Naujausios
SAVIVALDYBĖS POZICIJA
Nauja rinkliavos sistema – iššūkis ir gyventojams, ir darbuotojams
Aplinkos ministerija pateikė Vyriausybei 2013 m. liepos 24 d. nutarimo Nr. 711 „Dėl Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo projektą. Projektas reglamentavo kainų apskaičiavimą gyventojams už komunalinių atliekų išvežimą. Priėmus šį nutarimą, gyventojams mokant už komunalinių atliekų išvežimą, pradėta taikyti dvinarė rinkliava. Projektas parengtas pagal Atliekų tvarkymo įstatymą, pagal kurį savivaldybės tvirtina rinkliavas ar kitas įmokas už komunalinių atliekų tvarkymą. Naujas rinkliavas savivaldybėms buvo siūlyta patvirtinti ir taikyti nuo 2017 m. sausio 1 d. Pakruojo rajono savivaldybės taryba dėl šio klausimo apsisprendė kovą.
Pakruojo rajono savivaldybės taryba 2017 m. kovo 30 d. sprendimu patvirtino Pakruojo rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo metodiką ir šios rinkliavos nuostatus. Šiuos dokumentus rengė mero potvarkiu sudaryta darbo grupė (pirmininkas S. Gegieckas). Darbo grupės sudėtyje savivaldybės administracijos (E. Kižienė, J. Pupinis, K. Klabienė, I. Kosteckienė, R. Bagdonienė), UAB „Pakruojo komunalininkas“ (S. Lembutis), ŠRATC (M. Tamošiūnas, I. Porfirjevna) darbuotojai, taip pat frakcijų deleguoti tarybos nariai (V. Kacilevičius, G. Šurna, A. Žuvininkas). Tiek metodika, tiek rinkliavos nuostatai parengti vadovaujantis Vyriausybės nutarimais, laikantis kitų teisės aktų, reglamentuojančių rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą. Ilgai ieškota tinkamiausio varianto, kuris atitiktų teisės aktus ir būtų mažiau skausmingas gyventojams. Po ilgų diskusijų buvo priimtas vieningas sprendimas ir projektai perduoti apsvarstyti komitetuose. Tarybos narių balsų užteko, kad sprendimas būtų priimtas. Spaudoje buvo išvardinti tarybos nariai, pritarę parengtam sprendimo projektui dėl rinkliavos. Tik tarp išvardintųjų nebuvo metodiką ir nuostatus rengusios darbo grupės narių V. Kacilevičiaus (susilaikė) ir G. Šurnos (svarstant 26 klausimą Tarybos narys paliko posėdžių salę ir daugiau posėdyje nebedalyvavo, dėl šio klausimo nebalsavo), kurie tiek rinkliavos metodiką, tiek nuostatus buvo išnagrinėję ir pateikę pasiūlymų dėl vienų ar kitų punktų, į kuriuos buvo atsižvelgta.
Patvirtinus rinkliavos apskaičiavimo metodiką ir rinkliavos tvarkymo nuostatus, pradėta pertvarkyti rinkliavos skaičiavimo programa. Sudarant mokėjimų pranešimus vadovautasi gyventojų ir nekilnojamojo turto registrų duomenimis. Pastebėta, kad tie duomenys ne visada atitinka tikrovę: gyventojai, suteikus tikslius adresus, nepakeitė deklaravimo duomenų seniūnijose; įvairiais būdais įsigiję nekilnojamojo turto, neįregistravo jo nekilnojamojo turto registre ir kt. Dėl to ne kartą spaudoje buvo kreiptasi į gyventojus, kad susitvarkytų dokumentus (deklaracijas, paveldėjimo dokumentus ir pan.). Anksčiau rinkliava buvo skaičiuojama atsižvelgiant į gyventojų / darbuotojų skaičių, o nuo š. m. balandžio 1 d. vietinė rinkliava pradėta skaičiuoti Pakruojo rajono savivaldybės teritorijoje esančio nekilnojamojo turto objektų savininkams, jų atstovams arba kitiems įgaliotiems asmenims. Pasikeitus tvarkai, naudotasi abiejų minėtų registrų duomenimis, todėl sudarant mokėjimų pranešimus pasitaikė netikslumų. Kai pasikeitė rinkliavos mokėtojai toje pačioje šeimoje – anksčiau pranešimus gaudavo didelė dalis ne turto savininkų – programa nesugebėjo perkelti buvusių mokėjimų „istorijos“.
Neneigiame, kad suveikė ir žmogiškasis faktorius – daugybę pataisymų į programą reikėjo suvesti rankiniu būdu. Stengtasi mokėjimų pranešimus išsiuntinėti kuo skubiau, kad gyventojai suspėtų susimokėti rinkliavą ar išsiaiškinti, dėl ko atsirado klaidingų paskaičiavimų. Programos klaidos ištaisomos.
Spaudoje buvo užsiminta, kad šiuo klausimu negalima prisiskambinti specialistams. Telefonai pusantros dienos „tylėjo“, nes dvi darbuotojos nepajėgios vienu kartu priimti gyventojus kabinete ir atsakinėti į skambučius. Buvo nutarta skirti papildomai žmonių, tačiau tam juos reikėjo apmokyti, kad jie sugebėtų atsakyti į dažniausiai užduodamus gyventojų klausimus. Žmonės nebuvo siuntinėjami „tarp pastatų": esant reikalui, buvo siūloma pasidomėti (jei reikia – pakoreguoti) duomenis apie jų būstuose registruotus asmenis.
Už antrą ketvirtį sumokėtų pinigų niekas nenusavins, jie niekur nedings – įmokų sumos atsispindi mokėjimo pranešime arba perkeliamos į „naujų“ mokėtojų korteles. Tik dėl to reikia parašyti prašymą, nes darbuotojai neturi jokios teisės „valdyti“ žmonių pinigų. Atsiprašome, kad tenka nemažai laiko praleisti eilėse savivaldybėje, tačiau susitvarkyti dokumentus privalu, kad kitais metais skaičiuojant rinkliavą klaidos nesikartotų. Tad kai kuriems tai proga užsukti į Registrų centrą ir susitvarkyti nekilnojamojo turto dokumentus ar patikslinti deklaravimo duomenis seniūnijose. Juolab, kad dokumentai (įrodantys, kad asmuo mokosi, gyvena kitame rajone ar užsienyje ir pan.) reikalingi kreipiantis dėl mokesčio lengvatų.
Užs. Nr. 368220