
Naujausios
Praktiški. Įgiję pelningas profesijas, priešingai nei jų tėvai, rinkęsi iš idėjos. Dažnas jau turi šeimą, automobilį ir nuosavą būstą. Yra uolus vartotojas. Mėgsta keliones ir pramogas. Menkai domisi politika. Daugelis nesupranta, kam, kodėl, ir už ką reikėtų duoti kyšį, kam keliaklupsčiauti prieš kokį nors valdininką ar darbdavį. Nepatiko – trenkia durimis. Optimistai. Imantys iš gyvenimo tai, kas geriausia.
O ką kalbėti apie jų vaikus, mūsų vaikaičius, talentingus, kalbančius sklandžiai lyg retorikos pamokas lankę seniai, dalyvaujančius televizijos projektuose, svajojančius tapti žvaigždėmis! Jų pasitikėjimas savimi 500 procentų!
Skirtingai negu mes, jų seneliai ir tėvai, kurie per dešimtmečius išmokome prisitaikyti, lankstytis, kurie iš savo tėvų ir senelių girdėjome baime persunktus pamokymus niekur nesikišti, nutylėti blogį, neišsišokti, būti mažesniais už žolę.
Mūsų metai padalinti į gyvenimą okupacijoje ir gyvenimą laisvame krašte. Gyvenimas tarsi suplėšytas į dvi skiautes, du gyvenimus skirtingose visuomeninėse farmacijose: socializme ir kapitalizme.
Neseniai perskaičiau Somalyje gimusios rašytojos Hibo Wardere knygą "Sužalota". Joje autorė pasakoja savo asmeninę gyvenimo istoriją. Šešerių metų mergaitė buvo paguldyta į specialiai pastatytą palapinę. Į ją atėjo sena moteris. Išsitraukė nešvarų skustuvą su kitų mergaičių kraujo liekanomis ir apipjaustė lytinius organus. Be jokio nuskausminimo. Klykiančią mažylę laikė tetos. O motina bejėgiškai žiūrėjo ir negelbėjo dukros, nes apipjaustymas laikomas būtina kultūrine tradicija. Kad mergaitės išliktų tyros savo būsimiems vyrams, o ištekėjusios būtų ištikimos ir netrokštų jokių kūniškų malonumų.
Panašiai iš vienos farmacijos į kitą atėjome ir mes, vyresnioji lietuvių karta. Kūnai nesužaloti. Bet sužalota dvasia, apipjaustytas mentalitetas. Apipjaustyti, kad būtume ištikimi ir nuolankūs okupantui.
Ar galėjome gerai jaustis laisvėje? Atgauti brutaliausiu būdu išoperuotą protą? Išmokę lankstytis svetimiems, dabar lenkėmės naujiems saviems ponams. Leidome jiems daryti ką nori. Dovanoti meilužėms visiems mums priklausančius viešbučius, už litą parduoti "Mažeikių naftą", uždaryti atominę elektrinę, atsikratyti kitų strateginių objektų, sugriauti, sulyginti su žeme viską, kas nešė naudą. Kitaip tariant, abejingai stebėjome, kaip apipjaustyto proto mūsų tautiečiai žudė vištą, dedančią auksinius kiaušinius.
Jeigu atgautą laisvę palygintume su kūdikiu, o save su tėvais, šių dienų akimis atrodytume lyg asocialai, kurie tikisi, jog užaugęs vaikas sukurs jiems sočią senatvę, bet nepadeda tam vaikui užaugti.
Ar galėjome tuomet pasielgti kitaip? Neleisti išparceliuoti mūsų visų užgyvento turto. Juo padėti tvirtesnius pamatus nepriklausomybei.
Bet mums kasdien buvo kalamos į galvą mintys, labai panašios į "Internacionalo" žodžius – nesugriovę nepastatysime nieko naujo.
Ir griovė, parceliavo, dalijosi, privatizavo, konkurentus sugrūsdami į statines ir įmesdami į ežerus, sprogdindami jų automobilius, šaudydami. Visi, kas įžūlesni iš žmonių "viliojo" investicinius čekius. Savo gyvenimo uždarbį apsukruoliams patikėjusieji vylėsi tapsią akcininkais, pelnysią dividentus. O kai tie įsuko biznį, pasiūlė 25 litus.
Mes tylėjome. Nes bijojome reketininkų, ir kitokio plauko praturtėjusių naujųjų lietuvių keršto. Prie Seimo bijojome būti pavaišinti guminėmis kulkomis. Be to, apipjaustytas mūsų protas nesuvokė, kad laisvė negali gyvuoti be atsakomybės.
Nepriklausomybės akto signataras, filosofas Romualdas Ozolas yra pasakęs, jog "valstybė sukuria piliečius, kurie ją stiprina arba niokoja", "valstybė ir piliečiai atsiranda iš tautos, kurią vienija bendra teritorija ir kalba".
Kokie piliečiai galėjome būti mes, atėję iš pavergtos tautos? Patiklūs, naivūs, dievinantys tuos, kurie mums iškovojo nepriklausomybę. Besąlygiškai jų klausėme, nes laisvės deguonis apsuko galvas – atrodė, jog viskas, ką jie daro, yra teisinga.
Atsakomybę ir vėl perkėlėme kitiems. O tie kiti, vaidindami, kad labiausiai iš visų lietuvių myli Lietuvą, nesuvokė arba nenorėjo suvokti, jog atsakomybė yra ne vien galvojimas apie save, bet pirmiausia galvojimas apie kitus, apie tautą.
Kai atsitokėjome ir supratome, jog dar ilgai turėsime plušėti, kol išperinsime ir išsiauginsime naujas auksinius kiaušinius dedančias vištas, išėjome laimės ieškoti į pasaulį. Kaip tik atsivėrė sienos svetur ieškantiems trupinio aukso, gardaus valgio šaukšto.
Tuomet pradėjome parduoti ne tik strateginius objektus, bet ir juos stačiusius žmones. Į Europą tekėjo jaunystė, fizinė jėga, aštriausi protai.
"Kodėl mes, sėsliausia Indoeuropos gentis, gimusi ten, kur gyvename, virtome migruojančia į nebūtį populiacija, rudeniniais paukščiais, liūdnais klyksmais palydimais į padangių tolius", – klausė Kovo vienuoliktosios akto signataras Algirdas Patackas.
Bėgome nuo atsakomybės? Pusiau nutautinti. Mokantys prisitaikyti. Apipjaustytu atsparumu, identiteto ir tautinės savasties suvokimu manėme prigysiantys svetur, kur žolė žalesnė ir pienas teka upėmis...
O gal bėgome ne vien dėl geresnio gyvenimo? Todėl, kad buvome svetimi tarp savų? Kad Lietuvoje blogai jautėmės? Kad negalėjome pakęsti neteisybės.
Buvo visko. Bet laisvės, ačiū Aukščiausiajam, nepraradome.
Kokia dabar trisdešimtmetė mūsų laisvė? Patyrusi išdavysčių ir išbandymų, daugiau grūdinta negu puoselėta, paženklinta atradimais ir netektimis, bet tampanti vis gražesnė, patrauklesnė ir brandesnė. Kaip ir mūsų trisdešimtmečiai vaikai anūkus, Laisvė taip pat jau duoda savo vaisių.
Laisvė mums jau šypsosi. Išmokime ir mes šypsotis Laisvei. Nustokime raudoti. Neieškokime priešų ten, kur jų nėra ir negali būti. Nesiklaupkime ir neleiskime, kad prieš mus klauptųsi. Nes kiekvieno žmogaus gyvenimas turi savo vertę ir yra savaip gražus. Visi mes verti savo laisvės.