
Naujausios
Su kelių skraidūnais moderniomis priemonėmis kovojančią policiją tas komentatorius vadina lupikautojais, kurie siekia esą tik vieno: prisirinkti kuo daugiau pinigų. Deja, tai geležinė logika mažiausiai pusės tų, kuriems leista sukinėti vairą. Priešininkams (čia apie policiją bei pritariančiuosius, kad greitis – didelė problema!) sutriuškinti socialiniuose tinkluose skiriami įžeidūs epitetai – už greitį su vėjeliu pasisakančiųjų mentalitetas veržiasi per kraštus.
Agresija – interneto platybėse, agresija – šeimose, agresija – keliuose. Greitis. Nepasvertas žodis, nepasvertas veiksmas. Pasverti galima tik pasekmes... Svari ir nuomonė, kad viskas, kas neleidžiama, ką riboja taisyklės, draudžia įstatymai yra nesuderinama su demokratinės valstybės principais. Juk demokratija – tai tarsi ir daryti, ką nori, sakyti, ką nori, elgtis, kaip nori. Jei draudžia-baudžia, vadinasi, yra beveik valstybės priešai. Smagu, kad bent dalis pripažįsta (norėtųsi, kad būtų dauguma!), kad jei kelyje greitai skrisi – gali ir į dangų nuskristi, jei protingai važiuosi – toli nuvažiuosi.
Vienas geras pažįstamas, jau penkmetį plušantis Švedijos Karalystės autolaužyne, į Lietuvą sugrįžta tik per šventes. Ir švenčia nuo širdies – užsidirbdamas ne po vieną baudą už greitį. "Nebenoriu grįžti. Vemti verčia. Kažkoks policijos sužvėrėjimas", – sumokėjęs eilinę baudą už savo eikliuoju BMW 30 kilometrų per valandą viršytą leistiną greitį kartą pareiškė jis, vėl kraudamas lagaminus Švedijos pusėn.
Nejučiom pagalvoju: kažin, kaip jis važinėja ten? Lyg nujausdamas jis paaiškina, kad TEN su teisėsauga nesipyksta. "Mat ten žmonės, pamatę, kad kažkas lekia, patys praneša policijai", – sako tas mano pažįstamas. O mūsuose, deja, greičio "klausimu" dauguma eismo dalyvių vis dar pakantūs – skrenda, vadinasi, skuba.
Statistika negailestinga: viena iš dažniausių tragiškai pasibaigiančių bei skaudžiausias pasekmes turinčių nelaimių priežasčių yra greitis. "Vairuotojai, kodėl skubate mirti?", – tokią auksinę frazę ne per seniausiai perskaičiau feisbuko puslapyje "Pagalba vairuotojams Šiauliuose".
Policijai puikiai pažįstamas eismo įvykius patyrusių vairuotojų samprotavimas, esą nesupranta, kuo prie avarijos dėtas greitis, jei važiavo leistinu. Bet leistinas ir saugus – du skirtingi žodžiai, reiškiantys, kad vienomis sąlygomis greitis yra ir leistinas, ir saugus, o kitomis – nors ir leistinas, bet be saugumo. Ar neverčiau vadovautis saugiuoju?
Kažkada vienas policininkas pasakė: neduok, Dieve, po automobilio ratais atsidurtų artimas žmogus, ką tada sakytų tie, kuriems greitis buvo prestižo reikalas, kurie pypsėdavo mieste važiuojantiesiems leistinu?
Nejaugi išties reikia tragiškos pamokos, kad prie vairo sėdintys "proto bokštai" suvoktų: ne dėl policijos, ne dėl baudų tie "trikojai" keliuose statomi, o dėl tavo, mano, mūsų tėvų, dėl vaikų saugumo. Važiuosime saugiai, nebereikės nei "trikojų", nei kitų greičio kontrolės priemonių. Gerai kažkuris internautas atrėžė viešai replikavusiajam, kad "trikojai" – mokesčių mokėtojų pinigais nupirkta nesąmonė papildomai pasipinigauti". Anot jo, tai jokia nesąmonė, o "mokesčių mokėtojų pinigais nupirktas instrumentas tam, kad mažiau faršo nuo asfalto reikėtų krapštyti".
"Priminsiu, kad pagal to "faršo" kiekį keliuose Lietuva lyderiauja Europoje. Trikojai stabdo faršo susidarymo procesą, tuo tarpu "šiupeliai" tik padeda išvalyti to proceso pasekmes. Man visiškai akivaizdu, jog trikojis naudingesnis instrumentas už "šiupelį", – tame pačiame komentare toliau rašė tas internautas.
Ir ką? "Trikojai" kovoja su greičio viršytojais – kelių chuliganai kovoja su trikojais. Kilę aistrų dėl to, kad, pastačiusi šiuos matuoklius, policija nepastatė apie juos įspėjančių ženklų. Dėl to labai susinervinę "greičio ekspertai" patys ėmė ieškoti būdų, kaip atkreipti dėmesį į keliuose dirbančius "trikojus".
Ieškojo ir rado. Interneto erdvėje netruko pasklisti "geroji" žinia, kaip įspėti vairuotojus. Kažkuris pastatė neva sugedusį automobilį ir paliko, ant bagažinės stiklo pakabindamas skaičius, pavyzdžiui, 50. Tai, žinok, atstumas, likęs iki pakelėje tykančio matuoklio, vadinasi, pats metas minti stabdžių pedalą.
Atsirado ir bemat sumąsčiusių "biznio" planą. Feisbuke plykstelėjo nuoroda į platformą, kurioje vairuotojai paraginti paaukoti pinigų, skirtų "perspėjamiesiems" neva sugedusiems automobiliams išlaikyti. Daugiau pinigų – daugiau tokių automobilių gatvėse, taigi mažesnis greitis ir mažiau baudų. Nesuprasti, vardan saugumo, ar vardan kelių chuliganų tai sugalvota. Bet policija tokią idėją palaiko: svarbiausia – saugumas.
Kaune buvo pastebėta ir dar viena tendencija – pakelių "trikojai" tiesiog užstatomi neva atsitiktinai sustojusio automobilio. Užstatomi taip, kad komplikuotųsi įrenginio veikimas.
Šiauliečiai originalumu kol kas nepralenkė nei Vilniaus, nei Kauno, nei Klaipėdos. Socialiniuose tinkluose pastarosiomis dienomis gausu tik naujųjų matuoklių nuotraukų su adresais, kur jie "dirba": "Šiauliai Kelmė TRIKOJIS", "Trikojis Šiauliai Kelmė neprivažiavus Bijotės", "Nuo Aukštelkės link Šiaulių už Promo – trikojis", ir taip toliau, ir panašiai. Ir kas pasakytų, kad lietuvis lietuviui ne brolis?
"Užuot mobiliaisiais telefonais ieškoję, kur stovi greičio kontrolės įrenginys, susikoncentruokite į vairavimą", – pataria policija, primindama, kad be "trikojų" gatvėse gausu ir kitų pažeidimams išaiškinti skirtų policinių priemonių.
Tuo tarpu didieji "demokratijos "už greitį keliuose" puoselėtojai" sunerimusius BMW ir kitų labai greitų automobilių vairuotojus socialiniuose tinkluose linkę guosti, kad štai "policija pažais, kol nusibos, ir bus tas pats kaip su tais "papūtimais" – pagrojo kelis savaitgalius iki pernai Kalėdų ir baigėsi".
Ar tikrai baigėsi? Į darbą jau paleisti ir modernūs alkoholio detektoriai, galintys "užuosti" per atstumą.