Nemokami autobusai – gelbėjimosi ratas

Nemokami autobusai –  gelbėjimosi ratas

Ne­mo­ka­mi au­to­bu­sai – gel­bė­ji­mo­si ra­tas

Nuo šio mė­ne­sio pa­bai­gos Pak­ruo­jy­je bei mies­to apy­lin­kė­se pra­dės va­ži­nė­ti vie­tos gy­ven­to­jams ne­mo­ka­mi marš­ru­ti­niai au­to­bu­sai. Tai bus da­lis sa­vi­val­dy­bės pra­de­da­mo eko­no­mi­nio eks­pe­ri­men­to, ku­rio pa­grin­di­nis tiks­las – stab­dy­ti beiš­si­vaikš­tan­čius žmo­nes.

Ja­ni­na ŠA­PAR­NIE­NĖ

janina@skrastas.lt

Gat­vės te­be­tuš­tės

Praė­ju­sią sa­vai­tę Pak­ruo­jį pa­sie­kė sam­dy­tų kon­sul­tan­tų at­lik­to ne­mo­ka­mo vie­šo­jo trans­por­to ga­li­my­bių ty­ri­mo re­zul­ta­tai. Juo­se, be ki­tų ro­dik­lių, pro­gno­zuo­ja­mi ir gy­ven­to­jų skai­čiaus po­ky­čiai per ar­ti­miau­sius me­tus.

Šie­met pa­kruo­jie­čių jau ne­bes­kai­čiuo­ja­ma nė dvi­de­šim­ties tūks­tan­čių: me­tų pra­džio­je ra­jo­ne gy­ve­no 19552 žmo­nės – 3,7 pro­cen­to ma­žiau nei per­nai.

Per tre­jus ar­ti­miau­sius me­tus gy­ven­to­jų, ty­rė­jų nuo­mo­ne, dar ma­žės. Op­ti­mis­tiš­kiau­sia pro­gno­zė – 2021-ai­siais pa­kruo­jie­čių bus be­veik 19,2 tūks­tan­čio. Nuo­sai­kus pro­gno­zės va­rian­tas nu­ro­do, kad liks be­veik 18,2 tūks­tan­čio ra­jo­no gy­ven­to­jų. O pe­si­mis­ti­nis, pa­gal ku­rį žmo­nių ra­jo­ne kas­met su­ma­žės ar­ti tūks­tan­čio, tei­gia, kad be­liks tik 16,8 tūks­tan­čio pa­kruo­jie­čių.

Pir­miau­sia – so­cia­li­nė nau­da

Pak­ruo­jo me­ras Sau­lius Ge­giec­kas „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, kad min­tys apie ne­mo­ka­mą vie­šą­jį trans­por­tą ra­jo­no gy­ven­to­jams ki­lo jau praė­ju­siais me­tais, su ve­žė­jais svars­tant ga­li­my­bes teik­ti ko­ky­biš­kes­nes pa­slau­gas.

„Pak­ruo­jo au­tot­rans­por­tą“ ir taip re­mia­me: su­mo­ka­me už moks­lei­vių pa­vė­žė­ji­mą, kom­pen­suo­ja­me nuo­sto­lius už vi­suo­me­nei bū­ti­nus marš­ru­tus – kas­met su­si­da­ro apie 420 tūks­tan­čių eu­rų. Vi­si marš­ru­tai yra nuo­sto­lin­gi. Pa­siž­val­gė­me į ki­tų ša­lių pa­tir­tį, kur gy­ven­to­jams vie­ša­sis trans­por­tas ne­kai­nuo­ja. Sus­kai­čia­vo­me, kad per me­tus su­ren­ka­ma apie 80 tūks­tan­čių eu­rų už va­žia­vi­mą Pak­ruo­jo au­to­bu­sais. Ir ly­giai tiek pat at­sieis įdieg­ti me­ti­nę „Pak­ruo­jie­čio kor­te­lę“, ku­rią už ne­di­de­lę kai­ną ga­lės įsi­gy­ti vi­si ra­jo­ne re­gist­ruo­ti gy­ven­to­jai. Jei šią kor­te­lę nu­si­pirks bent pu­sė da­bar esan­čių pa­kruo­jie­čių – in­ves­ti­ci­jos at­si­pirks, ji taps net pel­nin­ga“, – sa­kė me­ras.

Ne­mo­ka­mo vie­šo­jo trans­por­to eks­pe­ri­men­tui jau nu­pirk­tas ne­di­de­lis au­to­bu­sas. Jis į marš­ru­tus po Pak­ruo­jo apy­lin­kes bei mies­tą iš­va­žiuos jau bir­že­lio pa­bai­go­je. Pak­ruo­jy­je gy­ve­na ko­ne treč­da­lis vi­sų ra­jo­no žmo­nių.

Pa­sak me­ro, bus va­žiuo­ja­ma į ka­pi­nes, ko­lek­ty­vi­nius so­dus, prie­mies­ti­nius kai­mus, Pet­ra­šiū­nų pa­plū­di­mį. Pir­mie­ji marš­ru­tai – pa­gal me­tų me­tais iš­sa­ko­mus gy­ven­to­jų pa­gei­da­vi­mus.

„Pak­ruo­jie­čio kor­te­lę" nu­si­pir­kę žmo­nės (per me­tus tam kas mė­ne­sį te­reik­tų skir­ti ma­žiau, nei po eu­rą) vi­sus me­tus va­žiuos ne­mo­ka­mai. Tai la­bai svar­bu sun­kiai be­si­ver­čian­tiems žmo­nėms, sen­jo­rams. Bus pa­sie­kia­mos ir par­duo­tu­vės, ir pra­mo­gų vie­tos, poil­sia­vie­tės. Po po­ros mė­ne­sių skai­čiuo­si­me re­zul­ta­tus, sprę­si­me, kaip marš­ru­tus ko­re­guo­ti.

O vė­liau, jei ge­rai sek­sis, plė­si­me: jau yra idė­jų kur­ti ne­mo­ka­mus marš­ru­tus Žei­me­ly­je ir apy­lin­kė­se. Ten bū­tų ir tiks­li­nis au­to­bu­sas su vie­ti­niu vai­ruo­to­ju, ne­mo­ka­mai ve­žan­tis iš kai­mų į mies­te­lį. Žei­me­ly­je tai la­bai ak­tua­lu: yra įmo­nė, ga­lin­ti duo­ti dar­bo žmo­nėms, bet kaip į tą dar­bą nu­vyk­ti?

Pak­ruo­jie­čiai no­rė­tų ne­mo­ka­mai va­žiuo­ti į Šiau­lius, Pa­ne­vė­žį, kur dir­ba ne­ma­žai žmo­nių. Žei­me­lie­čiai – į Lat­vi­jos mies­tus. Anks­čiau jau bu­vom su­ta­rę su Baus­kės bei Run­da­lės sa­vi­val­dy­bė­mis, kad įkur­si­me ne­mo­ka­mą au­to­bu­so marš­ru­tą per vi­sas tris savivaldybes ir bend­rai juo rū­pin­si­mės. Bet pla­nų te­ko at­si­sa­ky­ti: pa­si­ro­do, Lie­tu­vos įsta­ty­mai to­kių ga­li­my­bių ne­nu­ma­tę, skir­tin­gai, nei Lat­vi­jos.“

Ban­dy­mas gel­bė­tis nuo ny­ki­mo

Į eko­no­mi­nį eks­pe­ri­men­tą, ku­rio su­de­da­mą­sias da­lis tu­rė­tų su­sie­ti „Pak­ruo­jie­čio kor­te­lė“, ke­ti­na­ma įtrauk­ti ir vie­tos vers­li­nin­kus: kad kor­te­lės sa­vi­nin­kams bū­tų tai­ko­mos nuo­lai­dos ra­jo­no pre­ky­bos bei pa­slau­gų įmo­nė­se.

„Pel­nas bus ma­žes­nis, bet nuo­lai­dos ska­tins žmo­nes rink­tis sa­vo kraš­to įmo­nes. Nuo­la­ti­niai klien­tai ma­žie­siems vers­li­nin­kams su­teiks dau­giau ga­li­my­bių iš­lik­ti kon­ku­ren­ci­nė­je ko­vo­je. Iš­li­ku­sios įmo­nės – tai iš­li­ku­sios dar­bo vie­tos, o šios – pre­teks­tas pa­kruo­jie­čiams ne­grieb­ti la­ga­mi­nų“, – svars­to S. Ge­giec­kas.

Vil­tis me­ras sie­ja ir su „pa­kruo­jie­tiš­kai­s va­sa­ro­to­jais“ – pa­ri­biuo­se su kai­my­ni­niais ra­jo­nais de­šim­tis kai­mo so­dy­bų yra nu­pir­kę ir va­sar­na­miais pa­ver­tę šiau­lie­čiai, pa­ne­vė­žie­čiai.

„Jei va­sa­ro­to­jai ma­tys, kad nau­din­ga tap­ti pa­kruo­jie­čiais, dek­la­ruo­ti čia gy­ve­na­mąją vie­tą – ra­jo­no ny­ki­mas su­ma­žės. Be to, į biu­dže­tą bus su­ren­ka­ma dau­giau gy­ven­to­jų pa­ja­mų mo­kes­čio. Apy­tik­riai skai­čiuo­jant, šim­tas nau­jų žmo­nių, dek­la­ra­vu­sių Pak­ruo­jo ra­jo­ne gy­ve­na­mąją vie­tą, at­neš­tų apie 20 tūks­tan­čių eu­rų per me­tus“, – sa­kė S. Ge­giec­kas.

Au­to­rės nuo­tr.

Pak­ruo­jo me­ras Sau­lius Ge­giec­kas eko­no­mi­nį eks­pe­ri­men­tą va­di­na ban­dy­mu gel­bė­ti beiš­si­vaikš­tan­tį ra­jo­ną.