
Naujausios
Kviečiame pašokti!
Kelmiškis etninės kultūros puoselėtojas, Lietuvos nacionalinio kultūros centro aukso vainiką pelniusio „Ramočios“ ansamblio ir ansamblio „Knituva“ vadovas Valdas Rutkūnas su muzikantų ir šokio entuziastų palaikymo komanda Kelmėje, Atgimimo aikštėje, kiekvieną penktadienį rengia šokius. Groja muzikantai. Skamba dainos.
Vyresnioji karta dar prisimena vasaros vakarais gamtos prieglobstyje rengiamus šokius ir gegužines, kurios pastaruoju metu buvo nunykusios.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Atgaivinta tradicija
Keturis pastaruosius mėnesius prie Kelmės kultūros centro esančioje Atgimimo aikštėje penktadienio vakarais buvo rengiami šokiai. O kartą per mėnesį muzikantai važiuodavo į kaimus, kad galėtų pasilinksminti ir Pagryžuvio, Graužikų, Kražių ar kitų kaimų gyventojai.
Šilta ir nelietinga praėjusi vasara buvo itin palanki atgaivinti senąją lauke vykstančių šokių ir gegužinių tradiciją.
Kiekvieną savaitę, jau nuo pirmadienio visose kelmiškių labiausiai lankomose vietose kabėdavo skelbimai, kviečiantys į šokius.
Pasilinksminti ir pabendrauti susirenka įvairių organizacijų atstovai, pavieniai žmonės, šeimos, būrys jaunimo. Kartais prisijungia ir praeiviai, išėję pasivaikščioti po miestą.
Šokių atgaivintojas Valdas Rutkūnas sako, jog mūsų tautoje ši tradicija gyvuoja jau kelis šimtus metų. Šeštadienio vakarais žmonės rinkdavosi ant kalnų, beržynėliuose, slėniuose ir gamtos prieglobstyje šokdavo, dainuodavo. Žiemą prisiglausdavo seklyčiose. Ne itin didelėse trobose sutilpdavo visas kaimas.
Ką duodavo žmogui šita tradicija?
„Pirmiausia tai atsipalaidavimas po sunkios darbų savaitės. Bendravimas. Vertybių atkūrimas. Žmonės susitinka, aptaria, kas įvyko per savaitę. Tai aukšto lygio socializacija, padedanti išlaikyti tautinių ir žmogiškųjų vertybių sistemą“ , – įsitikinęs V. Rutkūnas.
Etiketas ir psichoterapija
– Minėjote, jog šokiai yra ir savotiška psichoterapija. Kodėl?
– Žmogus privalo tam vakarojimui pasiruošti. Ateina nusiprausęs, pasipuošęs. Todėl geriau, oriau jaučiasi, parodo kitiems savo vertę.
Antra, jis ir kiti, kurie ateina, su kuriais bendrauja, tarsi paliudija, kad jie vieni kitiems yra svarbūs, kad jie – su tauta. Visi demonstruoja tai, ką turi geriausio. Savo talentą groti, šokti, dainuoti, mandagiai bendrauti. Tai duoda impulsą supratimui, jog pasaulis nėra toks blogas, kaip kartais įsivaizduojame.
Galiausiai ir mokslininkai yra atskleidę, jog kolektyvinė psichoterapija palaiko gerą nervų sistemą, ją stiprina. Susirenkame, bendraujame, gaminame laimės hormonus.
– Tvirtinate, jog šokiai yra ir savotiška socializacija. Ar jos reikia dėl šiandieninio žmonių susvetimėjimo, užsidarymo, panirimo į modernias technologijas, kurios pakeičia natūralų bendravimą?
– Anais laikais nebuvo išmaniųjų technologijų. Žmonės daugiau ir dažniau bendraudavo natūraliai. Matyt, todėl šokiai ir kiti susibūrimai buvo savaime suprantamas dalykas.
Dabar gyvenimas pasikeitė. Technologijos leidžia bendrauti tūkstančių kilometrų skiriamiems žmonėms. Tačiau niekas negali pakeisti natūralaus bendravimo. O jo ypač reikia šiandieniniams žmonėms.
Taigi, tiesiog privalome sueiti, pasišnekėti, pašokti, padainuoti, suvokti, kad esame ne prastesni už kitus. Taip darė mūsų protėviai.
Natūraliai bendraudami vieni su kitais tobulėjame. Išmokstame kad ir šokio etiketo. Kaip pakviesti šokiui, kaip šokti, kaip palydėti...
Vieni koncertuoja, kiti žiūri
– Anksčiau šokius rengdavo kultūros darbuotojai. Dabar tai tarsi nevyriausybinių organizacijų iniciatyva.
– Tai ir dabar turėtų daryti kultūros darbuotojai. Net ir mokyklose reikėtų aiškinti vaikams apie bendravimo, judėjimo, kultūros prasmę. Deja, sistema „užsukta“ taip, kad vieni koncertuoja, kiti žiūri.
Juk anksčiau jau nuo penktos klasės vaikai eidavo į šokius mokyklose. Dabar ši tradicija sunaikinta. Sunaikinti rasta daug priežasčių. Adventas. Gavėnia. Nors nė iš vieno kunigo nesu girdėjęs, jog per adventą ir gavėnią negalima šokti, groti, dainuoti.
Paskui mokyklos pasikeitė grindis. Baimintasi, kad šokantys vaikai ištryps parketą.
Taip susiaurintos galimybės žmonėms atsiskleisti. Kelmėje jau pusšimtį metų veikia muzikos mokykla. Kiek per tą laiką muzikantų ji parengė! Ko gero, tūkstančius! Kur jie visi dingo? Ką veikia? Kodėl nemuzikuoja? Nepanaudojamas šitoks turtas!
Pavyzdžiui, Tartu mieste (Estija) groti šokiams susirenka po kelias dešimtis muzikantų. Jie groja paprastas melodijas. Ir patys, ir kiti susirinkusieji atsipalaiduoja, pailsi.
Tą patį galime padaryti ir Kelmėje. Kviečiu muzikantus susisiekti su manimi. Bus proga prisiminti tai, ką muzikos mokykloje išmoko. Juk nuo seno Lietuvoje muzikantai buvo labai gerbiami, laikomi talentingais žmonėmis. Esu dėkingas šią vasarą šokiuose grojusiems muzikantams Justinui Kasparui, Stanislovui Bukančiui, Antanui Albrechtui, Algiui Kybartui, Vaclovui Venckui.
Tikiuosi, jog kitą vasarą ir žiemos sezonu, kai šokti ir vakaroti rinksimės į Antano Jankausko malūną, prie jų būrio prisijungs daugiau muzikuojančių kelmiškių. Nereikia, kad instrumentai dulkėtų be darbo.
Šimto lietuviškų šokių šventė
– Ketinate surengti šimto lietuviškų šokių šventę valstybės atkūrimo šimtmečiui. Kaip rasite šitiek šokių?
– Kartą per aštuonias valandas esame sušokę 120 skirtingų šokių. Galėtume surasti ir porą tūkstančių šokių pavadinimų.
Sugalvojome padaryti savotiškas šokių sezono užbaigtuves ir kartu paminėti valstybės atkūrimo šimtmetį. Sukviesime mokyklas, kad kiekviena parodytų po keletą šokių.
Beje, sudėtingesnius lietuviškus šokius mokome šokti antradieniais. Kas nori gali ateiti pasimokyti.
– Jūsų rengiamuose šokiuose skamba ir dainos...
– Mes elgiamės taip, kaip lietuviai darydavo senovėje. Šokius pradėdavo su daina. Tai gera proga pasireikšti dainininkams. Yra įvairovė. Proga pailsėti muzikantams.
Juolab kad turime puikių ansamblių, kuriems nėra daug progų pasirodyti.
Autorės nuotr.
Etninės kultūros puoselėtojas Valdas Rutkūnas sako, jog žmogaus dalyvavimas bendroje pramogoje yra savotiškas paliudijimas, kad jis su tauta. Tas žinojimas jį stiprina.