Moteris \"piešianti\" adata

Moteris \"piešianti\" adata

Moteris "piešianti" adata

Siuvinėjimas — nuo seno laikytas ne kiekvienam perprantamu menu adata ir siūlais „ištapyti“ ant audinio įstabius paveikslus. Siuvinėjimu užsiimdavo karalienės ir karaliai.

Šiaulietė Gita Leveikienė tarp adatos meistrų pateko neseniai.

Laimutė ZIMKIENĖ

redakcija@skrastas.lt

Pradžia — nuo garsiųjų egiptiečių paveikslų

Pirmasis kryželiu siuvinėtas moters rankdarbis buvo ne pradžiamoksliams skirtas paukščiukų ar gėlyčių pavasarinis motyvas, o Egipto karalienės Kleopatros atvaizdas ant balto, mažyčiais langučiais išausto 55 cm ilgio, 32 cm pločio audinio.

Gita Leveikienė savo adata išsiuvinėjo ir tokių pačių matmenų Egipto faraono Ramzio Trečiojo atvaizdą.

Abiem paveikslams reikėjo po 23 atspalvius medvilninių siūlų ir vieno metalizuoto.

Žurnalas, pagal kurio schemas, siuvinėjo G. Leveikienė, rekomendavo šiuos rankdarbius tik patyrusioms siuvinėtojoms.

„Siuvinėjau laukdamasi sūnaus, vakarais po darbo, neskubėdama ir mėgaudami savo nauju užsiėmimu,— prisimena Gita. Leveikienė.— Ėmiausi tarsi ne mano nosiai skirtų sudėtingų siuvinėjimo pavyzdžių, tačiau labai norėjau kurti, puošti savo namus.“

Nustebino artimuosius

Pirmųjų darbų eigą nuo pradžios iki pabaigos stebėjo Gitos vyras Andrius.

„Mano siuvinėjami paveikslai jam patiko. Sakė, kai baigsi, įsirėminsime ir pasikabinsime ant sienos, — džiaugiasi Gita Leveikienė. — Artimiesiems irgi padarė įspūdį, ir draugės pamačiusios nustebo. Tai buvo visiškai nauja sritis, į kurią įžengiau.“

Rankdarbiais Gita žavėjosi nuo mokyklinio suolo. Siuvo, mezgė, nėrė, siuvinėjo įvairia technika. Bičiuliams ir giminaičiams dažniausiai dovanodavo tik savo rankomis sukurtus dirbinius.

Prieš penkerius metus Šiaulių universitete siuvinių dizaino ir technologijos specialybę įsigijusi Gita dirbo drabužių siuvyklose ir baldų gamybos įmonėje.

Teko siūti, sukirpti drabužius, kompiuteriu braižyti baldų apmušalų iškarpas, tačiau rankos ilgėjosi kitokių, kūrybiškesnių, darbų.

Labiausiai traukė siuvinėjimo kryželiu technika.

Visa informacija — žurnaluose

„Šiais laikais siuvinėti kryželiu yra daug paprasčiau nei prieš keletą dešimtmečių, — sako Gita. — Žurnaluose ir interneto svetainėse gausu schemų, kuriose nurodyta kokių firmų, kokių atspalvių siūlais ( jie pažymėti numeriais) ir ant kokių audinių siuvinėti, kokio dydžio būsiąs siuvinėjamas paveikslas, kiek reikės įvairių siūlų. Viskas apskaičiuota milimetrų ir miligramų tikslumu.“

Garsiuosius egiptiečius moteris siuvinėjo trimis siūlų gijomis, nors žurnale buvo rekomenduota siuvinėti dviem.

„Mano pasirinktas trijų gijų variantas atrodė gražiau — buvo iškilesnis, labiau išryškėjo spalvos,“ — pasitenkinimo neslepia moteris.

Vėliau vieną po kito išsiuvinėjo tris rožės paveikslus. Viename triptiko paveiksle rožė — dar tik pumpuras, kitame — besiskleidžianti, trečiame — žiedas švyti visu grožiu. Šį triptiką siuvinėtoja vadina tik nedideliu darbeliu, tačiau rankdarbis toks kruopštus, kad nematomi atspalvių perėjimai atrodo tarsi išlieti.

Dabar Gita siuvinėja pakalnutes krepšelyje — keturkampį 50 cm kraštinių paveikslą. Šį rankdarbį ji dovanos.

Svajoja kurti ir siuvinėjimo schemas

Visų siuvinėjimo kryželiu subtilybių ir niuansų Gita sako dar nežinanti.

„Yra sakoma, kad patyrusią siuvinėtoją pažinsi iš išvirkščiosios rankdarbio pusės, kur neturi būti nė vieno neteisingo siūlo. Jokių mazgų išvirkščioje pusėje ir jokių nereikalingų iškilimų gerojoje! Siūlo galas turi būti užkišamas už šalia esančių dygsnių iš blogosios siuvinio pusės, linijos tiesios.“

Gita savęs patyrusia siuvinėtoja nevadina. Ji svajoja ne tik tobulėti siuvinėjant kryželiu, tačiau ir sukurti savo autorinių raštų bei schemų.

Galima išsiuvinėti šeimyninį portretą pagal nuotraukas, spalvomis stulbinančias pagalvėles, papuošti siuviniais drabužius.

Gitos galvoje — sumanymų spiečiai, nes siuvinėti jai — nuostabus ieškojimų ir atradimų pasaulis, atsipalaidavimo nuo kasdienės rutinos galimybė.

Laimutės ZIMKIENĖS nuotr.

MEISTRĖ: Gita Leveikienė siuvinėti kryželiu pradėjo tik prieš keletą metų ir iš karto ėmėsi sudėtingų rankdarbių. Egipto karalienės Kleopatros ir faraono Ramzio Trečiojo paveikslai išsiuvinėti dvidešimt trijų atspalvių medvilniniais siūlais ir vienu metalizuotu. Tai pirmieji Gitos Leveikienės kryželiu siuvinėti darbai.

ROŽĖ: Kryželiu siuvinėtą rožių triptiką Gita Leveikienė vadina nedideliu darbu, tačiau rankdarbis toks kruopštus, kad nematomi atspalvių perėjimai atrodo tarsi išlieti.