Naujausios
Įsikurta prieš 300 metų
Žardelių kaimas, jo istoriją tiriančių S. Beržinio ir A. Balčiūno duomenimis, gyvavo apie 300 metų.
Buvo leista deginti gūdžius miškus netoli Papilės tiems, kas norėjo teritoriją paversti dirbama žeme. Tai vadinama lydimine žemdirbyste. Ji taikyta valakų reformos laikotarpiu, nes visi žemės sklypai Žardeliuose buvo ne mažesni kaip valakas (21,36 hektaras) ir ne kažkiek didesni.
Pirmasis atspirties taškas paieškoms – 1637 ir 1662 metų Papilės valsčiaus inventorizavimo duomenys. Šie dokumentai įrišti tarp kitų tuo metu sudarytų Žemaičių vyskupo valdų aprašų, tačiau ten neaptikta jokio įrašo apie Žardelių kaimą.
Oficialus pirmasis jo atsiradimą liudijantis dokumentas – XVIII amžiaus pabaigoje užfiksuoti keli žemės sklypai. Kiekvienas – maždaug valako didumo. Savininkais nurodyti Matų, Beržinių, Kušleikų, Baldauskų, Galinių šeimos. Jų šiandieniniai palikuonys iš giminaičių pasakojimų kilmę įžvelgia Žardeliuose.
Būtent tuo laiku galėjo įsikurti Žardeliai.
Žemaitija XVII – XVIII amžiais nukentėjo Lenkijos ir Lietuvos karuose su Švedija ir Rusija. Paskutiniame jų – Šiaurės kare (1700 – 1721 metais) švedai buvo okupavę Žemaitiją, vėliau – ir visą Lietuvą. Pasitraukė, kai Rusijos caras Petras I 1709 metais sumušė Švedijos armiją ties Poltava.
Dėl karų kraštas ištuštėjo. Žmones išguldė ir 1708 – 1711 metų maras.
Žemaičių vyskupo stalo valdų apraše nurodyta, kad po epidemijos Žemaitijoje beliko vienas trečdalis gyventojų, ypač nukentėjo kaimai.
Vėliau istorijos šaltiniuose užfiksuota: Žemaitijos Šiaulių ekonomijoje valstiečių ūkių ženkliai padaugėjo. 1765 metais uždrausta deginti miškus dėl dirbamos žemės.
S. Beržinio ir A. Balčiūno tebesudarinėjamo geneologinio medžio duomenys sutampa su bendrosios istorijos faktais.
"Turiu dokumentą, kad mano proprosenelis 1806 metais gimė netoli Žardelių, – sakė S. Beržinis. – Panašu, kad jo tėvai susituokė apie 1770 metus, o buvo gimę dar kokius 30 metų anksčiau. Jų registravimo įrašuose nurodyti Užgulbinai ar Gulbinai, kurie įeina į Žardelių kaimo teritoriją. Buvo naujakuriai. Valakų reformos ir lokalizuotai taikomos lydiminės žemdirbystės laikais".
Praėjęs šimtmetis – paskutinis
Pastarojo šimtmečio dokumentuose užfiksuota, kad Žardelių kaime 1923 metais buvo 9 ūkiai, gyveno 59 žmonės. Vaikai lankė nuo 1918 metų veikusią pradinę mokyklą, kuri po dešimtmečio iškelta į gretimą Barvydžių kaimą.
Pokaryje sovietinė valdžia ištrėmė į Sibirą arba įkalino lageriuose 17 žardeliškių. 1959 metais atlikto Lietuvos gyventojų surašymo duomenimis, Žardeliuose beliko 41 gyventojas. Po to sekęs kitas surašymas 1970 metais paskelbė: 4 gyventojai. Galiausiai visi jie paliko namus dėl melioracijos. Kaimas panaikintas 1977-ųjų kovo 30 dieną, vėliau tuščia teritorija prijungta prie Barvydžių kaimo.
"Paskutiniai kaimo gyventojai buvo šimtametis senolis, viena nebylikė ir mano mama, o galiausiai ji vienintelė liko Žardeliuose iki išsikėlimo į Barvydžius," – mena S. Beržinis.
S. Beržinis sako, kad jų šeimoje pirmasis pasakojimas apie Žardelius užrašytas maždaug prieš 30 metų, tai, ką prisiminė mama.
Po to jis suorganizavo buvusio kaimo gyventojų susitikimą. Pokalbiuose ryškėjo daugybė faktų.
Kaip pažįstami anksčiau bendravę S. Beržinis ir A. Balčiūnas sužinojo esą pusbroliai. Turį tą patį prosenelį.
Abu prieš porą metų apsisprendė istoriją užrašyti. Pirmiausia pakalbinti visų Žardeliuose registruotų ūkių šeimininkus ar jų palikuonis, giminaičius. Ieškojo pagal 1997 metais žemėtvarkininkų sudarytą kaime savininkų turėtos žemės nuosavybės teisei atstatyti ribų nustatymo planą.
Pusbroliai lankė pašnekovus. Iš pradžių rinkosi bendraamžius ir vyresnius. Kai kurie nebeprimato ar nebeprigirdi, tačiau atmintis gera. Paskui gilinosi į jaunesniųjų likimus. Pajuto pašnekovų palankumą.
Tuo pačiu domėjosi krašto istorija. Rėmėsi istorikės Vidos Girininkienės apie Papilės kraštą paskelbtais faktais. Archyvuose surado svarbių dokumentų.
Vis kankino klausimas: kodėl pirmajame išlikusiame Papilės krašto kaimų žemėlapyje nepažymėti Žardeliai? Iš specialistų išgirdo, kad to žemėlapio sudarytojas nebuvo geografas, o kunigas, tad stokojo precizinio tikslumo.
Asmeninės šeimos patirtys
Pusbroliai vis ieško naujų pašnekovų apie gyvenimą Žardeliuose. Gal atsilieps kas nors, perskaitęs "Šiaulių krašto" publikaciją.
S. Beržinis gimė 1944 metais, kai prie Žardelių artėjo fronto linija. Nuo jo pasitraukusi mama pagimdė viensėdyje prie Akmenės. Kai grįžo į namus, rado sveikus abu vyro brolius Vladą ir Vincą, kurie buvo likę miškuose saugoti gyvulių bandą.
Prasidėjo kolektyvizacija. Žardeliuose iš lūpų į lūpas sklido posakis apie pasirinkimą: "Arba į kolchozą arba į vagoną".
A. Balčiūnas patikslina, kad toks pasirinkimas ūkininkams pasiūlytas Barvydžių mokykloje įvykusiame steigiamajame kolchozo susirinkime.
S. Beržinis sako, kad mama paskutinė neatsispyrė – įstojo. Nebepajėgė atsiskaityti su pyliavomis, pavyzdžiui, užauginti runkelių. Viena pati nebeišgalėjo išmaitinti šeimos. Nors ir laikė daugybę bičių, medų veždavo pardavinėti Rygos turguje. Augino šešis vaikus, o vyras – Sibire, kaip politinis kalinys. Arkliais pavėžėjo kelis partizanus į Draginius ir kelyje iš Kruopių į Papilę pro Zabikus susitiko šlajais keliaujantį partorgą, kuris per susišaudymą žuvo. Porą metų pavyko išsaugoti paslaptį. Galiausiai saugumiečiai sužinojo, nuteisė vadinamoji "trojka". Sūnus turi archyvuose surastus Juozo Beržinio tardymo protokolus. Šeima vėliau sužinojo apie žūtį lageriuose.
Žardeliuose dar areštuoti, taip pat "trojkų" nuteisti Juozas Balčiūnas, Antanas Galinis, Antanas Dinius, Mykolas Matas.
Ona Beržinienė išsikraustė į savo mamos Barboros Rimeikienės sodybą. Tikruosius namus tvarkė vyro broliai, abu nevedę. Jie kurį laiką ir augino nuo mamos atskirtą jos jaunėlį Stasį.
Kai paaugęs grįžo pas mamą, vasaromis ganydavo kolūkio avis.
Iki smulkmenų įsiminė, kaip namus užgriuvo stribai ir kareiviai. Išvežė tardymams į Akmenę mamą, į Šiaulius – tėvo brolį Vladą. Vaikai suprato, kad dėl kalinčio tėvo. Brolį Vincą paliko, nes, kaip vėliau jis džiaugėsi, sugebėjo apsimesti kvaileliu. Iš kaimynų dar suėmė Juzinėlį Matą.
Vienus likusius vaikus apie dvi savaites saugojo kareiviai. Į mokyklą neleido, iš trobos į tualetą vienų nepaleisdavo. Laukė, kas į namus ateis iš miško.
Po dviejų savaičių grįžo suimtiejivisi žardeliškiai, bet po savaitės gavo šaukimus vėl atvykti į saugumo būstinę.
Buvo mušami, todėl Juzinėlis bijojo naujų kančių, nebevažiavo į Šiaulius, o pasikorė miške netoli namų. Nežinojo žmogus, kad reikėjo k pasirašyti, jog neturi nusiskundimų.
S. Beržinis stengėsi mokytis, baigė Kruopių vidurinę mokyklą, Lietuvos žemės ūkio akademijoje įgijo inžinieriaus profesiją. Dirbo šaltkalviu, suvirintoju, tekintoju, mechaniku, per pastaruosius tris dešimtmečius vadovavo kelioms rajono įmonėms. Tapęs pensininku tebėra Savivaldybės tarybos narys.
Atgaivintas paveldas
Knygos apie Žardelius viršelyje nuotraukos. Ąžuolas – vienintelis buvusios sodybos ženklas.
Koplyčios, statytos 1939 metais, viršūnė. Kitką melioratoriai sudaužė maždaug, naikindami Žardelių kaimą. Apie pusšimtį metų krūmuose mėtėsi, bet žardeliškiai restauravo.
Prieškariu buvo pastatyta ir mažesnioji koplytėlė – prie kelio, todėl melioratoriai ją paliko nesunaikinę.
Iš praėjusio šimtmečio išlikęs ir apsamanojęs paminklinis akmuo, su viršuje nukaldintu kryžiumi.
S. Beržinis sako, kad ant viršelio turėjo būti dar vienas kryžius. Jo dalį meistras nukalė iš akmens su Žardeliuose gyvenusių ūkininkų pavardėmis ir atvežė prie koplytėlės. Paliko – kol pamatą išbetuonuos. Bet dingo. "Vagys galėjo tokią sunkenybę tik kokiu miškovežiu pasikelti", – mano S. Beržinis. Jam vėliau žmonės sakė, pas ką matę jau perdirbtą kryžių.
Kelios nuotraukos – su poilsiavietės vaizdais. Ją įrengė Algirdas Martyšius – dovana Lietuvai šimtmečio proga.
Vyrai buvo sumanę iškelti didelį užrašui "Žardeliai", tačiau negavo leidimo, nes tokio kaimo juk nebėra. Iškėlė – "Žardelių miško parkas".
Istoriniai faktai apie buvusį kaimą, jo sklypų brėžiniai sutalpinti informaciniame stende.
Viskas įrengta už asmenines S. Beržinio ir jo bendraminčių lėšas bei talkininkų pastangomis.