
Naujausios
Ramybės ir džiaugsmo šventė
Kalėdiniuose papročiuose vienodai reikšmingos abi šventės – Kūčių naktis ir dvi dienas trunkanti Kalėdų šventė. Lietuviškų Kūčių išskirtinumas – kalėdaičio laužymas.
Saulius JUŠKEVIČIUS
saulius@skrastas.lt
Didžiųjų švenčių išvakarėse
Pasak Radviliškio Švenčiausiosios Mergelės Marijos Gimimo bažnyčios klebono dekano Tado Rudžio, pasibaigus adventui, turime labai svarbias dienas – Kūčias ir Kalėdas.
„Kūčių vakaras – tai ramybės vakaras, kai visa šeima susirenka prie bendro stalo. Senosios Kūčių šventimo tradicijos rodo, kad tai yra bendrystės šventė, kurioje mes visi kartu turime vieną labai svarbų ritualą, svarbią tradiciją – kalėdaičio laužymą“, – sakė klebonas.
Pasak jo, Kūčių vakarienės metu labai gražiai primenama apie tikėjimo kelionę: 12 patiekalų, 12 apaštalų, 12 mėnesių.
„Po Kūčių vakarienės labai graži sena tradicija – keliauti į vakaro arba nakties Bernelių šventąsias mišias, kuriose mes prisimename, kad tai, kuo mes dalijamės, iš tiesų yra ir Dievo dovana kiekvienam iš mūsų – maistas, ramybė, bendrystė. Ir dėkojame už tai, kad Dievas tapo žmogumi, kad visa tai duotų“, – sakė klebonas T. Rudys.
Klebonas per kiekvienas Kūčias stengiasi aplankyti tėvus.
„Aišku, susėdame visi prie bendro Kūčių stalo, tačiau tai būna ne vakare, o dažniausiai – iš ryto, sulaužome kalėdaitį. Pas mus šeimoje yra tradicija, kad kiekvienas šeimos narys turi savo kalėdaitį, kurį laužo dalindamas. Taip buvo anksčiau, taip liko ir dabar. Vakare susiskambiname su kolegomis ir trumpam susitinkame pas kurį nors, pavalgome bendrą vakarienę ir grįžtame į parapijas“, – sakė dekanas.
Vakare – Bernelių šventosios mišios, ryte – ankstyvosios Kalėdų mišios. Radviliškiečiai laikosi šių tradicijų. Bernelių mišiose – daugiau jaunimo, o rytinėse Kalėdų mišiose – daugiau garbaus amžiaus žmonių.
Kalėdaičių kepimas – sunkus menas
Paklaustas apie kalėdaičius, jų gamybą, klebonas T. Rudys sakė, kad anksčiau kalėdaičius galėdavo kepti kiekvienoje parapijoje. Tuo užsiimdavo zakristijonas.
„Dabar kalėdaičius perkame Lenkijoje, nes neturime priemonių paruošti. Kalėdaičiai yra kepami vienuolynuose, leidimus turinčiose kepyklose. Kalėdaičiai yra tik katalikiškoje bažnyčioje ir paremti senąja tradicija. Nepamirškime, kad kalėdaičių niekas neturi, išskyrus lenkus, lietuvius ir, jei neklystu, rytų ar vakarų ukrainiečius“, – sakė jis.
Pasak dekano, iškepti kalėdaičius yra labai sunku.
„Kai buvau seminaristas, esu bandęs kepti, tačiau nepavyko. Tai reikia mokėti, nes negali būti jokių riebalų, jokių taukų – tik vanduo ir aukščiausios rūšies miltai. Reikalingos specialios staklės. Be galo sunkus darbas. Mano žiniomis, Lietuvoje gal yra keletas vienuolynų, kurie kepa kalėdaičius, gal dar senieji zakristijonai, kurie turi išlikusios kepimo technikos, – sakė klebonas. – Parapijoje tai padaryti būtų per sunku, nes padaugėjo gyventojų, daugiau tikinčiųjų. Vien Radviliškyje reikėtų jų iškepti apie 5-6 tūkstančius“.
Autoriaus nuotr.
Radviliškio Švenčiausiosios Mergelės Marijos Gimimo bažnyčios klebonas dekanas Tadas Rudys: „Kūčių ir Kalėdų tradicijos atgimsta, tačiau viskas priklauso nuo šeimos – kaip jų laikosi tėvai, taip laikysis ir vaikai.“