Gražiau, įdomiau, išskirtiniau!

Gražiau, įdomiau, išskirtiniau!

Gra­žiau, įdo­miau, iš­skir­ti­niau!

Bend­ras po­mė­gis at­ro­dy­ti iš­skir­ti­nai ir bend­ruo­me­nė­je įgy­ven­di­na­mos idė­jos suar­ti­no dvi Šniū­rai­čių kai­mo (Rad­vi­liš­kio ra­jo­nas) en­tu­zias­tes. Da­bar be jų ran­kų ir min­čių neap­siei­na nė vie­nas kai­mo ren­gi­nys.

Lai­ma AGA­NAUS­KIE­NĖ

alaima@skrastas.lt

Teat­ras – ark­li­dė­se

Il­ga­me­tė kul­tū­ros spe­cia­lis­tė, Šniū­rai­čių bend­ruo­me­nės pir­mi­nin­kė Aud­ro­nė Mo­tie­jū­nie­nė ir Šniū­rai­čių me­di­ci­nos punk­to bend­ruo­me­nės slau­gy­to­ja, se­niū­nai­tė Lai­ma Ma­tai­tie­nė ne tik dir­ba ta­me pa­čia­me pa­sta­te.

Abi mo­te­ris vie­ni­ja bend­ras po­mė­gis reng­tis ir at­ro­dy­ti iš­skir­ti­nai. Abi kar­tu ge­ne­ruo­ja idė­jas, ku­rios, ne vie­nam at­ro­džiu­sios be­pro­tiš­ko­s, jas įgy­ven­di­nus, ste­bi­na iš­ra­din­gu­mu, kū­ry­biš­ku­mu ir drą­sa, to­dėl at­krei­pia ne tik šniū­rai­tiš­kių dė­me­sį.

Ne vie­nas apie šias veik­lias mo­te­ris yra pa­sa­kęs: jos ne­lei­džia kai­mui ap­mir­ti, sa­vo en­tu­ziaz­mu už­kre­čia ir ki­tus.

Šie­met, kai­mo 345-ojo ju­bi­lie­jaus pro­ga, šniū­rai­tiš­kiai bu­vo pa­kvies­ti į klo­ji­mo teat­rą po at­vi­ru dan­gu­mi, kur, bu­vu­sių ark­li­džių pa­sta­te, įsi­tai­sę ant „krės­lų“ iš šiau­dų, žiū­rė­jo du spek­tak­lius.

„Kai su­gal­vo­jo­me ap­leis­ta­me, dil­gė­lė­mis apau­gu­sia­me ark­li­džių pa­sta­te be sto­go pa­ro­dy­ti šven­ti­nį spek­tak­lį, ne vie­nas su­kio­jo pirš­tu apie smil­ki­nį. Bet ta min­tis įreng­ti klo­ji­mo teat­rą po „žvaigž­dė­tu šimt­me­čio dan­gu­mi“ mus taip už­val­dė...“ – šyp­so­si A. Mo­tie­jū­nie­nė.

Il­gai ne­svars­tė: emė­si pjau­ti dil­gė­les, per karš­čius su ša­kė­mis jas me­tė į krū­vą. O koks teat­ras be sce­nos? Su­ži­no­jo, kas tu­ri me­di­nių pa­le­čių – ren­gi­nio iš­va­ka­rė­se su­si­ve­žė ir ant jų su­ka­lė plokš­tes. Ir užuo­lai­das pa­ka­bi­no.

Sie­nų ne­gra­žu­mus šiau­dais pri­den­gė. Žiū­ro­vus su­gal­vo­jo su­so­din­ti ant šiau­dų ry­šu­lių. Kad šiau­dai ne­ba­dy­tų, juos ap­klo­jo au­dek­lu.

„Kaip tik toks pui­kus va­ka­ras iš­puo­lė: gai­vu, šil­ta, šie­nas kve­pia, o dan­gu­je žvaigž­dės mir­ga... Kvie­tėm ir žiū­ro­vus atei­ti pa­si­puo­šus ko­kiais se­no­vi­niais, is­to­ri­niais rū­bais, nes pa­si­puo­šu­siems įė­ji­mas bu­vo vel­tui. Bet nė vie­nas nea­tė­jo. Ge­riau pir­ko bi­lie­tą“.

Or­ga­ni­za­to­rės šie­met šiek tiek pa­kei­tė ir tra­di­ci­nę kai­mo gė­lių šven­tę – su­ren­gė bal­tą­ją gė­lių pa­sa­ką. Į ją vi­si rin­ko­si pa­si­puo­šę bal­tai. Bal­tą spal­vą dar la­biau pa­ryš­ki­no spal­vin­gas skry­bė­lai­čių iš gy­vų gė­lių pa­ra­das.

„Kai pir­mą kar­tą su­gal­vo­jo­me su­reng­ti gė­lių skry­bė­lai­čių pa­ra­dą, su­mąs­tė­me, jog rei­kia po­diu­mo. Jį iš du­rų su­ka­lė mū­sų pa­gal­bi­nin­kai sen­jo­rai, nuo­lat pa­de­dan­tys įgy­ven­din­ti mū­sų keis­čiau­sias idė­jas. Da­bar no­rin­čių pa­si­puoš­ti gė­lių skry­bė­lai­tė­mis vis dau­gė­ja. Po­diu­mu per šven­tę žings­niuo­ja vai­kai, sen­jo­rės. Ki­tą­met gal­vo­ju gal ir sen­jo­rų pri­si­vi­lio­siu“, – įsi­sva­jo­ja Aud­ro­nė.

Eg­lė – iš „šniū­rų“, že­mė­la­pis – iš ser­ve­tė­lių

Šniū­rai­čiai spau­do­je ir te­le­vi­zi­jo­je mir­gė­jo ir prieš ke­le­rius me­tus, kai ak­ty­vio­sios šniū­rai­tiš­kės su­ma­nė, jog kai­mas Ka­lė­doms tu­rė­tų pa­puoš­ti „šniū­ri­nę“ eg­lę – tai yra, eg­lę iš vir­vių.

Tuo­met vėl­gi dar­bo ėmė­si bend­ruo­me­nės tal­ki­nin­kai Fio­do­ras Jan­čen­ko­vas ir Rim­gau­das Vai­te­ku­tis. Jie iš nu­pirk­tų me­ta­li­nių stry­pų su­vi­ri­no me­ta­li­nį pa­grin­dą. Bend­ruo­me­nė iš tu­ri­mų 2 pro­cen­tų ir na­rio mo­kes­čio lė­šų nu­si­pir­ko špa­ga­to, pri­si­dė­jo ir se­niū­ni­ja.

Iš špa­ga­to, bend­ruo­me­nės mo­te­rų pa­de­da­mos, šniū­rai­tiš­kės su­meist­ra­vo eg­lę. Bend­ruo­me­nės na­mų te­ri­to­ri­ją juo­sian­čią tvo­rą tą­kart pa­puo­šė ir kai­mo mo­te­rų nu­megz­tos špa­ga­ti­nės snai­gės. Mez­gė kas ran­ko­mis, kas – vy­rų iš me­džio iš­drož­tais vą­še­liais.

A. Mo­tie­jū­nie­nė ir L. Ma­tai­tie­nė nu­mez­gė bend­ruo­me­nės na­mus sau­gan­tį be­sme­ge­nį, ša­lia jo „pa­ka­bi­no“ megz­tą ži­bin­tą. Iš vi­so tą­kart mez­gi­niams šniū­rai­tiš­kiai su­nau­do­jo 10 ki­lo­met­rų vir­vių.

Šie­met Lie­tu­vos vals­ty­bės at­kū­ri­mo šimt­me­tį bend­ruo­me­nė vėl­gi pa­si­ti­ko ne­tra­di­ciš­kai – iš šim­to ser­ve­tė­lių „su­lip­dė“ Lie­tu­vos že­mė­la­pį.

So­cia­li­niuo­se tink­luo­se apie su­ma­ny­mą pa­skel­bu­si A. Mo­tie­jū­nie­nė pa­kvie­tė kai­mo mo­te­ris do­va­no­ti sa­vo megz­tų ser­ve­tė­lių. Ka­dan­gi dau­gu­ma iš jų bu­vo bal­tos, te­ko, nu­si­pir­kus da­žų, ser­ve­tė­les da­žy­ti tris­pal­vės spal­vo­mis.

„Idė­jų mums nie­ka­da ne­trūks­ta – jei gal­vo­ji, tai ir su­gal­vo­ji. Kur kas di­des­nė bė­da yra jų įgy­ven­di­ni­mas, nes nė­ra taip: su­gal­vo­jau, su­si­pir­kau prie­mo­nes, pa­da­riau. Daž­niau­siai ten­ka ge­ro­kai pa­suk­ti gal­vą, kaip su mi­ni­ma­lio­mis są­nau­do­mis pa­da­ry­ti įdo­mų da­ly­ką.

Bū­na, kad vien dėl to ten­ka ge­rą idė­ją lai­ki­nai „pa­si­dė­ti“ į len­ty­ną, kol ateis ge­res­ni lai­kai. Tai tik ki­tiems at­ro­do vis­kas pa­pras­ta: atė­jau, pa­da­ly­va­vau ir išė­jau. O kiek ten­ka įdė­ti dar­bo, kad tas po­ros va­lan­dų ren­gi­nys bū­tų ir įdo­mus, ir iš­vaiz­dus, ir pa­trau­kian­tis“, – sa­ko A. Mo­tie­jū­nie­nė.

Re­ži­sie­rė, siu­vė­ja, de­ko­ra­to­rė

Kad ga­lė­tų įgy­ven­din­ti sa­vo idė­jas, A. Mo­tie­jū­nie­nei ten­ka dirb­ti ne tik ren­gi­nių re­ži­sie­re, bet ir siu­vė­ja, de­ko­ra­to­re, api­pa­vi­da­lin­to­ja.

Tik pra­dė­ju­si dirb­ti Šniū­rai­čiuo­se, kul­tū­ros spe­cia­lis­tė pa­ti siu­vo sce­nos užuo­lai­das, kad ir kai­mo kul­tū­ros na­mų sce­na tu­rė­tų už­ku­li­sius.

Ne kar­tą su­ko siu­vi­mo ma­ši­ną siū­da­ma vai­kams sce­ni­nius dra­bu­žius, vy­rų an­samb­liui – lie­me­nes, agit­me­ni­nei bri­ga­dai – kom­bi­ne­zo­nus. Kai dra­mos bū­re­lio vy­rams rei­kė­jo fra­kų, pa­ti siu­vo „uo­de­gas“ prie švar­kų.

„Mies­tuo­se dau­ge­lis va­do­vų nuei­na leng­ves­niu ke­liu – rei­kia nau­jų rū­bų ko­kiam vai­kų an­samb­liui, pra­šo­ma tė­ve­lių. Bet pa­ban­dyk kai­me pa­pra­šy­ti pi­ni­gų – iš­si­laks­tys vi­si ta­vo ar­tis­tai. Tai ir ieš­kai ki­tų išei­čių“, – sa­ko kul­tū­ros dar­buo­to­ja.

Sau Aud­ro­nė pa­si­siu­vo tau­ti­nius rū­bus. Kad ga­lė­tų pa­si­puoš­ti per vals­ty­bi­nių šven­čių ren­gi­nius. Iš au­di­nio li­ku­čių to­kius pat pa­siu­vo ir vie­ne­rių me­tų anū­ky­tei – su pri­juos­te, lie­me­ne, ka­rū­na – kaip pri­klau­so.

Kai abi lie­pos mė­ne­sį atė­jo gie­do­ti him­no, šniū­rai­tiš­kiai akių ne­ga­lė­jo ati­trauk­ti nuo tau­tiš­kai ap­reng­tos ma­žy­lės.

Ar­tis­tų ap­ran­ga tra­di­ci­niam ka­lė­di­niam spek­tak­liui, ku­ria­me kas­met su­si­ren­ka vai­din­ti ir po ki­tus mies­tus iš­si­bars­tę bu­vę Aud­ro­nės auk­lė­ti­niai, rū­pi­na­si taip pat ji.

Iš sin­te­po­no siu­vo be­sme­ge­nius. Kai pa­ma­tė, kiek kai­nuo­ja di­džiu­lių po­ro­lo­ni­nių kau­kių nuo­ma, iš­kart su­mąs­tė, kad rei­kia pa­mė­gin­ti jas pa­ga­min­ti pa­čiai.

Ne vie­ną va­lan­dą pra­lei­do klai­džio­da­ma po in­ter­ne­to pla­ty­bes, bet ra­do ne tik nuo­trau­kų, bet ir sche­mų, kaip pa­si­da­ry­ti vie­no­kio ar ki­to­kio per­so­na­žo kau­kę.

Pir­miau­sia gi­mė Šniū­re­lio ir Šniū­rai­tės per­so­na­žai, o da­bar san­dė­ly­je su­gul­dy­ta jau vi­sa ko­lek­ci­ja po­ro­lo­ni­nių per­so­na­žų.

„Man vis­ko rei­kia, nie­ko ne­lei­džiu iš­mes­ti. Ne­rei­kia ko­kių bal­dų, sa­kau, kvies­kit ma­ne, ap­žiū­rė­siu – gal pri­reiks dra­mos bū­re­liui. Bu­vau ga­vu­si ri­ti­nius tink­lo, jį pa­nau­do­jom šven­tės de­ko­ra­ci­joms. Iš kre­pi­nio po­pie­riaus su­kom gė­les.

Ap­le­kiu vi­sus lab­da­ry­nus, ieš­ko­da­ma įdo­mes­nių rū­bų, pe­ru­kų“, – juo­kia­si „kau­pi­ke“ sa­ve va­di­nan­ti kul­tū­ros spe­cia­lis­tė.

Suar­ti­no bend­ri po­mė­giai

A. Mo­tie­jū­nie­nė džiau­gia­si tu­rin­ti bend­ra­min­tę, pa­de­dan­čią rea­li­zuo­ti su­ma­ny­mus ir kar­tu juos ku­rian­čią. Abi yra ir rank­dar­bių fa­na­ti­kės.

„Aš na­muo­se tuš­čiai te­le­vi­zo­riaus ne­žiū­riu – ša­lia vi­sa­da gu­li siū­lų ka­muo­liu­kai ir mez­gi­nys“, – šyp­so­si me­di­kė L. Ma­tai­tie­nė.

„Ga­liu vi­są die­ną kas­ti bul­ves, bet grį­žu­si na­mo vis tiek paim­siu į ran­kas mez­gi­nį. Ma­ne tai at­pa­lai­duo­ja“, – drau­gei paant­ri­na Aud­ro­nė.

Abie­jų gar­de­ro­be – ne vie­nas megz­tas rū­bas: megz­ti­niai, kar­di­ga­nai, su­kne­lės, pal­tai. Abi yra iš­ban­džiu­sios ir pa­puo­ša­lų ga­my­bą, dir­bi­nius iš odos.

Abi gal­vas pa­me­tė ir dėl vel­tų dir­bi­nių. Pir­ma nau­ją po­mė­gį iš­mė­gi­no Aud­ro­nė, vė­liau į jį pa­si­nė­rė ir Lai­ma. Ir ko tik abi ne­pri­vė­lė – iš­ti­sais komp­lek­tais. Jei yra pal­tas, prie jo bū­ti­nai bus ran­ki­nė, dar – pirš­ti­nės ar ke­pu­rai­tė.

O kur dar tu­ni­kos, sa­ra­fa­nai, ša­liai, rie­ši­nės... Šle­pe­tė­mis, vel­ti­nu­kais jau ap­do­va­no­ti vi­si to­kias do­va­nas ver­ti­nan­tys drau­gai ir ar­ti­mie­ji.

„Pas ma­ne na­muo­se vie­nas kam­ba­rys skir­tas vien ma­no dir­bi­niams. Ran­ki­nių vi­sas tun­tas gu­li, nes juk rei­kia prie kiek­vie­no dra­bu­žio jas de­rin­ti. Ne ma­no bū­dui vi­są se­zo­ną dremž­ti vie­ną ir tą pa­čią. Bet... ati­da­rau spin­tą, ku­rio­je jau nie­kas ne­be­tel­pa, o ap­si­reng­ti nė­ra kuo“, – juo­kia­si vi­sa­da ryš­kia ir ori­gi­na­lia ap­ran­ga, vie­ne­ti­niais ak­se­sua­rais iš ki­tų iš­si­ski­rian­ti A. Mo­tie­jū­nie­nė.

L. Ma­tai­tie­nė pri­si­pa­žįs­ta esan­ti san­tū­res­nė, la­biau mėgs­tan­ti pa­ste­li­nes spal­vas, ta­čiau ir į ją kryps­ta dau­ge­lio akys, kai vil­ki pa­čios kur­tus – megz­tus ar­ba vel­tus iš vil­nos – dra­bu­žius.

„Ne kiek­vie­nas iš­drįs vil­kė­ti to­kius rū­bus, ko­kie lip­te pri­lim­pa Aud­ro­nei. Ji jau to­kia – neap­ken­čian­ti nei mo­no­to­ni­jos, nei vie­no­du­mo“, – apie drau­gę sa­ko Lai­ma.

Gra­žia­dar­bės ne­sle­pia – kū­ry­bo­je ten­ka pa­tir­ti ir ne­sėk­mių. Yra te­kę nu­vel­tą ša­lį paau­ko­ti de­ta­lėms, nes pri­trū­ko vil­nos ar­ba dar­bų įkarš­ty­je keis­ti pra­di­nį su­ma­ny­mą.

„Vė­li­mas tuo ir įdo­mus, jog ne­ži­nai, ko­kį ga­lu­ti­nį re­zul­ta­tą tu­rė­si. Bū­na, ne­ti­kė­to­je vie­to­je at­si­ran­da sky­lė. Tuo­met gal­vo­ji, kuo ją pa­slėp­ti – gal ka­ro­liu­kų pri­siū­ti, gal ko­kią de­ta­lę pri­tai­sy­ti“, – ne­sėk­mių is­to­ri­jo­mis da­li­ja­si Aud­ro­nė, gal ir dėl to ne­ve­lian­ti sve­ti­miems – tik sau ir ar­ti­mie­siems.

Vė­li­mas – ne­pi­gus už­siė­mi­mas. Jam rei­kia ne tik vil­nos. Kai­nuo­ja vis­ko­zės ar na­tū­ra­laus šil­ko pluoš­tai, ka­ro­liu­kai, bam­bu­kas, ki­ti puo­šy­bos ele­men­tai. Ran­ki­nėms ir­gi rei­kia tai įdo­mes­nių ran­ke­nų, už­trauk­tu­kų, pa­mu­ša­lo, ki­to­kių ak­se­sua­rų.

„Ta­čiau tai toks įtrau­kian­tis kū­ry­bos pro­ce­sas, kad pa­mirš­ti vis­ką ap­lin­kui“, – vie­na ki­tai ant­ri­na mo­te­rys, Tarp­tau­ti­nei vel­ti­nio die­nai su­ren­gu­sios sa­vo vel­tų dar­bų pa­ro­dą.

Au­to­rės nuo­tr.

Mėgs­tan­čios reng­tis iš­skir­ti­nai (iš de­ši­nės) Aud­ro­nė Mo­tie­jū­nie­nė ir Lai­ma Ma­tai­tie­nė yra ir įvai­riau­sių idė­jų Šniū­rai­čiuo­se ge­ne­ra­to­rės.

Tarp­tau­ti­nei vel­ti­nio die­nai – abi šniū­rai­tiš­kės su­ren­gė vel­tų dar­bų pa­ro­dą.