Naujausios
Kolainių stačiatikė: „Dievas yra vienas“
Aštuoniasdešimties metų Leonila Stelmakova – viena iš nedaugelio kaime dar likusių stačiatikių (pravoslavių). Jos jaunystėje Kolainiuose gyveno apie 90 rusų šeimų. Paskui senieji išmirė, jauni kūrė mišrias šeimas. Tikrų stačiatikių beliko vos keletas. Kadangi į rusų cerkvę šventikas atvažiuoja tik trejetą kartų per metus, ponia Leonila meldžiasi „baltojoje“ (Švč. Mergelės Marijos Karmelio kalno karalienės) bažnyčioje. „Ar ne tas pats? Dievas yra vienas“, – įsitikinusi.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Pirštais niekas nebadė
Leonila Stelmakova atstovauja jau ketvirtajai ar penktajai stačiatikių kartai. Kolainiuose gimė jos seneliai. Gilesnių savo šaknų moteris nebeatsimena.
Istorija byloja, jog 1867 metais į Kolainius atkelti rusai iš Blagoveščensko, Kolainių gyvenvietė pervadinta Blagoveščenskoje. O dar po šešerių metų į Viešpaties atsivertimo cerkvę performuota ir karmelitų vienuolyno bažnyčia. Įkurta Dievo Motinos ikonos „Smolenskaja“ parapija.
Tačiau Lietuvai atkūrus Nepriklausomybę, 1922 metais cerkvė vėl atiduota lietuviams tikintiesiems, o stačiatikiai įsirengė cerkvę mediniame gyvenamajame name. Mat tuo metu parapijoje gyveno 1753 stačiatikiai.
Ponia Leonila sako, jog jos giminė į Lietuvą atsikėlė iš Baltarusijos. Ji gimė ir augo Kolainiuose. Tik rusų šeimos anuomet gyveno išsimėčiusios vienkiemiuose, laukuose. Kai susikūrė kolūkiai, visus suvarė į gyvenvietę.
„Esu sovietų vaikas. Sovietų laikais baigiau aštuonias klases. Kolūkyje melžiau karves. Sunku buvo. Kolūkių pradžioje viską darėme rankomis. Mažai mokėjo. Bet badu nemirėme. Tėvai augino keturis vaikus. Su mumis dar gyveno senelis. Laikėm karvikę, paršiukų. Taip ir išsimaitinome“, – jaunystę mena L. Stelmakova, dėl sunkių darbų nuo 42 metų tapusi neįgali.
Lietuvoje gimusi ir augusi moteris sako, jog visada čia jautėsi gerai. Visuomet turėjo darbo. Kai negalėjo dirbti kolūkyje, kūreno pirtį, dirbo valytoja mokykloje. Niekas jos pirštais nebadė, nediskriminavo. Visi žmonės – vienodi – ar lietuvis, ar rusas – su savo charakterio privalumais ir trūkumais. Todėl ir melstis ji kartais eina į „baltąją“ bažnyčią, kur pamaldos vyksta reguliariai, nes Dievas, anot Leonilos, yra vienas ir visur.
Ir savus trėmė
Leonilos vyras Michailas taip pat buvo iš stačiatikių giminės. Jiedu buvo pažįstami nuo vaikystės. Tačiau Michailo šeimą pokaryje ištrėmė. Tuo metu jam buvo šešiolika metų. Devynerius metus praleido Sibire. Grįždamas į Lietuvą jis parsivežė visą konteinerį grūdų, du motociklus ir santaupų. Už jas nusipirko 20 tūkstančių rublių kainavusį namelį.
Ilgą laiką Leonila gyveno vienkiemyje. Bet kai pradėjo kelti iš vienkiemių į gyvenvietes, traktorininku dirbęs vyras sutaupė pinigų mūriniam namui Kolainiuose.
Prieš trylika metų Michailas mirė. Dabar Leonila gyvena su dukra Liudmila. Sūnus Vadimas taip pat gyvena Kolainiuose, netoliese.
Kolainiai tapo jų gimtine, Lietuva – Tėvyne. Čia yra stačiatikių kapinės. Jose palaidota ir lietuvių, nes daugelis šeimų buvo mišrios.
Apie prabangą negalvojanti moteris sako, jog iš pensijos kaime įmanoma pragyventi. „Balių nekelsi. Bet išsimaitinti galima.“
Gerieji ir blogieji pokyčiai
Atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę, pasak Kolainių senbuvės, daug kas pasikeitė į gera. Žmonės tvarkosi ir gražina sodybas. Kapinės primena gėlių darželius.
Bet nuotaikos kaime dabar nykesnės ir liūdnesnės. Gyvybės vis mažėja. Niekas nestato naujų namų. Ištuštėjusių trobų neįmanoma parduoti. Niekas net nepaklausia kainos.
Nors emigravusių kolainiškių labai nedaug, daugelis išvyksta tik laikinai uždarbiauti, bet jaunimo kaip ir nėra. Į užsienius skristi gal pritrūksta drąsos, bet išvažiuoja į didžiuosius miestus. Antra vertus, ką Kolainiuose jaunam žmogui veikti?
„Anksčiau čia būdavo daug jaunimo. Veikė klubas, biblioteka. Savaitgaliais vykdavo šokiai. Prieidavo jaunimo iš Kolainių ir aplinkinių kaimų. Gražus jaunimas būdavo – nei degtinės kvapelio, nei dūmelio. Gal kad nebuvo iš ko? – svarsto ponia Leonila. – Žiemą rinkdavomės į biblioteką, žaisdavome šaškėmis, domino. Buvo medicinos punktas. Dabar nieko nebeliko. Net vaistų susileisti turi važiuoti į Užventį. O važiuoti nėra kuo. Anksčiau kursuodavo autobusai. Galėjai nuvažiuoti kur tik nori. O dabar ką daryti senam žmogui? Mane nuveža sūnus arba marti. O kaip nuvažiuoti tiems, kurių vaikai toli gyvena?“
Jeigu kaimas gražiau tvarkosi, gal žmonės dabar turtingesni? Anksčiau neturėjo iš ko tvarkytis?
„Turtingumas – toks pat, – įsitikinusi Leonila. – Kas nori turėti, tas ir turi. O kas laukia pašalpos, tas ir anksčiau nieko neturėjo. Nuo žmogaus priklauso.“
Autorės nuotr.
Kolainių senbuvei stačiatikei Leonilai Stelmakovai Lietuva tapo Tėvyne, o Kolainiai – gimtine. Čia praleido visą savo gyvenimą.
Kolainių bažnyčioje, kuri buvo paversta cerkve, paskui vėl grąžinta lietuviams tikintiesiems, dabar meldžiasi ir kai kurie stačiatikiai, nes į jų cerkvę šventikas atvažiuoja tik keletą kartų per metus.