
Naujausios
Tolstojininkas Tėvą Stanislovą vadina vienu didžiųjų mokytojų
Mykolui Algirdui Dobrovolskiui, žmonėse geriau žinomam Tėvo Stanislovo vardu, šiemet rugsėjį būtų sukakę 100 metų. Nors vienuolis kapucinas, kunigas ir iškilus pamokslininkas vos trejus metus dirbo Juodeikių (Joniškio rajonas) bažnyčioje, šviesi jo asmenybė ir geri darbai įsirėžė vietos gyventojų atmintin visiems laikams. Kadaise bažnyčios klapčiuku tarnavęs kraštietis Česlovas Vaupšas, jau daugelį metų gyvenantis Tauragėje, bet vasaromis sugrįžtantis į gimtuosius Juodeikius, kunigą, vienuolį laiko vienu didžiųjų gyvenimo mokytojų, kaip ir didį rusų rašytoją Levą Tolstojų.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Žmogus turi būti laisvas vidumi
Tauragėje gyvenantis kraštietis Česlovas Vaupšas rodo savo darbo kambarį, kur lentynos su įvairia moksline, grožine literatūra, poezija, enciklopedijomis rikiuojasi per visas keturias sienas nuo lubų iki grindų. Šalia leidinių apie jogą – poezijos klasikų kūriniai, kelios dešimtys knygų, skirtų istorinėms asmenybėms.
Šalia darbo stalo sausakimša knygų lentyna rašytojui Levui Tolstojui, žmogui, kurio pasekėju pats tapo, kurio išmintis ir požiūris į pasaulį suformavo savitą santykį su aplinka ir savimi.
„Kaip aš tapau tolstojininku? Pirmiausia, dar lankydamas mokyklą Žagarėje, susipažinau su Edvardu Levinsku, kuris laikomas tolstojininkų judėjimo Lietuvoje pradininku. Jis atstovavo ir skleidė humanizmo, dvasingumo, fizinio darbo ir natūralaus gyvenimo idėjoms, kurios labai patraukė.
Žmogus turi būti laisvas savo vidumi, leisti gyventi bet kokiai kitai gyvybei. Jau daugiau kaip 50 metų nevalgau mėsos, nors vegetaru savęs nevadinu. Tai dabar tapę mada.
Kaip mada virto vadinamasis kaimo turizmas, kada atvažiuoja miestiečiai į sodybas, geria, uliavoja. Tačiau kaimas natūraliai visada reiškė ramybę ir darbą. Ten gyvenantis žmogus atlieka fizinius darbus, jam nesuprantamas toks gyvenimo būdas, – dėsto Č. Vaupšas. – Ir kelionėse dabar keliauja ne pats žmogus, bet pinigai. Sumokėk, tave užkels į Everesto viršūnę, nuveš prie vandenyno. O kadaise keliaudavome be didesnių pinigų, savo jėgomis, netgi palapines siūdavomės“.
Tačiau svarbiausia yra žmogui nukeliauti į save. Todėl visi žygiai, visos išvykos yra ne tikslas, o tik priemonė, tik dar viena galimybė save pažinti.
Keliaudamas nesutiko blogų žmonių
Česlovo Vaupšo gyvenimo principai – asketiškumas, savistaba, sąžiningumas arba – meilė kitiems. Paprasčiau tokį gyvenimą galima apibrėžti vienu sakiniu: elkis taip, kaip norėtum, kad su tavimi elgtųsi.
Buvęs pedagogas ir muziejininkas daug laiko skiria šviečiamajai veiklai, savo straipsniais prisideda prie Lietuvos bibliofilų draugijos laikraščio leidybos, rašydavo ir rašo į Tauragės ir Plungės laikraščius, skirdamas dėmesį iškilioms asmenybėms, įvykiams, krašto pažinimui.
Vos atsikėlęs į Tauragę jis pirmiausia pats pradėjo pažinti apylinkes, važinėdamas dviračiu, vaikščiodamas, o po kelerių metų ėmė sudarinėti maršrutus ir skelbti juos su aprašymais vietos spaudoje, organizuoti ekskursijas.
O dar sovietiniais laikais 25-erius metus jis su draugais važinėjo motociklu, buvo pasiekęs net Kinijos sieną, pervažiavęs buvusios Sąjungos respublikas, pasiekęs ir Vladivostoką, nukeliavęs į Šiaurę, per Karelijos sąsmauką patekęs į Suomijos miškus.
„Ten miškai tankūs, galingi, pelkėtos vietovės, retai apgyvendintos. Buvo, kad 40 kilometrų važiavome keturias dienas. Stumiesi po truputį ir staiga motociklas įsmunka iki ragų. Vargais negalais ištrauki, – visas maurais aplipęs, molinas. Kol jį išvalai, pusdienis praeina, – mena Č. Vaupšas. – Gyventojai ten budrūs. Kiekvienas, būdavo, pamatęs prieina, pasiteirauja, iš kur mes, ką veikiame, paprašydavo paso.“
Kad ir kur keliavo, po miškus ar stepes, po kalnuotas vietoves, sako nesusidūręs su blogais žmonėmis.
Apie gyvenimo principą
Česlovas Vaupšas užaugo Joniškio rajone Juodeikių kaime. Ir dabar vasaromis atvyksta į čia įsigytą sodybą. 1957–1960 metais, kada šioje parapijoje kunigavo Tėvas Stanislovas, jam teko tarnauti klapčiuku ir būti visų kitų jaunųjų patarnautojų seniūnu.
Vyriškis mena, kaip sykį kunigas padovanojo jam iš maišo ištraukęs žaislinį ekskavatorių, o jaunesniajam broliui Juliui – automobilį. Tuose stebuklinguose maišuose būdavo ir dėvėtų, bet labai geros kokybės vaikiškų batų, darbužių.
Neturto įžadus davęs šventikas, ką atnešdavo parapijiečiai – lašinių, kiaušinių, dešrų ar kitų maisto gėrybių – išdalindavo skurdžiau gyvenantiems žmonėms. Šią tradiciją puoselėjo ir tarnaudamas Dievui Dotnuvoje, Paberžėje. Labdaros gaudavo iš katalikiškų Vokietijos organizacijų, ją paskirstydavo, kam labiau reikia.
„Tėvelis Stanislovas sakė: jeigu numirsiu ir rytą kas nors ras mano kišenėje kapeiką, būsiu išdavęs visus gyvenimo principus,“ – cituoja buvęs juodeikiškis.
Rašytojas L. Tolstojus taip pat buvo atsisakęs turto, bet kokio komforto, prabanga jį tik slėgė.
Keli vaizdeliai iš atminties
Č. Vaupšo atmintyje vienas po kito rikiuojasi su Tėvu Stanislovu susiję ryškūs prisiminimai, tarsi kinematografiniai vaizdai.
Ankstyvas rudens rytas, 7-a valanda. Vyresniųjų klasių mokiniai skuba į autobusų stotelę važiuoti į mokyklą Žagarėje. Prieš jų akis liepų alėja žingsniuoja kunigas. Atsako į pasisveikinimus ir staiga meta vieną ranką atgal, kitą – į priekį. Paskui pasilanksto į šonus, į visas keturias puses. Rytinė gimnastika.
***
Tėvas Stanislovas patarnautojus kviečia arbatos. Juodosios, be galo kvapios, kuri ragavusiems net šiandien sugrįžta stipriu aromatu. Įpila jos iš didelio raudono kinų gamybos termoso, uždaromo kamščiu ir užsukamo dangteliu.
„Termosas tada buvo retenybė, tarsi koks eksponatas. Aš, vaikas, labai stebėdavausi, kaip jame gali išsilaikyti toks šiltas vanduo, lyg virdulyje ant krosnies,“ – su šypsena pasakoja Č. Vaupšas.
***
Šeštadienis, vasara, kaimas tiesiog kvėpuoja sodria medžių žaluma. Tėvas Stanislovas – aukštas, tiesus jaunas vyras juoda ilga barzda, vietinių pramintas „barzdžiuku“, basas, apsivilkęs kareiviškais, drobiniais be apykaklės baltiniais skuba į juodeikiškio Jurgio Adeikio iškūrentą pirtį.
Taip kiekvieną savaitę, vaikams ir suaugusiems kartodamas, kad žmogaus kultūra prasideda nuo muilo. Kasdien jis apsiprausdavo šaltu vandeniu iš dubens.
Tėvo Stanislovo pamokos
Kai atsirado galimybė Lietuvoje atkurti kapucinų ordiną Dotnuvoje, suvažiavo 11 entuziastingų jaunuolių, pasiryžusių duoti įžadus.
Tėvas Stanislovas jiems davė pirmąją pamoką. Pasakė: nebus vienuolyne centrinio šildymo, vandentiekio ir tualeto. Nes tik sukdamas šulinio veleną, traukdamas kibirą, pildamas vandenį jauti jo gyvybę, dirba raumenys. Nes tik pats pjaudamas malkas, jas rikiuodamas į rietuves, nešdamas į celę ir kūrendamas statinį pečių jauti sklindančią šilumą, girdėdamas medžio traškėjimą susilieji su ugnimi. O naktį išėjęs į lauko būdelę atlikti gamtinių reikalų ir pakėlęs galvą aukštyn, pamatai tiek žvaigždžių, kad negali žvilgsnio atitraukti. Ir grįžęs užmiegi iki ryto be jokių neramių minčių.
Pasak Č. Vaupšo, tokie Tėvelio samprotavimai nepatiko jaunuoliams, visi bematant išsilakstė. Vėliau vienuolynas veidrodinėmis lubomis su patogumais iškilo Petrašiūnuose.
Kai Tėvas Stanislovas savo pastangomis ėmėsi Dotnuvos vienuolyno pastato remonto ir atkasė daugiau kaip metro gylyje po žemėmis pasislėpusius akmeninius pamatus, vos nesulaukė paveldosaugininkų nemalonės.
Sulėkė jie žiūrėti, kas čia darosi. Tačiau tie akmenys ne veltui sumūryti: jie vasaromis nuo saulės spindulių įkaisdavo, šiluma sklisdavo į sienas, neleisdama kauptis drėgmei ir pelėsiui. Tad paveldo sargams teko nusiraminti.
Vertino fizinį darbą
Č. Vaupšui įstrigo kunigo paprastumas. Jis niekada nevengė fizinio darbo. Būdavo, kolūkiečiai stato gubas ar veža šieną. Tėvelis atėjęs paima šakes ir krauna kartu, dargi liepęs vyrams pailsėti, parūkyti. Visi stovi amo netekę.
Atėjęs pas Č. Vaupšo mamą Sofiją naminės duonos, ir radęs ją darže krisdavo keliais greta į vagą ir ravėdavo.
Pats dažė bažnyčią, savo rankomis sumūrijo priešais jos fasadą koplytstulpius „Motinų ašaroms“ ir „Tėvų džiaugsmui“, kuriuose stovėjo po keturias medines skulptūrėles: šv. Agotos, šv. Roko, šv. Pranciškaus, šv. Kristoforo...
Kunigą iškėlus į kitą parapiją ilgapirščiai jas ištampė, išnešiojo. Tad vėliau tokias pat figūrėles išdrožė Julius Vaupšas. Kai vyksta atlaidai, ir dabar jo brolis atvykęs šventuosius sustato, o vakare, pasibaigus pamaldų metui, išima. Kad niekam nekiltų pagundos.
„Tėvas Stanislovas labai vertino dievdirbių kūrybą. Kadangi jais ypač garsėjo Žemaitija, kai gyvenau Plungėje, kunigas užsakydavo Rūpintojėlių, šventųjų ir paskui juos statydavo, išdovanodavo po visą Lietuvą kunigams. Iš koplytėlių tie darbai greitai dingdavo, „išsivaikščiodavo“ po antikvariatus, bet jis nenustojo dalinti, platinti,“ – mena Česlovas Vaupšas, kurio bendravimas su Tėveliu nenutrūko iki pat jo mirties.
Už savo veiklą, nesitaikstymą, platintą valdžios draudžiamą literatūrą kunigas ne kartą tardytas saugumo, kalintas.
Tėvelio namelis
Juodeikiuose Tėvą Stanislovą primena išlikęs jo paties rankomis, padedant statybininkams Domui Sorai, Kaziui Ambrazui, suręstas mažutis namelis, kuriame tilpo medinis gultas, sulankstomas stalas sukryžiuotomis kojomis, knygų lentynos, viduryje – pečiukas.
Prie durų tik įėjus, pasak Č. Vaupšo, buvo įrengta paprasta prausykla: viršuje pritvirtintas vandens bakelis, po juo ant taburetės padėtas dubuo, po kėde – kibiras nešvariam vandeniui išpilti.
Kunigą iškeldinus namelis sovietiniais metais buvo paverstas pieno supirkimo punktu. Šį uždarius jis kurį laiką paliktas likimo valiai.
2006 metais vietos šviesuolių pastangomis namelis sugrąžintas į Juodeikių bažnyčios šventorių, kur kadaise ir stovėjo.
Almos KANČELSKIENĖS archyvo nuotr.
Česlovas Vaupšas pasakoja, kad šiame Tėvo Stanislovo namelyje stovėjo medinis gultas, sulankstomas stalas sukryžiuotomis kojomis, buvo knygų lentynos, viduryje – krosnelė.
Vienos šviesiausių bažnyčios asmenybių Lietuvoje Tėvo Stanislovo atminimas neblėsta iki šiol.
Autorės nuotr.
Šioje paties rankomis pasistatytoje medinėje trobelėje kadaise tilpo visas kunigo, vienuolio kapucino Tėvo Stanislovo, kurį Česlovas Vaupšas vadina mokytoju, gyvenimas.
Česlovas Vaupšas darbo kambaryje rodo literatūros, kuria domisi įvairovę: tai ir istorinė, ir kultūrinė, dvasinė kūryba.
Česlovas Vaupšas vieną knygų lentyną paskyrė rašytojui Levui Tolstojui, kurio pasekėju tapo pats.