Kiek reikia mokytojo padėjėjų?

Kiek reikia mokytojo padėjėjų?

Kiek rei­kia mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jų?

Tu­rė­ti mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jų eta­tų ša­lies mo­kyk­lo­se lei­džia­ma nuo 2005-ųjų.

Ak­me­nės ra­jo­ne to­kių eta­tų – vie­ne­tai, nors rea­liai rei­kia dau­giau. Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­rius tai ne­lai­ko pro­ble­ma – esą, tai tik kiek­vie­nos ug­dy­mo įstai­gos vi­daus rei­ka­las.

Vy­tau­tas RUŠ­KYS

vytautas@skrastas.lt

Rei­ka­lin­gi dau­giau kaip 100 vai­kų

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos duo­me­ni­mis, vi­so­se Lie­tu­vos mo­kyk­lo­se 2005-ai­siais tu­rė­jo pra­dė­ti dirb­ti mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jai. Kad pa­dė­tų spe­cia­lių­jų po­rei­kių mo­ki­niams da­ly­vau­ti ug­dy­mo ir po­pa­mo­ki­nė­je veik­lo­je.

Tuo­met nau­jiems eta­tams fi­nan­suo­ti pa­pil­do­mai skir­ta be­veik 5 mi­li­jo­nai li­tų, pa­di­di­nus spe­cia­lių­jų po­rei­kių mo­ki­nio krep­še­lį 10 pro­cen­tų. Sus­kai­čiuo­ta, kad tų lė­šų mo­kyk­lų stei­gė­joms ša­lies sa­vi­val­dy­bėms pa­kan­ka įsteig­ti apie 500 mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jų eta­tų bend­ro­jo la­vi­ni­mo mo­kyk­lo­se.

Ak­me­nės ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės pe­da­go­gi­nė psi­cho­lo­gi­nė tar­ny­ba 2017 me­tais nu­sta­tė vi­du­ti­nius ir di­de­lius spe­cia­liuo­sius ug­dy­mo­si po­rei­kius 108 mo­ki­niams, to­dėl jiems rei­ka­lin­ga mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jų pa­gal­ba.

„Rea­liai to­kių vai­kų yra dau­giau, nes ver­ti­na­ma kas dve­ji tre­ji me­tai, tad iš anks­tes­nio lai­ko­tar­pio su­si­da­ro pa­pil­do­mi skai­čiai – rea­liai apie 10 pro­cen­tų vi­sų mo­ki­nių“, – sa­kė tar­ny­bos dar­buo­to­ja An­dže­li­ka Ado­levs­kie­nė.

Jos tei­gi­mu, tei­sės ak­tai nu­ma­to, kad mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jo eta­tas ga­li bū­ti stei­gia­mas ir vie­nam vai­kui. Ta­čiau rea­liai po tiek ma­žai nie­kas ne­tu­ri, mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jas dir­ba ir su ge­ro­kai dau­giau vai­kų.

„Mū­sų tar­ny­ba pa­žy­mo­je tik nu­ro­do, kad mo­ki­niui rei­ka­lin­ga mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jo pa­gal­ba, o mo­kyk­lų ad­mi­nist­ra­ci­ja nu­spren­džia, kiek vai­kų pri­skir­ti vie­nam dar­buo­to­jui“, – sa­kė A. Ado­levs­kie­nė.

Ko­dėl svar­bu nu­sta­ty­ti vai­kų spe­cia­liuo­sius po­rei­kius? Ar to­dėl, kad ug­dy­mo įstai­ga ga­lė­tų įsteig­ti dau­giau eta­tų?

Pa­sak A. Ado­levs­kie­nės, svar­biau­sias yra ug­dy­mo klau­si­mas, už­tat dėl vai­kų spe­cia­lių­jų po­rei­kių nu­sta­ty­mo daž­nai krei­pia­si tė­vai.

Pa­vyz­džiui, kai pa­ma­to, kad jų at­ža­lai ne­si­se­ka mo­ky­tis, pra­stai įsi­sa­vi­na mo­ky­mo pro­gra­mą. Spe­cia­lis­tai pa­gal nu­sta­ty­tus su­tri­ki­mus tei­kia re­ko­men­da­ci­jas – ar ug­dy­ti in­di­vi­dua­liai, ar pri­tai­ky­ti bend­ra­sias pro­gra­mas.

„Pa­čių mo­kyk­lų rei­ka­las“

Sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­rius ne­tu­ri sta­tis­ti­kos, kiek ra­jo­ne įdar­bin­ta mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jų.

„Tai pa­čių mo­kyk­lų rei­ka­las, – sa­kė sky­riaus ve­dė­jas Vy­tau­tas Juo­za­pa­vi­čius. – Sa­vi­val­dy­bės Ta­ry­bos spren­di­mu nu­sta­to­mas kiek­vie­no­je mo­kyk­lo­je ar dar­že­ly­je di­džiau­sias leis­ti­nų pa­rei­gų skai­čius, o pa­ti mo­kyk­la nu­spren­džia, ko­kius eta­tus tu­rė­ti, ar ir dvi­de­šimt pa­dė­jė­jų. Mes pra­ktiš­kai ne­si­ki­ša­me.“

Pa­na­šu, kad mo­kyk­lo­se ug­dy­mo pro­ce­sas pa­lik­tas sa­viei­gai, jo ne­kont­ro­liuo­ja ra­jo­no švie­ti­mo sky­rius?

„Mes kont­ro­liuo­ja­me, o už ug­dy­mo ko­ky­bę at­sa­ko pa­čios mo­kyk­los“, – sa­kė V. Juo­za­pa­vi­čius

Gim­na­zi­jo­je di­dė­ja po­rei­kis

Ven­tos gim­na­zi­jo­je nuo moks­lo me­tų pra­džios dir­bo vie­nas mo­ky­to­jas pa­dė­jė­jas, tu­rin­tis po pu­sę eta­to teik­ti pa­gal­bą sep­tin­to­kui ir tre­čio­kui.

Prieš ke­le­tą mė­ne­sių iš pe­da­go­gi­nės psi­cho­lo­gi­nės tar­ny­bos gau­tos pa­žy­mos, kad to­kios pat pa­gal­bos rei­kia pir­mo­kui ir ant­ro­kui. Jie truk­do dirb­ti kla­sė­je ki­tiems mo­ki­niams, nes daž­nai bū­na ag­re­sy­vūs kla­sės drau­gų at­žvil­giu, el­ge­sys ne­prog­no­zuo­ja­mas. Išei­tis – nuo­la­ti­nė ir in­di­vi­dua­li prie­žiū­ra.

Tam rei­ka­lin­ga pa­pil­do­mai 1,5 mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jo eta­to. Iš sa­vi­val­dy­bės gim­na­zi­ja vis gir­dė­jo ra­gi­ni­mą iš­si­vers­ti pa­gal pa­tvir­tin­tą di­džiau­sią leis­ti­ną pa­rei­gy­bių skai­čių.

To­dėl ry­žo­si 0,4 eta­to su­ma­žin­ti bu­hal­te­rio pa­rei­gų.

„Dau­giau nė­ra ką at­leis­ti, gal ne­be­va­ly­ti mo­kyk­los – tuo­met at­lik­tų koks va­ly­to­jos eta­tas“, – iro­ni­za­vo Ven­tos gim­na­zi­jos di­rek­to­riu­s Vol­de­ma­ras Kuo­dys.

Vis dėl­to Sa­vi­val­dy­bės ta­ry­ba priė­mė spren­di­mą, kad Ven­tos gim­na­zi­jo­je ga­lė­tų dirb­ti ant­ras mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jas.

Iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo įstai­go­je skai­čius – dvi­ženk­lis

Nau­jo­sios Ak­me­nės lop­še­lį-dar­že­lį „Bu­ra­ti­nas“ lan­ko ke­lio­li­ka vi­du­ti­nių ar di­de­lių spe­cia­lių­jų ug­dy­mo­si po­rei­kių ly­gių ug­dy­ti­niai. Vie­nam jų, tu­rin­čiam ju­dė­ji­mo ir pa­dė­ties ne­ga­lią, auk­lė­to­jo pa­dė­jė­jo pa­gal­ba rei­ka­lin­ga nuo­lat. Ta­čiau iki šių me­tų vis ne­bu­vo skir­ta eta­to.

Įs­tai­gos di­rek­to­rės Ire­nos Gird­vai­nie­nės tvir­ti­ni­mu, dėl ki­tų dar­že­li­nu­kų ban­do­ma iš­si­vers­ti. Ka­dan­gi dir­ba lo­go­pe­das. Vėl at­kur­tas bu­vęs pa­nai­kin­tas spe­cia­lio­jo pe­da­go­go eta­tas. Šie spe­cia­lis­tai, pri­tai­kius ug­dy­mo pro­gra­mas, in­di­vi­dua­liai dir­ba su vai­kais, ku­riems nu­sta­ty­ti spe­cia­lie­ji ug­dy­mo­si po­rei­kiai.

„Kai to­kių vai­kų bend­ro­je gru­pė­je yra, tuo­met auk­lė­to­joms sun­kiau dirb­ti, bet už tai joms mo­ka­mas 5 pro­cen­tais di­des­nis at­ly­gi­ni­mas“, – sa­kė I. Gird­vai­nie­nė.

Prof­są­jun­gos jau­čia­si be­jė­gės gin­ti in­te­re­sus

Pa­sak Lie­tu­vos mo­ky­to­jų, švie­ti­mo ir moks­lo pro­fe­si­nės są­jun­gos pir­mi­nin­ko Ra­mū­no Znu­to, mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jų eta­tams trūks­ta fi­nan­sa­vi­mo.

„Ge­ros idė­jos neį­ma­no­ma rea­li­zuo­ti, nes mo­ki­nio krep­še­lis pa­di­din­tas ne­pa­kan­ka­mai“, – sa­kė R. Znu­tas.

Jo tei­gi­mu, pro­fe­si­nė są­jun­ga ap­gin­ti sa­vo na­rių in­te­re­sų ne­tu­ri pa­kan­ka­mai re­sur­sų. Pe­da­go­gų per ma­žai su­si­bū­rę į pro­fsą­jun­gą.

„Maž­ne de­šimt­me­tį ko­vo­ja­me at­kur­ti prieš­kri­zi­nio lai­ko­tar­pio pe­da­go­gų at­ly­gi­ni­mus – ne­pa­vyks­ta, tai ka­žin, ar tiks­lin­ga ati­da­ry­ti „nau­ją fron­tą“, – svars­tė R. Znu­tas.

Pa­tys pe­da­go­gai pri­pa­žįs­ta, kad ra­jo­no mo­kyk­lo­se neiš­ven­gia­ma konf­lik­tų tarp auk­lė­ti­nių, kai per ma­žai įdar­bin­ta mo­ky­to­jo pa­dė­jė­jų.

Au­to­riaus nuo­tr.

Ak­me­nės Sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to sky­rius, jo ve­dė­jo Vy­tau­to Juo­za­pa­vi­čiaus tei­gi­mu, mo­kyk­loms ir dar­že­liai ne­nu­ro­di­nė­ja, kiek įdar­bin­ti mo­ky­to­jų pa­dė­jė­jų.

Lie­tu­vos mo­ky­to­jų, švie­ti­mo ir moks­lo pro­fe­si­nės są­jun­gos pir­mi­nin­kas Ra­mū­nas Znu­tas sa­ko, kad vie­nas ar du mo­ky­to­jo pa­dė­jai di­de­lė­je mo­kyk­lo­je – per ma­žai.