
Naujausios
Mokėsi iš meistrų
Lietuvos tautodailininkų sąjungos Šiaulių bendrijos pirmininkės Laimos Kelmelienės paroda "Švilpynių skambesys" veikia Lietuvos aklųjų bibliotekos Šiaulių padalinyje.
Švilpynes atskira paroda šiaulietė pristato tik antrą kartą, bet kasmet jų nulipdo tradicinėms tautodailininkų parodoms.
"Čia labai sena vertybė, dar nebuvo nė staklių, nei ratelių, o piemenėliai jau pakrūmėje lipdydavo švilpynes iš molio ir džiovindavo prieš saulę", – pasakojo tautodailininkė, šiaudinių sodų meistrė Bronė Gricienė.
Parodos atidarymo dalyviai stebėjosi, kad švilpynės gali išgauti tiek daug skirtingų garsų: duslių ir skambių. Kuo didesnė ertmė, tuo garsas duslesnis.
"Kaip avinas, šiek tiek užsispyręs, – papūtusi garsą įvertino L. Kelmelienė. – Gaidys šamotinis, tvirtas. Arklys sunkiau švilpia. Mažiuko gaidelio šaižus garsas."
Šviežiausios švilpynės liko namuose – lipdytos vasarą, per Rasas prie Žaliūkių malūno. Greit baigsis rudens darbai – lapkritį tradicinių amatų meistrė vėl pradės lipdyti.
Pirmosios švilpynės – antytės – L. Kelmelienės rankose suspurdėjo 2002 metais.
Suburti keramikus draugėn tuomet paskatino tautodailės parodose nuolat eksponuoti varpeliai – atrodė, kad keramikai vien juos ir bekuria.
Parašiusi projektą, sukvietė meistrus į respublikinę kūrybinę keramikų stovyklą "Keramika laiko tėkmėje" Kuršėnuose.
Prisėdusi šalia keramikės Irenos Vaidilauskienės, pradėjo lipdyti. Įrankių nebuvo – keramikė pamokė tuštumą išimti plaukų smeigtukais.
"Alfonsas Timinskas ir Stasys Vilimas, vyrai prie technikos, turėjo metalinį strypą. "Paimi molio ritinėlį, surideni ir išduri", – pamokė. Bet Silva Šufinskienė sakė, kad jai tokios švilpynės nepatinka: "Lipdyk gražesnes!" – prisiminusi mokymus, juokiasi L. Kelmelienė.
Nulipdyti švilpynę – dar ne visas darbas. Reikia, kad švilptų. Be meistrystės, įgūdžių, patyrimo jos tylėtų. Vėliau kyla net azartas – kad ne šiaip, o gerai švilptų!
Kad L. Kelmelienės švilpynės netylėtų labiausiai prisidėjo I. Vaidilauskienė.
"Iš pradžių gavosi tikrai liaudiškos, tikrai tradicinės, kaip įprasta puodininkystėje, greitai nulipdytos švilpynės, o paskui mokslai padarė savo: darosi dekoratyvios", – sako L. Kelmelienė.
Pirmosios švilpynės buvo ančiukai, paskui – gaideliai, vištytės, atsirado arkliukai, avinukai, raiteliukai. Bobutė, diedukas – dar irgi iš pirmųjų metų.
Pačių pirmųjų, liaudiškų, "kaip bobutės" L. Kelmelienės švilpynių yra įsigijęs Lietuvos nacionalinis muziejus. Švilpynių yra iškeliavusių ir į Olandiją, Vokietiją.
Lietuviškumo genas
Kai L. Kelmelienė nuvažiavo į respublikinius švilpynių mokymus Vytauto Valiušio keramikos muziejuje Leliūnuose, Utenos rajone, pamatė: "Oho, kokias švilpynes lipdo! Ir man reikia!"
"Oho! – tai didelės švilpynės su daug skylučių, kai garsas gerai sklinda. Tada jau o!" – juokiasi L. Kelmelienė.
Buvo nusprendusi: kai nulipdys du šimtus, tada jau mokės "įdėti" švilpimą. Dabar jau yra nulipdžiusi per du šimtus, bet garsas dar ir dabar ne visada tenkina.
"Įdedi į krosnį, ištrauki ir supranti, kad koks molio gabalėlis sugadinęs, švilpynė tyli. Reikia pavargti, kad gerai švilptų. Galvoju ir apie meninį, vaizdą, kaip atrodys."
Prieš lipdydama švilpynę, tautodailininkė dažniausiai nežino, kas bus. Išsikloja molio blyną, suka delnuose ir mato: panašu į balandį, kitą kartą – į aviniuką.
Švilpynes lipdo iš balto, rudo šamoto, molio. Keramikų seminare Kuršėnuose išbandė duonos raugo keramiką.
Puošyba – glazūra. Taip mokė keramikai – jokių dažų, guašo, jie netinka prie molio.
"Taisykles jauti savyje, aš lietuvė, manyje jau yra lietuviškumo genas, aš negaliu kitų spalvų padaryti. Savo kolekcijoje turiu ir kitų šalių švilpynių, jų spalvos visai kitokios, ryškios. Negaliu, manyje tokio prado nėra. Prigimtiniai dalykai, jie ateina su savo šaknimis", – apie švilpynių puošybą sako L. Kelmelienė.
Švilpynių raštai kartojasi margučiuose, puodynėse: paukščių pėdutės, saulutės.
Nulipdyti švilpynę L. Kelmelienė gali greitai, bet visas procesas – ilgas.
Vieną vakarą lipdo keletą švilpynių, kitą vakarą įduria skylutes, paskui palieka maždaug porai savaičių džiūti. Tada švilpynės keliauja į krosnį. Glazūruoja dažniausiai vieną kartą. Savo krosnies neturi, išsidegti eina pas draugus tautodailininkus.
Meditacija ir malonumas
"Jei Dievo duota meno gyslelė, ją visur turi. Mieliausias man lipdymas, bet mielai marginu kiaušinius, po daugelio metų vėl lieju akvarelę", – sako L. Kelmelienė.
Lipdyti švilpynes – pomėgis, žaidimas.
"Tikri, rimti, geri puodžiai sėdi amatų šventėse su savo puodais ir, kad nebūtų liūdna, kad laikas veltui neitų, lipdo švilpynes. Puodžiams – papildomas užsiėmimas, džiaugsmas. O didžiausias džiaugsmas – vaikams."
Švilpynių tradicija, atėjusi iš piemenėlių, dabar labiau suvenyras, prisiminimas-dovana.
L. Kelmelienė priklauso ansambliui "Margulis", bet švilpynėmis negroja. Svarsto pasiūlyti folkloristams – kaip tik paskutiniu metu nulipdė didelių.
Švilpauja aplankantys anūkai – jiems įdomu: švilpynė yra ir žaislas, ir muzikos instrumentas.
L. Kelmelienė skaičiuoja, kad Šiaulių apskrityje lipdančių švilpynes – tik keletas. Nepelninga, nenaudinga.
"Man – meditacija, malonumas. Man ir pyragus labai patinka kepti, tešla tik kyla, rūgsta, daug bandelių lipdau", – juokiasi tautodailininkė.
Keramika L. Kelmelienei geriausiai sekėsi nuo mažumės: Šiaulių dailės mokykloje jos mokėsi pas Birutę Kasperavičienę. Šiaulių pedagoginiame institute baigė piešimo, braižybos, darbų studijas, bet mokytoja nedirbo. Iš pradžių padirbėjo darželio auklėtoja, paskui dailininke gamykloje, o nuo 1986 metų perėjo į Liaudies meno draugiją. 26 metus vadovauja Šiaulių krašto tautodailininkams.
Lipdyti tautodailininkė moko ir anūkus, molio paslapčių atskleidžia per amatų šventes. Nuvykusi į kūrybinę paprotinių menų stovyklą Dzūkijoje, Zervynuose, manė, kad tik margučius margins. Bet atėjo atostogaujantys vaikai, turėjo molio – teko lipdyti.
"Kas supykę, pavargę – duokime palipdyti, atsileis!" – žino iš patirties.
Jei Dievo duota meno gyslelė, ją visur turi. Mieliausias man lipdymas, bet mielai marginu kiaušinius, po daugelio metų vėl lieju akvarelę.