
Naujausios
Kas yra tie, kurie kerta (žudo) šimtus medžių Šiaulių miesto centre, kas yra tie, kurie nori griauti kultūros paveldą Gruzdžių centre, nes jame mato tik griuveną, suklypusį belangį nameliūkštį, o ne pastatą, menantį XIX a. krašto istoriją; kas yra tie, kurie ant gražiausio Linkuvos kalvagūbrio Pakruojo rajone rengiasi statyti didžiulį karvidžių kompleksą ir pasmardinti Šiaurės Lietuvos deimantą Linkuvą?
Kas jie, prisidengę „projektų vykdymu“, Europos struktūrinių fondų „įsisavinimu“, „trinkelizacija“, veikiantys šių dienų fariziejai ar muitininkai? Tai klausimai, į kuriuos pirmiausia turime atsakyti patys sau. Tik tada išliksime dori ir orūs.
Vienoje Šv. Luko evangelijos vietų – palyginime apie fariziejų ir nusidėjėlį muitininką (Lk 18, 9-14) – iškyla ir mūsų dienų žmogui dažnai būdinga nuostata „kad tik kiti pamatytų, koks aš geras ir kaip man sekasi“. Kaip nurodo garsus visuomenės tyrinėtojas Zygmuntas Baumanas (Zygmunt Bauman), lankęsis ir Lietuvoje, – stebint šiuolaikinės visuomenės tiek vartotojiškos elgsenos, tiek ir tarpusavio santykių tendencijas, matome akivaizdų bandymą nuolat aplenkti kitus, o neretai – ir save, kurdami aukštesnio socialinio statuso pakopas, idealių santykių iliuzijas Instagram, Facebook ar kitų socialinių tinklų paskyrose, neaplenkdami kartais iškylančio pasipuikavimo savo kultūrinio gyvenimo aktyvumu bei priklausymu įvairioms socialinėms grupėms, partijoms, judėjimams, religinėms bendruomenėms.
Žinoma, kaip pasakytų pozityviosios psichologijos šalininkas Martinas Seligmanas ir kt., psichologiškai kiekvienas mūsų turime/privalome/galime atrasti ir turėti savyje dalykų, kuriais didžiuotumėmės bei džiaugtumėmės, bet tai turi būti daroma sąmoningai saikingai, suprantant tiek savo galimybes, tiek ir joms adekvačiai keliamus ir jau realizuotus gyvenime pasiekimus.
Taip mūsų gyvenimas darosi artimesnis anksčiau minėto Šv. Luko evangelijos palyginimui apie fariziejų ir muitininką, kai pastarasis, nuoširdžiai suprasdamas savo žmogišką trapumą ir polinkius klysti, pripažįsta visa tai, o teisuolis fariziejus nepaliaujamai skausmingai mėgina kitų akyse išlikti teisus ir niekuomet neklystantis.
Remiantis baumaniškos visuomenės traktavimo samprata, mes gyvename nepasotinamų troškimų kūrimo ir begalinių pasirinkimų eroje, kai žmogui tampa paradoksaliai nebeįmanoma priimti autentišką ir savo įsisąmonintos laimės indeksu pagrįstą sprendimą ar tiesiog įprasto kasdienio gyvenimo pasirinkimus. Taip kuriama nuolatinio nepasitenkinimo savimi ir tuo, ką turime, būsena, verčianti mus nepaliaujamai siekti to, kas dažnai būna ir nepasiekiama.
Atmintyje iškyla šiauliečiams gerai žinomo Amžinybėn neseniai išėjusio jėzuitų kunigo Tėvo Aniceto Tamošaičio pamokslo apie stebuklus fragmentas, kuriame sakoma, kad šiandien mes stebuklus suprantame kaip kažką antgamtiško, mistiško, magiško ar neįmanomo mūsų fizinėms galioms. Tačiau, kaip T. Anicetas nurodė, – stebuklas yra paprasta pomidoro sėkla, iš kurios, ją pasėjus, galima nuraškyti net kibirą didelių pomidorų. Štai kur kasdienio gyvenimo stebuklai. Tik svarbesnis kitas klausimas – ar bemokame juos matyti, jais gėrėtis, juos kurti? Dažniau mums reikia kažko nepasiekiamo ir nuolatos būti prislėgtiems ar įsitempusiems, kai tuo metu maži ir taurūs dalykai glūdi visai šalia ar net mumyse be jokio juos gaubiančio apsimetimo šydo.
Čia prisimenu ir pamokančias Brolių Grimų, H. K. Anderseno pasakas vaikams, kai dažnai nurodoma, kad svarbiausias žmogaus laimės pamatas – buvimas savimi ir gebėjimas į viską žvelgti paprasčiau, nesiekiant perlipti save ar mėginti būti kažkuo kitu, o ne paprasčiausiai savimi, pavyzdžiui, taip yra pasakoje apie „Žvejį ir jo pačią“.
Kalbėdami apie šių dienų žmonių tarpusavio santykių komplikuotumą ar net kai kurias jų paranojines ydas, kai kurstomos apkalbos, makiaveliškai siekiama vien sau naudos, kai dažnai kurstoma neapykanta kitų atžvilgiu – nes nepažįstame objekto/subjekto, kuris mus dėl išgyvenamos nežinios baugina; kai kuriami skirtingi stereotipai; lyčių lygybės kovos (dažnai nepamatuotos, juk daugeliu atvejų tokios lygybės net iš principo negalėtume apčiuopti; kai alergizuotai aktualizuojame Bažnyčios vaidmenį visuomenėje, prisiminkime garsaus čekų novelisto Franco Kafkos (Franz Kafka) kūrybą, kurioje mėginama narplioti žmogaus tarpusavio santykių sudėtingumą, painius kelius į KITO širdį ar paprasčiausius bandymus ieškoti tiesos – tiek „Pilyje“, tiek „Procese“, „Metamorfozėje“, kituose jo kūriniuose, kur matome beviltišką paprasto žmogaus mėginimą kovoti su nepalaužiama sistemos mašina bei fariziejiškai iškreiptomis tiesos ir taisyklių laikymosi normomis, kurios, snobiškai žiūrint, mus neva pakelia į aukštesnį lygį ir daro svarbesniais nei esame iš tikrųjų...
Apie fariziejaus ir muitininko skirtis ne kartą yra kalbėjęs kardinolas Sigitas Tamkevičius: „Aplink matome daug fariziejaus tipo žmonių, kurie užuot stengęsi būti teisūs, tik vaidina teisuolius. Kartais stebimės, kodėl žmonės taip linkę kritikuoti kitus ir nepastebėti savo klaidų. Kritika dažnai slepia pasąmoninį norą pasirodyti geresniems už kitus. Kritikuojame valdžią, kad ji nedidina atlyginimų, bet pateisiname save, kai vengiame mokėti mokesčius. Kritikuojame įstatymų leidėjus, kai jie nepasirūpina laiku išleisti reikiamų įstatymų, bet patys dažnai nesilaikome net kelių eismo taisyklių. (...) Skamba kaip paradoksas, bet Jėzus teisiu pavadino nusidėjėlį muitininką, kuris meldėsi šventykloje, nedrįsdamas net galvos pakelti. Muitininkas jautė savo nuodėmingumą, todėl negalėjo nieko kito pasakyti, kaip tik: „Dieve, būk gailestingas man, nusidėjėliui“ (Lk 18). Jėzus nepagyrė muitininko, kai šis sukčiavo, bet tuomet, kai jis apgailėjo savo kaltes. Kaltės apgailėjimui reikia tikro nuolankumo, o jį turi ne tie, kurie save lygina su didžiausiais nusidėjėliais, bet tie, kurie kasdien tiria savo sąžinę ir apgaili padarytas nuodėmes. Šventajame Rašte skaitome: „Juk nors teisusis septynis kartus puola, jis vėl atsikelia, o nedorėlį užklumpa nelaimė (Pat 24,16). Į tų nedorėlių eilę Jėzus priskyrė visus išdidžiai apie savo teisumą kalbančius fariziejus. Bloga, kai žmogus suklysta, bet šimtą kartų blogiau, kai nesigaili ir laiko save teisuoliu".
Baigdamas šį tarp Šv. Kalėdų ir Naujųjų metų rengtą tekstą, noriu visiems mums, mieli skaitytojai, palinkėti, kad, nepaisant esamų laikmečio iššūkių, kai kurių dažnai patiriamų sistemos/santvarkos ydų, mokėtume pripažinti savo žmogiškumą, jį priimti, gėrėtis mažais kasdienio rutiniškai įgrystančio gyvenimo stebuklais ir kurti paprastumu, atvirumu, nuoširdumu grįstus santykius – pirmiausia su savimi, o vėliau – su aplinkiniais, kurie mus supa, veikia, kartais erzina, provokuoja labai skirtingose gyvenimo sferose. Nesvarbu, ar tai būtų buitis, darbas, politika, Bažnyčia, tavo namai.
Prasmingų Jums kitų metų linkėdamas.