
Naujausios
Netikėta paroda netikėtoje erdvėje
Akmenėje eksponuojama audio-tapybos instaliacija „Slinktis“. Ją apleisto dviaukščio pastato erdvėje bemaž tris savaites kūrė Saulė Želnytė iš Klaipėdos ir Martynas Jankevičius iš Vilniaus.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Pastato salėje, kur tarybiniais laikais veikė valgykla, pirmiausia sudomina simetriškai ištampytų baltų tekstilės siūlų proporcingos gijos. Jos kas valandą gali atrodyti skirtingai – savotiškai nušvinta, priklauso nuo to, kokiu kampu šviečia saulė.
Siūlams ištampyti daugiausiai prireikė M. Jankevčiaus pastangų. Jis pabrėžė, aplinka sukurta kolegės tapybai suvokti.
S. Želnytė Akmenėje buvo atsidėjusi nutapyti pačią didžiausią drobę iš eksponuojamų. Visos kitos pristatytos anksčiau rengtose parodose „Slinktis“ Kauno rotušėje, paskui – Klaipėdoje. Tik Akmenėje eksponuojama ne sterilioje parodų aplinkoje, o tarp daugybės smėlio ir netinkuotų lubų. Tai lyg įrėmina tapybą.
„Iš visų trijų „Slinkčių“ – Akmenėje sukurta rimčiausia“, – įvertino S. Želnytė.
„Parodos lankytojai neįprastos aplinkos paskatinami ne tik žiūrėti į paveikslą, bet tuo pačiu jį kurti“, – sakė parodos iniciatorius Akmenės krašto muziejaus darbuotojas Mindaugas Laukys.
Autorė sakė nesistebinti daugelio lankytojų nuostata: „Taip piešti visi galėtume“. Iš pirmo žvilgsnio dažnas paveikslas atrodo lyg vienspalvė erdvė.
„Būtent toks noras ir yra gerai, gal žmogus pabandys kurti – kad spalvomis išreikštų savo būseną, – sakė dailininkė. – Ir pajus, kad tapyba nėra vien konkrečių daiktų vaizdavimas. Kai imi vaizduoti tokius dalykus, kurių negali apčiuopti“.
O kaip žiūrovui pamatyti tai, ko pati autorė negali apčiuopti?
„Reikia išjausti. Gal net atsidurti tapytojo būsenos. Pakanka, kad parodos lankytoją bent vienas paveikslas užkabina. Galbūt kitas užkabins, kai ateis kitą kartą“, – atsakė autorė.
Menotyrininkė Danguolė Ruškienė ekspozicijos pavadinimą „Slinktis“ aiškina bandymais parodyti, kad norint išeiti iš šiuolaikinės rutinos, reikalingi pokyčiai.
„Kūryba turi savyje jėgą, kuri gali sutrikdyti įprastą kasdienių elementų prisodrintą slinktį ir gali tave išplėšti iš uždaro rato. Tai yra vienas iš būdų išsilaisvinti“, – sako D. Ruškienė.
M. Jankvečiaus nuomone, žmogus ateina į parodą ir išeina iš jos toks pats, koks buvo, „bet jam kažkas atsitiko, kas atsitiko – jis ir pats nežino“.
Autoriaus nuotr.
Dailininkė Saulė Želnytė ekspozicijos leitmotyvu parinko rašytojo Kobo Abės pastebėjimą „Smėlis niekada nesiilsi“. Ir sakė, kad ir žmonės nuolat kinta kaip smėlis.
Akmenės centre dešimtmečiais apleistos buvusios valgyklos lubos tiko audio-tapybos instaliacijai.