
Naujausios
Kaimo mokytoja: valstybė kaimo nemyli
Mokytoja Jolanta Gutauskienė nevengia pabrėžti, kad yra iš kaimo, nors iš televizijos ekranų apie kaimą girdi ne pačius geriausius žodžius: kaimas nyksta, vieni iš jo bėga, kiti lėtai degraduoja, prasigeria. Mokytoja įsitikinusi, kad šiandieninė valstybės politika per mažai prisiima atsakomybės už kaimo žmogų, per anksti jį nurašydama į įvairiausių strategijų ir plėtrų paraštes. „Problema ne su kaimu, o su mūsų valstybe. Kas joje darosi?“ – klausimą kelia stačiūnietė.
Šiame interviu – mokytojos, laužiusios ledus dėl žvyrkelio nuo Stačiūnų asfaltavimo ir paskatinusios valstybės vyrus aiškintis dėl asfalto per laukus.
Janina VANSAUSKIENĖ
pakruojis@skrastas.lt
Kaimas – ne „Vilniaus Lietuvoje“
– Jūs buvote viena tų, kurie Lietuvos nepriklausomybės atkūrimą pasitikote su viltimi, jog kurdami savo teisinę valstybę gyvensime saugiau ir sieksime būti dori bei atsakingi savo šalies piliečiai. Ar jūsų nuostatos pasikeitė?
– Kas dabar dedasi mūsų valstybėje aš nežinau: elementarios pagarbos žmogui nebėra, Lietuvos dvi: Vilniaus su Klaipėda ir kita – periferijos Lietuva. Prisimenu savo kolegės žodžius: važiuojant iš Vilniaus taip norisi sustoti prie iškabos „Vilnius“ ir pastuksenti: Ei, Lietuva Vilniaus, ir ten, kitoje Lietuvoje, žmonės gyvena.
Valstybė – visi mes, paprasti žmonės. Kas valstybės tarnautojas ( nuo žodžio tarnauti)? Kuris padeda paprastam žmogui, ištiesia ranką įstatymų nežinančiam ir prie jų vykdymo neprieinančiam piliečiui.
Tačiau dabar mūsų valstybės tarnautojas – tik draudėjas, baudėjas ir valdytojas. Jis neneša asmeninės atsakomybės už savo sprendimus. O iš tiesų jis turėtų būti baudžiamas, jei savo prasižengimais įstatymui padarė žalos: atlyginti iš savo kišenės. Valdininkas tada bijotų neteisingų savo poelgių ir sprendimų, nebūtų nei kyšių, nei korupcijos. O šiek tiek baimės labai reikia. Tai skatina atsakomybę: jei aš bijau ką prarasti, tada labai atsakingai galvoju.
Jei mūsų valstybėje būtų asmeninė valstybės tarnautojų atsakomybė, nereikėtų mums šiandien žvyrkelio asfalto išmušinėti patiems.
Valdžioje – tarsi voratinklis
– Jūs buvote tarsi ledlaužio vairininkė, siekdama visuomenei ir valdžios vyrams įrodyti, kad neteisingai ar prasilenkiant su logika asfaltuoti buvo pasirinktas žvyrkelis Petraičiai – Beniuliai. Kokio patyrimo įgijote stodama į kovą už visos gyvenvietės interesą?
– Manau, kad paprastam žmogui prasimušti dėl kelių kilometrų žvyrkelio asfaltavimo yra neįmanoma. Kažkoks voratinklis, nuo kurio ėjo tik vienas atsakymas: asfalto nebus, nenumatyta, nėra lėšų. Nors sakoma, belsk ir bus atidaryta. Beldėmės veltui. Kažkur ranka ranką plovė.
Mes buvome palikti toli nuo tų sprendžiančiųjų, kurį keliuką asfaltuoti, kuris gyvenvietei svarbiausias. Bet juk kiekvienas įgyvendinamas projektas turi būti derinamas su bendruomene. Ant lauko keliuko buvo klojami milijonai ir nieko neklausiama. Žvyrkelių asfaltavimo planas iš oro?..
O juk kelių kilometrų asfalto iki kelio Šiauliai – Pakruojis prašome nuo kolūkinių laikų. Į Stačiūnus atėjau dirbti 1989-aisiais. Koks valdžios atstovas beatvažiuodavo, prašydavom: kelio reikia. Atsakymas būdavo tas pats: „Tokių pinigų nėra. Ar jūs žinote, kiek kainuoja kilometras asfalto?“ Taip ir ėjo metai, kol tas žvyrkelis tapo sunkiai beišvažiuojamas, duobėtas. Savivaldybės valdžia gindavosi: „Mes neišasfaltuosime, čia – Kelių direkcijos, kreipkitės į juos, jie – pinigų nėra ir neplanuojama. Tai tada kam mums savivalda? Juk juos renkame, kad mums padėtų, atstovautų.
Atsiprašė už valstybę ir valdininkus
– Šį kartą prisibelsti pas valdininkus Vilniuje pavyko. Ar nenustebino rezultatas?
– Buvo netikėta, kad reikalai pajudės. Dar Naujųjų išvakarėse buvome gavę atsakymą, kad žvyrkelis nuo Stačiūnų nebus asfaltuojamas. Tačiau mums pavyko sujudinti ramiai stovėjusį valdininkų vandenį ir pramušti gan kietą jį dengusią plutelę. Į Susisiekimo ministeriją dėl to kelio buvo pasipylę skambučiai. Ramybės nedavė ir mūsų bendruomenės žmonės, ir „Pakruojo kraštas“. Be to, ministerijai buvome išsiuntę ir mano parengtą kreipimąsi su iliustracijomis ir publikacijomis „Šiaulių krašte“ apie dešimtmečius besitęsiančias Stačiūnų problemas dėl neasfaltuojamų ir blogai prižiūrimų žvyrkelių.
Stačiūniečiams susitikimą su Automobilių kelių direkcijos vadovu surengė Seimo narys Vitalijus Gailius. Politikas atsiprašė už valstybę. O direkcijos vadovas E. Skrodenis – už savo darbuotojų nekompetenciją, dėl kurių nesugebėjimo paaiškinti, kodėl tas kelias nuo Beniulių iki Petraičių asfaltuojamas.
E. Skrodeniui sakiau: Jei jūs turite valstybės milijonus, nors iki kiekvienos fermos keliukus asfaltu klokite, bet gal pažiūrėkite, kur jų reikia pirmiausiai".
– Ar po šio susitikimo paaiškėjo, kieno atsakomybei tenka toks žvyrkelių asfaltavimo prioritetų pasirinkimas?
– Mes to klausimo nebekėlėme. Buvo pasakyta, kad asfaltavimo darbų planas nuo Stačiūnų iki Degučių jau įgyvendinamas: vyksta projektavimo ir statybos darbų konkursas. Taigi – gauname, ko siekėme.
Keliai lems rajono likimą?
– Kelininkams ėmus asfaltuoti žvyrkelius link Radviliškio rajono, pakruojiečiai ėmė būgštauti, ar tik nenumatoma ateityje Pakruojo rajoną naikinti, prijungiant prie aplinkinių? Panašų klausimą kėlėte ir susitikime su Automobilių kelių direkcijos vadovu.
– Aš sakiau: Jei kas nors sugalvojo Pakruojo rajoną išskirstyti ir prijungti prie Šiaulių, Radviliškio ar Pasvalio, tai jūs mums pasakykite. Tada mes nekelsime triukšmo, plosime rankomis, kad kelią link Radviliškio asfaltuoja. Nes dabar tokie kelininkų sprendimai – sveiku protu nesuvokiami".
Tokių pat minčių vedini į susitikimą vyko ir medikoniečiai. Kelininkų buvo nuspręsta pirmiausiai asfaltuoti kelią ne link Viskonių nuo Medikonių, kuris vietos gyventojams svarbus, o nuo Vismantų link Radviliškio, kurio svarba šiame rajono pakraštyje gyvenantiems menka.
Todėl medikoniečiai stebėjosi: tuo žvyrkeliu link Radviliškio daugiau laksto briedžiai (kelias kerta mišką), o žmonėms reikia asfalto, kuriuo kasdien važinėja į darbą, vaikai – į mokyklą. Medikoniečiams irgi pavyko pakoreguoti žvyrkelių asfaltavimo planus, atkreipti kelininkų dėmesį į kaimo žmonių poreikius.
Apie nemeilę žmogui
– Jūs – vienas žmonių, kuris myli kaimą ir su juo sieja savo likimą. Ką manote apie Stačiūnų ateitį?
–Televizijos laidose linksniuojama: kaimas nyksta, prasigėrė, išvažiuoja. Kas gi čia gyvens, jei privažiuoti negalima? Kas pėsčias vaikšto, tas ir gali kaime gyventi, nes važiuotam nėra kelio. Tokia šiandiena. Jei mūsų kaimas neturės susisiekimo asfaltuotu keliu, jis išnyks.
Stačiūnų negalima vadinti prasigėrusiu, kaimu be ateities. Gal nė dešimtadalio, kuriuos galima laikyti alkoholikais. Bet ir jie ne benamiai, kaip didmiesčiuose tokie žmonės yra. Jie – irgi mūsų bendruomenės dalis. Tiesa, yra pašalpinių, bet jie neturi galimybės važinėti į darbą kitur. Labai džiaugiuosi, kad už pašalpas reikia atidirbti. Realiai turėtų būti šios pašalpos už socialinį savanoriavimą: pagalbą senukams, kitokią socialinę visuomeninei veiklą. Kad žmogus suprastų, jog gauti už dyką nieko negalima, nes ir dirbančiam niekas už dyką nieko neduoda.
Iš savo pastebėjimų galiu daryti išvadą: valstybėje paprastas žmogus nėra mylimas.
Autorės nuotr.
STAIGMENA: Mokytoja Jolanta Gutauskienė žinią, kad jau vyksta projektavimo ir darbų konkursas dėl žvyrkelio link Degučių asfaltavimo, laiko didžiausiu netikėtumu kelininkų sprendimuose ir staigmena visiems Stačiūnų gyventojams.
ATSAKYMAS: Koks valdžios atstovas beatvažiuodavo, prašydavom: kelio reikia. Atsakymas būdavo tas pats: „Tokių pinigų nėra. Ar jūs žinote, kiek kainuoja kilometras asfalto?"