Sakramentai ir mišios taip pat kainuoja

Sakramentai ir mišios taip pat kainuoja

SKAI­TY­TO­JAI KREI­PIA­SI

Sak­ra­men­tai ir mi­šios taip pat kai­nuo­ja

Kel­mės ra­jo­no Pa­du­by­sio kai­mo gy­ven­to­ja (pa­var­dė re­dak­ci­jai ži­no­ma – aut. past.) no­rė­jo pa­si­rū­pin­ti dviem anū­kais, kad jie gau­tų Sut­vir­ti­ni­mo sak­ra­men­tą. Ta­čiau nuė­ju­si pas kle­bo­ną su­ži­no­jo, jog sak­ra­men­tas kiek­vie­nam anū­kui kai­nuos po 20 eu­rų. Tai pa­pik­ti­no ti­kin­čią­ją. „Ne­tu­ri pi­ni­gų, neik į baž­ny­čią“, – pa­da­rė iš­va­dą mo­te­ris.

Tuo tar­pu baž­ny­čios at­sto­vai tei­gia, jog ren­giant vai­kus Su­tvir­ti­ni­mo sak­ra­men­tui, kai­nuo­ja ka­te­che­to pa­slau­gos, vys­ku­po ke­lio­nė į baž­ny­čią bei do­va­nė­lė vai­kui.

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

„Dir­ma­vo­nė“ iš­si­mo­kė­ti­nai?

Į re­dak­ci­ją pa­skam­bi­nu­si Pa­du­by­sio kai­mo gy­ven­to­ja pa­sa­ko­jo, jog no­rė­ju­si do­rais krikš­čio­ni­mis išau­gin­ti du sa­vo anū­kus. Pak­rikš­ty­tiems vai­kams atė­jo lai­kas priim­ti Sut­vir­ti­ni­mo sak­ra­men­tą.

Nuė­ju­si į Lio­lių baž­ny­čią mo­te­ris su­ži­no­jo, jog vie­no vai­ko pa­ren­gi­mas priim­ti Sut­vir­ti­ni­mo sak­ra­men­tą kai­nuos 20 eu­rų. Už du anū­kus mo­kė­ti 40 eu­rų mo­te­riai pa­si­ro­dę bran­go­kai. Tuo­met Lio­lių kle­bo­nas Re­mi­gi­jus Ka­ti­lius ją pa­si­ve­dęs į ša­lį ir pa­siū­lęs su­mo­kė­ti da­li­mis – po ke­lis eu­rus kas mė­ne­sį. Esą to­kia su­ma nu­ma­ty­ta Vys­ku­pi­jos.

Mo­te­rį tai la­bai pa­pik­ti­no: „Dir­ma­vo­nė iš­si­mo­kė­ti­nai?! Jei­gu jau nu­sta­ty­ti įkai­niai už baž­ny­čios pa­slau­gas, tuo­met baž­ny­čios te­gu mo­ka vals­ty­bei mo­kes­čius.“

Ke­lias neuž­kirs­tas

Lio­lių kle­bo­nas Re­mi­gi­jus Ka­ti­lius re­dak­ci­jai pa­tvir­ti­no, jog iš tie­sų šiuo me­tu ren­ka  vai­kų gru­pę Sut­vir­ti­ni­mo sak­ra­men­tui priimti. Į pir­mą­jį su­si­rin­ki­mą pa­kvies­ti tė­vai už­pil­dė an­ke­tas. An­ke­to­se nu­ro­dy­tas au­kos dy­dis 20 eu­rų.

Jis pri­si­mi­nė ir mo­te­rį, ku­riai mo­kė­ti 40 eu­rų už dvie­jų anū­kų pa­ren­gi­mą pa­si­ro­dė per daug. Kle­bo­nas paaiš­ki­nęs, jog ši su­ma už vi­są pa­si­ren­gi­mo lai­ko­tar­pį. Mo­te­ris at­sa­kiu­si, jog su­pra­to. Dau­giau dis­ku­si­jų ne­ki­lę.

Pa­sak kle­bo­no R. Ka­ti­liaus, va­do­vy­bė nu­sta­tė op­ti­ma­lų au­kos dy­dį. Už gau­tas lė­šas at­si­ly­gi­na­ma ka­te­che­tei, vai­kams nu­per­ka­mos kny­ge­lės „Ka­te­chiz­mas jau­ni­mui“, yra ir ki­tų iš­lai­dų, su­si­ju­sių su Sak­ra­men­to su­tei­ki­mo iš­kil­mė­mis.

Ta­čiau to­kiu at­ve­ju, kai tė­vai ar glo­bė­jai sun­kiai ver­čia­si, jie ga­li ra­šy­ti pra­šy­mą kle­bo­nui, kad sak­ra­men­tui su­tei­kti rei­ka­lin­ga su­ma bū­tų kom­pen­suo­ja­ma iš pa­ra­pi­jos lė­šų.

„Sup­ran­tu mo­čiu­tę, už du anū­kus paau­ko­ti 40 eu­rų gal ir di­do­ka su­ma, – sa­kė kle­bo­nas. – Ta­čiau ke­lias neuž­ker­ta­mas. Rei­kia tik bend­rau­ti, šne­kė­tis.“

20 eu­rų au­kos dy­dis nu­sta­ty­tas ir už pa­ren­gi­mą Pir­ma­jai ko­mu­ni­jai. Kaip in­for­ma­vo Lie­tu­vos Vys­ku­pų kon­fe­ren­ci­jos sek­re­to­ria­to at­sto­vė, konk­re­tūs au­kos dy­džiai nu­sta­ty­ti, nes yra iš­lai­dų, su­si­ju­sių su pa­si­ren­gi­mu, rei­kia at­ly­gin­ti ka­te­che­tams už dar­bą, per­ka­mi ka­te­chiz­mai ir ro­ži­niai.

Kiek ne­gai­la

Prieš ke­le­tą me­tų Lie­tu­vos vys­ku­pų kon­fe­ren­ci­ja bu­vo nu­sta­čiu­si au­kų už baž­ny­čios pa­slau­gas va­di­na­mąsias „lu­bas“. Tu­rė­jo tiks­lą, kad ku­ni­gai neim­tų iš gy­ven­to­jų ne­rea­lių su­mų.

Įves­da­mi orien­ta­ci­nes au­kų nor­mas ir jas tiks­lin­da­mi vys­ku­pai sie­kia at­kreip­ti ku­ni­gų dė­me­sį, jog pra­šant paau­ko­ti vi­suo­met rei­kia įsi­gi­lin­ti į žmo­nių si­tua­ci­ją, rū­pin­tis, kad ma­te­ria­li­niai da­ly­kai neuž­gož­tų sie­lo­va­dos.

Ta­čiau kartu siek­ta, kad ir pa­tys žmo­nės su­pras­tų, jog rei­kia iš­lai­ky­ti baž­ny­čią ir skir­ti jai op­ti­ma­lią au­ką, ku­rios pa­kak­tų baž­ny­čiai, bet ti­kin­čia­jam ji ne­tap­tų naš­ta.

Pa­vyz­džiui, už san­tuo­ką op­ti­ma­li su­ma 100 li­tų, už lai­do­tu­vių mi­šias – 150 li­tų, už krikš­tą – 50 li­tų, už mi­šias praė­jus 30 die­nų po mir­ties ar me­tams – 70 li­tų. Į šias su­mas neįė­jo at­ly­gi­ni­mas baž­ny­čios pa­tar­nau­to­jams: zak­ris­ti­jo­nui, var­go­ni­nin­kui ir va­ly­to­jai. Ga­li­mas ir mo­kė­ji­mas da­li­mis.

Nuo to lai­ko, kai bu­vo nu­sta­ty­ti pre­li­mi­na­rūs įkai­niai, praė­jo jau ne­ma­žai lai­ko. Lio­lių kle­bo­nas R. Ka­ti­lius tvir­ti­no, jog eu­rais jo­kių įkai­nių ne­nus­ta­ty­ta. Pa­ra­pi­jie­čiai pa­tys nu­sta­to au­kos dy­dį pa­gal sa­vo iš­ga­les. „Jei­gu ti­kin­ty­sis pa­klau­sia, kiek au­ko­ti, nie­kuo­met ne­pa­sa­kau su­mos. Sa­kau: „Kiek ne­gai­la.“ Žmo­gus paau­ko­ja, kiek jam ne­gai­la. Pa­sa­ko, kiek paau­ko­jęs ki­tiems. Taip in­for­ma­ci­ja ir ke­liau­ja iš lū­pų į lū­pas, virs­da­ma pa­slau­gos įkai­niu.“

Be­je, kaip pa­vy­ko su­ži­no­ti iš ki­tų pa­ra­pi­jų ku­ni­gų, šian­die­ni­nių au­kų dy­džiai kiek pa­si­kei­tė nuo pa­skelb­tų­jų prieš ke­le­tą me­tų. Da­bar už krikš­tą au­ko­ja­ma apie 30 eu­rų, už san­tuo­ką – apie 100 eu­rų, už lai­do­tu­vių mi­šias – 50–70 eu­rų, ter­mi­nuo­tos ar­ba iš anks­to su­tar­tai da­tai už­sa­ky­tos mir­ties me­ti­nių pa­mi­nė­ji­mo ar ki­to­kiai pro­gai skir­tos mi­šios – 30 eu­rų, ne­ter­mi­nuo­tos – apie 15 eu­rų, bend­ros mi­šios, kai neau­ko­ja­mos at­ski­rai, tik pa­mi­ni­ma in­ten­ci­ja ir var­dai – apie 10–15 eu­rų.

Aiš­ku, kai kur did­mies­čiuo­se šie įkai­niai ir pa­dvi­gu­bė­ja.

„Lu­bas“ nu­sta­tė, „grin­dys“ – ti­kin­čio­jo są­ži­nės rei­ka­las

„Lu­bas“ nu­sta­tė vys­ku­pai, o „grin­dys“ pa­lie­ka­mos žmo­gaus są­ži­nei“, – juo­ka­vo re­dak­ci­jos kal­bin­ti ir ki­tų pa­ra­pi­jų ku­ni­gai, ne­no­rė­ję, kad jų pa­var­dės bū­tų vie­ši­na­mos.

Kai ku­rie tvir­ti­no, jog bū­tų pa­pras­čiau, kad ne tik Pir­ma­jai ko­mu­ni­jai ir Sut­vir­ti­ni­mo sak­ra­men­tui, bet ir vi­soms baž­ny­čios pa­slau­goms bū­tų nu­sta­ty­ti įkai­niai. Tuo­met ku­ni­gai neat­si­dur­tų kvai­lo­je pa­dė­ty­je.

„Kar­tais ves­tu­vi­nin­kai at­vyks­ta į baž­ny­čią su ke­liais li­mu­zi­nais, lie­ja­si šam­pa­nas, gro­ja or­kest­ras, o baž­ny­čiai pa­lie­ka 20 eu­rų. Bu­vo at­ve­jų, kai iš vi­so ne­paau­ko­jo. Su­tuo­kiau, ir iš­va­žia­vo nė „ačiū“ ne­pa­sa­kę, – pa­sa­ko­jo vie­nas ku­ni­gų. – Ves­tu­vėms po­ros da­bar iš­lei­džia po ke­lio­li­ka tūks­tan­čių eu­rų, sam­do fo­tog­ra­fus, šven­tės ve­dė­jus, di­džė­jus, nuo­mo­ja­si pra­ban­gias sa­les ir li­mu­zi­nus. Jei­gu yra krikš­čio­nys, tu­rė­tų su­pras­ti, jog rei­kia pa­dė­ti iš­lai­ky­ti ir baž­ny­čią. Juk rei­kia gy­ven­ti ir ku­ni­gams, ir baž­ny­čios tar­nams, iš­lai­ky­ti pa­tal­pas. Vi­sos iš­lai­dos den­gia­mos iš au­kų. Ku­ni­gai at­ly­gi­ni­mo iš vals­ty­bės ne­gau­na.“

Kai ku­rio­se už­sie­nio ša­ly­se au­kos yra ge­ro­kai ma­žes­nės. Pa­vyz­džiui, bri­tai už mi­šias, au­ko­ja­mas su­tar­tu lai­ku au­ko­ja tik 20 sva­rų, jei mi­šios ne­ter­mi­nuo­tos, pa­kan­ka 2–3 sva­rų.

Ita­lai už san­tuo­ką, krikš­ty­nas ar ki­tas baž­ny­čios pa­slau­gas au­ką įde­da į au­kų dė­žu­tę. Nie­kas nė ne­ži­no, kiek paau­ko­jo. Ta­čiau to­se ša­ly­se ku­ni­gams mo­ka­mos al­gos. Jiems ne­rei­kia gy­ven­ti iš au­kų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

AU­KOS: Įkai­niai baž­ny­čio­je, o ne sa­va­no­riš­kos au­kos ste­bi­na ti­kin­čiuo­sius.