida esą jiems bus nemenkas iššūkis.
„Iš 32 rajono maršrutų pelningi yra vos keli. Nuostoliai didėja, nes kasmet mažėja keleivių – ir moksleivių, ir kitų. Per metus jų sumažėja maždaug po 200“, – sakė vadovas.
Pati įpirkti naujų autobusų bendrovė neišgali, todėl jei jau perka, tai senesnius nei 10-ies metų. Tarp 35 bendrovės turimų autobusų dauguma ir yra tokio amžiaus. Seniausiam autobusui – apie 20 metų.
Autorės nuotr.
Trys nauji autobusai „Iveco Feniksbus“ bus perduoti keleivius rajone vežančiai UAB „Emtra“.
UAB „Emtra“ direktorius Vladas Milkonas: „Per metus Radviliškio rajone sumažėja apie 200 autobusų keleivių“.