„Langų“ tvarkaraštyje daugėja dėl įvairesnio pasirinkimo

„Langų“ tvarkaraštyje daugėja dėl įvairesnio pasirinkimo

SKAI­TY­TO­JAS KREI­PĖ­SI

„Lan­gų“ tvar­ka­raš­ty­je dau­gė­ja dėl įvai­res­nio pa­si­rin­ki­mo

„Pak­ruo­jo kraš­tas“ su­lau­kė gim­na­zis­to laiš­ko, ku­ria­me pra­šo­ma iš­siaiš­kin­ti dėl „lan­gų“ ("lan­gas“ – vie­nos pa­mo­kos lais­vo lai­ko tar­pas tarp pa­mo­kų – red. pa­st. ) kie­kio per sa­vai­tę.

Sta­nis­la­va VI­ČAI­TĖ

stanislava@skrastas.lt

Į re­dak­ci­ją kreip­tis moks­lei­vį pa­ska­ti­no 2013 me­tų sau­sio 29 die­ną „Pak­ruo­jo kraš­te“ pub­li­kuo­tas straips­nis „Lan­gai“ mo­kyk­lo­se – neišsp­rend­žia­ma pro­ble­ma“?

Ja­me ra­šy­ta, jog Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nist­ro įsa­ky­mu, pa­gal bend­ruo­sius ug­dy­mo pla­nus „lan­gų“ vie­nam mo­ki­niui per sa­vai­tę ne­ga­li bū­ti dau­giau kaip trys.

„Ar pa­si­kei­tė šis įsa­ky­mas? Mat pa­ts šiuo me­tu tu­riu net še­šis „lan­gus“ per sa­vai­tę“, – ra­šo moks­lei­vis, pri­dur­da­mas, jog ir pa­ts ban­dė ieš­ko­ti in­ter­ne­te do­ku­men­to, ku­ria­me bū­tų nu­ro­dy­ti kaž­ko­kie pa­kei­ti­mai dėl „lan­gų“ skai­čiaus vie­nam moks­lei­viui. Ta­čiau ti­ki­na nie­kur to­kio do­ku­men­to ne­ra­dęs.

Pak­ruo­jo ra­jo­no Švie­ti­mo sky­riaus ve­dė­jos pa­va­duo­to­jo Al­gir­do Šid­laus­ko tei­gi­mu, nuo 2013 me­tų ru­dens hi­gie­nos nor­ma, kad mo­ki­nių, ku­rie mo­ko­si pa­gal vi­du­ri­nio ug­dy­mo pro­gra­mą, pa­mo­kų tvar­ka­raš­čiuo­se ne­tu­rė­tų bū­ti dau­giau nei trys „lan­gai“, bend­ro­jo ug­dy­mo pla­nuo­se iš­ny­ko.

Va­di­na­si, 11–12 kla­sių moks­lei­vių tvar­ka­raš­čiuo­se jau ga­li bū­ti ir dau­giau lais­vų pa­mo­kų. Be­je, jei mo­ki­nys ne­tu­ri pir­mų­jų dvie­jų tri­jų pa­mo­kų – tai ne­reiš­kia „lan­go“.

„Jei ban­dy­tu­me api­brėž­ti „lan­gų“ skai­čių, blo­kuo­tu­me mo­ki­niams ga­li­my­bę pa­si­rink­ti da­ly­kus pa­gal po­rei­kius“, – „Pak­ruo­jo kraš­tui“ tei­gia Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos (ŠMM) Pag­rin­di­nio ir vi­du­ri­nio ug­dy­mo sky­riaus ve­dė­jos pa­va­duo­to­ja Aud­ro­nė Šu­mi­nie­nė.

Anot ŠMM at­sto­vės, „lan­gai“ su­si­da­ro dėl įvai­rios pa­siū­los mo­ki­niams: pa­vyz­džiui, iš gam­tos moks­lų mo­ki­niui pri­va­lo­ma mo­ky­tis vie­ną iš da­ly­kų (bio­lo­gi­ją, che­mi­ją, fi­zi­ką, in­teg­ruo­tus gam­tos moks­lus). Tai­gi siū­lo­ma net ke­tu­ri pa­si­rin­ki­mai, bet mo­ki­niai ga­li mo­ky­tis ir ne vie­ną gam­tos moks­lų da­ly­ką.

„Skir­tin­gi pa­si­rin­ki­mai mo­ki­nius skai­do į gru­pes. To­kiu bū­du ir at­si­ran­da „lan­gai“, – aiš­ki­na A. Šu­mi­nie­nė.

Pak­ruo­jo „At­ža­ly­no“ gim­na­zi­jos di­rek­to­rius Kęs­tu­tis Ra­zu­mas jau anks­čiau re­dak­ci­jai yra sa­kęs, jog „lan­gai“ at­si­ra­do pra­si­dė­jus pro­fi­li­niam mo­ky­mui. Mat kiek­vie­nam tre­čio­kui ir ket­vir­to­kui (vie­nuo­lik­to­kui, dvy­lik­to­kui) yra su­da­ro­mas pa­mo­kų tvar­ka­raš­tis in­di­vi­dua­liai – pa­gal pa­si­rink­tus da­ly­kus, mo­ky­mo­si ly­gius. Kuo įvai­res­nis mo­ki­nio pa­si­rin­ki­mas, tuo sun­kiau jam su­da­ry­ti tvar­ka­raš­tį.

„Pak­ruo­jo kraš­to“ kal­bin­ti pe­da­go­gai tei­gė, jog „lan­gų“ kie­kį le­mia ir neat­sa­kin­gas da­ly­kų pa­si­rin­ki­mas. Mat ne­re­tai su­maiš­ties įne­ša ir tai, jog moks­lei­viai tu­ri ga­li­my­bę bet ka­da pa­si­keis­ti vie­ną ar ki­tą da­ly­ką, ar­ba jo ly­gį. Ta­da ir vėl ten­ka vi­sus tvar­ka­raš­čius de­rin­ti iš nau­jo.

Dėl „lan­gų“ tvar­ka­raš­čiuo­se ne­pa­ten­kin­ti tiek gim­na­zis­tai, tiek jų tė­vai.

Pir­mie­ji skun­džia­si, kad „lan­gai“ ke­lia ne­pa­to­gu­mų, dėl jų pail­gė­ja moks­lei­vių die­na mo­kyk­lo­je. Be to, kai ku­rie gi­man­zis­tai lais­vu lai­ku išei­na iš mo­kyk­los ir į vė­les­nes pa­mo­kas ne­be­sug­rįž­ta. Ne­pa­to­gu­mų ky­la ir va­ži­nė­jan­tie­siems į mo­kyk­lą ir na­mo marš­ru­ti­niais au­to­bu­sais.

Tė­vai bai­mi­na­si dėl sa­vo at­ža­lų sau­gu­mo. Jiems ne­pa­tin­ka, kad vai­kai lais­vų pa­mo­kų me­tu bas­to­si gat­vė­mis ar rū­ko su­sė­dę par­ke ant suo­liu­kų, kad iš mo­kyk­los su­grįž­ta jau tems­tant.

Su­si­da­rę „lan­gai“ ne­pa­to­gu­mų ke­lia ir pe­da­go­gams. Ta­čiau lais­vą lai­ką jie lei­džia nau­din­gai, be­si­ruoš­da­mi ki­tai pa­mo­kai. Tą jie pa­ta­ria da­ry­ti ir moks­lei­viams: skai­tyk­lo­se jie ga­lė­tų ruoš­ti na­mų dar­bus, kar­to­tis na­muo­se iš­mok­tą me­džia­gą, skai­ty­ti.

Au­to­rės nuo­tr.

„LAN­GAI": Po lais­vos pa­mo­kos moks­lei­viai ne vi­sa­da grįž­ta į pa­mo­kas.