Meno kūriniai — puiki investicija

Meno kūriniai — puiki investicija

Šiauliečiai jau pradeda pirkti brangius meno kūrinius. Galerininkai ir menotyrininkai sako, kad meno pirkimas yra puiki investicija, tik perkant reikia pasitarti su patikimu specialistu. Populiarūs dailininkai savo darbus patiki tik pripažintoms galerijoms.

Svajūnas SABALIAUSKAS

svajunas@skrastas.lt

Šiauliuose investuotojų dar nedaug

„Akies“ galerijos savininkė Janina Kildušienė sako, kad jei norėtų investuoti pinigus, išsirinkti galerijoje esantį kūrinį, tai pirktų pripažintų dailininkų — Algio Griškevičiaus, Alvydo Bagdžiaus, Jolantos Teišerskytės kūrybą.

Nors A. Griškevičiaus nedidelio formato darbas „Akies“ galerijoje kainuoja daugiau nei penkis tūkstančius litų, menininkas yra pripažintas, vertinamas, bet kuriuo atveju jo darbai po kelerių metų kainuos daug daugiau.

Galerininkė pateikia pavyzdį, jei A. Griškevičiaus darbas prieš 15 metų kainavo tūkstantį litų, tai dabar tas darbas kainuos 20 tūkstančių.

Šiuo metu itin populiarūs Miglės Kosinskaitės darbai. Aukcionuose jos darbų kaina kyla ne šimtais, bet tūkstančiais litų.

Per pastaruosius metus pabrango visų autorių darbai. Pasak ponios Janinos, darbai pradeda brangti, kai pastebimi pirmieji infliacijos ženklai.

„Šiauliuose kalasi tik pirmieji kolekcionavimo daigai. Vilniuje klientai važiuoja pas žinomus dailininkus, duoda rankpinigius, užsako darbus. Tai — tikroji investicija. Man neteko girdėti, kad Šiauliuose žmogus, atėjęs į galeriją, sakytų: noriu investuoti į meno kūrinį. Šiauliuose brangesnį paveikslą žmonės dažniausiai perka kaip dovaną, tarkim, kolektyvo vadovui“, — sako J. Kildušienė.

Neleidžia greitai parduoti

Galerininkė įsitikinusi, jog investavimas į meną — sudėtingas darbas. Investuotojai tiria rinką, žino, kiek autorius yra surengęs personalinių parodų užsienyje ir Lietuvoje, kiek jo darbų nusipirkę muziejai, kokius kūrybos katalogus yra išleidęs.

Kartais, paveikslas pirktas už kelis šimtus litų, gali pabrangti keliasdešimt kartų: dailininkas tapo pripažintu, darbus rodantis prestižinėse užsienio galerijose.

Pasak J. Kildušienės, svarbu atkreipti dėmesį į parodų sąrašą. Jei dailininkas eksponuoja savo darbus tik mokyklose, bibliotekose, į jo darbus nereikėtų investuoti. Tokie darbai galėtų būti tik interjero puošybos dalimi.

„Dailininkai, į kurių meną galimą investuoti, patys savo darbų dažniausiai nepardavinėja. Jie dirba su keletu galerijų, kurios jų darbus parduoda. Todėl kainos vienodos ir dirbtuvėje, ir galerijoje. Dailininkas nenori, kad užsakovas jį trukdytų“ — sako J. Kildušienė.

Žinomiems dailininkams dabar pinigų netrūksta, todėl jie, pasak ponios Janinos, į galerijas duoda darbus, bet su sąlyga, kad bus parduoti po kelių mėnesių. Pripažinti dalininkai nori, jog jų darbus pamatytų kuo daugiau žmonių.

Norintiems pradėti investuoti, galerininkė pataria pradėti nuo Lietuvių dailės klasikų.

Ateina supratimas

„Retro“ galerijos savininkė Tatjana Keclachas sako, kad Šiauliuose yra tik vienas kitas žmogus, kuris investuotų į paveikslą keliasdešimt tūkstančių litų.

Pasak ponios Tatjanos, jau Šiauliuose yra žmonių, kurie supranta, kad vieno ar kito dailininko darbai metams bėgant brangs, todėl verta pirkti jo sukurtus darbus.

T. Keclachas sako, kad žinomus menininkus gana sunku pasikviesti į galeriją, nes jie daug mažiau tapo, už savo darbus gali prašyti tūkstantines sumas.

Per penkerius „Retro“ gyvavimo metus visų dailininkų darbai pabrango daugiau nei 20 — 30 procentų.

Labiausiai brangsta darbai, kurių autoriai surengia parodas pripažintose užsienio dailės galerijose. Po kiekvienos tokios parodos, darbo kaina pakyla ne vienu šimtu litu.

Pripažinti menininkai kuria lėtai, nemažai darbų parduoda užsienyje, internete, tad sunku ir sudėtinga investuoti į dailės kūrinius.

Dailininko pavardė — kokybės ženklas

Šiaulių dailės galerija vadovė Romualda Atkočiūnienė sako, kad į meno kūrinius reikia investuoti, nes jis — amžinas dalykas.

„Meno kūrinys — tai ne drambliukų kolekcija. Tai žmogaus mintys, kūryba, jausmai“, — sako R. Atkočiūnienė.

Galerijos vadovė mano, kad norint investuoti į vieno ar kito autoriaus kūrybą, būtina apie ją sužinoti kiek galima daugiau, pasikonsultuoti su menotyrininkais. Dailininko pavardė — kokybės ir pripažinimo ženklas, kuris turi būti vertinas meno pasaulyje.

Pasak R. Atkočiūnienės, nors ir kaip būtų gaila, bet viskas kas geriausia, būna sostinėje, tad norinčių investuoti į meną žvilgsnis krypsta į Vilniaus menininkus.

Šiauliuose taip pat yra dailininkų, į kurių kūrybą galima investuoti, tai daugiausia senosios, įsitvirtinusios kartos atstovai, kurių pavardės žinomos ir vertinamos Lietuvoje.

INVESTICIJA: „Akies“ savininkė Janina Kildušienė didžiuojasi, kad jos galerijoje yra Algio Griškevičiaus darbų, kurių vertė kiekvienais metais kyla.

(dailes galerijos 04)

KYLIMAS: „Retro“ galerijos vadovė Tatjana Keclachas sako, kad per penkerius metus visų dailininkų darbai pabrango daugiau nei 20 procentų.

(11)

PATARIMAS: Šiaulių dailės galerijos direktorė Romualda Atkočiūnienė įsitikinusi, jog meno kūrinys — ne drambliukų kolekciją, todėl visada turės vertę.

(03)

Sauliaus JANKAUSKO nuotr.

iedriaus BARAUSKO nuotr.

Išnaša: „Investuotojai tiria rinką, žino, kiek autorius yra surengęs personalinių parodų užsienyje ir Lietuvoje, kiek jo darbų nusipirkę muziejai, kokius kūrybos katalogus yra išleidęs.