
Naujausios
Juvelyras konkuruoja tik su savimi
Kelmiškis juvelyras Vaidas Sapragonas yra padaręs papuošalų ir vestuvinių žiedų ne vienai scenos žvaigždei ir kitoms Lietuvos įžymybėms. Nei madai, nei masinei gamybai nepasiduodantis menininkas sako einąs individualiu archajišku keliu – papuošalų neštampuoja staklėmis. Tai jo rankų darbo ir išmonės produktas.
Jau 15 metų ponas Vaidas studijuoja niekur neaprašytus Karlo Faberžė papuošalų kūrimo metodus ir pats kuria emale bei aukso inkliuzais dekoruotus papuošalus.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Ėjimas archajišku keliu
Prieš du dešimtmečius juvelyro amato ėmęsis Vaidas Sapragonas sako, jog dabar atėjo laikas geriau pažinti save, siekti savo žmogiškosios vertės ir savo kūrybos kokybės.
Praėjo tie laikai, kai per dieną padarydavo po 30 vestuvinių žiedų. Tuomet turėjo tikslą pasistatyti namą, aprūpinti savo šeimą. Dabar juvelyras garantuotas, jog iš savo darbo bet kokiu atveju kukliau ar laisviau pragyvens. Kokia finansinė krizė bebūtų, žmonės vis tiek tuoksis, puošis, dovanos... Todėl gali atsidėti subtilesnių, brangių vienetinių papuošalų kūrybai, per tą kūrybą geriau pažinti save.
Labiausiai mėgsta kurti karališkus, iš kartos į kartą perduodamus emale dengtus papuošalus. Jie netinka kasdieniam nešiojimui, nes yra trapūs. Tačiau visuomet prabangiai ir unikaliai atrodys šventėse ir vakarėliuose.
„Penkiolika metų gilinuosi į Karlo Faberžė stilių. Žiūrėdamas į tokio stiliaus papuošalus parodose ir muziejuose varvindavau seilę, – nestokoja ironijos sau ponas Vaidas. – Prieš penkiolika metų pats pradėjau ieškojimus, kaip sukurti panašius papuošalus. Apie jų kūrimo techniką nėra jokių aprašymų. Greičiausiai tai buvo meistro paslaptis, kurią jis parduodavo tik savo mokiniams.“
Tų žmonių, kurie mokėjo emale dengtus papuošalus nešioti, jų nesugadindami, dėka išliko pavyzdžių. Juos išstudijavę šiandieniniai meistrai kuria ta pačia ar bent panašia Faberžė technika.
Tai V. Sapragoną labiausiai įkvepiantis užsiėmimas. Spalvota emale dengtas aukso papuošalas įgauna daugiau spalvų ir gyvybės. Kelmiškis juvelyras šią techniką dar labiau ištobulino, tarp dviejų plonyčių emalės plokštelių įdėdamas aukso inkliuzą.
Prie tokių papuošalų tenka dirbti nuo kelių dienų iki kelių mėnesių. Tenka pasidaryti bent po šešis – septynis emalės plokštelių pavyzdžius, kad išsirinktų geriausią. Kartais prie žiedelio ar auskaro formos nedera parinkta emalės spalva. Tenka rinktis kitokią.
Bandymai suryja daug laiko. Tokie vienetiniai papuošalai – labai brangūs. Klientai jų gali nupirkti daugiausia dešimt per metus. Tačiau juvelyras sako, jog jam svarbiausia – ne pinigai. Kai matai susižavėjimo pilnas žmogaus akis, tai yra ir įvertinimas, ir atlygis.
„Klientai – mano prokurorai ir teisėjai. Jie savo norais ir idėjomis verčia mane tobulėti“, – įsitikinęs juvelyras.
Kantrybės išmokė kaimas
Ponas Vaidas darbo valandų neskaičiuoja. Ir kantrybės jaunas vyras nestokoja. Pasakoja jos išmokęs dar vaikystėje. Tėvai gyveno Lupikų kaime. Vaikų nelepino.
Nuo trylikos metų Vaidas vasaromis darbuodavosi kolūkyje, laukininkystės brigadoje. Dobilai šlapi. Šakės nuo jų svorio lūždavo. Pareidavo tiek išsitampę, kad iš karto krisdavo miegoti.
Tuomet jiedu su seserimi jausdavosi tarsi vergai. Bet dabar pagalvoja, jog tokia vaikystė užgrūdino.
Užgrūdino ir tai, kad Vaidas sportuodavo. Buvo bėgikas, mokėsi imtynių meno. Ir dabar juvelyro amatą pasirinkęs vyras gyvenimą įsivaizduoja kaip treniruoklių salę, kurioje reikia gerokai paprakaituoti, kad pasiektum savo tikslą.
„Gyvenimas – ne SPA centras ir ne sanatorija, – sako menininkas. – Kiekvieną rytą vos pramerkęs akis žmogus privalo iš naujo įrodinėti, ką gali padaryti. Vakarykščiai nuopelnai – jau praeitis. Gali sėdėti sau užsidėjęs vakardienos karūną. Tačiau gyvenimas nepajudės į priekį. Kai atsiranda problema, turi keistis pats, kad ją išspręstum. Kai man sako: „Kaip tu čia talentingai sukūrei“, visuomet atsakau, jog didžiausias talentas – mokėjimas ir gebėjimas daug ir sunkiai dirbti.“
Tik dirbti reikia tai, kas patinka, neprievartauti savęs. Kaimo darbų skonį išbandęs Vaidas, baigęs vidurinę mokyklą išvyko studijuoti žemės ūkio mokslų į Vokietiją. Tačiau būtent ten galutinai suprato, kad nenori dirbti žemės ūkyje.
Mokytojas ir mokinys
V. Sapragonas nebaigė ir specialių juvelyrikos mokslų. Jo mokytojas – specialius mokslus baigęs kelmiškis juvelyras Raimondas Januška.
Prieš dvidešimt metų Vaidas paprašė jo sukurti lengvą, plonytę aukso grandinėlę savo žmonai Rasai. Juvelyras pakvietė pažiūrėti, kaip vyksta procesas. Vaidui patiko. Nuo to laiko tapo R. Januškos mokiniu. Paskui abu dirbo toje pačioje juvelyrinių dirbinių bendrovėje Šiauliuose. Per tą laiką padarė kelis tūkstančius vestuvinių žiedų. Iki šiol bendradarbiauja su šia bendrove, nors užsiima ir individualia veikla.
Dabar mokytojas ir mokinys pasuko skirtingais keliais kūrybine prasme. „Mano mokytojas perėjo į kitą plotmę, – pasakoja Vaidas. – Jis maketuoja kompiuteriu, frezuoja staklėmis, labiau orientuojasi į masinę gamybą. Aš kuriu vienetinius darbus, viską atlieku rankomis, dilde ir pjūkleliu.
Bet nesuprantu žmonių, kurie giriasi, aplenkę savo mokytojus. Aš niekada neaplenksiu savo mokytojo. Kūryba negali virsti varžybomis. Gali lenktyniauti nebent pats su savimi. Kai sukuri gerą darbą, gali paklausti savęs – gal galėtum sukurti dar geresnį.“
Jis taip pat jau yra išmokęs ne vieną juvelyrą. Tačiau pastaruoju metu gali sau leisti nemokyti.
„Nenoriu, – paprastai aiškina menininkas. – Mokinys ateina su savo istorija ir savo emocijomis. Turi jį priimti tokį, koks yra. Tai išvargina. Savo amato paslaptis galiu perduoti tik tokiam žmogui, kuriam jaučiu simpatiją, kai sutampa nuomonės.“
Šiuo metu Vaidas savo amato paslaptis perduoda žentui. Darbuojasi trise. Žmona Rasa, prieš kelerius metus išėjusi iš darbo, rūpinasi organizaciniais reikalais.
Klasika kūryboje ir gyvensenoje
„Man patinka darbai, kurie nepasiduoda masinei gamybai, – atvirai kalba Vaidas. – Masinėje gamyboje reikia lipti per kitų galvas. Man nepatinka logika: pasmaugei kitą, pats užėmei jo vietą. Kūryboje nereikia konkurencijos. Nes ko reikia tau, dažniausiai nereikia niekam kitam. Belieka tik nueiti ir pasiimti, kas tau skirta.“
Kūrėjas sako negalėtų pritapti prie jaunų, verslą mokančių daryti ir garsiai rėkti, kad kuo greičiau taptų žymūs, šiandienos juvelyrų.
Galbūt todėl Vaidas ir pasirinko sunkią, bet unikalią juvelyrikos techniką. Tiesiog reikėjo atsiskirti nuo kitų, kad eitum vieninteliu savo keliu. Išskirtinumas padeda surasti ir klientą.
Juvelyras neneigia ir paprastesnių savo amato darbų. Sukuria vestuvinius žiedus. Suremontuoja sulūžusius papuošalus. Nežino ir nesidomi, kas dabar madinga. Jam patinka klasika – tai, kas skoninga ir gražu.
Tačiau jau nebenori įkyrių, nepasitikinčių, jį žeminančių klientų. Tiesiog nenori bendrauti su blogą energiją jo dirbtuvėse paliekančiais žmonėmis. Ir gali sau leisti su jais nebendrauti.
Tačiau džiaugiasi, kad turi labai daug protingų, jo darbą įvertinančių ir suprantančių klientų. Ir nesvarbu, pigius ar brangius gaminius jie užsisako. Nemažą dalį klientų sudaro emigrantai.
Neretai per televiziją pasakojančios savo gyvenimo istorijas ar demonstruojančios kadrus iš savo vestuvių Lietuvos įžymybės mini kelmiškio juvelyro Vaido Sapragono pavardę. Nes būtent jis sukuria vestuvių žiedus ir papuošalus. Neseniai televizijos laidoje apie tai kalbėjo ir baleto žvaigždė Nerijus Juška.
Vaidas nenori minėti savo klientų pavardžių. „Nenoriu šildytis svetimos sėkmės spinduliuose. Be to, žmonės gali ir nenorėti, kad garsinčiau jų pavardes“, – paprastai paaiškina juvelyras.
Autorės nuotr.
Kelmiškis juvelyras Vaidas Sapragonas tik pernai gruodį susikūrė „feisbuką“. Iki tol beveik nesireklamavo, tačiau klientų netrūko.
Įžymybės Vaidą Sapragoną susiranda per draugus ir pažįstamus, nes garsas apie unikalius jo darbus sklinda greitai.
Asmeninės nuotr.
Pagaminti papuošalą – ilgas ir daug kruopštumo reikalaujantis procesas.
Unikalūs kelmiškio juvelyro Vaido Sapragono kūriniai sužavi įžymybes. (klfo juvelyras kuriniai, kuriniai1, kuriniai2, kuriniai3, kuriniai4, kuriniai5)