Muziejus išleido tradicinį gaspadorių kalendorių

Muziejus išleido tradicinį gaspadorių kalendorių

Mu­zie­jus iš­lei­do tra­di­ci­nį gas­pa­do­rių ka­len­do­rių

Jo­niš­kio is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­jus iš­lei­do tra­di­ci­nį Jo­niš­kio kraš­to et­ni­nės kul­tū­ros ka­len­do­rių „Nau­ji gas­pa­do­riai – švie­ži ka­len­do­riai“, ku­ris skai­tan­tį­jį fo­tog­ra­fi­jo­mis su­grą­ži­na į praė­ju­sių me­tų svar­biau­sių ren­gi­nių aki­mir­kas, o teks­tais pra­ple­čia kraš­to pa­vel­do, is­to­ri­jos, se­nų lai­kų dar­ži­nin­kys­tės, ūki­nin­ka­vi­mo ar bui­ties dar­bų ži­nias. Taip pat pa­tei­kia­mos ir kiek­vie­no šių me­tų mė­ne­sio svar­bios et­ni­nės, vals­ty­bi­nės šven­tės, var­da­die­niai.

Lo­re­ta RIPS­KY­TĖ

loretar@skrastas.lt

Lau­ry­no Ivins­kio pre­mi­ja 2013 me­tais ap­do­va­no­to lei­di­nio, ku­rio idė­jos au­to­rė Re­na­ta Rap­kaus­kie­nė, jį ren­gia ir lei­džia Is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­jus, pra­džio­je spaus­di­na­ma pro­fe­so­riaus dr. Li­ber­to Klim­kos pra­tar­mė apie ka­len­do­riaus reikš­mę ci­vi­li­za­ci­jos is­to­ri­jo­je ir jo re­for­mą. Moks­li­nin­kas sa­ko, kad „ka­len­do­riu­je, jo šven­čių pa­pro­čiuo­se at­si­spin­di ne tik kraš­to kli­ma­to są­ly­gos, ūki­nės veik­los po­bū­dis, bet ir so­cia­li­niai žmo­nių san­ty­kiai, dva­si­nės kul­tū­ros da­ly­kai. Su­si­dės­tę ka­len­do­rių, žmo­nės ga­lė­jo nors šiek tiek nu­ma­ty­ti atei­tį, bū­ti tik­res­ni dėl sa­vo ūki­nės veik­los re­zul­ta­tų“. L. Klim­kos min­tys apie lai­ką ir jo su­vo­ki­mą ir už­da­ro ka­len­do­rių.

Ka­len­do­riaus, ku­rio re­dak­to­rė kal­bi­nin­kė Ri­ta Ur­nė­žiū­tė, dai­li­nin­kė – Jur­gi­na Jan­kaus­kie­nė, vir­še­lį puo­šia ka­lig­ra­fiš­ko raš­to, ra­ša­li­nės ir plunks­na­ko­čio at­vaiz­das, tar­si nu­krei­pian­tis jau į raš­to Lie­tu­vą.

Lei­di­ny­je tra­di­ciš­kai pa­teik­ta daug tar­miš­kų, šio kraš­to pa­sa­ko­ji­mų, val­gių re­cep­tų, se­no­lių orų spė­ji­mų ir pa­ta­ri­mų, kaip žmo­nės se­niau gy­dy­da­vę­si. Pri­me­na­ma apie svar­biau­sias da­tas, Jo­niš­kio ra­jo­no ren­gi­nius, dar­bus dar­žuo­se, so­duo­se. Spaus­di­na­mi šio kraš­to ar­ba iš Jo­niš­kio ki­lu­sių li­te­ra­tų ei­lė­raš­čiai ir ma­žo­sios pro­zos kū­ri­niai. Pa­tei­kia­ma daug iš­trau­kų iš se­nų­jų laik­raš­čių, al­ma­na­chų – „Ry­gos gar­so“, „Var­po“, „Pir­mo de­šimt­me­čio“ ir ki­tų, ku­riuo­se pa­sa­ko­ja­ma apie įvy­kius, reiš­ki­nius Jo­niš­kio ra­jo­ne ar­ba pa­sa­ko­to­jai, kū­ry­bos au­to­riai yra kraš­tie­čiai.

Ka­len­do­riu­je pla­čiau in­for­muo­ja­ma apie Jo­niš­kio „Auš­ros“ gim­na­zi­ją, ku­riai šie­met su­kan­ka 100 me­tų, 130 me­tų su­kak­tį mi­nin­čią „At­ga­jos“ drau­gi­ją, pri­sta­to­mos Jo­niš­kio pa­ra­pi­jos se­no­jo var­dy­no pra­var­di­nės kil­mės pa­var­dės, se­nie­ji dvi­ka­mie­niai as­men­var­džiai, Jo­niš­kio kraš­to kal­vos, va­din­tos kal­nais, ku­rių šio­je ly­gu­mų vie­to­vė­je, pa­si­ro­do, skai­čiuo­ja­ma dau­giau kaip de­šimt.

Lei­di­nį puo­šia Jo­niš­kio is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­jaus eks­po­na­tų – se­no­vi­nių mo­kyk­li­nių daik­tų, bui­ties įran­kių – nuo­trau­kos.

Au­to­rės nuo­tr.

Jo­niš­kio is­to­ri­jos ir kul­tū­ros mu­zie­jus iš­lei­do tra­di­ci­nį 2019-ųjų me­tų ka­len­do­rių.