
Naujausios
Vestuvinių suknelių mados: nuo puritonizmo iki seksualumo
Šiaulių „Aušros“ muziejaus Ch. Frenkelio viloje veikia mados istoriko, kolekcininko Aleksandro Vasiljevo vestuvinių suknelių kolekcijos paroda. Prieš parodos atidarymą surengtoje ekskursijoje A. Vasiljevas pasakojo, kaip bėgant metams keitėsi vestuvinių suknelių mados, audiniai, kada į madą atėjo balta suknelė ir netgi kaip keitėsi požiūris į pačią santuoką.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Baltai suknelei – per 200 metų
Parodoje eksponuojama per 50 vestuvinių suknelių, keletas vyriškų kostiumų ir daugybė vestuvinių aksesuarų: skrybėlaitės, puokštelės, bateliai, rankinukai, kaklo, galvos papuošalai, segės, kvepalai, pirštinaitės ir kita. Eksponatai – daugiausiai iš Vakarų Europos, Artimųjų Rytų ir Amerikos.
Eksponatų A. Vasiljevas ieško aukcionuose, nemažai jų įsigyta Turkijoje. Kartais vestuvinius apdarus padovanoja arba parduoda patys šeimininkai arba turto paveldėtojai.
Kolekcininkas pasakoja, kad suknių, kurioms apie 100 metų, savininkės žinomos labai retais atvejais. Dažniausiai žmonės, kurie parduoda, arba nenori atskleisti, kam jos priklausė, arba tiesiog nežino. Labai retais atvejais ant suknelės būna užrašyta vedybų data ir nuotakos vardas.
„Vestuvinė suknelė – tai nuotakos skonio ir jos finansinių galimybių atspindys“, – sako A. Vasiljevas. Jo kolekcijoje daug brangių suknelių, tačiau yra ir kuklesnių.
Parodoje eksponuojamos baltos, kreminės, pieno spalvos suknelės. Pasak A. Vasiljevo, baltai vestuvių suknelei tik kiek daugiau nei 200 metų, nors vestuviniai apdarai egzistuoja nuo tada, kai pradėta švęsti santuokos apeigas – jau senovės Egipte. Viduramžiais nuotakos tekėdavo vilkėdamos geriausia savo suknele. Viduržemio jūros regione buvo populiarios raudonos, aukso, sidabro spalvos suknelės. Skandinavijos šalyse, Vokietijoje – žalios, mėlynos.
„Pirma nuotaka, kuri ištekėjo vilkėdama baltą suknelę, buvo Karolina Bonapart Murat, Napoleono Bonaparto sesuo, kuri 1800 metais ištekėjo už Napoleono kariuomenės maršalo Joachimo Murat“, – pasakoja mados žinovas.
Suknios su krinolinais ir turniūrais
Antrajame vilos aukšte esančiuose kambariuose suknelės eksponuojamos chronologine tvarka. Seniausioms – daugiau kaip 150 metų. Tai karalienės Viktorijos (1818–1901) laikų suknios su krinolinais (specialus pasijonis su metaliniais ar nendriniais lankais, suteikiantis sijonui varpo formą).
„Tokioms suknioms reikėjo didelių patalpų. Su jomis buvo sunku įsėsti į karietą. Krinolinai išėjo iš mados, kai atsirado geležinkelis, nes damos su tokiomis sukniomis netilpdavo į traukinio kupe“, – šypsodamasis pasakoja A. Vasiljevas.
Tais laikais suknios buvo siuvamos iš natūralaus kreminės spalvos šilko, ilgomis rankovėmis, kuklia kaklo iškirpte. Nuometas dengdavo jaunosios galvą ir dalį suknios. Kuo ilgesnis nuometas – tuo turtingesnė nuotaka.
Labai madinga buvo puoštis apelsinų žiedais. Jie buvo naudojami nuotakos skrybėlaitei ir sukniai puošti. Jais puošdavosi ir jaunikis bei jaunosios motina. Žinoma, apelsinų žiedų ne visada būdavo įmanoma gauti, nors jie ir žydi dukart per metus, todėl buvo naudojami vaškiniai žiedai.
Mados žinovas pasakoja, jog šiai epochai buvo būdingas ryškus neatitikimas tarp jaunikio ir jaunosios amžiaus (vyrui – 50 metų, nuotakai – 16). Šeimos būdavo gausios, po 10–12 vaikų. Tiesa, nemažai vaikų mirdavo dar kūdikystėje, net ir kilmingose šeimose.
Išėjus iš mados krinolinams, pradedami naudoti turniūrai (pranc. tournure). Tai – tam tikra pagalvėlė, dedama po suknele žemiau juosmens iš užpakalio suknelei išpūsti. Užpakalinė suknelės dalis akcentuojama ir drapiruotėmis, neilgais šleifais. Ateina į madą pūstos rankovės, klostės, plisė, tad suknelėms sunaudojama daug atlaso, taftos – standžių, gerai formą laikančių audinių.
Ne tokios turtingos nuotakos siūdavosi kuklesne sukneles, be šleifų, naudojo mažiau ir prastesnės kokybės audinių.
Žvelgiant į sukneles stebina liemens apimtys – 40–50 centimetrų. Pasak A. Vasiljevo, tai nenuostabu, nes damos dėvėdavo korsetus, kurie stipriai suverždavo liemenį.
Dėmes šalina natūraliomis priemonėmis
Nors kolekcijoje esančių suknelių būklė gana gera, nes dauguma vilkėtos tik vieną kartą, tačiau pasitaiko ir dėmėtų. Dėmės ant baltų suknelių yra didžiausias kolekcininko galvos skausmas, ypač jeigu toms dėmėms jau 100 metų.
A. Vasiljevas turi 12 žmonių komandą, kuri restauruoja sukneles, taiso suplyšusias detales, siuvinėja, neria. Yra moteris, kuri atsakinga už dėmių išvalymą. Dirba daugiausiai tik su natūraliomis priemonėmis: citrina, soda, spiritu. Kokiomis proporcijomis ir kokias priemones naudoti, vadovaujasi 19 amžiaus namų knygomis, kuriose gausu patarimų. Pavyzdžiui, rašalo dėmes geriausiai valo citrinos rūgštis. Kartais tam, kad išvalytum suknelę, reikia net kelių savaičių ar mėnesių.
Pasak mados žinovo, prasčiausiai iš visų audinių išsilaiko natūralus šilkas. Atsižvelgiant į storį, dūlėti jis pradeda jau maždaug po 60 metų, o po 300 metų virsta dulkėmis. Geriausiai laikosi linas, medvilnė, vilna, bet pastarąją mėgsta kandys.
Į A. Vasiljevo kolekciją pateko suknelė su plono šilko detalėmis, kurios buvo gerokai sudūlėjusios, tačiau restauratoriams pavyko jas atkurti.
20 amžiuje suknelės laisvėja ir trumpėja
20 amžiaus pradžioje vestuvines sukneles imama puošti nėriniais, audiniai siuvinėjami. Kaklas ir iškirptė pridengiami aukšta nėriniuota apykakle. Vis dar madingos ilgos rankovės.
Pasak mados žinovo, apie 1910 metus, pradėjus plačiau naudoti rentgeno aparatą, moterims patariama nustoti naudoti korsetus, nes jie, suspausdami krūtinės ląstą, spaudžia ir traumuoja vidaus organus.
Prancūzų siuvėjai moterims siūlo sukneles paaukštintu liemeniu, laisvas, lengvai krentančias. Keičiasi ir audinių pasirinkimas. Tokio stiliaus suknelėms labiau tiko ploni, lengvi audiniai. Jaučiama Artimųjų Rytų (pavyzdžiui, Turkijos) įtaka. Suknelės pradedamos siuvinėti stiklo karoliukais.
Pirmojo pasaulinio karo metais ir po jo suknelės trumpėja. Pasak A. Vasiljevo, tam įtakos turėjo du dalykai: moterų emancipacija ir finansinis nestabilumas.
Dėl finansinio nestabilumo moterys tiesiog negalėjo leisti sau (nebent labai pasiturinčios) ilgų suknelių, kurioms reikia daug audinio. Kita vertus, moterys tampa laisvesnės: įgyja teisę vairuoti automobilius, dirbti ir net viešai rūkyti. Be to, išpopuliarėja energingas šokis čarlstonas, ir moterys nori šokti jį net ir per vestuves, o tam ilga suknia tik trukdo. Visgi labai iškilmingoms vestuvėms nuotakos ir toliau renkasi ilgas suknias, su ilgais šleifais.
Art deco epochoje (20 amžiaus 3–4 dešimtmečiai) vestuvinėms suknelėms būdingas stačiakampio siluetas, visiškai nepabrėžiant liemens.
Ketvirto dešimtmečio viduryje suknelėms pradedami naudoti petukai, kad moteris atrodytų platesnių pečių. Šiai madai, pasak A. Vasiljevo, įtakos turėjo garsios aktorės Gretos Garbo, į kurią norėjo būti panašios daugelis moterų, kūno sudėjimas. Ji buvo plaukikė ir turėjo plačius pečius bei siaurus klubus.
Lobis kačių lizde
Iš šio laikmečio A. Vasiljevo kolekcijoje yra dvi ypatingos vestuvinės suknėlės. Jos priklausė poniai Jelovai iš Turkijos. Iš Bosnijos ir Hercegovinos kilusi pasiturinti moteris savo vestuvių dieną vilkėjo dvi sukneles: vieną – ceremonijos metu, kitą – vakare. Vieną siuvo siuvėja, kita buvo užsakyta iš Paryžiaus.
Kolekcininkas pasakoja, kad ponia Jelova pati jį susirado prieš 15 metų, paskambino ir pakvietė atvykti pas ją į Bursą. Nevaikštanti ir akla sena moteris gyveno prabangiame senoviniame name. Bėda ta, kad labai mylėjo kates ir jų name gyveno net 14. Skrynioje, kurioje ponia laikė savo prašmatnias sukneles, katės buvo susisukusios lizdą, vedė ten savo vaikus.
A. Vasiljevas sako, kad pažvelgus į skrynią pasidarė bloga ir nuo kvapo, ir nuo vaizdo. Tačiau suknias pasiėmė. Šeimininkė, kiekvieną čiupinėdama, pasakojo jų istoriją, kada įsigijo, kokia proga vilkėjo. Tarp to lobio buvo ir vestuvinės suknelės. Restauratoriams teko nemažai padirbėti, kol suknios įgavo tokį vaizdą, jog nebūtų gėda jas demonstruoti parodoje.
Madas diktavo ir karas
Kolekcininkas pasakoja, kad iš antrojo pasaulinio karo metų ir pokario europietiškų baltų suknelių jo kolekcijoje beveik nėra. Dėl kelių priežasčių: tuo metu iš viso buvo mažiau vestuvių, nes vyrai kariavo, antra, buvo per mažai pinigų, kad būtų galima iškelti prašmatnias vestuves, ir moterys, jeigu tuokdavosi, tai vilkėdavo paprastą tamsų kostiumėlį ar suknelę.
Dauguma to laikmečio vestuvinių baltų suknelių į A. Vasiljevo kolekciją pateko iš Turkijos, kurios karas nepalietė. Iš ten – nemažai ir žydams priklausiusių puošnių vestuvinių apdarų bei aksesuarų.
4 dešimtmetyje pradedami naudoti sintetiniai audiniai, viskozė, kuri panaši į šilką, bet už jį gerokai pigesnė.
A. Vasiljevas rodo ilgą vestuvinią suknią su šleifu iš viskozės, kurią atsisiuntė iš Amerikos. Siuntinys pakeliui sušlapo ir kai pasiekė kolekcininką, suknelė visa buvo apsitraukusi žaliu pelėsiu. Ją išvalyti prireikė pusmečio. Dabar tik atidžiai apžiūrėjus galima rasti vos matomų pilkšvų dėmelių, liudijančių apie siuntinį ištikusią nesėkmę.
Pokariu vakarinių ir vestuvinių suknelių puošybai plačiai naudojami dirbtiniai perlai ir deimantai, sagės ir diademos su jais.
Diana grąžo krinolinus
6 dešimtmetyje madingos trumpos vestuvinės suknelės pūstais sijonukais. Suknios siuvinėjamos, puošiamos nėriniais. Galvas nuotakos puošia nedideliais nuometais, vualiais, mažomis plokščiomis skrybėlaitėmis.
7 dešimtmetyje moterys nori būti panašios į Žakliną Kenedi. Nešioja tabletės formos skrėbėlaites. Suknelės trumpos ar iki pusės blauzdų, paaukštintu liemeniu, su kaspinu priekyje. Įtakos vestuvių madoms turi ir hipių judėjimas – suknios puošiamos gėlių motyvais. Maždaug šiuo laikotarpiu prasideda fabrikinė vestuvinių suknelių gamyba.
8 dešimtmetyje vėl į madą grįžta plisė, o šilką beveik išstumia sintetika.
9 dešimtmetyje vestuvinių suknelių madai įtakos padaro Velso princesės Dianos vestuvės su princu Čarlzu. 1981 metais vykusiose vestuvėse Diana vilkėjo Viktorijos laikų stiliaus suknelę. Taigi, į madą vėl grįžta krinolinai. Pasak A. Vasiljevo, visos nuotakos nori būti kaip princesės.
Mados žinovas sako, kad šiame amžiuje keičiasi ir požiūris į santuoką. Stipriai išauga skyrybų skaičius. Žmonės pradeda tuoktis po du, tris, keturis ar net daugiau kartų. 19 amžiaus pabaigoje–20 amžiaus pradžioje nuotakos apdaras santūrus, uždaras, vėliau jis tampa vis atviresnis. Keičiasi ir požiūris į nuotaką. Prieš 100 metų ji būtinai turėjo būti skaisti, dabar – kuo labiau patyrusi, tuo geriau.
Kolekcijoje – ir lietuvių kūriniai
Pirmajame vilos aukšte demonstruojamos šiuolaikinės vestuvinės suknelės. Kolekcijoje – ir lietuvių dizainerių kūriniai: Ramunės Piekautaitės pačios vestuvėms kurta kreminė suknelė, Juozo Statkevičiaus Astai Valentaitei siūta vestuvinė suknelė, Liutauro Salasevičiaus grožio konkursui „Mis pasaulis“ kurta sidabro spalvos gausiai karoliukais siuvinėta suknelė, kuri buvo pristatyta kaip vestuvinė.
Kolekcijoje puikuojasi ir garsios rusų dizainerės Julijos Janinos turtingai čečėnei kurta suknelė. Nuotaka norėjo būti panaši į undinę, dizainerė jai sukūrė suknelę, primenančią žvynus. Tačiau santuoka nenusisekė ir nuotakos artimieji, nenorėdami, kad suknelė moteriai primintų karčią patirtį, perleido ją A. Vasiljevo kolekcijai.
Mados žinovas sako, kad suknelės grožis ir į ją įdėti pinigai nebūtinai atneš sėkmę ir laimę (nebent siuvėjui, dizaineriui, o vėliau kolekcininkui), o prieš žengiant tokį svarbų žingsnį gyvenime visada reikia gerai pagalvoti, ar verta.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Mados žinovas ir kolekcininkas Aleksandras Vasiljevas, į Šiaulius atvežęs ketvirtąją parodą, pasakojo, kaip laikas, pasaulio įvykiai ir įžymios moterys keitė vestuvinių suknelių madas.
Parodoje eksponuojamos ir lietuvių dizainerių kurtos vestuvinės suknelės.
Prabangi žvyneliais siuvinėta vestuvinė suknia jos šeimininkei laimės neatnešė.
20 amžiaus antrame dešimtmetyje buvo madingi etniniai motyvai. 1916 metais prancūzų „Maison Drecoll“ mados namų siūta suknelė ispaniškais motyvais.
Karalienės Viktorijos laikų suknelės buvo su krinolinais, ilgomis rankovėmis ir negiliomis iškirptėmis, o nuometas dengdavo nuotakos galvą ir dalį suknelės.
Dėl nepatogumo iš mados išėjus krinolinams, suknioms pūstumo suteikdavo turniūras (speciali pagalvėlė), klostės, drapiruotės užpakalinėje sijono dalyje.
Po pirmojo pasaulinio karo vestuvinės suknelės trumpėja – ne tik dėl audinių ir pinigų jiems stygiaus, bet ir dėl to, kad būtų patogiau šokti.
Žydės nuometas su išsiuvinėta Dovydo žvaigžde.
Lietuvoje 1970 metais siūta suknelė, dekoruota gėlėmis – hipių įtaka.
9 dešimtmetyje į madą grįžta krinolinai. Tam įtakos turėjo princesės Dianos vestuvinė suknelė.
Aleksandras Vasiljevas sako, kad laikui bėgant keičiasi ne tik vestuvinių suknelių mados, bet ir požiūris į santuoką.