
Naujausios
Penkių moterų istorijos – apie imigrantų gyvenimą
Radviliškio viešojoje bibliotekoje parodytas pilnametražis dokumentinis filmas „Pasaulio virtuvė“ apie penkių imigrančių likimus. Žiūrovai galėjo padiskutuoti su filmo autoriais apie kitų tautybių žmonių integraciją Lietuvoje.
Saulius JUŠKEVIČIUS
saulius@skrastas.lt
Filmas apie moteris
Filme pasakojama apie penkias moteris, kurios atsikraustė gyventi į Lietuvą iš skirtingų pasaulio šalių, skirtingais istoriniais laikotarpiais, dėl skirtingų priežasčių ir čia rado savo namus.
Aktorė ir režisierė Alicia Gian atkeliavo iš JAV pagal studentų mainų programą ir pasiliko, nes rado savo meilę. Didžiausia jos svajonė buvo turėti teatrą ir šeimą. Amerikoje turėti šiuos abu dalykus vienu metu jai atrodė nerealu.
Diplomatė čečėnė Aminat Saijeva į Lietuvą atvyko oficialaus vizito kaip Čečėnijos užsienio reikalų viceministrė, bet antrą viešnagės dieną Čečėnijoje prasidėjo Grozno šturmas. Moteris tiki, kad gyvenime dar išauš diena, kai ji pamatys Šiaurės Kaukazo tautas, besidžiaugiančias gyvenimu.
Mykolo Romerio universiteto magistrantė Keisha Laraine Ingram, baigusi studijas, panoro likti gyventi ir dirbti Lietuvoje, nes čia jaučiasi saugi ir laiminga. Ji statė tiltus Jamaikoje, tiesė kelius Afganistane, projektavo aikštes Zambijoje, o Lietuvoje nori sukurti savo verslą.
Urugvajietė Marisa Leonavičienė į protėvių žemę sugrįžo kartu su keturiais vaikais. Vos baigusi mokyklą, ji išvažiavo į Lietuvą, ruošėsi čia pasilikti gyventi, kurti savo verslą, bet išsigando reketo ir kartu su vyru lietuviu grįžo į gimtąjį Urugvajų. Susilaukusi keturių vaikų, moteris nusprendė, kad jie privalo patirti, ką reiškia gyventi Lietuvoje ir būti lietuviais.
Romų integracijos namų vadovė, socialinė darbuotoja Božena Karvelienė ne sykį turėjo nuryti karčią piliulę, nes yra romė. Moteris paliko taborą ir ryžosi pradėti gyvenimą nuo nulio. Jauna moteris pasiekė savo – įgijo išsilavinimą, sukūrė šeimą, augina du vaikus.
Filmas gimė po spektaklio
Susitikime su radviliškiečiais dalyvavusi filmo scenarijaus autorė ir režisierė Aistė Ptakauskė sakė, kad filmo kūrimas prasidėjo nuo pasiūlymo parengti spektaklį, prasmingai užbaigiantį kasmetę pilietinę akciją „16 dienų be smurto prieš moteris“.
„Tada kilo mintis atkreipti lietuvių dėmesį į mažai pastebimą moterų grupę – migrantes, kurios į Lietuvą atsikraustė iš kitų šalių ir kultūrų. Kuo jos skiriasi nuo lietuvių, kuo panašios?“ – apie filmo kūrimo pradžią sakė režisierė.
Režisierės žodžiais, lietuviai dažnai atrodo šalti ir nesvetingi ne todėl, kad iš prigimties būtų pikti ir įtarūs, bet per mažai žino, kaip jaučiasi ir ką veikia į Lietuvą iš užsienio atsikraustę žmonės, nes mažai su jais bendrauja.
„Spektaklis patvirtino, kad noras tai sužinoti yra. Tada ir gimė idėja „Pasaulio virtuvę“ paversti dokumentiniu filmu, kuris galėtų pasiekti visus Lietuvos kampelius“, – sakė A. Ptakauskė.
Režisierė pasakojo, kad kalbinti Lietuvos kino operatoriai atsisakė dirbti kartu, todėl teko samdytis operatorių norvegą.
„Lietuviams kino operatoriams tema apie moteris, matyt, pasirodė nereikšminga, tačiau norvegas mielai sutiko bendradarbiauti“, – aiškino A. Ptakauskė.
Susitikime dalyvavusi humanitarinių mokslų daktarė, Lygių galimybių plėtros centro projektų vadovė Margarita Jankauskaitė su radviliškiečiais diskutavo apie lietuvių požiūrį į imigrantus bei jau nuo seno šalia mūsų gyvenančius kitų tautybių Lietuvos piliečius, pagalbą jiems integruojantis į šalies gyvenimą, kitų tautybių kultūras, religijas.
Abi viešnios atsakė ir į žiūrovų klausimus.
Autoriaus nuotr.
PRISTATYMAS: Į filmo premjerą atėjusius žiūrovus pasitikdavo molbertai su filmo herojų nuotraukomis.
REŽISIERĖ: Filmo scenarijaus autorė ir režisierė Aistė Ptakauskė radviliškiečiams atviravo, kad dar daug kas liko už kadro, daug ką reikia suprasti tarp eilučių.
MENOTYRININKĖ: Humanitarinių mokslų (menotyros krypties) daktarė Margarita Jankauskaitė diskusijoje su žiūrovais daugiau dėmesio kreipė į žmonių tarpusavio santykius, vidinį pasaulį.
ŽIŪROVAI: Radviliškiečiams pristatyto filmo apie moteris premjerą daugiausia žiūrėjo moterys.