
Naujausios
Papilės istorinį kryžių – be pagarbos į sandėlį
Aikštė šalia Papilės bažnyčios ir Simono Daukanto muziejaus yra likusi be paminklinio kryžiaus. Tai vienas iš seniausių miestelio akcentų, kurį gerbė tikintieji, vertino istorikai, kraštotyrininkai. Net sovietmečiu nedrįsta jo perkėlinėti. Praeitais metais išgabentas į sandėlį, nes tai – „vietinės reikšmės objektėlis.“
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Gyventojai pasipriešino
Papilėniškiai buvo girdėję parapijos klebono nuomonę: metalinis kryžius stovi nelabai patogioje vietoje. Trukdo transporto judėjimui. Į bažnyčios kiemą būtų sudėtinga įvažiuoti gaisrinėms, jei kiltų nelaimė.
Kad toje vietoje nebeturėtų likti kryžiaus – yra teigęs Papilės seniūnas Antanas Vaičius. Tuomet, kai 2016 metais įsiplieskė diskusijos, ar prie bažnyčios dera statyti paminklą šv. Jurgiui. Svarstyta, kad šis kūrinys turėtų pakeisti paminklinį kryžių.
Tačiau vietos tikintieji ir kiti bendruomenės aktyvistai ėmė prieštarauti. Kryžių pavadino miestelio relikvija, reikalavo ją išsaugoti.
Pirmadienį Papilės kultūros namuose vykusiame gyventojų susitikime su rajono savivaldybės administracijos atstovais klausta, kur dingęs paminklinis kryžius.
Seniūnas A. Vaičius atsakė, kad išvežtas į netoli Papilės esančios bendrovės sandėlius. Esą ruošiamasi restauruoti.
Specialistai svarsto: kodėl reikia mėnesius ruoštis nesudėtingiems darbams. Juk dienos kitos pakanka nuvalyti vieną kitą apnašą ir padažyti.
Kryžių numatyta sugrąžinti į aikštę, kai bus atliekami jos kapitalinio remonto darbai pagal parengtą projektą. Jame pažymėta, kad prie tako į bažnyčią stovės du paminklai. Naujausias šventasis Jurgis užims buvusią kryžiaus teritoriją, o šis atsidurs kitoje tako pusėje.
Į aiškinimus klausytojai reagavo replikomis: paskubėkite sugrąžinti kryžių.
Paveldosauga nesaugo
„Šiaulių krašto“ kalbinti papilėniškiai stebėjosi, kad jokie darbai vis neatliekami. Tai kodėl jau pernai skubėta pašalinti paminklinį kryžių?
„Pro kryžių eidama persižegnodavau ar paprasčiausiai nulenkdavau galvą, o dabar su širdgėla nužvelgiu tuščią vietą, – sakė miestelio gyventoja. Ir vis svarstau: ko siekiama į sandėlius išvežti kryžių, laikyti be pagarbos“.
Ji apgailestavo, kad miestelio vertybe nesirūpina nė Savivaldybės administracija.
Jos vyriausiasis specialistas paveldosaugos reikalams Antanas Gabalis teigė „Šiaulių kraštui“, kad su juo derintas aikštės pertvarkymo projektas. Tačiau specialistas nepareiškė jokių reikalavimų dėl paminklinio kryžiaus, kadangi jis neįtrauktas į saugomų kultūros paveldo objektų sąrašą.
„Jis yra vietinės reikšmės objektėlis, neturiu jokio aprašo, kada atsirado ir kokiomis sąlygomis, – sakė A. Gabalis. – Aikštės projektuotojai taip pat nerado žmonių, kurie žinotų“.
Išsaugota atmintyje
Papilėje gyvenančiai Lietuvos garbės kraštotyrininkei Danutei Veisienei miestelio senbuviai pasakoję apie karo laikų tradiciją – prie šio kryželio pirmiausia sustodavo laidotuvių procesija. Būdavo pastatomas karstas, iš bažnyčios prie velionio ateidavo kunigas. Tuo metu aikštė buvo kaip bažnyčios teritorija.
„Panašu, kad žemaičiuose buvo įprasta atokiau priešais bažnyčios duris stovinčius kryžius palaikyti laidotuvių tradicijai“, – mano D. Veisienė.
Tarybiniais laikais papilėniškiai karsto nebestatydavo prie kryžiaus. Tokia pagarba mirusiam buvo atiduodama prie pat bažnyčios durų.Gali būti, kad ši tradicija nunyko ne be valdžios įsikišimo.
Tačiau ar bandė kryžių nugriauti – D. Veisienė negirdėjusi. Jos manymu, panašu, kad kas nors apgynė. Ji prisimena, kaip išgelbėtas Simono Daukanto paminklas, kai pokaryje buvo atsiųsti traktoriai nuversti, ir vėliau, kai išasfaltavo Kuršėnų – Mažeikių kelią, norėta, kad į jį būtų Simonas Daukantas pasuktas veidu.
Vienas iš Papilės senbuvių, kelis dešimtmečius vadovavęs vietos tarybiniam ūkiui Vytautas Lapėnas, negirdėjo planų sunaikinti kryžių prie bažnyčios. Būdavę tik ideologinių vadų paburbėjimų.
D. Veisienė abejoja populiariais pasakojimais, kad kryžius galėjo būti atkeltas į Papilę iš jos apylinkių, kur buvo pastatytas vienam iš 1863 metų sukilėlių. Tačiau nėra tai patvirtinančių dokumentų.
Kito Papilės kraštotyrininko Stepono Adomavičiaus duomenimis, kryžius netoli bažnyčios pastatytas čia kunigavusio Petro Jurskio pastangomis ne vėliau kaip 1914 metais.
„P. Jurskis buvo gamtos mokslų mėgėjas, Papilės apylinkėse surinktų fosilijų padovanojo Lietuvos muziejams, – sakė S. Adomavičius. – Tad niekas kitas negalėjo sugalvoti geologines vertybes įkomponuoti į kryžių – toks bene vienintelis Lietuvoje ir atsirado su fosilijomis“.
Kraštotyrininkas dar nustatė, kad ne metalinis buvo pirmasis kryžius, o iš balto marmuro. Jis užfiksuotas ikikarinėse nuotraukose.
Autoriaus nuotr.
Į akmenį įmontuoto metalinio kryžiaus Papilėje iš vietos nedrįsta pajudinti net gūdžiais sovietiniais laikais, tačiau pernai ... išrautas.
Lietuvos garbės kraštotyrininkė Danutė Veisienė girdėjusi Papilės senbuvių pasakojimų apie pagarbą kryžiui prie bažnyčios vartų.
Papilės kraštotyrininkas Steponas Adomavičius įsitikinęs, kad istorinis kryžius Papilėje stovėjo daugiau kaip šimtą metų.