Naujausios
Nekorektiškas klausimas
Ar tokiu, švelniai tariant, nekorektišku klausimu nesuponuojame regionų vaikams minties abejoti savo mokytojų kompetencija, jų pasirengimu darbui, ar tai neskatina mokinių kuo greičiau išvažiuoti iš namų, savo šalies, ar tai dar labiau nestiprina socialinės atskirties tarp didmiesčių ir regiono mokyklų, jų supriešinimo?
Forumo metu vedėjas ir diskutuotojai stengėsi remtis statistika, neva, patvirtinančia jų teiginius. Mano nuomonė tokia – blogų, neatsakingai dirbančių mokytojų yra visur – ir mieste, ir kaime, bet gerai dirbančiųjų yra dauguma, todėl minėta formuluotė, manau, nepamatuotai žeidžia tokius atsidavusius savo profesijai pedagogus, beje, regionuose ugdančius daug daugiau vaikų iš probleminių šeimų, kurių beveik nepasitaiko prestižinėmis laikomose licėjuose, jėzuitų gimnazijose, į kurias norint patekti reikia įveikti konkursus, atrankas. Ir tokia statistika iškreipia vaizdą, ja reikia remtis atsargiau.
Toks žongliravimas statistika primena ir kontraversiškai vertinamus Lietuvos švietimo įstaigų reitingavimus, apie kuriuos šiandien ir noriu kalbėti.
Reitingai kaip linksmieji kalneliai
Kiekvienais metais du kartus šalies visuomenė yra supažindinama su švietimo įstaigų bei aukštojo mokslo institucijų pozicionavimu bei statistiniu vaizdu, daugiau turint tarpusavio palyginamumo nuostatą, o neretai – ir duriant pirštu į vieną ar kitą ugdymo įstaigą kaip netinkamai besitvarkančią ar nesiekiančią aukštų pasiekimo rezultatų.
Taigi žurnalas "Reitingai" – tai analitinis švietimo ir aukštojo mokslo žurnalas, kuriame pateikiami tiek Lietuvos gimnazijų ir vidurinių mokyklų, tiek Lietuvos universitetų, tiek kolegijų reitingai, taip pat skirtingų užsienio universitetų reitingų apžvalgos.
Atrodo, tokio pobūdžio analitinės žurnalistikos darbas išties yra vertingas ir turintis visuomenės šviečiamąjį užtaisą, o sykiu ir neretai suorientuojantis jauną žmogų šioje gausioje ugdymo įstaigų įvairovėje ne tik Lietuvoje, bet ir iš dalies kitose šalyse.
Tačiau pasigilinus į atskirų bendrojo ugdymo mokyklų kasmetinę situaciją, jų kiekybinius ir kokybinius indikatorius, dažnai kyla nuogąstavimas apie šių duomenų palyginamumo etinę pusę, taip pat ir apie šių duomenų kontekstualumą.
Dažnai tenka girdėti kai kurių šalies mokyklų / gimnazijų vadovų pasisakymus bei nusistatymą daugiau nebedalyvauti tokiuose vertinimuose ir reitingavimuose, kurie dažnu atveju iškraipo esamą situaciją ne tik regioniškumo požiūriu, bet ir akademinių pasiekimų ar socialinės tikrovės atžvilgiu.
Juk būna, kad vienais metais X mokykloje/gimnazijoje mokėsi ne itin mokslui imlūs ar elgesio sunkumų turintys mokiniai – tuomet reitinguose tokia ugdymo įstaiga patenka į žemiausias pozicijas, tačiau kitais metais, kai šie mokiniai galbūt migruoja ir keičia mokyklas ar tiesiog baigia tam tikrą ugdymo pakopą – ši ugdymo įstaiga jau šokteli kone į lyderiaujančias pozicijas. Tuomet daugelis mūsų stebisi, kaip čia, klausyk, yra, kad dar praeitais metais ši mokykla buvo "apačioje", o šiemet – jau tarp pirmųjų.
Pateiksiu keletą pavyzdžių. Pvz., reitinguojant gimnazijas pagal atskirus kriterijus, kaip antai 50 gimnazijų, geriausiai išmokančių lietuvių kalbą – Šiaulių "Santarvės" gimnazija 2018 m. reitinge užima 361 vietą, o 2019 m. atsiduria 3 vietoje, Radviliškio r. Sidabravo gimnazija 2017 m. reitinge yra tik 316 vietoje, o 2019 m. šoka į 11, Pakruojo r. Žeimelio gimnazija 2018 m. yra 181 vietoje, o 2019 – lyg feniksas pakyla į 22.
Pasižvalgykime tolėliau. Vilniaus "Saulės" privati gimnazija svyruoja nuo 3 vietos 2019 m. iki 50 vietos 2018 m. ar net 264 vietos 2016 metų reitinguose. Kauno r. Vandžiogalos gimnazija, kuri vertinta pagal geriausiai išmokančių anglų kalbos – nuo 6 vietos šiais metais iki 307 vietos 2017 m.
Panašūs šuoliai stebimi ir pagal kitus vertinamuosius indikatorius, pvz., mokant geografijos, chemijos, matematikos, taip pat ir pagal vietas užimant atitinkamus laimėjimus vietos bei tarptautinėse olimpiadose – antai Mažeikių Gabijos gimnazija 2017 m. yra 102 vietoje, o 2019 – jau 12, Šiaulių "Romuvos" 2018 m. – 52, o 2019 šoka į 8 poziciją.
Ugdymo įstaigų dėliojimas į eilę – ne šuoliai į aukštį ar 100 metrų bėgimas, kur viską galima suskaičiuoti centimetrais, sekundėmis. Mano pateikti rezultatų šokinėjimų pavyzdžiai rodo, kad toks šalies ugdymo įstaigų reitingavimas – sakytum, nelygiavertis skatinimas lenktyniauti ( beje, dažnokas – net du kartus per metus) nėra pajėgus atspindėti nūdienos socialinių, ekonominių, kultūrinių, regioninės politikos, galiausiai ir demografinių dimensijų.
Žinome, kaip dažnai gali keistis tam tikrų Lietuvos regionų tiek statistinis, tiek ir socioekonominis paveikslas, o su juo ir švietimo situacija. Juolab, stebint Nacionalinės švietimo agentūros pateikiamus statistinius duomenis apie atskirus ugdymo įstaigų indikatorius skirtingo tipo savivaldybėse (kaimiškose, žiedinėse, didžiųjų miestų ir kt.), matome, kad vien statistiniais kiekybiniais paskaičiavimais mes negalime etiškai ir patikimai daryti palyginamųjų išvadų, kai egzistuoja begalė ir kitų kokybinių parametrų.
Kitaip tariant, ugdymo įstaigų reitingavimas, viena vertus, niveliuoja visas esamas šalies mokyklas/gimnazijas bei aukštąsias mokyklas ir traukia jas "ant vieno kurpalio"; antra vertus, jaučiamas daugiau žongliravimas grynai statistiniais skaičiavimais ir procentinėmis išraiškomis, neretai pamirštant taip vadinamus ir itin reikšmingus "minkštuosius" parametrus – patį žmogų, ugdytinį, pedagogą, dėstytoją, socialinį atskiros teritorijos darinį ir esamus vietos lūkesčius bei poreikius.
Lenktynių metas
Švietimas nėra vienintelė sritis, kur lenktyniaujama. Keista, tačiau šiuo metu mūsų šalyje jau ne vienerius metus stebime savotiškas lenktynes daugelyje kitų sričių – ir kultūriniame gyvenime, pramogų pasaulyje, asmeninio-socialinio statuso užkariavimo, gyvenimo būdo ar stiliaus deklaravimo srityse ir panašiai.
Net ir praėjęs šventas Advento laikotarpis buvo paliestas tų lenktynių, kai ir kalėdinių eglučių įžiebimas išprovokuoja intrigas, socialinį susiskaldymą tarp atskirų miestų, apkalbas ar net neetiškus juokelius (jei, tarkime, nepavyko įžiebti eglutės iš pirmo karto...).
Kur visa tai veda? Ar ne prie dar didesnio susvetimėjimo, narcizinio individualumo, iškreiptos konkurencijos ir dar didesnio socialinės tikrovės dekonstravimo? Ir tai jokiu būdu, manyčiau, neprisideda prie taip visų propaguojamos Gerovės valstybės kūrimo, vystymo, palaikymo ir puoselėjimo.
Žinoma, sveika ir žmogiškumu pagrįsta konkurencija – itin svarbus motyvacinis veiksnys mums visiems veikti ir daugelyje vietų net pasitempti, tačiau ši konkurencija neturėtų tapti vien vulgaraus populizmo, kitų sumenkinimo ar pajuokos įrankiu, juk ir kalėdinės eglutės – visos yra savaip unikaliai savitos, gražios, turtinančios bei puošiančios kalėdinio laukimo šventę. Tas pats pasakytina ir apie kitas mūsų kasdienio gyvenimo veiklos sritis, pasiekimus bei pralaimėjimus.
Kas "stipru", kas "silpna"?
Taigi skaičiai skaičiais, tačiau žurnalo "Reitingai" puslapiuose itin stokojama detalesnio ir nuodugnesnio priežasčių atskleidimo bei atskirų mokyklų unikalumo išryškinimo. Juk regionas regionui nelygus bei sociokultūrinis fonas išties yra nevienalytis.
Galiausiai tokios 2019 metų "Reitingų" žurnale esančios antraštės, kaip "2019 m. savivaldybių reitingas: netolygumai vis didėja", "Tradicinė mokykla bankrutuoja: nusivylę tėvai slapčia renkasi namų mokymą" ar "Stipriosios mokyklos silpnąsias lenkia 5-7 kartus" lyg ir nejučia primityviai grupuoja mokyklas į kelias dideles grupes – geros/blogos. Tačiau nelabai kas imasi aprašyti tų pačių tradicinių/ netradicinių mokyklų ar skirtingo pobūdžio bei tipų šalies savivaldybių išskirtinumo ir stipriųjų jų pusių. Kodėl nėra skaitytojui paaiškinimo apie tai, kas yra "stipri" ar "silpna" mokykla?
Tad remiantis vien kiekybiniais požymiais ar tik statistinių skirtumų išryškinimu, ko gero, dar toli mums teks eiti savitos, tautinės, kokybiškos bei nebijančios klysti lietuviškos mokyklos kūrimo link.
Šiuos siekius įgyvendinti, neabejotina, padės ir laukiamas visų politinių partijų susitarimas dėl Lietuvos švietimo. Aišku, jei į diskusijas, kokia įvyko ir Šiauliuose, bus kviečiami ne tik opozicinių, bet visų partijų atstovai.
Dirbti švietimo baruose būtina visiems kartu, nes švietimo "reformos" vyksta ir neįvyksta nuo pat 1990 metų. Tada ir susitarsime, kaip padėti Mokytojams, ar tiesiog nuspręsime jiems netrukdyti dirbti.