
Naujausios
Jėzuitų misija – daryti daugiau
Jėzuitų misija Lietuvoje šiemet mini 450 metų jubiliejų. Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčios rektorius tėvas Stasys Kazėnas SJ mano, kad vienuolis jėzuitas prieš 450 metų ir dabar būtų toks pat: vidinis nusiteikimas tarnauti sieloms, daryti daugiau dėl Dievo yra išlikęs. S. Kazėnas buvo pirmasis rektorius, kai 1990 metais Šv. Ignaco Lojolos bažnyčia buvo grąžinta tikintiesiems.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Jubiliejiniai metai
– Per Tris Karalius keturiose Lietuvos jėzuitų bažnyčiose buvo pradėta Jėzuitų misijos Lietuvoje 450 metų jubiliejaus šventė. Kokie bus metai jėzuitams?
– Darbingi. Jubiliejus primena, kad jau 450 metų, kaip pirmieji misionieriai atvyko į Lietuvą, kviečiami vyskupo V. Protasevičiaus.
Pirmiausias jų rūpestis buvo švietimas. Iš pradžių atsirado Vilniaus kolegija, po 10 metų ji tapo universitetu. Paskui atsirado kitos kolegijos, tarp jų ir Kražių, Pašiaušės, taip pat Kauno. Iš Kražių, Pašiaušės kolegijų misijos vyko ir į dabartinę Latviją, Estiją.
Joniškio rajone yra išlikusios kelios koplyčios su jėzuitų vardais, Lauksodžio bažnyčioje yra altorius, skirtas jėzuitų garbei.
Jubiliejus – pasižiūrėjimas, kas buvo daroma, ir ką dabar realiai galima daryti. Skaičiai, žinoma, yra labai pasikeitę.
– Kokia dabar yra jėzuitų misija Lietuvoje?
– Jėzuitų namai yra Vilniuje, Kaune ir Šiauliuose, mūsų iš viso 34, jei suskaičiuoti visus – ir studentus, ir senelius. Lietuvos jėzuitų provincija yra kartu su Latvija. Latvijoje yra trise: lietuvis, latvis ir jėzuitas iš Lenkijos.
Mūsų, palyginti, labai nedaug. O trys mokyklos ir keturios bažnyčios reikalauja jėgų.
– Kas lėmė, kad vienas iš jėzuitų centrų yra Šiauliuose?
– Tarpukario laikotarpis, kai Vilnius buvo Lenkijos valstybės dalis, o Šiauliai buvo antras miestas po Kauno, kai Lietuva prarado Klaipėdą.
Ko gero, būtų galima ieškoti įvairių argumentų, bet Šiauliams irgi reikėjo švietimo židinio. Pirmasis atvyko tėvas Benediktas Andruška. Jėzuitai čia buvo gana gerai įsikūrę, dirbo keletas tėvų, darė labai kryptingus darbus, planavo statyti bažnyčią, amatų mokyklą.
Bet prasidėjo Antrasis pasaulinis karas, prieš tai – valdžių pasikeitimai. Bažnyčios nepastatė, dabartinė yra to meto laikina bažnyčia, ateityje turėjusi būti sale. Sovietmečiu laikina bažnyčia buvo sandėlis, vėliau veikė dramos teatras.
Karo metais čia dirbęs Jonas Borevičius daug prisidėjo prie žydų gelbėjimo, jėzuitų namuose buvo žydų perdavimo punktas. Kunigas apdovanotas Žūvančiųjų gelbėjimo kryžiumi.
Kai 1990 metais atsikūrė jėzuitų provincija, buvo rūpestis susigrąžinti tai, kas mums priklausė – kiek įmanoma, kiek buvo pajėgų. Kauno, Vilniaus, Šiaulių bažnyčios buvo perimtos, nes buvo kam darbuotis. Klaipėdoje buvo statoma Šv. Juozapo Darbininko bažnyčia, vėliau teko pasitraukti, nes paprasčiausiai neturime tiek žmonių.
Gražu, kad bendradarbiavimas, pažintys, draugystė nėra nutrūkę su tais, kurie dar buvo Šiauliuose naujokyne. Su vienais bendraujame aktyviau, su kitais gal rečiau susitinkame, bet ryšys, santykis yra išlikęs.
– Kokie renginiai vyks jubiliejiniais jėzuitų metais?
– Sausį buvo verdama jubiliejinių metų atidarymo „Jėzuitų“ sriuba, jos receptą gavome iš istoriko Liudo Jovaišos.
Gegužės pradžioje numatytas generalinio vyresniojo t. Arturo Sosa atvykimas į Lietuvą. Gegužės viduryje Vilniaus universitete vyks mokslinė konferencija. Šiaulių jėzuitų mokykla Šiauliuose rengs konferenciją po Velykų, balandžio pabaigoje. Bus koncertų, susitikimų, bus ir Šv. Ignaco Lojolos atlaidai, atskiri paminėjimai kiekvienoje bažnyčioje.
Keičianti tyla
– Organizuojate tylos rekolekcijas, mokymus, dvasines pratybas, Šventojo Rašto studijas. Svarbu ugdyti bendruomenę?
– Aš tik bandau atliepti tai, ko žmonės trokšta. Rudenį buvo pokalbių, kad yra gilesnio Šventojo Rašto pažinimo poreikis. Pas mus atvažinėja kunigas Mozė Mitkevičius, Romoje studijavęs Šventąjį Raštą. Keletą paskaitų skaitė VDU Katalikų teologijos fakulteto dekanas dr. diakonas Benas Ulevičius, šį penktadienį ir šeštadienį atvažiuoja egzorcistas dr. Arnoldas Valkauskas.
Norisi, kad žmonės gautų atsakymus į jiems iškylančius klausimus ne pamoksliniu stiliumi, bet jau gilesniu kalbėjimu.
Prie Šventojo Rašto pažinimo prisideda ir „Bibliodramos“ užsiėmimai, kur žmogui yra proga ne tik skaityti Šventąjį Raštą, bet pabandyti judesiu atspindėti vieną ar kitą veiksmą. Kūnas neleidžia meluoti.
Pavyzdžiui, reikia pasilenkti, kaip gailestingas samarietis pasilenkia prie sumušto ir palikto žmogaus. Susitapatinti ne tik su samariečiu, sumuštu žmogumi, bet, pavyzdžiui, su aliejumi ar ėdžiomis, kuriose Jėzus buvo paguldytas. Žmogus turi atrasti savo kūnu tokį judesį, kuris atitiktų tos akimirkos kilnumą. Tai labai prakalbina, labai paliečia žmogų.
– Matote, kaip keičiasi žmonės?
– Jie patys tai įvardija. Kartais gal ir negražiai juokauju klausdamas, ar nebijai, kad tavo gyvenimą sugriaus? Yra žmonių, kurie eidami dvasines pratybas keičia darbą, profesiją, atranda savyje visiškai kitus dalykus ir dėl to džiaugiasi.
– Baimė ir drąsa – šalia?
– Iššūkiai. Tikėjimas visada žmoguje palaiko įtampą. Nėra taip, kad išmokau „Tėve mūsų“ maldą ir man daugiau nieko nebereikia. Jei eini tikėjimo kelionėje, visuomet esi ieškojime. Panašiai kaip izraelitai kelyje iš Egipto į Pažadėtąją žemę.
– Bažnyčios puslapyje feisbuke žmonės jums dėkoja už dvasinę, sielos ramybę. Ramybė yra tai, ko šiandien žmonėms stinga?
– Yra daug vienišumo ir vienatvės, bet tylos nėra. Dvasinės pratybos arba Ignaco kvietimas yra kažkiek laiko pasilikti tyloje, įsiklausyti į savo giliausius troškimus. Ir tyloje gali pasirodyti, kad aš trokštu visiškai ko kito, negu iš pradžių atrodo.
Aš noriu būti laimingas. Bet ką reiškia būti laimingam? Kaip tą laimę pasiekti? Ar dėl to, kad viską turiu, esu laimingas, ar dėl to, kad mano vidus ramus, kad turiu santykį su savo artimais žmonėmis? Ar ne tai yra ramybė?
Galima apie tai daug kalbėti, diskutuoti, bet sustojimas, nurimimas tikrai labai padeda žmogui save sutikti, įsiklausyti į giliausius troškimus.
Žmonės, pabaigę rekolekcijas, dvasines pratybas ar dalyvavę programoje „Eik į savo kambarėlį“, drąsiai įvardija, kaip po truputėlį keičiasi. Ar gyvenimas nuo to tampa lengvesnis? Sakoma, kad niekas nepažadėjo, kad gyvenimas bus lengvas, bet kad jame gali būti daugiau prasmės ir ramybės, tikslo siekimo – taip.
– Ar sunku tylėti?
– Tiems, kurie turi tam tikrą patirtį, nėra sunku. Bet žmogui, kuris pirmą kartą bando, nėra lengva, triukšmas tęsiasi dvi, tris, keturias dienas. Visu kūnu, elgesiu savyje žmogus išgyvena triukšmą, spaudimą išeiti, išbėgti. Daug žmonių, kurie būna rekolekcijose, sakė, kad norėjo pabėgti. Sakau: raktą turite, galite. Žmogus supranta, kad to nedarys, bet jausmas yra toks. Paskui nerimas praeina, žmogus jį suvaldo ir džiaugiasi, kai atranda priežastis.
– Esate sakęs: Šv. Ignaco Lojolos bažnyčia nėra parapinė, bet čia galima gal truputėlį kitaip ieškoti Dievo. Tai ir yra minėti būdai?
– Manau, taip. Paskaitos, rekolekcijos, susitikimai pokalbiams, žmonės turi maldos grupeles, dalijasi savo tikėjimo patirtimi. Tai yra tikėjimo, kuris reiškiasi gyvenimo kasdienybėje, pasidalijimas.
Daryti daugiau
– Šv. Ignaco Lojolos bažnyčia ypatinga ir tuo, kad joje meldėsi šventasis popiežius Jonas Paulius II, pas jus popiežius ir pietavo, ilsėjosi. Kas lėmė šį pasirinkimą?
– Iš vargo čia atvyko, ne iš gerumo. Kaip tik neseniai prisiminėme šią istoriją.
Atvyko Vatikano delegacija, kuri planavo popiežiaus kelionę. Buvo ir Vilniaus arkivyskupas, dabar kardinolas Audrys Juozas Bačkis, Kleopas Jakaitis, tuomet Šv. Petro ir Povilo parapijos klebonas, aš tuo metu buvau paskirtas rūpintis Kryžių kalnu, dalyvavau kartu.
K. Jakaitis pakvietė pas save kavos, pradėta kalba, kur po Kryžių kalno pamaldų popiežius apsistos. Popiežius gali apsistoti tik bažnytinėje aplinkoje, toks protokolas. Apsižiūrėjome, kad nėra kur! O turėtų būti ir pietūs, ir trumpas poilsis. Su popiežiumi atvyksta ir vyskupai, vadinasi, apie 15 žmonių. O dar artimiausia popiežiaus aplinka, apie 25 žmonės. Ką darysime? Ir tada A. J. Bačkis sako: kas tu toks būsi, gal pas tave yra vietos? Atsakiau, kad turime ką tik grąžintą darželio pastatą, bet nelabai drįstu siūlyti...
Buvęs rusų vaikų darželis tuščias stovėjo, bet buvo, švelniai tariant, pavargęs. Atvažiavo čia, iškasti grioviai, viskas išgriauta. Ar spėsite suremontuoti? Buvo proga pagreitinti visus darbus.
Varganai čia buvo, palyginus, kaip kitur popiežius priimtas. Bet ne esmė pamatyti pastatus, architektūrą: žmonės, kurie Vilniaus gatvėje laukė, buvo svarbiausias dalykas.
– Kodėl jūs rinkotės jėzuito kelią?
– Taip Dievas vedė. Kai rinkausi, buvo tarybinis laikotarpis, nebuvo nė vienos vienuolijos, kuri oficialiai veiktų Lietuvoje.
Atrodė, kad taip turiu daryti. Įstojau į seminariją, bet man dar kažko trūko. Atsirado jėzuitai. Stojau į vienuolyną pogrindyje, provinciolas tada buvo Jonas Danyla. Molėtų rajone, Bijutiškio parapijėlėje dirbo, kartkartėmis reikėdavo pas jį nuvažiuoti pokalbiams.
– Ar labai skirtųsi jėzuitas vienuolis prieš 450 metų ir XXI amžiaus vienuolis?
– Jie būtų tokie patys. Todėl, kad suformuoti tuo pačiu principu. Jie yra atlikę 30 dienų rekolekcijas, šventoji dvasia suformuoja labai panašiai.
Man pačiam teko patirti. Tarpukario, vyresnio amžiaus mūsų broliai jėzuitai buvo atlikę rekolekcijas, bet didesnių mokslų tuo metu negalėję išeiti. Kartais iš Jungtinių Amerikos Valstijų atvykdavo jėzuitas, kuris padėdavo susigaudyti, pasakodavo apie ignacišką dvasingumą, skaitydavo konferencijas. Ir vienas brolis sako: „Žinote, aš nelabai suprantu jūsų visų mandrų išsireiškimų, bet apie ką kalbate, aš puikiai suprantu“. Ir tada svečias sako: „Taip, nes mums vadovauja ta pati šventoji dvasia.“
Žinoma, požiūriai ir daug dalykų kitaip atrodytų, bet vidinis nusiteikimas tarnauti sieloms, daryti daugiau dėl Dievo, yra išlikęs.
Mes, vienuoliai, labai skirtingi ir būdami toje pačioje vienuolijoje: vieni dėsto universitete, kiti dirba mokslinį darbą, treti – kažką paprasto. Kiekvienas atranda savo vietą, o skirtingumai išlieka. Bet atsigręžimas į Dievą, tas daryti „daugiau“ – ką Ignacas įvardijo „magis“ – yra gyvas.
Kai Vilniuje XVII amžiuje buvo maras, išmirė beveik visa jėzuitų bendruomenė, patarnaudama maru sergantiems žmonėms.
Jei grįšime į pokario laikus, pasiaukojimo nebuvo mažiau. Vienus jėzuitus ištrėmė, tie, kurie buvo Lietuvoje, darė vis tiek daugiau.
Tėvas A. Šeškevičius, kai paleido iš tremties, nevažiavo į Lietuvą, o lankė lietuvius tremtinius. Kai tik valdžia sužinodavo, kur jis yra, įsodindavo į traukinį ir išsiųsdavo. Jis pirmoje stotelėje išlipdavo ir kitu traukiniu grįždavo atgal, kad padėtų žmonėms. To užsidegimo matėsi visais laikais.
– O šiais laikais?
– Šiais laikais man būtų nedrąsu sakyti, kad mes tokie pat uolūs, tą galėtų įvardyti nebent kiti. Uolumo reikėtų daugiau visuomet, bet gali tik tiek, kiek gali, arba kiek supranti.
Jėzuitiška pedagogika
Po pokalbio S. Kazėnas pakviečia apsilankyti Šiaulių jėzuitų mokykloje – Tėvas Stasys yra šios mokyklos kapelionas. Mokykla čia pat, už Šv. Ignaco Lojolos bažnyčios. Po vienu stogu veikia pradinė mokykla ir lopšelis-darželis.
Koridoriuje sukabinti vaikų sveikinimai jėzuitams 450 metų proga, prašymai-padėkos šventiesiems jėzuitams. „Šv. Rokai Gonsalesai, dėkoju tau, kad suteikei stiprybės. Ir saugok mano šeimą“, – rašoma širdutės formos laiškutyje.
Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Sandra Lukošiūtė sako, kad mokykloje ugdymas paremtas jėzuitiška pedagogika: kontekstas, patirtis, apmąstymas, veikimas, įsivertinimas. Pedagogai įvertina, su kokia patirtimi vaikas ateina, kaip jis bendrauja, kaip jam sekasi, kaip apmąsto patirtį, naujus dalykus.
Vaikai mokosi pagal bendrąją ugdymo programą, patvirtintą ministerijos, bet turi ir papildomų dalykų. Nuo pirmos klasės mokosi IT, ketvirtokams yra socialinio brandumo programa. Priešmokyklinio amžiaus vaikai ir pirmokai mokomi anglų kalbos su šunimi.
Rytas mokykloje prasideda malda, susikaupimu, aptarimu, kas laukia šiandien. Dienos susitikime vaikai reflektuoja, kaip diena praėjo, pasidžiaugia, padėkoja, atsiprašo.
Mokykloje veikia socialinio brandumo mokyklėlė, joje vaikai gali likti iki 18 valandos. Vakare dar kartą susėda dienos apžvalgai.
Šiaulių jėzuitų mokyklą lanko 191 vaikas.
Autorės nuotr.
„Bažnyčia nėra kažkas nuo mūsų atsieta, bažnyčia esame mes, visi pakrikštytieji. Čia yra tik pastatas, kur žmonės susirenka. Durys atviros visiems“, – sako Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčios rektorius tėvas Stasys Kazėnas SJ.
Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčios rektorius tėvas Stasys Kazėnas SJ sako, kad jubiliejiniai metai jėzuitams bus darbingi.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčia tarpukariu statyta kaip laikina. Sovietmečiu uždaryta, tikintiesiems grąžinta 1990 metais.
1993 metais Šiaulių Šv. Ignaco Lojolos bažnyčioje meldėsi ir jėzuitų namuose apsistojęs buvo popiežius Jonas Paulius II. Šį įvykį žymi paminklas (skulptorius Mindaugas Junčys).