Kad vė­lės ne­klai­džio­tų tam­so­je

Kad vė­lės ne­klai­džio­tų tam­so­je

Kad vė­lės ne­klai­džio­tų tam­so­je

Gi­mi­mas ir mir­tis yra di­džiau­sia pa­slap­tis žmo­ni­jos gy­ve­ni­me. Sa­ko­ma, kad žmo­gus gy­ve­na tiek, kiek jam skir­ta Die­vo. Nei pi­ni­gais, nei auk­su neiš­si­pirk­si. Atė­jo lai­kas – atė­jai į šį pa­sau­lį, atė­jo lai­kas – išeik ir pa­lik jį. Ta­da tik gy­vie­ji at­si­me­na išė­ju­sį­jį, už­deg­da­mi žva­ke­lę ant jo ka­po.

Sau­lius JUŠ­KE­VI­ČIUS

saulius@skrastas.lt

Mir­tis yra tei­sin­ga

Pa­sak Še­du­vos kraš­to et­nog­ra­fi­jos ži­no­vės Emi­li­jos Bra­jins­kie­nės, mir­tis nu­trau­kia žmo­gaus gy­ve­ni­mą.

Pa­sak jos, žmo­gus nu­jau­čia sa­vo mir­tį, o be to, ir pa­ti gam­ta ne­rims­ta – paukš­čiai dau­žo­si į lan­gus, ge­gu­tė ku­kuo­ja po lan­gu, at­skri­du­si pe­lė­da nak­ti­mis rė­kia, var­nos nuo sto­go ar me­džių kren­ta rėk­da­mos že­myn, šuo kau­kia žiū­rė­da­mas į že­mę.

„Mir­ties neat­šauk­si, ne­per­mal­dy­si. Atė­jo ta­vo va­lan­da – ir ke­liauk. Bū­na, kad se­nas braš­ka, o jau­nas lūž­ta. Nie­kas ne­ži­no, ka­da ta­ve pa­šauks, bet rei­kia vi­sa­da bū­ti pa­si­ruo­šu­siems. Gal to­kia Die­vo va­lia? Sa­ko­ma, jei­gu žmo­gus ge­ras, jo sie­la šva­ri – Die­vas ir pa­sii­ma, nes šia­me pa­sau­ly­je sie­la ga­li su­si­gun­dy­ti. Blo­gam žmo­gui Die­vas duo­da lai­ko pa­si­tai­sy­ti. Dau­gu­ma ma­no, kad blo­gas žmo­gus sa­vo blo­gais dar­bais ar­ti­na sau mir­tį. Bū­na, kad il­gai gy­ve­nan­tis žmo­gus dar neį­gy­ven­di­no sa­vo ge­rų dar­bų ir Die­vas lei­džia jam tai pa­da­ry­ti, duo­da lai­ko“, – sa­ko E. Bra­jins­kie­nė.

Pa­sak jos, se­no­liai sa­ky­da­vo, kad gi­mus žmo­gui, dan­gu­je už­si­de­ga žvaigž­dė, o jam mi­rus, ji nu­kren­ta.

„Ma­ty­da­mi kren­tan­čią žvaigž­dę, žmo­nės kal­bė­da­vo – „Am­ži­ną atil­sį“. Ne­ga­li­ma į žvaigž­des ro­dy­ti pirš­tu, nes ga­li pa­tai­ky­ti į sa­vą­ją ir ta­da mir­si“, – pa­mo­kan­čiai sa­ko še­du­vė.

Se­no­lių pa­pro­čiai

Anot E. Bra­jins­kie­nės, mirš­tant žmo­gui rei­kia už­deg­ti grab­ny­čios žva­kę ir mels­tis. Išei­nant į Ana­pus, ug­nis ap­va­lo sie­lą nuo vi­so­kios bjau­ras­ties, pri­ki­bu­sios žmo­gui gy­vam esant.

„Žmo­gui mirš­tant, jei­gu na­muo­se tu­ri­te, ga­li­ma skam­bin­ti šven­to Be­ne­dik­to var­pe­liu pa­gal mirš­tan­čio­jo šir­dies dū­žius. Žmo­gus mir­da­mas pir­mą kar­tą at­si­dūs­ta iš krū­ti­nės, o ant­rą kar­tą – iš gerk­lės. Ta­da žmo­gus jau mi­ręs. Mi­rus žmo­gui, ne­ga­li­ma jo ju­din­ti dvi va­lan­das. Rei­kia ati­da­ry­ti lan­gus, du­ris, kad sie­la lais­vai išei­tų į dau­sas pas Die­vą. Ne­ga­li­ma verk­ti, šauk­ti, nes mi­ru­sio­jo atei­na pa­si­tik­ti jo mi­rę ar­ti­mie­ji – tė­vai, bro­liai, se­se­rys. Jei­gu gir­dė­sis triukš­mas, jie nea­teis. Rei­kia mels­tis. Te­gul de­ga žva­kė, nes sie­la ga­lu­ti­nai nei­šė­ju­si iš kū­no“, – mo­ko ji ne­pa­mirš­ti se­no­vi­nių pa­pro­čių.

Pa­sak še­du­vės, anks­čiau, mi­rus žmo­gui, skam­bin­da­vo var­pais „Po dū­šių“.

„Tai bu­vo la­bai gra­ži tra­di­ci­ja. Var­po dū­žiai bū­da­vo ki­to­kie ir juos iš­gir­dę žmo­nės kal­bė­da­vo „Am­ži­ną atil­sį“, nors ir ne­ži­no­jo kas mi­rė, bet mi­rė žmo­gus ir rei­kia jam mal­dos. Gai­la, kad da­bar to­kios tra­di­ci­jos ne­bė­ra“, – sa­ko ji.

Šar­vo­da­vo na­muo­se

Še­du­vė sa­ko, kad ir Še­du­vos kraš­te, ir vi­so­je Lie­tu­vo­je dar iki praė­ju­sio šimt­me­čio pa­sku­ti­nio de­šimt­me­čio mi­ru­sį­jį šar­vo­da­vo na­muo­se.

„Bū­da­vo už­den­gia­mi veid­ro­džiai, vi­si stik­li­niai pa­vir­šiai, nes pro stik­lą ga­li pa­si­ro­dy­ti mi­ru­sio­jo žmo­gaus at­vaiz­das – vė­lė. Jo vė­lė na­muo­se ga­li už­si­bū­ti tris die­nas. Iš kan­tič­kų gie­do­da­vo kai­mo žmo­nės, kai­my­nai, pa­žįs­ta­mi. Nie­kas ne­žiū­rė­jo, kaip da­bar, ar gra­žiai gie­da. Kaip ga­lė­jo, taip gie­do­jo, bet nuo­šir­džiai, su gai­les­čiu, o ne už pi­ni­gus ir ne ro­man­si­nes gies­mes. Pir­ma gies­mė – „Vieš­pa­ties An­ge­las“, o pa­skui bu­vo gie­da­mos šer­me­ni­nės gies­mės. Pas­ku­ti­nį va­ka­rą gie­da­mi kal­nai-kal­va­ri­jos ir mi­ni­mi mi­ru­sių­jų gi­mi­nai­čių var­dai“, – apie šer­me­nų or­ga­ni­za­vi­mą pa­sa­ko­ja ji.

Pa­sak et­nog­ra­fi­jos ži­no­vės, lai­do­da­vo tik ket­vir­tą die­ną po mir­ties, nes pa­si­tai­ky­da­vo, jog žmo­gus at­si­gau­na. Da­bar tai va­di­na­ma kli­ni­ki­ne mir­ti­mi, o praė­ju­sio šimt­me­čio pra­džio­je ar tar­pu­ka­rio Lie­tu­vos kai­muo­se žmo­nės apie tai ma­žai ži­no­jo ir sku­biai lai­do­jant, pa­lai­do­da­vo gy­vą žmo­gų.

Mi­ru­sių­jų mies­tas – mi­ru­siems

E. Bra­jins­kie­nė sa­ko, kad ka­pą tvar­ky­ti ga­li­ma po 30 die­nų. Prieš ke­tur­ne­dė­lį. Anks­čiau ju­din­ti ne­va­lia. Me­ti­nėms ka­pas taip pat tvar­ko­mas, už­per­ka­mos šven­to­sios mi­šios, ap­lan­ko­mas ka­pas ir or­ga­ni­zuo­ja­mos vai­šės.

„Tan­kiai vaikš­čio­ti į mi­ru­sių­jų mies­tą ne­rei­kia. Te­gul jie il­si­si ra­my­bė­je. Atė­jus į ka­pus, rei­kia pa­si­svei­kin­ti: „Gar­bė Jė­zui Kris­tui“. Ka­pai Lie­tu­vo­je vi­sa­da prie ke­lio, kad žmo­gus, praei­da­mas ar pra­va­žiuo­da­mas ke­liu, su­si­mąs­ty­tų ir pri­si­min­tų, koks trum­pas mū­sų gy­ve­ni­mas šio­je že­mė­je, o am­ži­ni na­mai – mi­ru­sių­jų mies­te – ka­puo­se. Žmo­nės ti­kė­jo ir ti­ki, kad ne­tu­rim už­mirš­ti mi­ru­sių­jų, nes sa­ko­ma, jog jie vi­sai iš mū­sų gy­ve­ni­mo nei­šė­jo“, – sa­ko et­nog­ra­fi­jos ži­no­vė.

Pa­sak še­du­vės, mi­rę tė­vai glo­bo­ja sa­vo vai­kus ir šie tai jau­čia.

Po ka­po ak­me­niu yra vė­lių val­do­vo Vė­li­nio ka­ra­lys­tė. Žmo­nės iš­reikš­da­vo pa­gar­bą mi­ru­siems ir tam tik­rą bai­mę. Au­ko­da­vo mi­šias, mel­dė­si, kad Ana­pi­lin išė­jęs ar­ti­mas žmo­gus ne­tap­tų vai­duok­liu.

Mi­rė žmo­gus ir rei­kia jam vis­ką at­leis­ti, blo­guo­ju ne­mi­nė­ti. Vai­de­na­si tik tie, ku­riems gy­vie­ji neat­lei­džia.

Vė­lės iš­ke­liau­ja

Pa­sak še­du­vės, lapk­ri­čio mė­ne­sio va­ka­rais pra­si­ve­ria dan­gaus be­dug­nė ir ma­to­si balz­ga­na juos­ta per vi­są dan­gų – Paukš­čių ta­kas.

„Žmo­nės ti­kė­jo, kad žmo­gaus vė­lė ei­na į Paukš­čių ta­ką, o iš ten iš­ke­liau­ja į dau­sas, to­lyn, to­lyn į va­ka­rus už de­vy­nių van­de­nų, už de­vy­nių to­lių.

Pir­mo­sios lapk­ri­čio die­nos – ka­len­do­ri­nio virs­mo ri­ba. Se­no­vės bal­tų ti­kė­ji­me – tai der­liaus šven­tė, at­si­dė­ko­ji­mas mi­ru­sių ar­ti­mų­jų vė­lėms, mat ti­kė­ta, jog jos ly­dė­da­vu­sios žmo­gų, glo­bo­da­vu­sios vi­sų dar­bų me­tu – nuo pat sė­jos iki der­liaus nuė­mi­mo.

Pa­sak E. Bra­jins­kie­nės, se­no­vės lie­tu­viai Paukš­čių Ta­ku į dau­sas iš­skren­dan­čias vė­les pa­ly­dė­da­vo de­gin­da­mi di­de­lius lau­žus.

Ug­nis – ap­si­va­ly­mo, iš­ly­dė­ji­mo ženk­las. Šiuo me­tu ant ka­pų už­de­ga­mos žva­ku­tės – lau­žų at­kar­to­ji­mas, tai­gi tra­di­ci­jos, nors ir mo­di­fi­kuo­tos, te­bė­ra gy­vos.

Lai­mos AGA­NAUS­KIE­NĖS nuo­tr.

Lapk­ri­čio pir­mą­ją ap­lan­ky­da­mi ka­pus, pa­dė­da­mi gė­lių ir už­deg­da­mi žva­ke­les pa­gerb­si­me mi­ru­sius ar­ti­muo­sius ir pri­si­min­si­me se­no­lių pa­pro­čius.