
Naujausios
Tuzino velnių ir nykštukų nepakanka
Linkaičių kaime (Joniškio rajonas) gyvenančio medžio ir akmens meistro Antano Žatkevičiaus sodyboje vienas po kito kyla sakmių, pasakų ir rašytojų kūrinių personažai. Paskutinis prieš pat Jonines „išdygo“ natūralaus žmogaus ūgio akmeninis Palangos Juzė su žirklėmis po pažastimi. Šeimininkas nenurimsta, sako, kad tuzino velnių ir nykštukų jam neužtenka, vietos dar yra, o medžiagos irgi pakaks, nes karjeruose, kuriuose dirba, kaskart išverčia po akmeninį luitą.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Šlapio akmens grožis – tik iliuzija
Antano Žatkevičiaus sodybą iškart atpažinsi, nes Linkaičių kaime ji išsiskiria skulptūrų gausa.
Ant aukšto postamento, primenančio medžio kamieną, patupdyta išraiškinga, svečius akimis sekanti pelėda. Ji saugoja akmeninį uoksą, iš kurio kyšo pelėdžiuko galva. Meistras aiškina, kad kanapėtas margesnis akmuo pelėdai labai tiko, jo faktūra primena plunksnas, o žmogaus veidui skaptuoti jau būtų prastas pasirinkimas, išeitų dėmėtas, nelygus.
„Jei nori pamatyti tikrą akmens grožį, turi laukti, kol jis išdžius, – nustebina netikėtu pastebėjimu Antanas Žatkevičius. – Daugelis žmonių pajūryje renka akmenukus žavėdamiesi jų grožiu, tačiau parsivežus namo tas dailumas staiga dingsta. Žinote, kodėl? Nes toks akmuo nėra lygus, jis pilnas atplaišėlių, įtrūkimų. Kai jie prisipildo vandens, susikuria puikus raštas. Išdžiūvus jo nelieka. Todėl, norėdamas tokio efekto, turėtum visą laiką akmenį šlapinti arba – galima jį poliruoti.“
Pasakos personažai
Žengiant tolėliau pasitinka lenktą snapą iškėlęs medžio erelis, ant kalvelės sparnus išskleidęs dar vienas akmeninis sparnuotis.
Čia pat pasakos perzonažai: su ryšulėliu bandelių žingsniuojanti Maša, greta jos – miške sutiktas lokys, nešantis krepšį su grybais, o priešais pasitinka anūkės pasigedę senelis ir senelė.
„Mokykloje besimokydamas skaičiau tą pasaką, paskui per televizorių žiūrėdavome animacinį filmuką. Taip gimė iš atminties sugrįžusi skulptūrų istorija“, – dėsto meistras.
Iš žolynų ausis iškišęs ilgaausis, su armonika linksmos melodijos akimirką „pagautas“ pliktelėjęs nykštukas muzikantas arba – miniatiūrinis Pupų Dėdė, jam į kompaniją skuba toks pat nedidukas karžygys iš viduramžių, pasičiupęs kalaviją.
„Galbūt tai kuris nors Lietuvos kunigaikščių?“ – teiraujuosi. Kūrinio autorius neprieštarauja. Juk niekas tikrai nežinome, kaip tie kunigaikščiai atrodė.
Pirmam darbui „pozavo“ gyva sraigė
Pievelėje prie namo stypso grybas su ant jo „užkritusiu“ akmeniniu ąžuolo lapu, sukinėjasi ežiukai, šliaužia pirmasis darbas iš akmens – sraigė, kurią kurdamas vyras priešais pasidėjo gyvą kopiją. Tačiau ji nebuvo nusiteikusi ramiai pozuoti. Kadangi pjaustyti ir šlifuoti akmenį nėra lengva, vos kelias įrėžas padaryti spėjo, kai lėtoji nušliaužė į šalį, teko ne kartą ją atgal grąžinti.
Akmeninio stalo plokštuma vingiuoja nelygia linija. Priėjus arčiau išryškėja Lietuvos žemėlapio kontūrai, kuriuos autorius įžvelgė vos iš po žemių išvertęs akmenį. Šiame žemėlapyje rasi ne tik didžiuosius Lietuvos miestus, bet ir meistro gyvenamąją vietą – Linkaičių kaimą.
Ant žemės ridinėjasi besišypsanti akmeninė saulė, „dygsta“ akmens gėlės, gausu nykštukų ir velniukų: vienų gudri šypsena dėmesį traukia, kitas akį merkia, o jau ragų įvairovė – ilgi, trumpi, tiesūs, lenkti. A. Žatkevičiui jų dar mažai, pievelėje prie namų vietos yra. Gamins, kol bus kur pastatyti ir koją padėti einant.
Savo kūrinių neparduoda
O štai ir didingą nosį atkišusi Velykų salos gigantiškas galvas savo bruožais primenanti miniatiūrinė kopija. Saloje didžiausia siekia 22 metrus ir sveria kaip du „Boeing“ lėktuvai. Antano rankomis išskaptuota gal nėra net metro aukščio. Tačiau impozantiška jos išraiška sužavėjo vieną šioje sodyboje apsilankiusį linkaitiškio kolegą akmendirbį, kuris norėjo ją įsigyti.
Šeimininkas nepardavė. Apskritai savo kūrinių jis nepardavinėja. Kūryba yra jo džiaugsmas, atgaiva ir narkotikas, pelnytis duonos iš šio amato vyras nenori. Tegul kaupiasi, vienoje vietoje gerai atrodo, kai jų daug. Be to, bus parodoms ką atrinkti. Ir šiuo metu po Lietuvą keliauja jo sukurta akmeninė varlė, puošusi iš akmens skaldos supiltą ir akmens žuvų pripildytą tvenkinį. Joniškio tautodailininkų darbų ekspozicijoje ji buvo atrinkta į tautodailės parodą Šiauliuose, o vėliau praėjo ir finalinę respublikinę atranką.
Antano Žatkevičiaus namuose yra ir medžio kūrinių: šventųjų skulptūrėlės, paveikslai, undinėlės, raižytos dėžutės, šaukštai su išpjaustinėtais, dekoratyviais ornamentais, figūrėlėmis. Viename šaukšte meistras paguldė miniatiūrinį angeliuką, kuris jame tarsi miega, kito šaukšto kotą pražiodė lyg žaltį, o dar du šaukštus sujungė grandele.
„Jaunųjų porelės šaukštai. Juos išdrožiau iš vieno medžio gabalo, tai ne iš atskirų dalių sujungta“, – atkreipia dėmesį linkaičių gražiadarbis.
Žmona Juzė šypteli: „Gerai, kai vyras turi tokį pomėgį, juk žinome, kokių kitų būna.“
Labiau pamėgo akmenį
Nors medžio darbais užsiima jau kelias dešimtis metų, o akmeniu susižavėjo tik 2012-aisiais, Antanas Žatkevičius sako pastaruoju metu būtent šiai kietai medžiagai teikiantis pirmenybę. Medis minkštas, lengviau jį apdoroti, priversti paklusti, tačiau jis greičiau ir dyla nuo lietaus, šalčio, pradeda skilinėti, trešti, jį reikia nuolat prižiūrėti, impregnuoti. O akmuo ilgaamžis ir išlieka toks, kokią formą jam suteikei.
UAB „Skaistgirio skalda“ ekskavatorininku dirbančiam vyrui nereikia kūrybai medžiagos toli ieškoti. Tuose pačiuose karjeruose išverčia akmens luitus, kuriuos vadovai jam leidžia pasiimti. Tuo tarpu medienos iš žemės neiškasi ar besimėtančios, nereikalingos nerasi. Ji brangiai kainuoja.
Tiesa, A. Žatkevičius sako, kad brangūs akmens apdorojimo įrankiai. Iš pradžių jis net nežinojo, kokius deimantinius diskus pjaustymui pirkti. Vienus įsigijo, pasirodo, jie netinka, galima pjauti tik gerokai minkštesnes trinkeles arba asfaltą.
„Jeigu neturėčiau darbo ir algos negaučiau, turbūt tektų pomėgį mesti“, – atvirauja Linkaičių kaimo kūrėjas.
Po darbo dienos karjeruose A. Žatkevičius beveik 8 valandas praleidžia prie akmenų. Tik žiemą, kai su jais dirbti negali, verandoje skaptuoja medį.
Prie vieno kūrinio užtrunka kelias savaites, kartais mėnesį. Paskutinis meistro darbas – Motiejaus Valančiaus apysakos veikėjas keliaujantis siuvėjas Palangos Juzė. Skulptūra natūralaus žmogaus ūgio – apie 170 centimetrų aukščio. kadangi tokio didelio akmens rasti nepavyko, figūra sudėta iš trijų atskirų dalių – galvos, liemens ir kojų. Liemenį, kuris sveria apie porą šimtų kilogramų, teko užkelti traktoriumi.
Autorės nuotr.
VELNIUKAS: Meistrui velniukų dar nepakanka.
ŠVIETĖJAS: Nykštukas, šviesos nešėjas, – su žibintu.
PERSONAŽAS: Skulptorius Antanas Žatkevičius su naujausiu kūriniu – Palangos Juze.
UNDINĖ: Žavingoji akmeninė undinė.
KIPŠAS: Iš žemės kyšanti kipšo galva – tik viena iš daugelio velniūkščių figūrų šioje sodyboje.
GALVA: Eilėje stovinčią impozantišką akmeninę galvą, primenančią Velykų salos skulptūras, jau norėjo įsigyti vienas akmendirbys.
KARŽYGYS: Sodybą saugo akmeninis karžygys.
PASAKA: Pasakos perzonažai: su ryšulėliu bandelių žingsniuojanti Maša, greta jos – miške sutiktas lokys, o priešais pasitinka anūkės pasigedę senelis ir senelė.
PIRMAS: Pirmajam darbui iš akmens pozavo tikra sraigė.
LIETUVA: Akmeninis stalviršis primena Lietuvos žemėlapį, kuriame Antanas Žatkevičius išgraviravo didžiųjų miestų ir Linkaičių kaimo pavadinimus.
MUZIKANTAS: Regis, tuoj pasigirs akmeninio muzikanto grojama melodija.
PELĖDOS: Išraiškinga pelėda saugoja akmeninį uoksą, iš kurio kyšo pelėdžiuko galva.
.
SLĖPYNĖS: Akmeninis grybas slepiasi po akmeniniu ąžuolo lapu.
FĖJUS: Šią skulptūrą iš medžio autorius pavadino miško fėjumi.
MEDIS: Mažų medinių skulptūrėlių meistras yra prigaminęs gausybę, bet jų nepardavinėja.
DOVANA: Jaunųjų porai skirti šaukštai – ne tik neatskiriami, bet ir drožti iš vieno medžio gabalo.
ŠAUKŠTAI: Kiekvienas šaukštas – vis kitoks.