Europietiški keliai ūkininkus palieka be kelio

Europietiški keliai ūkininkus palieka be kelio

Europietiški keliai ūkininkus palieka be kelio

Kelmės rajono Kukečių kaimo ūkininkas Vytautas Kareiva gali netekti paskutinio kelio, kuriuo dar galėdavo nuvažiuoti į savo laukus.

Kelių direkcija ruošiasi rekonstruoti  centrinę Kelmės Vytauto Didžiojo gatvę. Jau parengtas ir projektas, pagal kurį važiuojamoji gatvės dalis susiaurėja keturiais metrais. Kelininkai aiškina, jog tokie Europos reikalavimai. Tačiau Europoje ūkininkams nutiesiami aplinkkeliai.

Regina MUSNECKIENĖ

reginamus@skrastas.lt

Važiuojamoji dalis – tik aštuoni metrai

Beveik trijų kilometrų ilgio Kelmės centrinę Vytauto Didžiojo gatvę prižiūri ne seniūnija, o kelininkai. Taigi, ir gatvės rekonstrukcija – jų rūpestis.

Kelių direkcijos užsakymu, UAB „Kelprojektas“ parengė gatvės rekonstrukcijos projektą. Šis projektas atitinka Europos reikalavimus. Tačiau netenkina kelmiškių, ypač ūkininkų, lūkesčių.

Šiuo metu gatvė yra 12 metrų pločio. Pagal projektą ji susiaurėja iki aštuonių metrų. Tokio pločio yra kai kuri ūkininkų technika. Gal kombainas į važiuojamąją kelio dalį ir išsiteks, bet užblokuos automobilių eismą.

Dviem metrais į abi puses paplatėja šaligatvis. Kelmiškiai klausia, kam tai reikalinga? Gal ant šaligatvio tūps lėktuvai?

Projektuotojai aiškina, jog palikus dvylikos metrų pločio gatvę, reikėtų įrengti keturias eismo juostas. Miesto centre tai būtų nesaugu. Siauroje važiuojamojoje dalyje bus saugiau. Automobiliai turės riboti greitį, negalės vieni kitų lenkti.

Be to, miesto centre ketinama įrengti keletą saugumo salelių.

Užblokuos paskutinį kelią

Kukečių kaimo ūkininko Vytauto Kareivos ir jo sūnaus Gedimino žemės plotai – penkiose seniūnijose. Į laukus, esančius Pakražančio, Kražių ir Kelmės seniūnijose, ūkininko technika važiuodavo automagistrale.

„Labai nepiktnaudžiaudavau gerais keliais, – pasakoja ūkininkas. – Iš Kukečių, pro Dirvoniukų fermas, išvažiuodavau į Šiaulių plentą. Iš ten sukdavau link Kražių,  Valpainių, arba link Stulgių. Tose vietose yra mano laukai.

Bet kai autostradoje padarė atitvarus ir saugumo saleles, negaliu važiuoti į laukus didžiule žemės ūkio technika. Buvo likęs vienintelis kelias per Kelmės miestą. Deja, ir pagrindinę Kelmės gatvę žada sutvarkyti europietiškai. Būsime atskirti nuo savo laukų. Arba juos pasiekti galėsime tik „Belarusais“.

Vakarietiškos sėjamosios plotis – keturi metrai. Kombaino vienos padangos plotis - 105 centimetrai. Kaip mano technika mieste prasilenks su kitais eismo dalyviais, jeigu važiuojamosios dalies plotis bus tik aštuoni metrai?“

V. Kareiva tvirtina, jog vien Kukečių seniūnijoje su ta pačia problema susidurs keli stambūs ūkininkai. O kiek tokių kitose seniūnijose?

Nejaugi visi turės parduoti žemes? Bet ūkininkai negali mažinti dirbamų plotų. Jie turi įsipareigojimų bankams. Juk galingą techniką pirko tam, kad dirbtų tūkstantį, o ne tris šimtus hektarų. Ir paskolas iš banko ėmė tikėdamiesi, kad tiek žemės dirbs.

Ūkininkas tvirtina suprantąs, jog reikia tvarkyti kelius ir gatves. Tačiau reikia atsižvelgti ir į ūkininkus. Jie oru neskris į savo laukus. O aplinkkelį žemės ūkio technikai Lietuvoje tvirtina matęs tik vienoje vietoje – važiuojant nuo Kairių link Radviliškio.

Varžo judėjimo laisvę

Ketinimai sutvarkyti Kelmės centrą europietiškai sukėlė ne tik Vytauto Kareivos, bet ir kitų ūkininkų nepasitenkinimą.

Vienas Pakėvio ūkininkas dalį plotų turi Liolių seniūnijoje. Anksčiau be vargo nuvažiuodavo į savo laukus. Bet po to, kai europietiškai buvo sutvarkyta nedidelė S. Dariaus ir S. Girėno gatvės atkarpa ir įrengtos saugumo salelės, ūkininkas patiria nepatogumų.

Toje vietoje jis turi stabdyti eismą arba, pamatęs iš priekio atvažiuojantį automobilį, pats trauktis atbulas, nes su kitu automobiliu siauroje gatvėje negalėtų prasilenkti.

Pasak ūkininkų, kelininkai varžo jų judėjimo laisvę, žlugdo agroverslą.

Kovo pirmąją projektuotojus ketinama kviestis į žemdirbių susirinkimą. Ūkininkai surinko parašus po reikalavimu rekonstruojant gatvę atsižvelgti į jų interesus arba suprojektuoti ir įrengti aplinkkelį žemės ūkio technikai.

Blogėja ūkininkavimo sąlygos

„Tokie sprendimai pablogina ūkininkavimo sąlygas, – situaciją komentuoja rajono Savivaldybės Žemės ūkio ir kaimo plėtros skyriaus vedėjas Juozas Rimkus. – Juk Kelmės rajonas – žemės ūkio kraštas. Pavyzdžiui, Akmeniuose ūkininkaujantis žmogus bus priverstas parduoti savo žemę Liolių seniūnijoje.

Kas gavo Europos paramą, penkerius metus negali keisti savo gyvenimo ir ūkininkavimo apimčių. Manau, kad Europos aktai dėl eismo saugumo prieštarauja kitems tos pačios Europos aktams. Jie pažeidžia žemdirbių teises.

Kelmiškių iškelta problema – aktuali visai Lietuvai. Europoje rengiami tokie keliai. Tačiau ten šalia autostradų ar saugių gatvių padaromi keliai sunkiasvorei žemės ūkio technikai. Kol aplinkkelių nebus, negalime europietiškai rekonstruoti ir gatvių.“

Baiminasi dūmų ir kamščių

Pagal panašų projektą jau sutvarkyta ir Raseinių miesto centrinė gatvė. Raseiniškiai nesidžiaugia. Juokauja, jog ant šaligatvių galės leistis malūnsparnis. O į Seimą išrinktas buvęs rajono meras R. Ačas, pasak raseiniškių, bijąs pasirodyti mieste.

Kelmiškiai piktinasi, jog centre bus sumažinta automobilių stovėjimo aikštelių. Jų ir taip trūksta.

„Jau dabar Kelmės centras skendi dūmuose, – piktinosi viena į darbą savo automobiliu iš priemiesčio važinėjanti kelmiškė. – Jeigu automobiliai negalės vieni kitų lenkti, rytą prieš aštuonias susidarys spūstys, mašinos dūmys praeiviams į akis.“

Rajono meras Vaclovas Andrulis redakcijai tvirtino gavęs projektuotojų atsakymą į kai kurias per projekto pristatymą išsakytas pretenzijas. Į dalį jų bus atsižvelgta. Pavyzdžiui, dėl automobilių statymo statmenai. Buvo numatyta centro aikštelėse statytis tik išilgai. Tačiau esminių projekto korekcijų nesitikima.

„Galime nesutikti su projektu. Tuomet liks nerekonstruota centrinė miesto gatvė, „ – sakė V. Andrulis.

Autorės nuotr.

POKYČIAI: Dabar Kelmės Vytauto Didžiojo gatvė – 12 metrų pločio. Po rekonstrukcijos ji susiaurės keturiais metrais.

REIKALAVIMAS: Kukečių kaimo ūkininkas Vytautas Kareiva UAB „Kelprojekto“ vadovui parašė prieštaravimą dėl valstybinės reikšmės kelio Kelmė – Noreišiai – Bubiai, einančio per Kelmės centrą, rekonstravimo. Kelio ir gatvės susiaurinimas pažeižia ūkininkų interesus.

SUVARŽYMAS: Kelmės rajono savivaldybės Žemės ūkio ir kaimo plėtros skyriaus vedėjas Juozas Rimkus sako, jog pagal europietiškus reikalavimus rekonstruojami Lietuvos keliai varžo ūkininkų judėjimo laisvę, nes nenumato aplinkkelių žemės ūkio technikai.