
Naujausios
Papročius diktuoja komercija
Šių metų Mikelio prizo laureatė, Šiaulių rajono savivaldybės viešosios bibliotekos vyriausioji metodininkė Audronė Kiršinaitė du dešimtmečius skyrė laidotuvių papročiams. Seną laidotuvių nuotrauką ji gali perskaityti kaip dokumentą, nors užrašo ir nebus išlikę. Pasak A. Kiršinaitės, senosios laidojimo tradicijos sparčiai nyksta: šių dienų papročius diktuoja laidojimo namai, gėlininkai, komercija.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Lemtingas pasirinkimas
Pirmuosius kraštotyros darbus A. Kiršinaitė atliko maždaug prieš 30 metų, būdama ketvirtoje-penktoje klasėje. Prisimena: Kurtuvėnų mokykloje mokytoja kuravo kraštotyrininkų būrelį, o moksleivė užrašinėjo informaciją apie vaistažoles, vaistažolių naudojimą.
Ir diplominis A. Kiršinaitės darbas buvo susietas su kraštotyra: bibliografinis žodynas „Žymiausios Šiaulių moterys“.
Kraštotyrininkė dalyvavo dvidešimtyje respublikinių kompleksinių kraštotyros ekspedicijų visoje Lietuvoje, sukaupė daug kraštotyrinės medžiagos apie Šiaulių rajono nykstančius kaimus, iškilius Šiaulių krašto žmones, krikšto vardų suteikimo tradicijas. Dabar renka Šiaulių rajono bibliotekos istoriją, medžiagą apie Stasio Butkaus ir Jono Spudulio gyvenimą, darbus, veiklą.
Dvidešimt metų A. Kiršinaitė skyrė laidojimo papročiams.
– Pagrindinė jūsų kraštotyros darbų tema – laidotuvės, jos nelabai kas nori imtis. Kodėl jūs ją pasirinkote?
– Dėl asmeninių dalykų. Buvo laikas, kai teko palaidoti labai artimą žmogų. Taip pasisuko – galbūt lemtingai.
– Ar laidotuvėse dar yra išlikę kas nors archajiško?
– Dar laikomasi paminėjimo: devynios dienos po mirties, mėnuo, metai. Daugiau ateinama į jubiliejus: penkerių, dešimties, penkiolikos metų.
Kartais giminės mini septynias ir devynias dienas. Mišios – taip, liko, bet kad susirinktų namuose, melstųsi, to tikrojo noro, kad mirusiajam būtų lengviau, kad būtų lengvesnis atsiskyrimas, kelionė – lyg nebėra. Dabar viskas yra greitai: mišios, pavalgyti ir – visi turi reikalų.
Iš archajiškų dalykų, vienintelis, ką man yra tekę užrašyti, buvo Griškabūdyje – kamuolinė žvakė. Tai suvyniota ilga plona žvakė, ji prie karsto dega viena. Prie jos visada reikia budėti, kamuolį atvynioti. Ji būdavo taip padaroma, kad užtektų, iki kol išneš laidoti. Visas gyvenimo kelias: kažkas sėdi prie mirusiojo ir tą kamuolį vynioja.
– Kokios būdavo įkapės?
– Senųjų įkapių spalvos, šarvojimas priklauso nuo šeiminės padėties: ištekėjusi ar neištekėjusi moteris.
Ištekėjusi vyresnė moteris dažniausiai buvo rengiama tamsiais rūbais, arčiau Latvijos pasienio dominuoja tamsiai ruda spalva.
Priklausė ir nuo finansinio būvio. Jei yra pinigų, gali rinktis, jei nėra – ką turi, arba ką kaimynai atnešė.
Yra tekę užrašyti atsiminimus mačiusių, kad žmogus buvo pašarvotas apautas tik su kojinėmis. Anksčiau taip laidodavo. Vyras galėjo būti su kostiumu, bet be batų arba pasiūtais medžiaginiais batukais.
Vieną iš įdomesnių nuotraukų esu radusi Gruzdžių apylinkėse, kur netekėjusi moteris, vyresnio amžiaus, pašarvota tamsia suknele, šviesia gėlėta skarele, o ant skarelės uždėtas didžiulis rūtų vainikas. Taip išreikšta nekaltybė.
Ištekėjusi moteris, jauna, jei turėjo, galėjo būti laidojama su vestuvine suknele ir net su veliumu. Jaunas, ypač netekėjusias, laidodavo su vestuviniais rūbais, puošdavo rūtomis. Iš nuotraukos galima matyti, kas ir kaip.
Man atrodo, Griškabūdyje, Semeliškėse moterys ekspedicijos metu po trejas įkapes turėjo. Klausiu, tai kiek kartų mirsite, kad tiek įkapių? Paaiškino: tos nebemadingos. Palinkėjau ir ketvirtas turėti – kad ilgiau gyventų.
Nuo podiumo nuėjusias įkapes arba atiduoda vargingesnei moteriai, arba visas sudeda į karstą.
Įkapės įkapėmis – į karstą daug ko dėdavo. Vaikų nuotraukos, vyrams – cigaretės, akiniai, jubiliejinės lazdos. Duobkasys yra pasakojęs: kasė duobę, rado sutrūnijusį karstą ir butelį. Ką su juo daryti – išgerti. Geras, sakė, buvo „šnapsas“. Paprastai duobkasiai linksmi žmonės, jie nebijo mirusių.
Moters, kuri rengdavo numirėlius, vyras dažniausia būdavo stalius. Moteris, kuri regzdavo mirusius, dažniausiai priimdavo ir vaikus.
– Kaip pasikeitė šarvojimo, budėjimo prie mirusiojo laikas?
– Žemaitijoje dar yra laikomasi laidojimo į trečią dieną. Jei arčiau Aukštaitijos laidoja į trečią dieną, gali žinoti, kad yra žemaitis. Žemaičiuose likęs budėjimas naktį.
Dabar šarvoja vienai nakčiai ir skuba palaidoti, ko sakykime, prieš dešimt metų nebuvau girdėjusi. Net teisiškai tarpukario Lietuvoje nebuvo galima taip daryti – tik į trečią parą. Sako, kad buvęs atsitikimas, kai žmogus atsikėlė.
Dabar viskas daroma, kaip patogiau, gyvenimas įgauna kitą pagreitį.
Anksčiau tikėjimas turėjo slėpinio. Juk ir sapnų reikšmių yra įvairiausių. Svarbiausia buvo žinoti, kad kažkas mirs ir saugotis to: dantų traukimas, kraujas ir dar daugybė dalykų įspėdavo apie mirtį.
Kai kurios reikšmės, kad ir netiesiogiai, susietos su pagonybe: paukščių atsimušimas į stiklą – žinios nešimas. Arba – nieko neimti iš kapinių, net nenulaužti jokio augalo, nes tai savaiminis perėjimas mirusiojo į augalą. Krikščionybėje pasakoma „nevok“. Bet dabar jau niekas nebegalioja...
Tradicijos nyksta
– Kada laidotuvės pradėtos fotografuoti?
– Viena seniausių nuotraukų, kurios originalą man teko matyti, buvo maždaug 1911–1913 metų. Esu mačiusi ir senesnę, XIX amžiaus pabaigos. Tokių retai galima rasti, reikėjo turtingos šeimos. Apie 1930 metus, jei žmogus turėjo bent 20 hektarų žemės, jau gali tikėtis, kad bus nuotraukų.
Fotografuodavosi būtinai prie atviro karsto. Namuose, prie bažnyčios atidengdavo, dažnai – ir kapuose, kad sutvarkytų kokią klostę.
Dabar labai mažai fotografijų, nors dar prieš 10 metų fotografuodavo. Anksčiau iš nuotraukų būdavo galima spręsti apie vainikų madas, dabar turi eiti į gėlių parduotuvę fotografuoti.
– Kaip keitėsi gėlės laidotuvėse?
– Tarpukario laidotuvėse gėlės priklauso nuo to, kokio turtingumo žmogus. Jaunam – gėlės, ilgieji vainikai, kurie paskui buvo nešami palydint prie karsto. Ilgi, pinami ant vadžių, ant virvių.
Vyresniam žmogui – jeigu turtingas, bus vainikai. Paprastam žmogui – be gėlių. Jei vasara, gali būti skintos darželio gėlės.
Tarpukariu žmonės dažniausiai nešdavo maistą, žinoma, nelygu regionui. Vienur buvo priimta būtinai nešti, o kitur, pavyzdžiui, zanavykai, būtų priėmę kaip įžeidimą, tad nešdavo tik žvakes.
Po Antrojo pasaulinio karo, matyt, pasižiūrėjus, kaip laidoja kariškius, atsirado vainikai: dar iš savo vaikystės prisimenu vaškuoto kartono, metalinius, emaliuotus.
Metalinius vainikus atveždavo ir iš Klaipėdos krašto, Vokietijos – jau ir tarpukario Lietuvoje tokių buvo, juos labai saugodavo, prižiūrėdavo, paskui sunešdavo į bažnyčią. Arba permatomoje dėžėje padėdavo ant kapo.
Septintojo dešimtmečio pabaiga – aštuntasis dešimtmetis – gyvos spalvotos gėlės, spalvotų gėlių vainikai, kuo margesni. Spalvomis būtų galima lyginti su Lenkija. Taip pat – labai gražios lininės juostos, rankšluosčiai. Atsimenu, mama buvo net išsiuvinėjusi užrašą.
Dabar išimtinai šviesu: baltos gėlės ir kartais truputis spalvos.
– Ar juoda visada buvo gedulo spalva?
– Ne. Aukštaitijoje – balta spalva, arčiau Žemaitijos jau yra juoda spalva. Mirus vaikui, gedulas nebuvo nešiojamas. Esu analizavusi daug mirties priežasčių tarpukariu: vidutiniškai 25 procentai visų mirusiųjų yra vaikai iki vienerių metų. Tai yra nekaltas vaikas, už tokį mažą neaukojamos mišios, tik už mirusius gimines. Vaikas dar niekuo neprasikaltęs.
Šmaikštuoliai juokauja, kad už vyrą ir žmoną išvis nereikia gedėti – ne giminė. Įprastai už vyrą ir žmoną laikomas pusės metų gedulas, bet sukurti naują šeimą jau galėdavo po mėnesio, ypač, jei likdavo vyras su vaikais.
Mama mirusių vaikų gedi visą gyvenimą, skarelė jau nieko nebereiškia.
– Ar pasikeitė ir laidotuvėse giedamos giesmės?
– Ilgieji kalnai trunka 3,5 valandos ir ilgėliau, trumpieji – 2,5 valandos. Yra ir kitos kantičkinės giesmės.
Dabar – estradinės giesmės. Jos graudžios, bet ir patys giesmininkai sako: estradines pagiedojome.
Gražu, kur gieda autentiškai tikruosius kalnus, žemais balsais. Bet reikia būti trupučiu žemaičiu, kad gražu būtų.
– Kaip kito laidotuvių procesija?
– Procesija iš esmės nesikeitė, priekyje nešamos gėlės.
Skirtumas būdavo tarp „biedno“ ir turtingo procesijų. „Biedno“ gali būti keli žmogeliai. Jei turtingas, gerbiamas žmogus, prie karsto eina liktoriai. Gali eiti žirgai su liktoriais. Daugiau vėliavų. Bažnyčioje pašarvojus – krūva žvakių aplink karstą, vainikai.
Iš paskos karsto eina artimieji. Dzūkijos pusėje bažnyčioje kėdės arba suolai dedami iškart už karsto, susėda artimieji. Mūsų krašte artimieji sėda į pirmus suolus bažnyčioje.
Mažų berniukų karstelius nešdavo jaunos merginos, mergaičių – vaikinai, dažnai su tautiniais rūbais. Kūdikių karstelius dažnai nešdavo krikštatėvis.
Nėščia moteris stengdavosi neišeiti iš paskos karsto, kas nepakenktų kūdikiui.
Sakyta, kad vėlė stovi ir saugo kapinių vartus.
Reikia pusiausvyros
– Vaišės – neatsiejama laidotuvių dalis?
– Vaišės labai svarbu. Dzūkijoje, Zanavykuose, nesvarbu, kad atėjai per kiemą, turi tuoj pat būti sodinamas, vaišinamas. Privalai, kitaip negerai.
Ir Gruzdžiuose, ir Kriukuose, Joniškio rajone, kartais neduodavo „želaunų“ pietų, bet duodavo valgyti prieš išvežant karstą. Apie Kriukus, jei duodavo pusryčius, skubėdavo viską suvalgyti, tikėdavo, kad mirusysis gali prisigretinti, įvairių niuansų būdavo. Pavalgydavo pusryčius ir išvažiuodavo laidoti. Laidotuvės anksti būdavo: kol nuvažiuoji, pasimeldi, palaidoji.
Įdomu, kad Kriukų pusėje buvo labai didelė pagarba duobkasiams. Pas daugybę kriukiečių yra duobkasių nuotraukos arba su duobkasiais.
Jie turėjo būti tvarkingai apsirengę, nes fotografuosis, buvo kviečiami gedulingų pietų. Duobkasiai ten labai svarbūs.
Labai gražus buvo paprotys laidoti neturtingus. Jei atėjo elgeta į kaimą, reikia jį maitinti. Savaitę nakvoja pas vieną, tas su lova neša pas kitą. Per savaitę nenumirė, neša pas trečią. Kai numirdavo, bendruomenė sunešdavo po lentą, sukaldavo grabelį ir palaidodavo. Būtinai užsakydavo mišias, padarydavo „želaunus“ pietus, susinešdavo maistą, kad būtų palaidotas kaip padorus žmogus. Dievas siuntė tau – kaip karvelį – tą žmogų.
– Ar, mirus žmogui, tebeskambinama varpais?
– Anksčiau būtinai skambindavo, ir dabar kaimuose skambina. Ir visi varpai turėjo savo skambesį, tik ne visi žmonės tai žino. Pavyzdžiui, Gruzdžių varpas, sakydavo, kad skamba „dūšia dangui, kūns ant žemės“.
– Kokio išnykusio papročio jums gaila?
– Apskritai gaila, kad viskas taip greit pasikeitė. Žmonės ieško internete, susirašinėjimuose, kaip reikėtų elgtis einant į savo močiutės laidotuves: mes net to jau nebežinome. Klausia: kiek man reikia stovėti prie vyro karsto? Ar šie dalykai yra sakomi?!
Arba – artimas žmogus serga, aš nenoriu eiti, nes man nemalonu. Mes nesugebame susitaikyti, priimti to, kas yra neišvengiama. Juk ne viskas pasaulyje yra tik malonu, teigiama.
Esame vartotojai: viskas greitai, viskas tuoj. Lyg ir stengiamės pasaulį padaryti tokį, kokio mes norime, bet tai juk ne mūsų valioje. Kai nėra susitaikymo, balanso, viskas paskui darosi sudėtingiau.
Anksčiau buvo einama atsisveikinti, verkiama, gedima. Tas laikas yra toks, koks turi būti. Dabar ir gyvenimas savo diktuoja. Lyg jei nematysime, nepajausime, neišjausime, to nebus. Bet jei nenusiprausei, švarus nebūsi.
Gaila – taip, graudu – taip. Bet, kaip cukrų ir druską, turi viską turėti, tik tada yra pusiausvyra.
Laidotuvių tradicijų virsmas įvyko labai greit. Džiaugiuosi, kad dar spėjau užkabinti tą laiką, kai jų buvo laikomasi – dar 1980–1990 metais.
Mirties, marinimo, laidojimo papročiai buvo ilgiausiai išlikę. JVestuvių, krikštynų (vardynų) papročius bandė pakeisti tarybiniais metais, o laidojimo papročiai nesikeitė. Pirmieji laidojimo namai atsirado apie 1970 metus ir tai – tik didžiuosiuose miestuose.
O juk anksčiau buvo ir kapinių pavadinimai: nusižudžiusių, nekrikštų, nelaimingųjų, nelaimėlių, našlaitėlių kapai. Labiau Žemaitijoje, apie Skuodą, Ylakius, sakydavo „muzikontų“ kapai. Šiems kapams yra arba atitvertas kapinių kampas, arba laidojama už kapinių tvoros.
Jei buvo laidojama atitvertame kampe, dar apie 1950–1960 metus karsto nenešdavo per vartus. Žmonės per vartus sueina, o prie kampo stovi kopetėlės, per jas karstą įkelia.
– Mirusiojo valia – jos klausoma neabejotinai?
– Prisimenu, ar ne Papilėje mačiau testamentą: turtinga moteris vyrui viską paliko, bet ko užprašė! Ar ne penkerius metus grigorinių mišių (mišios kievieną dieną), egzekvijų prie atlaidų ir dar daugiau. Per tą laiką iš turto ne kažkas lieka.
Jei ir be testamento, buvo griežtai laikomasi mirusiojo valios. Buvo tikima, tikrai sapnuosis, reikalaus, jei palaidojo ne tais rūbais, ne taip. Tai nediskutuotina. Lyg ir pagarba: taip sakė, taip ir turi būti.
– Ar tęsiate šią temą?
– Taip, nes dar turiu medžiagos iš kelių ekspedicijų. Sąžinė graužia: daugybę vietų išvažinėjau, o Kurtuvėnų neaprašiau. Kriaučius plikas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Kraštotyrininkei Audronei Kiršinaitei gaila, kad laidotuvių papročiai taip greit pasikeitė.
„Mes nesugebame susitaikyti, priimti to, kas yra neišvengiama. Juk ne viskas pasaulyje yra tik malonu, teigiama“, – sako Audronė Kiršinaitė, du dešimtmečius tyrinėjanti laidotuvių papročius.
Audronės KIRŠINAITĖS archyvo nuotr.
Klaipėdos krašto laidotuvių vainikas. Ketvirtas dešimtmetis.
Kamuolinė žvakė. Vilhelmo Antano Gedmino piešinys.
Laidotuvių vežimai senajame Kurtuvėnų kelyje. Apie 1957 metus.
Laidotuvių šv. mišios Babtų bažnyčioje. 1939 metai.
Jaunos moters laidotuvės. 1932 metai.