
Naujausios
Paveiksluose – tai, kas širdyje
Prieš daug dešimtmečių svajojusi studijuoti dailę, bet pasirinkusi fizikės-matematikės kelią ir tuo keliu ėjusi daugiau nei keturias dešimtis metų, pakruojietė Rožė Emilija Džiaugienė šiandien be tapymo negyvena nė dienos. 85 metus šiemet balandžio 17 dieną švęsiančios ilgametės tautodailininkės darbuose – širdžiai mieliausi Pakruojo krašto vaizdai ir brangios vietos, kuriose tekę pabuvoti, pamatyti, gyventi.
Šiauliuose veikiančioje tautodailės parodoje eksponuojami šeši tapytojos darbai.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Ir kas dabar, po daugiau nei keturių dešimčių Pakruojo rajone, Pakruojo kaime, pragyventų metų pasakytų, kad iš tiesų R. E. Džiaugienės gimtinė yra Mažeikių rajone, Židikų kaime, ir kad į Pakruojo dvare veikusį žemės ūkio technikumą atvyko, vedama profesinių reikalų.
Mokykloje nesvajojo apie nieką kitą, tik apie dailės studijas. Tai ji, dailė, mažai mergaitei, polinkį menui greičiausiai paveldėjusiai iš savo tėčio, buvo tas užsiėmimas, į kurį tiesiog įsiliedavo ir galėdavo piešti ištisas valandas.
Tačiau piešimo pedagogo žodžiai, kad iš piešimo duonos nevalgysianti, buvę lemtingi. Tad įstojo į Vilniaus pedagoginį institutą – fizika, kaip ir kiti tikslieji mokslai, puikiai besimokančiai Rožei Emilijai taip pat sekėsi.
Po studijų darbo paskyrime buvo nurodytas Vilkaviškio rajonas. Taip prasidėjo fizikos–matematikos mokytojos karjera. Neužsibuvo – turėdama aukštąjį išsilavinimą R. E. Džiaugienė siekė maksimalaus darbo krūvio, o tokio neturėjo. Tačiau paleisti perspektyvios ir vaikams atsidavusios mokytojos rajonas nenorėjo, jai leista rinktis bet kurią rajono mokyklą – taip atsidūrė Kybartuose.
Ir vieną dieną 1962-aisiais laikraštyje „Tiesa“ aptiko skelbimą, kad Pakruojo technikume reikalinga fizikos–matematikos dėstytoja. Atvykus pokalbio, Pakruojo dvare įsikūrusi įstaiga, pašnekovės žodžiais, tiesiog apkerėjo: jau tada jaunoji mokytoja suprato, koks penas jos paveikslams tas dvaras!
Į darbą nėrė stačia galva – įkūrė ne tik puikią fizikos klasę, bet ir vadovavo fotografijos ir kino būreliui. Mokinių sunku buvo ir atsiginti. Kai kurie iš jų daugybę žinių davusią mylimą mokytoją lanko iki šiol.
Tačiau vieną žiemą perspektyvios ir darbą išskirtinai mylinčios pedagogės gyvenime įvyko nenumatytas dalykas.
„Sovietmetis buvo, gūdūs laikai. Keli mano mokiniai laboratorijoje atšventė Vasario 16-ąją... Buvo, kas sužinojo, dėl to buvau išmesta iš darbo“, – kelių dešimčių metų senumo įvykius mena R. E. Džiaugienė.
Kita stotelė – Pakruojo buitinių paslaugų kombinato fotografė ir dailininkė. Kartu rengė parodas, aktyviai dalyvavo visuomeninėje veikloje.
––-
Dailė, kurios šaknys išsikerojo dar vaikystėje, ponios Rožės neapleido niekada. Juokiasi, kiekvienas pamatytas paveikslėlis ar primityvus sovietinis atvirukas išsikerodavo jos fantazijoje ir buvo perkeliama į drobę.
Pirmam R. E. Džiaugienės paveikslui – daugiau nei keturios dešimtys metų. Vadinasi jis „Kovai parskrido“. Tai kopija iš rusiškos atvirutės. Rėmą nutapytam paveikslui padirbo Rožės tėtis. Tas paveikslas, sako, iki šiol nori nenori nuskraidina į prisiminimus. Atviruką su sugrįžusiais kovais, kurių dėka ir gimė paveikslas, tautodailininkė saugo iki šiol. Atvirukų, kurie tapo tautodailininkės darbų įkvėpėjais, tapytoja turi visą albumą.
Tapė ką mato, kas širdyje užsilieka. Nostalgiškai šypsosi – tiesiog įsimylėjusi Pakruojo dvarą. Tai todėl jos paveiksluose daugiausiai to dvaro vaizdų – rūmai, parko fragmentas, naujasis ir senasis arkiniai tiltai, berželis svyruonėlis. Tapytoja juokiasi: dienų dienas dvaro teritorijoje sėdėjo ir dar sėdėtų bei tapytų – tai, ką mato ir ką norėtų matyti, ką jaučia ir kas brangu.
Paveiksluose – ir rajono apylinkės. Būtent Pakruojį tapytoja vadina savo antrąja meile po gimtinės Židikuose, kuriems taip pat paskyrusi ne vieną savo paveikslą.
Sako, visada labai mylėjusi jūrą. Tai todėl drobėje – ir Trijų mergelių atvaizdas kopose, ir šėlstančios bangos.
Dar – Likėnai, Birštonas, Palanga, piešiniai iš gražių vietų, dvarų, gėlynų... Dešimtys paveikslų iš gamtos. Sako, esanti natūralistė – „šakar makar“ ne jos stilius. Tapo tik tai, ką žmogaus akis mato be jokių filosofinių išmąstymų, pasamprotavimų. Ką čia ir išmąstysi, jei kieme tupi įsistebeilijęs katinas ar ryškiai pražydo krūmas!
Nemažai paveikslų nutapyta „pagal užsakymą“. Į vietą, kurią reikės perkelti į paveikslą, dažniausiai nuvyksta su fotoaparatu – skaitmeninėje nuotraukoje užfiksuotas fragmentas užtikrina, kad aliejiniais dažais sukurtas vaizdas būtų tarsi didelė nuotrauka.
––
R. Džiaugienė savo dienos neįsivaizduoja be tapymo. Dirbtuve paverstame viename iš savo didelio buto kambarių priemiestinio Pakruojo kaimo daugiabutyje kasdien piešia bent po kelias valandas.
„Jeigu kokią dieną negaunu pateplioti, man ta diena ne diena. Kaip išprotėjusi“, – žodžio kišenėje neieško daugybės tautodailės parodų ir plenerų dalyvė.
Sako, tapyti nuo pat ryto iki vakaro negali – valandą kitą ir išsisemia. Kad pasigamintų energijos, atsijungtų, sėda ant gimnastikos kamuolio, o, esant geram orui – ant dviračio. Pasikrauti padeda ir darbas už kelių kilometrų esančiame kolektyviniame sode, netrukus ant buto palangių besistiebiantys pomidorų sodinukai bus perkelti į išpuoselėtą tapytojos sodo šiltnamį.
Greta dailės gyvena ir sveikuolės ritmu. Daugiau nei dešimtmetį nevalgo mėsos ir neatmeta, kad būtent šis apsisprendimas užtikrina gerą jos sveikatą, puikią nuotaiką bei norą bendrauti su senais pažįstamais, su daugiabučio, kurio laiptinę taip pat spėjo išmarginti aliejiniais dažais, kaimynais.
Prieš dešimtmetį palaidojusi vyrą, moteris dideliame bute gyvena viena. Visos kambarių, neišskiriant net virtuvės, sienos, kampai, lentynos, baldai nukabinėti ir apstatyti tautodailininkės paveikslais – norėtų kažkur juos realizuoti, kažkam parodyti, bet parodų rengėjai paprastai atsirenka tik po keliolika. Tiesa, keletą per metus pavyksta parduoti.
Kovo pradžioje Pakruojo kultūros centro surengtoje parodoje R. Džiaugienė pristatė 16 savo paveikslų. Į parodos atidarymą 85-ojo jubiliejaus proga pagerbta tapytoja atsinešė teptuką. Susirinkusiems išsitarė, kad viename parodoje kabančiame paveiksle reikia pataisyti spalvas. Prie savo paveikslų pataisyti spalvų, patobulinti, pašviesinti, žiūrėk, sugrįžta ir po mėnesio, ir po metų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Pakruojietės kūrėjos namai – tarsi natiurmortų, peizažų, detalių, kitokių vaizdinių galerija.
Tautodailininkė Rožė Emilija Džiaugienė sako esanti išprotėjusi tapytoja – be tapybos neišgyventų nė dienos.
Daugelyje paveikslų – Pakruojis, ypač dvaras. Būtent jam tautodailininkė jaučia išskirtinę simpatiją.
Kūrybos procesas – bent po keletą valandų per dieną.
Tautodailininkei Rožei Emilijai Džiaugienei labai norėtųsi, kad žmonės atsisukti į savo kraštą, į savo šaknis. „Atmintis daro mus turtingesnius“, – sako ji.