Ar sulauks gyventojai gelbėjimo rato?

Ar sulauks gyventojai gelbėjimo rato?

Ar su­lauks gy­ven­to­jai gel­bė­ji­mo ra­to?

Kiek­vie­nas gau­ses­nis lie­tus Tra­kų gat­vė­je gy­ve­nan­tiems rad­vi­liš­kie­čiams tam­pa skau­džia rykš­te: tuo­met gat­vė­je be­si­kau­pian­tis ir ne­nu­bė­gan­tis van­duo ku­riam lai­kui pa­skan­di­na ne tik jų rū­sius, bet ir na­mus, dar­žus.

Ne kar­tą val­džios ko­ri­do­rius my­nę gy­ven­to­jai gal pa­ga­liau su­lauks pa­gal­bos – UAB „Rad­vi­liš­kio van­duo“ pra­dės reng­ti lie­taus ka­na­li­za­ci­jos re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tą.

Lai­ma AGA­NAUS­KIE­NĖ

alaima@skrastas.lt

Vie­nur tvar­kė, ki­tus pa­mir­šo

Tra­kų gat­vės Rad­vi­liš­ky­je gy­ven­to­jai sa­ko ne­be­sus­kai­čiuo­jan­tys, kiek kar­tų žo­džiu ir raš­tu yra krei­pę­si į įvai­riau­sias ins­tan­ci­jas, pra­šy­da­mi pa­dė­ti.

Per tą lai­ką ke­lis daž­niau­siai lie­taus skan­di­na­mus na­mus ėmė pū­dy­ti kam­ba­rius už­lie­jan­tis van­duo, ku­ris iš­kil­no­jo grin­dis. Žmo­nės sa­ko prie na­mų ne­be­ga­lin­tys nie­ko au­gin­ti, nes vis­kas su­pū­va. Ypač bai­sūs gy­ven­to­jams bu­vo praė­ju­sie­ji lie­tin­gi me­tai.

Anot gy­ven­to­jų, vi­sų val­džios at­sa­ky­mų į jų skun­dus es­mė bū­da­vu­si vie­no­da: lau­ki­te, šiuo me­tu nė­ra pi­ni­gų. Tie­sa, prieš po­rą me­tų bu­vo ža­da­ma pro­ble­mą spręs­ti, pa­si­nau­do­jant eu­ro­pi­ne pa­ra­ma, ta­čiau kaž­kaip ir šie pa­ža­dai iš­tir­po.

Ko­ne ke­tu­ris de­šimt­me­čius Tra­kų gat­ve­lė­je gy­ve­nan­čio Sta­sio Kan­čaus­ko kam­ba­rių liū­čių van­duo ne­pa­sie­kia, mat vy­ras gy­ve­na ant­ra­ja­me na­mo aukš­te. Ta­čiau apa­čio­je gy­ve­nan­čios se­no­lės kai­my­nės kam­ba­riai per lie­tų plau­kia, van­duo iš­pū­dė ir ko­ri­do­riaus grin­dis.

„Pa­ma­to­me ap­te­mu­sį dan­gų ir mel­džia­mės: pra­plauks de­be­sys pro ša­lį ar pra­pliups lie­tu­mi. Jei smar­kiau už­ly­ja, be gu­mi­nių ba­tų ne­paei­si. Ar­ba vaikš­tai ba­so­mis.

Iš­ma­nau san­tech­ni­ką, ban­džiau kie­me nu­si­ve­di­nė­ti nu­bė­gi­mus pa­ts, ta­čiau pro­ble­ma yra daug di­des­nė ir kos­me­ti­niai pa­ko­re­ga­vi­mai ne­be­pa­de­da“, – pa­sa­ko­ja vy­riš­kis.

Anot jo, bė­dos iš­ryš­kė­jo prieš ke­le­rius me­tus, kai bu­vo įreng­ta lie­taus ka­na­li­za­ci­ja Lais­vės alė­jo­je – ten įreng­ti di­des­nio skersmens vamz­dy­nai, o pas juos pa­lik­ti siau­res­ni.

„Van­duo ne­bes­pė­ja su­bėg­ti ir kau­pia­si pas mus. Ir tai dėl to, kad dar­bai bu­vo pa­da­ry­ti ne nuo to ga­lo. Tai tas pa­ts, kaip na­mą pra­dė­ti sta­ty­ti nuo sto­go – mū­sų gat­ve­lė­je pa­lik­ta se­no­ji sis­te­ma, ku­rios skersmuo ski­ria­si nuo nau­jo­sios.

Per ša­lia esan­tį ge­le­žin­ke­lį ei­na pla­čiau­si vamz­džiai – vai­kas pra­lįs­tų, o mes li­ko­me pa­mirš­ti“, – po­ri­no rad­vi­liš­kie­tis.

Prob­le­ma bu­jo­ja ke­le­rius me­tus

UAB „Rad­vi­liš­kio van­duo“ vy­riau­sia­sis in­ži­nie­rius Min­dau­gas Gap­šys pa­tvir­ti­na: pro­ble­ma paū­mė­jo per pa­sta­ruo­sius pen­ke­rius me­tus, kai at­si­ra­do nau­ja lie­taus tra­sa Lais­vės alė­jo­je. Į tink­lus pa­ten­kan­čius lie­taus kie­kius esą di­di­na ir ža­lių­jų zo­nų ma­žė­ji­mas. Nuo Tra­kų iki M. Va­lan­čiaus gat­vės ei­nan­ti at­kar­pa yra že­miau­sio­je vie­to­je ir čia su­si­ren­ka net ke­lių gat­vių – Lais­vės alė­jos, J. Ja­ra­mi­no, Ei­mu­čio, J. Sa­ka­laus­ko – lie­taus nuo­te­kos, ku­rios ne­bes­pė­ja­mos „nu­ry­ti“.

„La­biau­siai po lie­taus ken­čia 18-ojo ir 20-ojo na­mų gy­ven­to­jai, ku­rių na­mai sto­vi že­miau­siai – jiems po liū­čių pri­rei­kia vos ne val­čių. Kai pliau­pia il­ges­nis lie­tus, ken­čia ir ki­ti na­mai. Sis­te­mo­je įreng­tas vož­tu­vas ne­lei­džia pa­tek­ti van­de­niui iš mies­to gat­vių. Kol jo ne­bu­vo, van­duo pa­kel­da­vo šu­li­nio dang­tį ir verž­da­vo­si kaip gei­ze­ris. Te­ko ir šu­li­nį pa­kel­ti į met­ro aukš­tį“, – su­si­rin­ku­siems In­ves­ti­ci­jų ir kai­mo rei­ka­lų ko­mi­te­to na­riams dės­tė M. Gap­šys.

Pa­sak in­ži­nie­riaus, kiek­vie­nam dar­bui rei­ka­lin­gi pi­ni­gai, o jų iki šiol vis ne­bū­da­vo. Anot jo, 2016 me­tais ti­kė­ta­si su­lauk­ti Eu­ro­pos Są­jun­gos fi­nan­sa­vi­mo ir pra­dė­ti spręs­ti lie­taus ka­na­li­za­ci­jos pro­ble­mas Rad­vi­liš­ky­je. Tuo­met esą bū­tų bu­vu­si spren­džia­ma ir Tra­kų bei Luk­šio gat­vių pro­ble­ma.

Ta­čiau vė­liau paaiš­kė­jo, kad šio fi­nan­sa­vi­mo ne­be­liks mies­tams, kur gy­ve­na per 10 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų ir vi­sos lė­šos ati­teks mies­tams, ku­riuo­se – per 20 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų. To­dėl ma­žie­ji mies­tai fi­nan­sa­vi­mo ga­li­my­bės ne­be­te­ko – jis ati­te­ko di­die­siems.

Pa­kel­tas šu­li­nys pro­ble­mos neišsp­ren­dė

„Ban­dė­me vi­so­kius va­rian­tus: yra iš­kel­tas į met­ro aukš­tį šu­li­nys, nes, bū­da­vo, per tą šu­li­nį, ku­ris yra že­miau­sio­je vie­to­je, verž­da­vo­si van­duo. Yra įsta­ty­tas iš Tra­kų gat­vės at­bu­li­nis vož­tu­vas, ku­ris van­dens iš Tra­kų gat­vės ne­prii­ma ir mies­tas ten van­dens ne­lei­džia.

Bet paaukš­ti­nus šu­li­nį, li­ko ki­ta pro­ble­ma – pa­tys gy­ven­to­jai skęs­ta nuo sa­vo van­dens, kai neiš­bė­ga iš Tra­kų gat­vės. Ne­be nuo mies­to skęs­ta, bet nuo sa­vęs, nes van­de­niui ne­bė­ra kur dė­tis – pra­ka­sus du kas­tu­vus, van­duo ei­na iš apa­čios, nes aukš­tai sto­vi grun­ti­niai van­de­nys.

Bu­vo­me pra­ka­sę grio­viu­ką, kad van­duo nu­bėg­tų į nend­res, bet kiek ten to van­dens su­tilps – kai bu­vo lie­tin­gas ru­duo, grun­tas per­mir­ko ir ne­be­bu­vo jam kur dė­tis“, – sa­kė M. Gap­šys.

Anot in­ži­nie­riaus, vie­nin­te­lis spren­di­mas – vie­toj se­nos gelž­be­to­ni­nės įreng­ti vi­sai nau­ją tra­są, dė­ti met­ri­nį ko­lek­to­rių nuo tos vie­tos, nes van­dens kie­kiai di­dės – ža­lių­jų zo­nų ma­žė­ja, o mo­men­ti­nio lie­taus kie­kiai au­ga.

Si­tua­ci­ją esą sun­ki­na tai, kad vis­kas yra ge­le­žin­ke­lio ap­sau­gos zo­no­je. Vyk­dant pir­ki­mą su pro­jek­ta­vi­mo pa­slau­go­mis, pro­jek­tuo­to­jams teks da­ry­tis grę­ži­nį ir žiū­rė­ti, koks grun­tas yra apa­čio­je.

„Rad­vi­liš­kio van­dens“ bend­ro­vės duo­me­ni­mis, lie­tūs jiems ne­ša vien nuo­sto­lius. Per­nai jie su­da­rė 40 tūks­tan­čių eu­rų. Esą ge­rai, kad Sa­vi­val­dy­bė sky­rė lė­šų lie­taus tink­lų in­ven­to­ri­za­ci­jai, tad nors tai pa­si­den­gė.

Šie­met per pir­mą­jį ket­vir­tį bend­ro­vė skai­čiuo­ja jau 18 tūks­tan­čių eu­rų lie­taus pa­da­ry­tų nuo­sto­lių. Per me­tus su­si­da­rys per 70 tūks­tan­čių. Van­dens tie­kė­jai pre­li­mi­na­riai tei­ra­vo­si, kiek ga­lė­tų kai­nuo­tų re­konst­ruk­ci­jos dar­bai Tra­kų gat­vė­je. Pre­li­mi­na­ri vie­nų ran­go­vų, tu­rin­čių tei­sę dirb­ti prie ge­le­žin­ke­lio, pa­teik­ta kai­na – apie 80 tūks­tan­čių eu­rų. Kai­na išaug­tų, jei reik­tų že­min­ti grun­ti­nį van­de­nį.

Kad pa­ga­liau rei­kia dė­ti taš­ką ir iš­spręs­ti Tra­kų gat­vės pro­ble­mą, su­tin­ka ir vi­ce­me­ras Ka­zi­mie­ras Au­gu­lis. Anot jo, tu­rint pro­jek­tą, vis­kas bū­tų daug aiš­kiau.

Kad rei­kia leis­ti bend­ro­vei pirk­ti pro­jek­tą, su­ti­ko vi­si In­ves­ti­ci­jų ir kai­mo rei­ka­lų ko­mi­te­to na­riai, tam pri­ta­rė ir Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­ja.

Apie tai su­ži­no­ję Tra­kų gat­vės gy­ven­to­jai į val­di­nin­kų svars­ty­mus žiū­ri at­sar­giai: tų pa­ža­dų jau yra bu­vę ne vie­nas.

„Lau­kiam šio spren­di­mo ir bi­jom, kad vėl nie­ko ne­bus“, – at­sar­giai ren­ka žo­džius S. Kan­čaus­kas.

Au­to­rės nuo­tr.

Tra­kų gat­vė­je be­veik ke­tu­ris de­šimt­me­čius gy­ve­nan­tis Sta­sys Kan­čaus­kas sa­ko, jog to­kio var­go dėl vis­ką se­mian­čio lie­taus van­dens jie anks­čiau ne­tu­rė­jo. Na­mus sem­ti pra­dė­jo prieš ke­le­rius me­tus.

Taip Tra­kų gat­vė at­ro­do, kol nė­ra lie­taus ir kol neu­žei­ni į van­dens iš­kil­no­tus gy­ven­to­jų na­mus.

Į met­ro aukš­tį iš­kel­tas šu­li­nys ne­ta­po pro­ble­mos spren­di­mu.

UAB „Rad­vi­liš­kio van­duo“ di­rek­to­riaus Egi­di­jaus Barč­kaus (kai­rė­je) ir vy­riau­sio­jo in­ži­nie­riaus Min­dau­go Gap­šio ma­ny­mu, Tra­kų gat­vės pro­ble­mą iš­spręs tik re­konst­ruk­ci­ja.