
Naujausios
Neįminta pastoriaus gyvenimo mįslė
Šiaulietė verslininkė Eimantė Razminaitė-Poviliūnienė pasiryžo atskleisti niekam nežinomą vienos iš garbingiausių su Kelme susijusių asmenybių čia dirbusio evangelikų reformatų pastoriaus, filosofijos mokslų daktaro, Kelmės gimnazijos įkūrėjo ir direktoriaus, reformatų bažnyčios vadovo ir garsios bajorų giminės palikuonio Konstantino Kurnatausko gyvenimo puslapį. Ji tvirtina, kad prieš trejus metus miręs jos tėvas, Šiaulių dramos teatre dirbęs Juozapas Razminas, galimai yra Konstantino Kurnatausko sūnus. Tai įrodyti siekia, kad garbinga Kurnatauskų giminė neišnyktų.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
„Visas mano turtas yra širdyje“
Į redakciją Eimantė Razminaitė-Poviliūnienė atnešė savo mamos Kleopatos Razminienės ranka užrašytą tėvo gimimo istoriją. Tėvo, jo įtėvių, kaimynių ir kitų liudytojų pasakojimais paremta istorija galimai atskleidžia Kelmės gimnazijos įkūrėjo, evangelikų reformatų bažnyčios pastoriaus, filosofijos mokslų daktaro, garsios bajorų giminės atstovo Konstantino Kurnatausko didžiąją gyvenimo dramą ir paslaptį.
1932 metai Kelmėje. Evangelikų reformatų bažnyčioje pastoriumi nuo 1903 metų dirba Konstantinas Kurnatauskas. Jam padeda jauna vargonininkė Hana, kilusi iš dvarininkų Gruževskių giminės.
Špitolėje gyvena Elžbieta ir Antanas Razminai. Antanas dirba bažnyčios ūkvedžiu, jo žmona šeimininkauja namuose. Pora negali susilaukti vaikų.
Vargonininkė mokėsi muzikos Kaune. Kunigas dažnai važiuodavo į Kauną, nes tuo metu dirbo kviestiniu profesoriumi Vytauto Didžiojo universitete. Kartu su juo vykdavo ir vargonininkė.
Po kurio laiko moterys pastebėjo, jog Hana pradėjo apvalėti. Įtarė, kad ji nėščia. Pradėjo ją sekti. Jaunoji vargonininkė ėmė lankytis pas tuo metu Kelmėje dirbusį gydytoją Ibenskį. Tačiau, matyt, nedrįsdama pasakyti, kas yra, ateidavo ir išeidavo.
Galiausiai gydytojas, supratęs, jog mergina nėščia, paklausė, ko jai reikia. Vargonininkė atsakiusi, jog nori nutraukti nėštumą. „Jei dabar nutrauksime nėštumą, tai ir vaikas, ir pati „šproksi“, – nesutikęs gydytojas.
Kad Hana ko nors nepadarytų sau ar kūdikiui ją atidžiai stebėjo Kazymiera Petkienė, Julė Radvilaitė ir Elzbieta Razminienė. Kadangi pastaroji neturėjo savo vaikų, įkalbėjo merginą gimdyti, o vaiką pažadėjo paimti ir užauginti. Jos minčiai pritarė ir bažnyčios ūkvedžiu dirbęs vyras Antanas.
1933 metų sausio 25 dieną Hana K. Petkienės namuose pagimdė sūnų. Vaikelį matė ir jos dukra Ona, kuri ištekėjusi tapo Šimoliūniene, dabar gyvena Kaune. Gimdymą priėmė gydytojas Ibenskis.
Razminai įsivaikino kūdikį. Pavadino jį Juozapu. Nei jie, nei kiti jų aplinkos žmonės neabejojo, kad kūdikio tėvas yra pastorius Konstantinas Kurnatauskas, nors tiesioginių įrodymų neturėjo.
Apie tai sužinojo ir pastoriaus žmona Žozefina, su kuria jis neturėjo vaikų. Ji sukėlė skandalą. Tačiau istorija greitai buvo užglaistyta. Tokio įžymaus žmogaus garbė buvo svarbesnė už viską.
K. Kurnatauskas špitolėje gyvenusiems Razminams nupirko aštuonis hektarus žemės netoli Kelmės esančiame Saudininkų (dabar Maironių) kaime. Ten pastatė namuką su ūkiniais pastatais. Jie su vaikeliu išsikėlė gyventi į Saudininkus.
Hana kažkur išvyko. Palikdama kūdikį Razminams pasakė, jog norėtų jį pamatyti suaugusį. Tačiau taip niekuomet ir negrįžo. Buvo kalbama, kad karo pradžioje ji žuvo.
K. Kurnatauskas 1938 metais ordinuotas Vilniaus evangelikų reformatų bažnyčios generaliniu superintendentu. 1941 metais, prieš prasidedant karui, išvyko į Vokietiją. 1942 metais mirė jo žmona Žozefina. Moters širdis neatlaikė, kai naciai nužudė jos seserį, užstojusią žydų mergaitę, kurią jie norėjo sušaudyti.
1944 metais K. Kurnatauskui per stebuklą pavyko gauti leidimą aplankyti Kelmę. Tuo metu pastoriumi čia dirbo jo brolio sūnus Vytautas Kurnatauskas.
Eimantė Razminaitė – Poviliūnienė svarsto, jog pastorius, galėjo atvykti pasimatyti su savo sūnumi, kuriam tuo metu jau buvo 11 metų. O gal norėjo jį išsivežti?
K. Kurnatauskui, kaip Kelmės gimnazijos įkūrėjui skirtoje lentoje parašyti jo žodžiai: „Visas mano turtas yra širdyje“. Šiuos žodžius giminystę norinti įrodyti šeima taip pat sieja su pastoriaus gyvenimo meile ir vieninteliu sūnumi, kurio negalėjo pats auginti.
„Striuks, buks vokietuks“
Iš tėvo pasakojimų ponia Eimantė sužinojo, jog įtėviai Razminai jį labai mylėjo ir, kiek išgalėdami, juo rūpinosi. Nė nebūtų įtaręs, jog yra įvaikintas, jei ne vienas nelemtas įvykis tuometinėje Saudininkų mokykloje.
Kiti bendramoksliai kažkodėl iš jo tyčiodavosi. Erzindavo sakydami: „Striuks, buks vokietuks – kur šliuriki, ten batuks.“ Neiškentęs patyčių mažasis Juozukas kartą susimušė su kitais vaikais. Mokytojai iškvietė tėvus į mokyklą. Grįžę po pokalbio su mokytojais tėvai pasisodino savo įsūnį ir papasakojo jam, kodėl vaikai jį vadina vokietuku. Tai dėl tikrojo jo tėvo kunigo ir jo vokiško tikėjimo.
Matyt, kiti kaimo žmonės žinojo Juozuko istoriją ir jos neslėpė nuo savo vaikų.
Išaugęs Juozapas išvažiavo į Šiaulius. Iš pradžių dirbo aktoriumi Šiaulių dramos teatre. Įkūnijo Ąžuolo personažą „Eglėje žalčių karalienėje“, Minjone majoro vaidmenį pjesėje „Viengungio gyvenimas“, Eugenijaus vaidmenį pjesėje „Vasa Železnova“ ir šoferio vaidmenį spektaklyje „Paprastas žmogus“.
Vėliau jis dirbo pastatymų techninės dalies vedėju. Kartu su žmona Kleopata išaugino keturis vaikus: dvi dukras ir du sūnus. Vienas sūnų, vaikystėje žuvo per gaisrą, būdamas pas senelius Maironių kaime. Senieji Razminai jau seniai iškeliavę Amžinybėn. K. Kurnatausko jiems nupirktą žemę Maironių kaime dabar valdo jų marti Kleopata, iš Šiaulių persikėlusi į Maironius.
Juozapo Razmino sūnus Žilvinas jautė ypatingą ryšį su savo tėvu. Jiedu abu stovėjo Baltijos kelyje. Sausio 13 -ąją abu gynė parlamentą, tik sūnus – viduje, tėvas – parlamento prieigose.
Sūnus prisimena, jog tėvas niekuomet nemėgo dvasininkų. Net per giminių laidotuves neidavo į bažnyčią. Tik į gyvenimo pabaigą kartu su jų mama keletą kartų buvo užsukęs į Kelmės evangelikų reformatų bažnyčią, kur dirbo jų vaikystės draugas Helmutas.
„Tai nebuvo mano tėvo senatvinis marazmas ar susitaikymas su Dievu. Tai sūnaus susitaikymas su tėvu, kurio laukė visą savo gyvenimą, bet taip ir nesulaukė“, – svarsto ponas Žilvinas.
J. Razmino dukra Eimantė prisimena, jog važiuodamas pro Kelmės kirchę jis sakydavo: „Čia mano tėvo bažnyčia.“ Kartais liūdnesnėmis akimirkomis jis tyliai kartodavo: „Striuks buks vokietuks, kur šliuriki, ten batuks.“
Tas tėvo liūdesys vaikus tarsi įpareigojo bent po jo mirties bandyti įrodyti tikrąją jo kilmę ir išsaugoti garbingos giminės atminimą. Ant paminklo tėvui Ginkūnų kapinėse jie užrašė ne tik Razmino, bet ir Kurnatausko pavardę, kuri, jų įsitikinimu, yra prigimtinė jų tėvo pavardė.
Ieškos įrodymų
„Tikrąją savo tėvo kilmę norime įrodyti tam, kad neišnyktų mūsų giminė. Norime įamžinti jos atminimą. Galbūt siektume susigrąžinti ir bajorų titulą. Tai labai sena bajorų giminė legitimuojama dar iš riterių laikų“, – aiškina Eimantė Poviliūnienė.
Moteris paprašė, kad būtų paimta mirštančio jos tėvo kraujo. Atliko DNR tyrimus, kurie patvirtino, jog ji ir brolis yra tikri savo tėvo Juozapo Razmino vaikai. Turėdami šiuos tyrimus ir medikų taip apdoroto tėvo kraujo, kuris įrodymu galėtų tarnauti dar kelis dešimtmečius, jie tikisi rasti galimo savo senelio K. Kurnatausko giminių, kad galėtų palyginti DNR.
K. Kurnatauskas mirė Vokietijoje 1966 metais, būdamas 88-erių. Jo tėvas reformatų kunigas Oskaras Kurnatauskas išaugino šešis vaikus. Poniai Eimantei žinoma, jog K. Kurnatausko sūnėnas Vytautas Kurnatauskas, taip pat dirbęs reformatų kunigu, turėjo dukrą ir sūnų, kurie jai būtų antros kartos pusseserė ir pusbrolis.
Mažai tikėtina, kad jie gyvena Lietuvoje. Tačiau moteris turi vilties. O gal atsišauks? Gal atsiras kitų galimo jų senelio seserų ir brolių palikuonių, kurie padėtų įminti visą gyvenimą jų tėvą kankinusią mįslę?
E. Poviliūnienė lankėsi ir Kelmės J. Graičiūno gimnazijoje, kurios įkūrėju laikomas K. Kurnatauskas, kalbėjosi su direktoriaus pavaduotoja Živile Klimiene ir istorijos mokytoju Egidijumi Ūksu.
„Istorija – labai subtili, – vėliau „Šiaulių krašto“ paklaustas, ką mano apie šią istoriją sakė E. Ūksas. – Tačiau gerai, kad atsirado žmonių apie ją prakalbusių. Nors K. Kurnatauskas ilgą laiką dirbo Kelmėje, apie jį išlikusios žinios – gana šykščios. Jo gyvenimą supa daug paslapčių. Jis buvo parašęs knygų. Tačiau nėra nė vienos išlikusios. Kur jos dingo?
Faktas, kad Juozapas Razminas galėtų būti K. Kurnatausko sūnus – įmanomas. Įmanoma ir tai, kad jis buvo atiduotas auginti svetimiems žmonėms, nupirkus jiems žemės ir pastačius namus. K. Kurnatauskas buvo garsios giminės, didikų palikuonis, pastorius. Jam labai svarbu buvo nesuteršti giminės garbės. Todėl galėjo savo paklydimą slėpti.“
Pasak E. Ūkso, spėjimus tarsi patvirtintų ir mįslingas jo grįžimas į Kelmę baigiantis karui. Tuomet jau buvo mirusi jo žmona. Kas paneigtų faktą, kad per tą vienintelę parą, kurią praleido Kelmėje, jis neplanavo susitikti su savo sūnumi, o gal jį net pasiimti?
Istoriko nuomone, giminystę norintys įrodyti artimieji turėtų patekti į archyvus. Gal ten rastų kokių nors dokumentų arba laiškų, kurie priartintų prie tikslo.
Autorės nuotr.
Eimantė Poviliūnienė tiki, jog kelis dešimtmečius Kelmėje dirbęs pastorius Konstantinas Kurnatauskas yra jos senelis ir siekia tai įrodyti.
Kelmės evangelikų reformatų bažnyčioje Konstantinas Kurnatauskas dirbo 35 metus.
Senoji pastorinė. Dabar atiduota Kelmės evangelikų bendruomenei. Čia įrengta ir šarvojimo salė.
Ant Kelmės J. Graičiūno gimnazijos sienos pakabintoje atminimo lentoje įrašyti Konstantino Kurnatausko žodžiai gali būti savotiškas raktas nuo pastoriaus gyvenimo paslapties.
Eimantės Poviliūnienės asmeninio archyvo ir Kelmės krašto muziejaus nuotr.
Juozapo Razmino vaikų nuomone, jų tėvas (kairėje) turi panašumo į Konstantiną Kurnatauską. (Nuotraukoje jis su žmona Žozefina)
Juozapą Razminą išaugino Elžbieta Razminienė su savo vyru Antanu.