Priešinamasi skulptūrai su drakonu

Priešinamasi skulptūrai su drakonu

Prie­ši­na­ma­si skulp­tū­rai su dra­ko­nu

Ar­tė­jan­čiai Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės 100-me­čio su­kak­čiai ku­ria­mą skulp­tū­rą nu­ma­ty­ta pa­sta­ty­ti ša­lia Pa­pi­lės (Ak­me­nės r.) baž­ny­čios. Su­ma­ny­mas kri­ti­kuo­tas praė­ju­sį ant­ra­die­nį vie­tos pa­gy­ve­nu­sių žmo­nių klu­bo „At­gai­va“ na­rių su­si­rin­ki­me.

Vy­tau­tas RUŠ­KYS

vytautas@skrastas.lt

„At­gai­vos“ klu­bo na­riai sa­kė, kad po­kal­biui su­si­rin­ko, pa­skai­tę „Šiau­lių kraš­to“ pub­li­ka­ci­jas „Dra­ko­nas – į kai­my­nus Si­mo­nui Dau­kan­tui (2016 05 12) , „Pa­pi­lė tu­rės priim­ti dra­ko­ną?“ (2016 06 02).

Ra­šy­ta, kad 2018 me­tais ša­lia mies­te­lio baž­ny­čios tu­rė­tų bū­ti pa­sta­ty­ta skulp­tū­ra, vaiz­duo­jan­ti be­si­rai­tan­tį dra­ko­ną ir vir­šum jo pa­ki­bu­sį ant ark­lio rai­tą šven­tą­ Jur­gį. Toks kū­ri­nys mo­nu­me­ta­lu­mu pre­ten­duo­ja pri­lyg­ti Pa­pi­lės vi­zi­ti­ne kor­te­le esan­čiam Si­mo­no Dau­kan­to pa­mink­lui.

Pa­pi­lės se­niū­nas An­ta­nas Vai­čius vie­šai tei­gė: „Ne­be­bus kei­čia­ma te­ma – pa­mi­nė­ti Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės pa­skel­bi­mo 100-me­tį nu­ma­ty­tu re­li­gi­niu ak­cen­tu. Ne­bus kei­čia­ma ir pa­rink­ta vie­ta skulp­tū­rai – ne­to­li baž­ny­čios.“

Tuo tar­pu ant­ra­die­nį pa­pi­lė­niš­kiai su­si­rin­ki­me pa­si­ra­šė siū­ly­mą iš nau­jo svars­ty­ti, ar pa­si­rink­tas tin­ka­mas vaiz­di­nys su­kak­čiai pa­mi­nė­ti.

Ste­bė­ta­si, ko­dėl ne­skelb­tas kon­kur­sas skulp­tū­ros idė­jai. Ko­dėl ne gy­ven­to­jai spren­dė, ku­rią pa­si­rink­ti įgy­ven­din­ti. Esą nevė­lu tai pa­da­ry­ti.

Pa­pi­lės kul­tū­ros na­mų re­ži­sie­rė Ni­jo­lė Gru­džins­kie­nė sa­kė, kad yra šo­ki­ruo­ta jau pa­rink­tos skulp­tū­ros es­ki­ze pa­teik­tų pro­por­ci­jų.

„Kai pa­ma­čiau, koks bus di­džiu­lis dra­ko­nas ir ma­žu­tis šven­tas Jur­gis, pa­gal­vo­jau: Jūs, ma­ži žmo­ge­liu­kai, ant sa­vo ark­liu­kų su šiau­di­niais pa­ga­liu­kais ne­lies­kit di­de­lių sli­bi­nų, nes gau­sit sprig­tą ir at­ver­sit ka­no­pas“, – sa­kė N. Gru­džins­kie­nė.

Ji ro­dė baž­ny­ti­nį pa­veiks­lą su šven­tuo­ju Jur­giu. Jis – di­din­gas pir­ma­me pla­ne, o ge­ro­kai ma­žes­nis dra­ko­nas su­vo­kia­mas kaip nu­si­lpęs.

„Tuo tar­pu Pa­pi­lė­je nu­ma­ty­tas dra­ko­nas toks iš­raiš­kin­gas, jog ga­li įbau­gin­ti pro­šal ei­nan­čius vai­kus, nors tu­rė­tų ska­tin­ti mal­dai“, – tei­gė N. Gru­džins­kie­nė.

Ji įžvel­gia, jog skulp­tū­ros au­to­rius gal­būt koks lais­va­ma­nis ar net sa­ta­nis­tas – jei iš­krai­po re­li­gi­nes ver­ty­bes.

Pri­si­min­ta is­to­ri­ja vie­na­me Vi­du­rio Lie­tu­vos mies­te­ly­je, kai ku­ni­gas su­kri­ti­ka­vo sei­mū­no su­ma­ny­mą pa­sta­ty­ti pa­mink­lą ožiui. Ka­dan­gi jis sie­ja­mas su eg­zor­ciz­mu. Įž­velg­ta, kad dra­ko­nas taip pat tu­ri pa­na­šių są­sa­jų.

„Pa­pi­lė­je ir­gi ga­li­ma pa­keis­ti pla­nus, kol mes, se­nie­ji, neiš­mi­rė­me, nes jau­ni­mas ty­li – jiems vis­kas bus ge­rai, ką pa­sta­tys“, – sa­kė su­si­rin­ki­me da­ly­va­vu­sios mo­čiu­tės.

Pa­pi­lė­je pri­si­me­na­mas Anykš­čių mė­gė­jų teat­ro spek­tak­lis apie Si­mo­ną Dau­kan­tą ir jį vai­di­nan­čio ak­to­riaus žo­džiai: „Mies­te vie­ni kur­miai, o tik vie­nas ki­tas ant ša­li­gat­vio čirš­kian­tis žvirb­lis.“

„Ne­gi mes, pa­pi­lė­niš­kiai, esa­me kur­miai, ku­riems tas pa­ts, kas mus pa­si­tiks prie baž­ny­čios var­tų“, – sa­kė N. Gru­džins­kie­nė.

To­je vie­to­je, Pa­pi­lės se­niū­no A. Vai­čiaus tei­gi­mu, ne­be­tu­rė­tų lik­ti kry­žiaus. Tuo tar­pu su­si­rin­ki­mo da­ly­viai tą kry­žių pa­va­di­no mies­te­lio re­lik­vi­ja. Se­no­lių tei­gi­mu, jis ne šim­to ar dvie­jų se­nu­mo, o dar dau­giau. Su­si­rin­ki­me nu­spręs­ta ne­leis­ti kry­žiaus iš­kel­ti.

Siū­ly­ta pri­si­min­ti Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės iš­ta­kas nuo var­pi­nin­kų, auš­ri­nin­kų ju­dė­ji­mų. Tad pa­mink­las Pa­pi­lė­je ga­lė­tų bū­ti su auš­ros ar var­po sim­bo­liais, pri­tai­kant tau­ti­nių mo­ty­vų. Tuo­met Pa­pi­lės cent­ras iš­lai­ky­tų pa­mink­lu S. Dau­kan­tui ku­ria­mą tau­tiš­ku­mo dva­sią.

Ma­no­ma, kad skulp­tū­rai yra tin­ka­mes­nė erd­vė prie kul­tū­ros na­mų. Prie baž­ny­čios sta­to­mi au­to­mo­bi­liai, ir var­gu ar jų su­pa­ma iš­kil­sian­ti skulp­tū­ra at­ro­dy­tų gar­bin­gai.

Au­to­riaus nuo­tr.

REI­KA­LA­VI­MAS: Pa­pi­lės se­niū­ni­jos pa­gy­ve­nu­sių žmo­nių klu­bo „At­gai­va“ na­riai su­si­rin­ki­me dis­ku­ta­vo, kaip tin­ka­miau pa­gerb­ti Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­my­bės 100-me­tį.

PA­RA­ŠAI: Pa­pi­lės se­niū­ni­jai pa­reikš­tų rei­ka­la­vi­mų pro­to­ko­lą pa­si­ra­šė se­no­sios mies­te­lio gy­ven­to­jos.

KRY­ŽIUS: Prie baž­ny­čios no­ri­ma iš­sau­go­ti ke­lių šimt­me­čių se­nu­mo kry­žių.