Kai nykios sienos atgyja ir kuria įvaizdį

Kai nykios sienos atgyja ir kuria įvaizdį

Kai ny­kios sie­nos at­gy­ja ir ku­ria įvaiz­dį

Šiau­liuo­se, Til­žės gat­vė­je, ant bu­vu­sio po­li­ci­jos pa­sta­to, akį trau­kia pa­sku­ti­nis gra­fi­čių ple­ne­ro „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ kū­ri­nys – Eg­lės Nar­bu­tai­tės „Poil­sis“. Įgy­ven­di­nus gra­fi­čių pro­jek­tą ir skulp­tū­ros ple­ne­ro „Ne/atrasti Šiau­liai“ su­ma­ny­mus, Šiau­liai pa­si­pil­dė me­no kū­ri­niais, su­kė­lu­siais daug emo­ci­jų ir dis­ku­si­jų.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Tuš­čios sie­nos virs­ta me­nu

Ple­ne­rus „Ne/atrasti Šiau­liai“ ir „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ or­ga­ni­za­vo Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­ja.

„Ma­no idė­ja bu­vo la­bai pa­pras­ta: Šiau­liai ne­tu­ri se­na­mies­čio, ne­tu­ri iš­skir­ti­nių ob­jek­tų, trau­kos cent­rų, bet tu­ri daug tuš­čių, ny­kių, pil­kų sie­nų. To­kių be­vil­tiš­kų mies­te­lių ir geog­ra­fi­ne, ir tu­ris­ti­ne pra­sme išei­tis bū­na trans­for­muo­ti tuš­čias sie­nas į me­no kū­ri­nius. Dau­ge­lis Eu­ro­pos ir Skan­di­na­vi­jos mies­te­lių taip ir iš­si­su­ka, su­ku­ria sa­vo įvaiz­dį“, – sa­ko Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­rės pa­va­duo­to­jas, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis.

Pa­sak me­no­ty­ri­nin­ko, to­kią tra­di­ci­ją Šiau­liuo­se for­ma­vo ir Vi­lius Pu­ro­nas, tai pri­me­na iš­li­ku­si sie­ni­nė ta­py­ba: „V. Pu­ro­nas pil­ką, pra­mo­ni­nį sta­ty­bi­nin­kų, dar­bi­nin­kų mies­tą trans­for­ma­vo į pa­trauk­lų, eg­zo­tiš­ką, keis­tą, po­pkul­tū­ros ženk­lais iš­puoš­tą mies­tą.“

Per tre­jus pro­jek­to „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ me­tus ga­le­ri­jai pa­vy­ko rea­li­zuo­ti ir di­džiu­lių gra­fi­čių, ir ma­žų, ka­me­ri­nių, kū­ri­nių su­ma­ny­mus.

Šie­met ant Vals­ty­bi­nio Šiau­lių dra­mos teat­ro šiau­lie­čiai me­ni­nin­kai Re­da ir Arū­nas Uo­gin­tai iš­ta­pė 80 dru­ge­lių, sim­bo­li­zuo­jan­čių 80 teat­ro pa­sta­to me­tų ir at­spin­din­čių tra­pų ir trum­pa­lai­kį teat­ro me­ną.

Mies­te at­si­ra­do ir pa­slap­tin­gų, ka­me­ri­nių dar­bų, pa­vyz­džiui, Ri­man­to Bag­do­no gla­zū­ruo­tos ke­ra­mi­nės skulp­tū­rė­lės. Vie­na iš jų yra prie Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos, ant sto­go: rei­kia tik pa­kel­ti akis.

„Jų yra ne vie­na, pa­slėp­tos, rei­kia at­ras­ti“, – int­ri­guo­ja V. Kin­či­nai­tis.

Rei­kia paieš­ko­ti ir šiau­lie­čio ta­py­to­jo Dal­vy­čio Ud­rio švie­čian­čios tū­ri­nės kom­po­zi­ci­jos „Paukš­čių ta­kas“. Ją ga­li­ma pa­ma­ty­ti ei­nant Po­pie­žiaus Jo­no Pau­liaus II ta­ku link baž­ny­čios: kai­rė­je, ant ga­le­ri­jos fa­sa­do ka­bo skulp­tū­ra, pra­tę­sian­ti ga­le­ri­jos ar­chi­tek­tū­ri­nes for­mas.

Iš­ban­dy­tos ir nau­jos tech­no­lo­gi­jos: di­džiu­lis šiau­lie­tės dai­li­nin­kės Ži­vi­lės Žvė­rū­nos lip­du­kas „Mies­to paukš­tis“ at­si­ra­do tar­pu­var­tė­je, ant Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus sie­nos. Me­ni­nin­kė da­bar ku­ria ne­di­de­lius ba­lan­džius, juos pri­kli­juos ant grin­di­nio: bus at­rak­ty­vus ak­cen­tas.

V. Kin­či­nai­tis džiau­gia­si, kad gra­fi­čio me­nas iš­si­plė­tė į ki­tas raiš­kos for­mas. Prie Talk­šos eže­ro pa­sta­ty­ta ar­chi­tek­to Da­liaus Pu­zi­no vė­ja­ro­dė „Mei­lės kryp­tis“ – ki­ne­ti­nis skulp­tū­ri­nis ob­jek­tas, to­kio nė­ra nė vie­na­me Lie­tu­vos mies­te.

„Įsi­vaiz­duo­ki­te, jei to­kių vė­ja­ro­džių vie­no­je vie­to­je bū­tų ko­kios 7–8, skir­tin­ga­me aukš­ty­je, vi­sos ple­ven­tų, for­muo­tų spal­vi­nę erd­vę“, – vaiz­di­nį pie­šia V. Kin­či­nai­tis.

Vie­ni džiau­gia­si, ki­ti kei­kia

Mies­to sie­nas pa­puo­šė ir ten­ti­niai kū­ri­niai. Vie­nas pir­mų­jų to­kių kū­ri­nių bu­vo ga­le­ri­jos ini­cia­ty­va ant bu­vu­sio bui­ti­nio pa­sta­to prie Kaš­to­nų alė­jos pa­ka­bin­ta di­džiu­lė se­na Zu­bo­vų kaš­to­nų alė­jos fo­tog­ra­fi­ja. Šis ten­tas de­di­kuo­tas Kaš­to­nų alė­jos gy­nė­jams. Fo­tog­ra­fi­ją su­tei­kė „Auš­ros“ mu­zie­jus.

„Daug me­tų mies­to cent­re tu­ri­me pil­kus, ap­leis­tus pa­sta­tus, ten­tas bent pri­me­na, koks mies­tas bu­vo gra­žus, kiek is­to­ri­nių klo­dų tu­ri. To­kie vaiz­dai pra­tur­ti­na da­bar­tį“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Anks­čiau šio­je vie­to­je ka­bė­jo es­tės Pu­sa Pi­ret Berg­mann kū­ri­nys.

Tra­kų gat­vė­je ša­lia Dai­niaus Trum­pio „Tvar­ka ir tei­sin­gu­mas“ at­si­ra­do Be­no Ale­jū­no ta­py­bos kū­ri­nys „86-ųjų kar­ta“.

Abu kū­ri­niai sa­vo vie­tą ra­do ne­nau­do­ja­muo­se rek­la­mi­nių ten­tų rė­muo­se.

„To­kia blo­ga si­tua­ci­ja mies­te, kad ne­bė­ra vers­li­nin­kų, ku­rie nu­si­pirk­tų rek­la­mi­nius plo­tus ir rek­la­muo­tų sa­vo pro­duk­ci­ją. Daž­nai bū­na: kai deg­ra­duo­ja pra­mo­nė, vers­las, kai ap­lei­džia­mi fab­ri­kai, juos uži­ma kul­tū­ri­nin­kai, ku­ria­si kū­ry­bi­nės in­dust­ri­jos, vyks­ta kai­ta. Čia, sa­ky­ki­me, mi­ni­ma­li kai­ta.“

Ten­tų me­nas – lai­ki­nas, nu­dras­ko vė­jai, to­dėl iš­si­lai­ko metus–pusantrų. Pa­sak V. Kin­či­nai­čio, biu­dže­to tvar­ky­ti, per­spaus­din­ti kū­ri­nius ga­le­ri­ja ne­tu­ri, tad šis lai­ki­nu­mo jaus­mas la­bai ne­ma­lo­nus.

Pas­ku­ti­nis ple­ne­ro dar­bas – bu­vu­sios šiau­lie­tės Eg­lės Nar­bu­tai­tės. Per tris die­nas ant bu­vu­sio po­li­ci­jos pa­sta­to Til­žės gat­vė­je ji su­kū­rė kū­ri­nį, pui­kiai ma­to­mą ir va­žiuo­jan­tiems ma­ši­na, ir praei­viams. Pa­sak me­no­ty­ri­nin­ko, tai yra pir­mas žings­nis, kaip gra­fi­kos kū­ri­niais ga­lė­tų bū­ti pra­tur­tin­tas pie­ti­nis mies­to ra­jo­nas.

Ant to pa­ties pa­sta­to yra ir ki­to šiau­lie­čio me­ni­nin­ko Ro­ko Blė­džio la­ko­niš­kas li­pan­čių į sie­ną vy­rų tra­fa­re­ti­nis kū­ri­nys.

„Kai vie­ni mies­tie­čiai džia­ugia­si, ki­ti ne­ga­li žiū­rė­ti, pik­ti­na­si, kei­kia, gal­vo­ju: tiek pa­stan­gų, lė­šų įdė­jo­me, o jie vaikš­to su­si­rau­kę, no­ri žiū­rė­ti į tą tuš­čią sie­ną ir nie­ko ne­gal­vo­ti!“ – ste­bi­si V. Kin­či­nai­tis.

Am­ži­na pro­ble­ma me­no­ty­ri­nin­kas va­di­na ta­ri­mą­si dėl sie­nų, ant ku­rių at­si­ras­tų me­no kū­ri­niai.

„Gal­vo­jo­me, kad mies­to bend­ruo­me­nė lanks­tes­nė, kad jaus nau­dą ir gro­žį, bet taip nė­ra. To­dėl di­džiau­si rė­mė­jai ir pa­lai­ky­to­jai bū­na mies­to biu­dže­ti­nės įstai­gos, kul­tū­ros įstai­gos ar­ba vers­lo at­sto­vai. La­bai sun­ku tar­tis su gy­ve­na­mų­jų na­mų bend­ruo­me­ne. Esa­me ak­la­vie­tė­je. Jei lei­džia Sa­vi­val­dy­bė, ne­su­tin­ka bend­ruo­me­nė ar­ba ne­tin­ka vers­li­nin­kui pie­ši­nys. Vi­si tu­ri no­rus ir pre­ten­zi­jas.“

Pa­sak V. Kin­či­nai­čio, ga­li bū­ti, kad pro­jek­tas ne­be­bus tę­sia­mas. Svars­to­ma jį įtrauk­ti į ga­le­ri­jos or­ga­ni­zuo­ja­mus fes­ti­va­lius „En­ter“, „Vi­rus“.

Su­kė­lė dis­ku­si­jų aud­rą

Trys nau­jos skulp­tū­ros vie­šo­se mies­to erd­vė­se – penk­tą kar­tą Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos reng­to me­ni­nių ak­cen­tų ple­ne­ro „(Ne)at­ras­ti Šiau­liai“ re­zul­ta­tas.

V. Kin­či­nai­tis, ke­liau­da­mas po Eu­ro­pos mies­tus, pa­ste­bė­jo, kad daž­nai skulp­tū­rų pro­jek­tai yra lai­ki­ni, iš keis­tų me­džia­gų, o ma­din­ga me­džia­ga yra ta­pęs po­lis­ti­re­ni­nis putp­las­tis, po­pu­lia­riai va­di­na­mas pu­top­las­tu.

V. Kin­či­nai­tis, at­si­py­ręs nuo šios idė­jos, pa­kvie­tė ži­no­mus pu­top­las­to me­no meist­rus, pa­sau­li­nio ly­gio me­ni­nin­kus iš Vil­niaus.

Do­na­tas Jan­kaus­kas-Duo­nis ži­no­mas ne tik tarp me­no ži­no­vų, bet ir po­pkul­tū­ros ap­lin­ko­je. Ku­ria skulp­tū­ras, vi­deome­ną, ins­ta­lia­ci­jas. D. Jan­kaus­ko skulp­tū­ra „Sop­ra­nas“ pa­si­tin­ka Vil­niaus ge­le­žin­ke­lio sto­ty­je.

Pa­sak V. Kin­či­nai­čio, ra­mus, ty­kus Talk­šos eže­ras ti­ko me­ni­nin­ko skulp­tū­ri­nei kom­po­zi­ci­jai, ad­re­suo­tai M. K. Čiur­lio­nio pa­veiks­lui „Ra­my­bė“. Me­ni­nin­kas su­ma­nė pa­nar­din­ti sa­vo kū­ry­bai bū­din­gą King Kon­gą į eže­rą ir taip pri­min­ti apie M. K. Čiur­lio­nio pa­veiks­lą. Kū­ri­nį pa­va­di­no „Ne­ri­mas“.

„Kai įgy­ven­di­nus kū­ri­nį pa­si­py­lė ko­men­ta­rai, nu­si­vy­li­mas, kur Šiau­liai ri­ta­si, aš ty­liai gal­vo­jau: juk Šiau­liai pa­ga­liau tu­ri eu­ro­pi­nio ly­gio me­no kū­ri­nį, ko­dėl šiau­lie­čiai juo ne­pa­ten­kin­ti?! Lie­ka ty­lus džiaugs­mas, kad kū­ri­nys čia yra, me­no­ty­ri­nin­kai, me­ni­nin­kai, ži­no­vai, sku­ban­tys į pa­jū­rį ar Ry­gą, bū­ti­nai už­su­ka pa­si­žiū­rė­ti, ko­kia sėk­min­ga skulp­tū­ra, kaip pui­kiai įgy­ven­din­ta, nes Do­na­tas pra­kal­bi­na ir eže­rą, ir kran­tus, ir ur­ba­nis­ti­ką.“

Daug ne­ri­mo, skan­da­lų, skun­dų su­kė­lė ir Gin­tau­tas Lu­ko­šai­tis su nuo­gu pi­lo­tu. Skulp­tū­ra „De­guo­nis“ pa­sta­ty­ta Sal­du­vė­je, ant bu­vu­sio so­vie­ti­nio mo­nu­men­to pa­ma­to griu­vė­sių.

V. Kin­či­nai­tis ne­ga­li at­si­ste­bė­ti, kad vi­suo­me­nę dar iš­gąs­di­na nuo­go vy­ro api­bend­rin­ta fi­gū­ra.

Pa­sak me­no­ty­ri­nin­ko, abi skulp­tū­ros lai­ki­nos, me­ni­nin­kai šmaikš­tūs, tu­rin­tys aiš­kias idė­jas, kaip iš­ju­din­ti ur­ba­nis­ti­nę, is­to­riš­kai įmir­ku­sią ap­lin­ką.

Vil­nie­tis Gin­ta­ras Lin­ke­vi­čius bul­va­re, prieš Didžd­va­rio gim­na­zi­ją, su­kū­rė cha­me­leo­ną, ka­ban­tį že­myn gal­va me­dy­je.

„Cha­me­leo­nas“ – ir šiek tiek vai­kiš­kas, ir grės­min­gas. Jam pa­rink­ta pės­čių­jų bul­va­ro lie­pa su įdo­miai pa­lin­ku­sia ša­ka. Siur­rea­lis­ti­niam gy­viui ti­ko ir ša­lia esan­ti vai­kų aikš­te­lė. Kū­ri­nys ypač de­rė­jo, kai me­dis bu­vo ža­lias.

„Trys pu­top­las­to skulp­tū­ros iro­niš­kos, kal­bi­nan­čios ap­lin­ką. De­ja, jos lai­ki­nos, jas rei­kės nuim­ti, bet jos sa­vo funk­ci­ją bus at­li­ku­sios“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Me­ni­nin­kės Eg­lės Nar­bu­tai­tės kū­ri­nys „Poil­sis“ Til­žės gat­vė­je, ant bu­vu­sio po­li­ci­jos pa­sta­to.

Ro­ko Blė­džio la­ko­niš­kas tra­fa­re­ti­nis kū­ri­nys.

Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­rės pa­va­duo­to­jas, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis sa­ko, kad mies­tas pri­va­lo skir­ti dau­giau pi­ni­gų įdo­miam, at­rak­ty­viam me­nui, jei ger­bia mies­tie­čius ir no­ri su­da­ry­ti pa­lan­kias, pra­smin­gas ir pil­nat­viš­kas są­ly­gas čia bū­ti ir gy­ven­ti.

Ar­chi­tek­to Da­liaus Pu­zi­no vė­ja­ro­dė – ki­ne­ti­nis skulp­tū­ri­nis ob­jek­tas, to­kio nė­ra nė vie­na­me Lie­tu­vos mies­te.

Do­na­tas Jan­kaus­kas-Duo­nis su­ma­nė pa­nar­din­ti sa­vo kū­ry­bai bū­din­gą King Kon­gą į Talk­šos eže­rą ir taip pri­min­ti apie M. K. Čiur­lio­nio pa­veiks­lą.

Ži­vi­lės Žvė­rū­nos dvi­gal­vis paukš­tis at­si­ra­do tar­pu­var­tė­je, ant Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus sie­nos.

Be­no Ale­jū­no kū­ri­nys „86-ųjų kar­ta“ Tra­kų gat­vė­je.

No­rint pa­ma­ty­ti Ri­man­to Bag­do­no skulp­tū­rė­lę, rei­kia pa­kel­ti akis.

Se­na Kaš­to­nų alė­jos nuo­trau­ka – de­di­ka­ci­ja Kaš­to­nų alė­jos gy­nė­jams. Ten­tas pri­me­na, kiek is­to­ri­nių klo­dų tu­ri mies­tas.