
Naujausios
Žydų rabinas: „Esu tiems, kuriems manęs reikia“
Rygos sinagogos ir Lietuvos žydų rabinas Kalev Krelin į Šiaulius atvažiuoja bent kartą per mėnesį. Susitinka su vietos žydų bendruomene, skaito paskaitas ir primena tautos tradicijas, moko Toros išminties. Globaliame pasaulyje savo identitetą išsaugoti nėra lengva. K. Krelin sako, kad turi suvokti, kas esi, kokios tavo vertybės, kitaip, nesvarbu, kokios tautybės, globalizacija nušluos ir ištrins.
Loreta KLICNER
loreta@skrastas.lt
Rabinas tarnauja bendruomenei
Šią savaitę į susitikimą su Šiaulių apskrities žydų bendruomene rabinas atvažiavo papasakoti apie Meilės dieną, kurią žydai šventė praėjusį penktadienį. Bet tema išsiplėtė į klausimus apie santykius žydų šeimose – vedybas ir skyrybas, turto dalybas.
„Rabinas turi dirbti bendruomenei“, – sako K. Krelin, todėl važiuoja ten, kur jo reikia. Jis studijavo Jeruzalėje, dirbo Danijoje, Vokietijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, dabar – Latvijoje ir Lietuvoje. Keturių vaikų tėvas, rytoj sulauksiantis 49-erių, kai kur dar išgirsta: „O, koks jaunas rabinas!“ Prisipažįstu, kad ir mano stereotipas apie žydų rabiną – senas vyriškis, ilga žila barzda ir didele skrybėle. Rabinas supratingai nusišypso: „Žmonės negimsta seni, reikia pasenti... O barzdą ir skrybėlę gali nusipirkti parduotuvėje.“
– Kodėl nusprendėte, kad būti rabinu – jūsų kelias?
– Mano sritis – matematika ir fizika. Kiekvienas žydas, pasirinkdamas bet kokią profesiją, būtinai turi ugdyti savo protą per Talmudo studijavimą. Talmudo studijos – panaši mąstymo sistema, kaip ir matematikoje. Taip susiklostė, kad manęs paprašė mokyti vaikus vienoje mokykloje, po to kitoje. Išlaikiau rabino egzaminus. Šiandien esu Rygos sinagogos rabinas ir dirbu Lietuvos žydų bendruomenei.
– Dalis tradicijų užmirštos, ar žmonėms tenka daug ką priminti?
– Labai įdomu atrasti žmoguje tai, ką jis, rodos, prarado, ir ištraukti į paviršių. Viena vertus, žmogui tai bus nauja, bet iš tiesų viskas slypi kažkur jo viduje, prisiminimuose. Tai nėra lengva, bet įdomu.
Žydų tauta labai įvairialypė. Žvelgiant į tai, kas vyksta šiuo metu Lietuvoje, labai sunku suprasti, kas yra judaizmas. Kai pas mane ateina ne žydai, norintys priimti judaizmą, aš jiems patariu nuvažiuoti į kitą šalį ir pažiūrėti, kaip tai atrodo gatvėse, nes jie nesupranta, kur nori ateiti.
Judaizme nėra hierarchinės viršūnėlės, valdymas – decentralizuotas. Rabinas dirba bendruomenei, o ne bendruomenė rabinui.
– Kaip išsaugoti tautai savo identitetą globaliame pasaulyje? Šį klausimą kelia ir lietuviai, išsibarstę po visą pasaulį.
– Žydų bendruomenės patirtis rodo, kad ji integruojasi visose veiklos srityse. Pavyzdžiui, politikos sluoksniuose: JAV prezidento dukra pasirinko judaizmą (prieš ištekėdama už vyro, Ivanka Tramp pasirinko judaizmą – red. past.). Ji su vyru laikosi žydų įstatymų. Turbūt nėra sričių, kur nedirbtų religingi žydai.
Žinoma, turi išlikti savimi ir apsuptas globalizmo. Jeigu tai suvoki, tau pavyks, bet jeigu globalizmas praryja, tai kas aš bebūčiau, aš tapsiu niekuo, mane ištrins.
Šeima – vertybė
– Su kokiais klausimais žmonės ateina pas jus?
– Kaip išsaugoti šeimą arba kaip išsiskirti, klausia apie elgesį bendruomenėje, kaip laikytis tradicijų ir nebūti atstumtam visuomenės.
– Kodėl žydams tokia svarbi šeima?
– Ji turbūt svarbi visiems. Šeima – tai tęstinumo pagrindas. Galima leisti bet kokias santuokas, bet tai neišgelbės žmonijos, ji tiesiog išnyks.
Tora sako, kad šeima – ne tik giminės pratęsimas, tai ir galimybė auklėti savo vaikus. Visų religijų žmonėms rūpi, kaip išugdyti vaikus, perduoti jiems savo vertybes ir žinias. Tikslas – padaryti namus, kurie būtų tarsi mano vertybių muziejus. Svarbu, kokias knygas skaitai, kokius žiūri filmus, kaip rengiesi. Ir jeigu aš klystu, tai klaida bus mano.
– Ar galima sakyti, kad žydų šeimoje moteris yra centrinė figūra? Pasakojote, kad, pavyzdžiui, skyrybų metu, jeigu vyras manipuliuoja moterimi, nesuteikdamas leidimo skirtis, jį galima priversti apsispręsti įvairiomis priemonėmis. Anksčiau vyras galėjo gauti pylos lazda tol, kol sutiks duoti leidimą, dabar esama kitų būdų paveikti. O jeigu skyrybos vyksta dėl vyro kaltės, moteris apsaugoma finansiškai. Vadinasi, ja labiau pasirūpinama?
– Visi šeimoje svarbūs. Kai vyrai nori perimti moterų funkcijas, o moterys – vyrų, viskas griūva. Vyrai negimdo vaikų. Pasakyti, kad moterys ir vyrai vienodi, tiesiog neįmanoma, nes jie – skirtingi.
Taip, skyrybų metu žydų moteris turi daugiau apsaugos, nes vyras turi daugiau galios išsiskirti – leidimą skirtis moteriai suteikia būtent vyras. Vyras turi daugiau ginklų, o moteris – daugiau skydų.
Jeigu rūpi tik pusryčiai...
– Ar žydai šiandien religingi, ar į sinagogą vaikšto tik per šventes, kaip dalis mūsų, katalikų?
– Anksčiau buvo daug mechanizmų, kurie skatino žmones eiti į sinagogą ar bažnyčią: socialiniai, vidiniai, ekonominiai. Pasikeitė jų proporcijos. Vidinis poreikis toks pat, bet socialinis, ekonominis – mažesnis.
Kiekvienai veiklai reikia motyvacijos. Anksčiau, jeigu tu neateidavai į bažnyčią ar sinagogą, tau pasakydavo: esi ne mūsų bendruomenės narys, o dabar viskas kitaip. Bet yra daugiau nuoširdumo, nes tie, kurie ateina, tai daro dažniausiai nuoširdžiai.
Tarkim, žmogus nori ateiti į sinagogą, bet jam tingu keltis rytą. Aš jam sakau: sinagogoje padarysiu gerus pusryčius. Vienas ateis į sinagogą tik dėl pusryčių, o kitas ateis, nes jam pusryčiai padės įveikti tingulį. Jis nori ateiti, bet jis žmogus – jam reikia padėti. Štai tokių aš laukiu. Jeigu žmonės renkasi tik pusryčius, ne, tokie neįdomūs.
– Gal taip yra todėl, kad religija ir gyvenimas dažnai žengia atskirai?
– Jeigu religija nėra gyvenimo dalis, ji netenka prasmės. Štai vestuvės – gražu, pakviečia rabiną, o kai skyrybos – liūdna, rabino nereikia. Bet skyrybos irgi gyvenimo dalis, todėl rabinas turi būti, kitaip – katastrofa, gimdanti tragediją. Jeigu rabino nebuvo skyrybose, vadinasi, moteris nėra išsiskyrusi. Jeigu ji ištekės antrą kartą ir gimdys vaikus, jie bus pavainikiai. Ir kodėl? Todėl, kad religiją matai tik per šventes.
– Apie kiekvieną tautą yra stereotipų. Apie žydus sakoma, kad jie moka elgtis su pinigais arba kad jie valdo pasaulį ir panašiai. Aš turiu stereotipą apie žydų rabiną... Ar taip nepažįstame vieni kitų?
– Patirtis rodo, kad pinigai iš tiesų yra mechanizmas valdyti pasaulį.
Kada žmonės išblaškyti skirtingose pasaulio vietose, veikia pagalbos vienas kitam sistema. Tarkim, turtingas žydas iš Amerikos padeda žydams, gyvenantiems čia. Taigi, jo įtaka tarptautinė.
Aš kurioje nors užsienio šalyje galiu užeiti į sinagogą ir būsiu priimtas. Turtingi žmonės dalijasi su bendruomenėmis, esančiomis kitur, tačiau turtingas žydas vis tiek gyvena Amerikoje.
Pasirinkimas priklauso nuo žmogaus
– Ar pagalvojate, kaip šiandien atrodytų Lietuvos miestai ir miesteliai, jeigu ne Holokaustas, ne karas? Būtų įvairi bendruomenė...
– Kai Berlyne atidarė žydų muziejų, lankytojus įleido į didžiulį pastatą, nors dar nebuvo suvežti eksponatai. Lankytojai vaikščiojo po tuščias sales ir kai išeidavo, jų klausė: ar pajutote, kaip ištuštėjo Vokietija po karo?
Kai per vieną dieną dingsta tūkstančiai visų profesijų specialistų, tai smūgis valstybei ir jokie pinigai to neatpirks. Aš nekalbu apie moralinius nuostolius.
Daugelį metų žydams buvo draudžiama užsiimti žemės ūkiu, tad jiems reikėjo tapti profesionalais kitose srityse. Ir štai jie dingsta per vieną dieną...
Mes nežinome, kaip atrodytų tie miesteliai šiandien, bet jie tikrai atrodytų kitaip. Kita vertus, šis karas pakeitė visą pasaulį, santykius tarp Europos ir Amerikos, Rusijos.
– Atsakomybė už Holokaustą, atsiprašymo našta pasiveja ir jaunąją kartą, kuri gyvena visai kitokiame pasaulyje.
– Svarbu ne kas kieno turi atsiprašyti. Toroje sakoma, kad dievas nebaudžia vaikų už tėvų nuodėmes. Bet kitoje vietoje rašoma, kad iki dešimtosios kartos vaikai atsako už savo tėvus. Prieštaravimas? Jeigu sūnus neina piktadariškomis tėvo pėdomis, jis neatsako už savo tėvą. Bet jeigu eina, iš jo reikalaus dar didesnės atsakomybės – ir už save, ir už tėvą.
Jeigu galvoji, kad žudymai manęs neliečia, tu tarsi prisijungi, o jeigu to atsisakai, tai pirmiausia yra svarbu tau pačiam.
Kartais žmogus tave labai įžeidžia ir negali jam atleisti, bet jeigu jis atsiprašo, negali neatleisti. O kartais mes bijome, kad paprašys atleidimo, nes bus skaudu atleisti. Žmonės vienodi, bet jeigu nėra pusiausvyros, santykiai griūva.
– Lietuvoje per 2011 metų surašymą gyveno apie 3 000 žydų. Bendruomenės nedidelės. Kas liks dar po 10 metų?
– Dabar pasaulyje vyksta didžiulis judėjimas iš vienos vietos į kitą, daugybė šeimų nebeperka namų. Kam? Jie migruoja: šiandien gyvenu ten, rytoj – ten. Viskas nenuspėjama. Žinau verslininkų, kurie iš Anglijos, kitų šalių perkėlė savo verslus į Lietuvą, bet bendruomenė turi būti pasirengusi juos priimti.
Mes matome, kad žydų migracija vyksta labai netikėta kryptimi – į Rusiją. Ten žydų bendruomenė lanksti, gyva, pasirengusi priimti. Migracija iš Anglijos į Prancūziją – nėra migracija. Tie, kurie išvažiavo iš Prancūzijos po teroristinių išpuolių, grįžta, nes ten jie jaučiasi savimi. Nėra lengva išvažiuoti, juk žmonės gyvena visuomenėje.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
Rabinas Kalev Krelin sako, kad judaizme nėra hierarchinės viršūnėlės – rabinas dirba bendruomenei, o ne atvirkščiai.
Keturių vaikų tėvas, šeimos vyras ir bendruomenės rabinas Kalev Krelin sako, kad šeima – labai svarbi žmogui, nes joje saugomos tėvų ir vaikų vertybės.