„Vieni tapo paveikslus, kiti kuria verslus“

„Vieni tapo paveikslus, kiti kuria verslus“

„Vie­ni ta­po pa­veiks­lus, ki­ti ku­ria vers­lus“

Šiau­lie­tis Be­nas Dob­ri­kas – tris­de­šimt­me­tis ino­va­ty­vaus vers­lo kū­rė­jas. Jo su­ma­ny­mas ga­min­ti iš­ma­niuo­sius sta­lus Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės jau­ni­mo vers­lo idė­jų kon­kur­se pel­nė pir­mą­ją vie­tą ir ga­vo ke­lių tūks­tan­čių eu­rų pa­ska­ti­ni­mą. Be­nas ma­no, kad pa­si­se­kus, jis tu­rės nau­ją vers­lą, jei iš­tiks ne­sėk­mė – liks tie­siog nau­ja pa­tir­tis.

Jū­ra­tė RAU­DU­VIE­NĖ

jurate@skrastas.lt

Idė­ja – išmanieji bal­dai

Be­nas vers­le nė­ra naujokas. Apie de­šimt­me­tį su­ka­si šei­mos įmo­nė­je „Šiau­lių Tau­ro ry­šiai“, šiuo me­tu ten ei­na ko­mer­ci­jos di­rek­to­riaus pa­rei­gas. Vers­lo ad­mi­nist­ra­vi­mo teo­ri­jos pa­si­kaus­tė Šiau­lių uni­ver­si­te­te, ma­gist­ran­tū­ro­je mo­kė­si eko­no­mi­kos.

Jau­na­sis vers­li­nin­kas pa­sa­ko­jo, kad in­ži­ne­ri­nių sis­te­mų mon­ta­vi­mo įmo­nė, ku­rio­je dir­ba, pra­ktiš­kai vi­suo­se di­džiuo­siuo­se mies­to ob­jek­tuo­se įren­gi­nė­jo elekt­ros ins­ta­lia­ci­jos, sau­gu­mo sis­te­mas. Su ko­le­ga yra įkū­rę antrinę įmo­nę, ku­ri už­sii­ma sis­te­mų pro­jek­ta­vi­mu. Be­nas tu­ri ir in­ter­ne­ti­nio vers­lo pro­jek­tų pa­tir­ties.

Kaip gi­mė idė­ja kur­ti iš­ma­niuo­sius sta­liu­kus? Jau­nuo­lis pa­sa­ko­ja, kad su drau­gais mėgs­ta žais­ti sta­lo žai­di­mus, ku­rių na­muo­se su­si­kau­pė ne­ma­ža krū­ve­lė. Pra­dė­jo su­kti gal­vą, kaip tai pa­da­ry­ti in­te­rak­ty­viau ir kad neu­žim­tų daug vie­tos.

Ieš­ko­jo in­for­ma­ci­jos in­ter­ne­te. Pa­ma­tė, kad yra iš­leis­tų to­kių da­ly­kų, bet jie na­mų erd­vė­je at­ro­do kaip sve­tim­kū­niai – tar­si nu­vers­tas te­le­vi­zo­rius su ko­jo­mis. Nuo lapk­ri­čio mė­ne­sio pra­dė­jo ru­tu­lio­ti idė­ją, kaip su­kur­ti iš­ma­nų­jį sta­liu­ką, ku­ris pui­kiai tik­tų na­mų in­ter­je­rui. Jau tu­ri vi­są jo tech­no­lo­gi­nę da­lį, da­bar dir­ba su di­zai­nu, kad pa­da­ry­ti pro­duk­tą gra­žų ir pa­to­gų.

Vie­ną mi­ni­ma­lis­ti­nį skan­di­na­viš­ko ti­po sta­liu­ko su lie­čia­mu ek­ra­nu mo­de­lį tu­ri, ta­čiau Be­nas juo nė­ra vi­siš­kai pa­ten­kin­tas. Iš­si­kė­lė tiks­lą su­plo­nin­ti stal­vir­šio di­zai­ną, kad iš­jun­gus, jis at­ro­dy­tų kaip sta­las, tik tu­rin­tis pa­pil­do­mą funk­ci­ją. Beieš­kant spren­di­mų, gi­mė dar vie­na idė­ja – su­kur­ti šo­ni­nius sta­liu­kus prie so­fos, ku­riuo­se bū­tų in­teg­ruo­ta au­diosis­te­ma, be­vie­lis įkro­vi­mas ir pa­na­šiai.

Vers­li­nin­kas orien­tuo­ja­si į eks­por­tą. Ar lie­tu­viams iš­ma­nių­jų bal­dų ne­rei­kia? Rei­kia, bet rin­ka per­ne­lyg ma­ža. Pro­duk­tas ne­bus pi­gus – tarp dvie­jų ir tri­jų tūks­tan­čių eu­rų. Nors Be­nas tu­ri tiks­lą per il­ges­nį lai­ką pa­da­ry­ti iš­ma­niuo­sius bal­dus kuo la­biau priei­na­mus, kad jie ne­bū­tų pra­ban­gos pre­ke. To­kius bal­dus ga­mi­na ame­ri­kie­čiai ir pran­cū­zai, bet jų pro­duk­tai kai­nuo­ja nuo 6–7 tūks­tan­čių eu­rų. Jau­nuo­lis svars­to, kad, ko ge­ro, Lie­tu­vo­je ne­daug bū­tų ga­lin­čių sau leis­ti jų įsi­gy­ti.

Iš­ma­nu­sis sta­liu­kas tu­rės vi­sas funk­ci­jas, kaip kom­piu­te­ris, lie­čia­mą ek­ra­ną. Ko­kią pro­gra­mą įsi­ra­šy­si, tai ir ga­lė­si da­ry­ti. Ga­li­ma pri­si­jung­ti ir val­dy­ti įvai­rias na­mų sis­te­mas, nau­do­tis be­vie­liu in­ter­ne­tu, bli­tu­fu ir pa­na­šiai.

„Atei­tis pa­ro­dys, kas iš tų iš­ma­nių­jų bal­dų dar iš­si­ru­tu­lios. Lie­tu­viai mo­ka ge­rai bal­dus ga­min­ti, tik min­ties trūks­ta. Dau­giau ver­tės, funk­cio­na­lu­mo rei­kia su­teik­ti, su­kur­ti pri­dė­ti­nę ver­tę“, – pa­ste­bi Be­nas.

Su sa­vo kū­ri­niu da­ly­vaus pa­ro­do­je

Vers­lo kū­rė­jas nau­ją ga­mi­nį ku­ria pa­ts, ta­čiau džiau­gia­si įmo­nės, ku­ro­je dir­ba, in­ži­nie­rių pa­gal­ba ir pa­ta­ri­mais. Įmo­nės ne­ku­ria, įfor­mi­no in­di­vi­dua­lią veik­lą, kad op­ti­mi­zuo­tų mo­kes­čius. Kai pra­dės ju­dė­ti, ta­da ir žiū­rės, kur link plė­sis.

Pa­gal Sa­vi­val­dy­bės fi­nan­sa­vi­mo su­tar­tį, kon­kur­so nu­ga­lė­to­jai tu­ri da­ly­vau­ti lapk­ri­čio mė­ne­sį Šiau­liuo­se vyk­sian­čio­je vers­lo ir pa­sie­ki­mų pa­ro­do­je. Be­nas ti­ki­si, kad rug­sė­jo pa­bai­go­je nau­jo di­zai­no sta­las jau bus su­kur­tas ir pa­ro­do­je tu­rės, ką pa­ro­dy­ti.

Su­kū­ręs pro­duk­tą ieš­kos par­tne­rių, tu­rin­čių dau­giau pa­tir­ties bal­dų ga­my­bo­je ir dir­ban­čių su eks­por­tu. Jau­nuo­lis dar svars­to ga­li­my­bę ban­dy­ti sa­vo „kū­ri­nius“ par­da­vi­nė­ti mi­nios fi­nan­sa­vi­mo plat­for­mo­se, pre­kiau­ti in­ter­ne­tu. Išs­ta­tant iš­ma­niuo­sius bal­dus pre­ky­bos vie­to­se, tek­tų įšal­dy­ti la­bai daug pi­ni­gų. Be to, rei­kia pri­sta­ty­ti šio bal­do funk­ci­jas, ga­li­my­bes, vien pa­sta­čius jis efek­to ne­duos.

Vai­ki­nas ža­da, kad sta­liu­kų ga­my­ba vyks Šiau­liuo­se. Bal­di­nę, me­ta­li­nę da­lį, stik­lą už­sa­ki­nė­ja iš Šiau­lių tie­kė­jų. Kol kas bal­dų su­rin­ki­mui pa­kan­ka ne­di­de­lių pa­tal­pų.

Emig­ra­ci­jos ne­lai­ko blo­gy­be

Be­nas pa­sa­ko­jo, kad kvie­ti­mas da­ly­vau­ti jau­nų­jų vers­li­nin­kų idė­jų kon­kur­se jam už­kliu­vo už akių Šiau­lių sa­vi­val­dy­bės tink­la­la­py­je. Pa­si­žiū­rė­jo is­to­ri­ją, kas da­ly­va­vo anks­čiau, nu­spren­dė pa­ban­dy­ti. Ir neap­si­ri­ko – pir­ma vie­ta.

„Sma­gu, kad yra šiau­lie­čių pa­lai­ky­mas. La­bai svar­bu, kad, pra­dė­jus įgy­ven­din­ti sa­vo idė­ją, ja dar kaž­kas ti­ki. Kai pra­de­di kaž­ką nau­jo, abe­jo­nių ky­la“, – pri­si­pa­žįs­ta jau­na­sis vers­li­nin­kas.

Ar jam svar­bus mies­to val­džios dė­me­sys? Sa­ko: tiek, kad ne­truk­dy­tų. Idė­jų kon­kur­sas pra­de­dan­čiam vers­lą jau­ni­mui yra ge­ra pa­ska­ta, nors da­ly­va­vo ja­me tik 6 jau­nuo­liai. Be­nas ma­no, kad da­ly­vių bu­vo ma­žai, nes men­ka kon­kur­so sklai­da.

Pak­laus­tas apie emig­ra­ci­ją, sa­ko tu­rįs min­čių pa­ke­liau­ti, il­ges­niam lai­kui iš­vyk­ti, ta­čiau vi­sos min­tys vis tiek su­si­ve­da į Šiau­lius. Čia sa­vo vers­lą tu­ri žmo­na Dai­va, tė­vai, čia – vis­kas sa­va.

Be­nas emig­ra­ci­jos ne­lai­ko blo­giu. Kuo dau­giau žmo­gus pa­ma­to, su­si­pa­žįs­ta su dau­ge­liu kul­tū­rų, įgy­ja pa­tir­čių, su­grį­žęs į Lie­tu­vą tu­ri di­des­nę pa­ska­tą čia kaž­ką nu­veik­ti.

Jau­nam žmo­gui pra­dė­ti vers­lą Lie­tu­vo­je rei­kia drą­sos, pri­pa­žįs­ta Be­nas. Ban­do žings­nis po žings­nio pri­si­tai­ky­ti prie sis­te­mos. Iš­kart ati­da­rius įmo­nę, kol nė­ra pa­ja­mų, ji pa­ti sa­ve su­val­gy­tų, nors įkur­ti įmo­nę tik­rai nė­ra su­dė­tin­ga, jau ga­li­ma tai pa­da­ry­ti in­ter­ne­tu. In­di­vi­dua­lios veik­los pa­žy­mą ga­li gau­ti per po­rą die­nų.

Jau­na­sis vers­li­nin­kas sa­ko, kad vers­lo pra­džio­je rei­kė­tų ato­kvė­pio nuo mo­kes­čių, kol pra­dė­si gau­ti pa­ja­mų ir ga­lė­si nor­ma­liai kvė­puo­ti.

Vers­las yra kū­ry­ba

Bu­vo me­tas, kai Be­nas do­mė­jo­si po­li­ti­ne veik­la, ba­lo­ti­ra­vo­si į mies­to Ta­ry­bą, nes bu­vo įsi­ti­ki­nęs, kad tu­ri ką duo­ti sa­vo gim­ta­jam mies­tui.

Jam pa­tin­ka Šiau­liai, nes mies­tas yra kom­pak­tiš­kas, grei­tai ga­li nu­va­žiuo­ti iš taš­ko A į taš­ką B. Jis ap­gai­les­tau­ja, kad mies­te be­veik nė­ra se­no­sios ar­chi­tek­tū­ros. Iš pie­ti­nės pu­sės įva­žiuo­jant į mies­tą so­vie­ti­niai dau­gia­bu­čiai šyp­se­nos ne­ke­lia. Ta­čiau Be­nas su drau­gais mėgs­ta lai­ką leis­ti bul­va­re, va­ži­nė­ja­si dvi­ra­čiais ta­ku iki Kur­tu­vė­nų.

Ma­no, kad jau­noms šei­moms Šiau­liuo­se la­biau­siai trūks­ta jau­kiai su­tvar­ky­tų vie­šų­jų erd­vių, par­kų.

Šiuo me­tu apie po­li­ti­nę veik­lą ne­gal­vo­ja. Vers­lo rei­ka­lų daug, da­ly­vau­ja jau­nų­jų ro­ta­rie­čių veik­lo­je. Dar tu­ri aist­rą ke­liau­ti.

Ką pa­tar­tų abe­jo­jan­čiam pra­dė­ti sa­vo vers­lą jau­nuo­liui? Ge­riau pa­ban­dy­ti, jei nei­šeis, ta­da gai­lė­tis, nei gai­lė­tis, kad ne­pa­ban­dei. Vy­res­nis žmo­gus pa­pras­tai yra at­sa­kin­gas ne tik už sa­ve, tu­ri dau­giau įsi­pa­rei­go­ji­mų, to­dėl yra at­sar­ges­nis. Jau­nas žmo­gus ne­sėk­mės at­ve­ju ga­li pra­ras­ti sa­vo lai­ką ar­ba pi­ni­gus. „Bet pi­ni­gai yra už­dir­ba­mi. Jei ne da­bar, tai vė­liau“, – sa­ko no­va­to­rius.

Jo ne­gąs­di­na fak­tas, kad Lie­tu­vo­je tik ne­di­de­lė da­lis vers­lų iš­si­lai­ko il­giau nei pen­ke­rius me­tus. Il­ges­ni nei 5 me­tų pla­nai – tai dau­giau sva­jo­nė. Be­nas tvir­ti­na, kad tik pa­lei­dus pro­duk­tą į rin­ką ir iš­gir­dus pir­mus klien­tų at­si­lie­pi­mus, bus ga­li­ma pla­nuo­ti į prie­kį. Tech­no­lo­gi­jos – jaut­rios lai­kui.

Jau­na­sis vers­li­nin­kas sa­vo ke­ly­je se­mia­si įkvė­pi­mo iš au­to­ri­te­tų – „Tes­los“ va­do­vo Elo­no Mus­ko bei vie­no ryš­kiau­sių Lie­tu­vos vers­li­nin­kų in­ves­tuo­to­jo Il­jos Lar­so. Jų įžval­gos, su­pra­ti­mas apie vers­lą, vers­lai jau­nam vers­li­nin­kui stip­riai im­po­nuo­ja.

„Vers­las yra kū­ry­ba, jam rei­kia po­lė­kio, įkvė­pi­mo. Vie­ni ta­po pa­veiks­lus, ki­ti ku­ria vers­lus“, – api­bend­ri­no B. Dob­ri­kas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Jau­na­sis vers­li­nin­kas Be­nas Dob­ri­kas ti­ki­na, kad nors emig­ra­ci­jos ne­lai­ko blo­gy­be, vi­si jo pla­nai ir sie­kiai su­si­ve­da į Šiau­lius. Vers­li­nin­kas_­Be­nas_06_GBs

Be­nas Dob­ri­kas ža­da rin­kai pa­siū­ly­ti nau­ją pro­duk­tą – iš­ma­niuo­sius bal­dus.