
Naujausios
Linkuvos Z karta. Kokia ji?
Tėvams ar seneliams jų vaikas ar anūkas – išskirtinis, nepakartojamas, ypatingas. Mokslininkai teigia, kad ta pati socialinė ir geografinė aplinka panašumus lemia ištisoms kartoms. Kokia karta auga Linkuvoje – nykstančiame ir nedarbo kamuojamame miestelyje? Savo pastebėjimais dalijasi linkuviečių pedagogai, Linkuvos lopšelio darželio „Šaltinėlis“ auklėtojos.
Janina VANSAUSKIENĖ
pakruojis@skrastas.lt
Vaikai Z, tėvai – Y
Šiuo metu Linkuvos lopšelį darželį „Šaltinėlis“ lanko 84 vaikai – nuo pusantrų iki septynerių metų. Jie – didžioji Linkuvos seniūnijos mažamečių kartos dalis. Šie vaikai, pagal amerikiečių mokslininkų sukurtą kartų teoriją, yra naujosios Z kartos atstovai. Šiai kartai priskiriami visi, gimusieji nuo 2003 ir gimsiantieji iki 2023 metų.
Mokslininkai įrodė, kad kiekviena karta (kartos keičiasi kas 20 metų), augdama tam tikru istoriniu laikotarpiu, turi išskirtinių, ankstesnėms kartoms nebūdingų savybių. To neneigia ir Linkuvos „Šaltinėlio“ pedagogai: jų akyse užaugo ir dabartinių darželinukų tėvai – Y karta.
„Tėvai ir vaikai labai skirtingi. Net sunku lyginti“, – sako Rima Garšvienė, Linkuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirbanti 39-eris metus. Ilgametė pedagogė pirmiausiai pastebi, kad kai kuriems dabartinių mažamečių tėveliams trūksta žinių, kaip auginti ir ugdyti savo vaikus.
„Tėveliams vis dar atrodo, kad vaikai yra maži, todėl nieko nesupranta. Tačiau, taip nėra. Vaikas tik gimė ir ugdymas prasidėjo“, – sako R. Garšvienė, kurį laiką stažavusis Londono ikimokyklinėse įstaigose, dabar laikinai einanti „Šaltinėlio“ direktoriaus pareigas.
Pedagogės mato skirtumus
Su priešmokykline „Šaltinėlio“ grupe dirbanti Ina Ožiūnienė pastebi, kad jaunoji Linkuvos seniūnijos karta auga patirdama didesnę socialinę atskirtį. O dabartinių priešmokyklinukų tėvai augdami to nejautė – visi vaikai buvo beveik iš vienodai pasiturinčių šeimų.
„Anuomet tėvai savo vaikams galėjo prenumeruoti vaikiškus žurnalus, mes juos skaitydavome darželyje, aptarinėdavome. O dabar to nėra. Ir savo mėgstamą knygutę retas vaikas namuose turi“, – apie kartų skirtumus pasakoja I. Ožiūnienė, šiam darbui atidavusi 33 metus.
Anot pedagogės, dėl to dabartinių ikimokyklinukų yra skurdesnė kalba, jiems sunku kurti ir pasakoti trumpus kelių sakinių siužetus ar keliais sakiniais nusakyti, ką mato paveikslėlyje.
„Štai užduotis: kuriame vardus lėlytėms. Vaikams vardas Jonas – negražus, o Onytė – negirdėtas. Jų tarpe populiariausi vardai iš televizijos filmukų: Mikimauzas, Tomas, Džeris, Ninzė“, – apie savo ugdytinių žinomiausius herojus ir jų vardus pasakoja pedagogė. Jos nuomone, taip yra todėl, kad vaikai dažniausiai laiką leidžia ne bendraudami su tėvais, o prie televizorių.
Per 40 metų Linkuvos vaikų darželiuose (buvo du) dirbančios Rūtos Pakalnienės nuomone, dabartinė karta nuo ankstesnės labiausiai skiriasi kantrybės stoka. „Jiems visko reikia čia ir dabar, – šypsosi ilgametė pedagogė. – Daugelis vaikų nesugeba išlaikyti dėmesį, susikaupti“.
Stengiasi padėti
I. Ožiūnienė mano, kad jos dabartiniams ugdytiniams per mažai laiko skiria tėvai. Gal todėl vaikai yra uždaresni, mažai kalbūs. „Net trisdešimt dviem „Šaltinėlio“ vaikams reikia logopedo pagalbos. Kai augo jų tėvai, tokios didelės bėdos dėl taisyklingo garsų tarimo nebuvo“, – palygina pedagogė. Ir priduria, kad dabartinių jos ugdytinių tėvai, irgi lankę darželį, atrodė turėję linksmesnę ir laimingesnę vaikystę.
I. Ožiūnienės teigimu, vaikų ugdymas – ne tik švietimo įstaigos reikalas. Didelė atsakomybė už augančią naująją kartą tenka tėvams. Tačiau jie nėra tokie atsakingi už savo vaikus, kokį atsakingumą anuomet už juos jautė jų tėvai. Pedagogės įsitikinimu, dabar būsimuosius tėvus reiktų ruošti atsakingai tėvystei ir motinystei.
Darželio pedagogės, matydamos tėvų ir vaikų bendravimo stoką, jausdamos problemas šeimose, ieško būdų, kaip savo ugdytiniams padėti. Todėl pirmiausiai stengiasi vaikams būti vyresniais draugais, patarėjais ir padėjėjais. Viena iš pedagogų pagalbos vaikams priemonių – vadinamosios nusiraminimo meditacijos. Vaikas mokomas ramiai atsisėsti, pagalvoti ir patylėti, pratintis pabūti su savimi, paguosti liūdintį.
R. Garšvienė sako, kad vaikai, darželyje pasakoja, to mokantys ir savo tėvus, kai mato jog jiems yra sunku ar jaučiasi nelaimingi. „Gera žinoti, kad yra vaikų, kurie ieško būdų, kaip padėti savo šeimai,"– savo darbo rezultatais džiaugiasi ilgametė pedagogė, neslėpdama, jog psichologo, kaip ir logopedo, pagalba augančiai linkuviečių kartai tikrai būtų naudinga. Anot „Šaltinėlio“ vadovės, ji praverstų ir kai kurioms šeimoms, vaikus aunančioms šeimoms.
Autorės nuotr.
Rima Garšvienė sako, kad nusiraminimo meditacijų mokomi darželinukai bando jų mokyti ir savo tėvus.
Inos Ožiūnienės teigimu, dabartiniams darželinukams tėvai neprenumeruoja vaikiškų leidinių, o jų tėvai augo su savo pamėgtu žurnalu ar knygute.
Rūta Pakalnienė apie ryškiausią kartų skirtumo pastebėjimą: „Jiems visko reikia čia ir dabar“.