
Naujausios
Apie žydų tautą – per tradicijas ir istoriją
Kelmės rajono Suaugusiųjų mokymo centro Trečiojo amžiaus universiteto Kraštotyros ir turizmo fakulteto lektorius buvęs pedagogas, ilgametis Šaukėnų Vlado Pūtvio-Putvinskio gimnazijos direktorius Algimantas Armalis šio universiteto studentams skaitė paskaitą apie žydus Kelmėje ir pasaulyje, jų senąsias tradicijas.
Dalia KARPAVIČIENĖ
daliak@skrastas.lt
Nuo Abraomo laikų
Algimantas Armalis, teiravosi, ką Trečiojo amžiaus universiteto studentai žinantys apie žydus.
Pirmiausia paminėti Užgavėnių žydai. Ne paslaptis ir anekdotai apie Joškę ir Sarą.
Tradiciškai žydų protėviu laikomas Abraomas, kuris galbūt gyveno 1990 metais prieš mūsų erą ir galėjo būti vienos Vakarų semitų klajoklių genties, gyvenusios kažkur Viduržemio jūros ir Mesopotamijos, vadovas. Tačiau istoriškai jo egzistavimas nėra patvirtintas.
Žydų protėviai siejami su Egipte minimomis semitų gentimis, kurios Nilo slėnyje gyveno antrame tūkstantmetyje prieš mūsų erą. Su jais susijęs ir seniausias žydų savivardis – hebrajai.
Apie dvyliktą amžių prieš mūsų erą, vedami Mozės, žydai pabėgo iš Egipto nelaisvės, užkariavo pažadėtąją žemę ir įkūrė savo valstybę – Izraelį.
13 milijonų – 0,2 procento pasaulio gyventojų
A. Armalis pasakojo, kad žydai turi savo filosofiją, kuri vadinasi Halacha. Joje parašyta, kad žydas yra tas, kuris gimė žydų šeimoje arba tas, kurio motina žydė. Taip numatyta ir Izraelio įstatymuose. Tačiau save žydais dažnai laiko ir gimę mišriose šeimose, turėję žydus senelius arba priėmę judaizmo tikėjimą.
Žydų pasaulyje priskaičiuoja apie 13 milijonų, tai sudaro tik apie 0,2 visų planetos gyventojų. Bet jų indėlis į pasaulio istoriją – labai svarus. Daugiausia žydų – 5,6 milijono – gyvena Jungtinėse Amerikos Valstijose, 5,3 milijono – Izraelyje.
Žydų tautybės – Albertas Einšteinas, Arturas Rubinšteinas, Zigmundas Froidas, Džordžas Geršvinas, Vudis Alenas, Kalvinas Kleinas, Benediktas Spinoza ir daug kitų.
Lietuvoje žinomi ir gerbiami broliai Emanuelis ir Markas Zingeriai, Leonidas Donskis, Benjaminas Gorbulskis, Icchokas Meras, Grigorijus Kanovičius, Rafailas Karpis ir t. t.
Dešimt Dievo ir septyni Nojaus įsakymai
Žydus vienija pirmiausia jų religija, jie yra bendruomeninė tauta. Pagal judaizmą, Dievas yra vienas ir visagalis, viršesnis už laiką, buvo ir bus visada, Dievas sukūrė pasaulį. Tora – pagrindinis žydų tikėjimo dokumentas, susidedanti iš penkių knygų.
Žydai, kaip ir katalikai, laikosi Dešimties Dievo įsakymų, kurie buvo perduoti Mozei ant Sinajaus kalno. Žydai dar tiki septyniais Nojaus įsakymais, kurie galioja ir ne žydams. Pirmasis Nojaus įsakymas – įsteigti teismus ir laikytis teisinės sistemos, dar privalu nepiktžodžiauti prieš Dievą, nesimelsti stabams, neištvirkauti, nežudyti, nevogti, nevalgyti mėsos, išpjautos gyvuliui dar gyvam esant.
Religingi žydai meldžiasi tris kartus per dieną arba sinagogoje, arba namuose. Šeštadienį – Šabo dieną – negalima keliauti, rašyti, bet galima skaityti ir melstis.
Viena tauta – trys kalbos
Pasak A. Armalio, nedidelė žydų tauta kalba trimis kalbomis.
Pagrindinė – senoji žydų kalba – hebrajų. Kurį laiką ši kalba buvo naudojama tik per pamaldas, literatūroje, bendraujant skirtingo tikėjimo žydams.
Izraelio valstybė hebrajų kalbą sunormino, pavadino ją ivrit, paskelbė valstybine kalba.
Daug žydų senais laikais iš Romos imperijos atsikėlė į Europą, labai daug apsigyveno Vokietijoje. Pastarieji žydai, vadinami aškenaziais, sukūrė jidiš kalbą. Bet vis viena rašė hebrajų raštu. Prieš Antrąjį Pasaulinį karą jidiš kalba kalbėjo apie 12 milijonų žydų.
Senosios tradicijos
Žydai laikosi kašruto (košeriškumo) – tinkamo maisto įstatymų, o rinkdamiesi indus ir maistą, vadovaujasi halachiniais nurodymais.
Kašruto taisyklės nustato ne tik paties žydo mitybą, bet ir jo socialinį elgesį. Žydas negalintis valgyti ne žydo namuose. Bet pas žydą į svečius atėjęs lietuvis gali būti ir pavalgydintas, ir pavaišintas. „Kodėl taip reikia daryti, Halacha neaiškina“, – sakė A. Armalis.
Mėsą žydai perkantys tik iš mėsininko žydo, kuris švariai ją paruošia. Beveik visose parduotuvėse ir šių dienų Izraelyje prekiaujama tik košerine mėsa.
Pagal kašrutą draudžiama maišyti mėsos ir pieno produktus. Žuvis, vaisius ir daržoves galima derinti ir su mėsa, ir su pienu. Draudžiama valgyti plėšrių paukščių mėsą ir jų kiaušinius, žuvį be žvynų, pelekų ir žiaunų (šamas, ungurys, eršketas), reptilijas, vabzdžius. Maisto produktus galima valgyti tik tada, kuomet jie tinkamai paruošti: gyvūnai papjauti greitai, nesuteikiant jiems kančių, nepažeidžiant jokių organų. Žuvį gali išdarinėti bet kuri šeimininkė, tačiau reikia, kad žuvyje neliktų kraujo.
Kašruto įstatymai liečia ne tik mitybą. Kašrutas, pavyzdžiui, draudžia maišyti vilnonius siūlus su lininiais, taip pat ir vilnonius drabužius su lininiais.
Aprangoje svarbiausias – kuklumas
Žydų aprangoje svarbiausias – kuklumas. Žydų drabužiai būdavo uždari, tamsių spalvų. Moterys drabužius rizikuodamos siuvinėdavo, puošdavo nėriniais, juvelyriniais papuošalais. Ištekėjusioms moterims privaloma dengti galvas. Plaukai – moteriško patrauklumo dalis. „Šiuolaikinės moterys išgudrėjo – nešioja perukus, paslepiančius nuosavus plaukus“, – sakė Algimantas Armalis.
Vyras žydas visuomet nešioja jarmulką – nedidelę beretę, ją nusiima tik eidamas miegoti. Jei žydas sumano užsidėti skrybėlę, deda ant jarmulkos.
Laidotuvės – bendruomenės rūpestis
Žydų laidotuvėmis rūpinasi ne šeima ir valstybė, kaip įprasta lietuviams, bet bendruomenė.
Mirus žydui, išrenkami trys bendruomenėje labiausiai gerbiami, geriausiai žydų įstatymus žinantys žmonės. Dalyvauti laidotuvėse žydui – didžiulė garbė.
Laidotuves stengiamasi surengti mirties dieną. Išimtis – šeštadienis, Šabas.
Negalima per laidotuves viešai rodyti sielvarto. Mirusysis pagerbiamas ne prie kapo, o specialiame namelyje prie įėjimo į kapines. „Žydai nepuošia mirties, neneša nei vainikų, nei gėlių, padeda akmenuką. Miręs žmogus laidojamas įkapėse, paprastame karste, dažnai – ir be karsto“, – sakė A. Armalis.
Vaikai visuomet geri
Ypatingai žydai auklėja savo vaikus.
Motina niekuomet nepasakys vaikui, kad jis negeras. Ji tik nusistebės: „Kaip toks geras berniukas, kaip tu, galėjo iškrėsti tokią kvailystę!“
Žydų vaikams suteikiama išmintinga laisvė. Vaikas yra laisvas, bet privalo griežtai laikytis tam tikrų reikalavimų. Sudaužyti mamos kvepalų buteliuką galima, bet kvepalus išpilti ant senelės galvos – jau ne.
Vaikai giriami kiekviena proga. Žydai auklėja vaikus savo pavyzdžiu. Šeimos – darnios ir gražios, nors ir ten pasitaiko skyrybų. Bet skyrybų atveju užtenka parašyti raštą, kad sutuoktiniai kartu nebegyvena.
Žydų vaikai nežino, kas yra tinginystė, tuščias šlaistymasis pakiemiais. Jie žino smuiko, anglų kalbos, matematikos pamokas, vykstančias vienu metu. „Užtai mes ir žinome žydus, kaip išsilavinusią, gabią, darbščią tautą“, – pažymėjo pranešėjas.
Kelmė – žydiškas miestas
Manoma, kad žydai Lietuvoje, bendruomenėse apsigyveno XII amžiuje. Žydai buvo palūkininkai ir prekiautojai.
A. Armalis pasakojo, kad žydų bendruomenės buvo pavaldžios tik didžiajam kunigaikščiui, o patys žydai tapo laisvaisiais gyventojais. Žydų bylas nagrinėjo žydų bendruomenės teismas. Už žydo galvą reikėdavo atsakyti savąja, už žydo turto vagystę laukė kartuvės.
Iki Antrojo Pasaulinio karo žydai buvo spėję integruotis į Lietuvos gyvenimą. XIX amžiaus pabaigoje Vilniuje gyveno 63 tūkstančiai žydų – 40 procentų visų gyventojų. Lietuvoje žydai, kurių iš viso buvo 10 procentų, valdė 80 procentų turto. (Rusijoje buvo apie pusantro milijono žydų – kas septintas gyventojas buvo žydas). Nepriklausomoje Lietuvoje (be Vilniaus krašto), 1923 metais gyveno 154 tūkstančiai žydų – daugiau negu septyni procentai visų gyventojų. Šiandienos Lietuvoje beliko vos keli tūkstančiai save vadinančių žydais, pripažįstančių judaizmą – kiek daugiau negu 1200.
Kelmėje, manoma, žydai apsigyveno XV amžiuje. 1897 metų visuotinio gyventojų surašymo duomenimis, iš 3914 žmonių 2710 buvo žydai. Dar 1889 metais žemvaldžiai L. Gordonas turėjo 260 hektarų žemės, F. Kafemanis – 200 hektarų, G. Zaksas – 112 hektarų žemės ir Kelmės apylinkės dvarus.
Kelmės žydai su šeimomis gyveno miesto centre, lietuviai – pakraščiuose. Žydams priklausė muilo fabrikas, spaustuvė, apie 20 sunkvežimių, vaistinė, pašto arkliai, visą miestą elektra aprūpinanti vienintelė elektrinė. Manoma, kad iki Antrojo Pasaulinio karo Kelmėje galėjo gyventi apie 1350 žydų, o Kelmės valsčiuje – dar 1400.
Daugiausia žydai vertėsi smulkiąja prekyba: supirkinėdavo stiklą, sendaikčius, nuomodavosi sodus ir pardavinėdavo obuolius.
Autorės nuotr.
Žydai netrikdo mirusiųjų ramybės, meldžiasi už kapinių tvoros.
Algimantas Armalis apie žydus pateikė daug ir įvairios informacijos.
Kelmės krašto muziejaus nuotr.
Kelmė prieš Antrąjį Pasaulinį karą buvo žydiškas miestas. 1935 metų nuotraukoje – dvi Sinagogos.
Gatvė, kurioje gyveno ir savo mediniuose namuose parduotuves turėjo žydai, kelmiškiai vadino žydų gatve,"ilgaisiais kromais“.