Naujausios
Austose juostose – tautos gyvenimas
Nuo dešimties metų juostas audžianti kelmiškė tautodailininkė Loreta Račkauskienė ne tik pati per gyvenimą priaudė kelis šimtus juostų, bet savo amato išmokė ir šimtus Kelmėje vykstančių Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursų dalyvių.
„Juostų audimo amatas pastaruoju metu atgimsta. Jo noriai mokosi net studentės, – sako Loreta. – Daugelis jaunų žmonių jau išdrįsta rištis ar prisisegti juostą prie išeiginių ir kasdieninių drabužių. Prisiūtos juostelės tarnauja kaip dekoratyvus drabužio elementas.“
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Žemaitijoje juostomis juosėsi
Austi juosteles Loretą Račkauskienę išmokė jos mama. Geografijos mokytoja dirbusi Anastazija Vidauskienė dar gimnazijoje buvo išmokusi austi juosteles nedideliame rėmelyje. Mokėjo ir megzti. Kitiems rankdarbiams nelikdavo laiko, nes buvo labai atsidavusi mokyklai ir mokiniams.
Kai Loretai buvo dešimt metų, mamos auklėjamosios klasės mergaitės įsigeidė juostelių. Anuomet buvo madinga jas ryšėti ant kaklo, po balta uniformos apykakle. Mama suprato, jog nepajėgs viena priausti tų juostelių visoms savo auklėtinėms. Todėl prie rėmelio pasodino Loretą. Ji, mamos pamokyta, po truputį ir papuošė jos auklėtines, o paskui puošė ir savo drauges.
Augo viena. Mama būdavo užsiėmusi darbu. Tad turėjo laiko kūrybai.
Ponios Loretos audžiamų juostelių technika – pati primityviausia ir seniausia Lietuvoje. Austos juostos buvo labiausiai paplitusios Žemaitijoje. Rankšluosčius ir lovatieses staklėmis audusios Lietuvos moterys juostas ausdavo iš nuo plačių daiktų atlikusių siūlų galų. Juostas naudodavo paprasčiausiai buičiai – susijuosti drabužį. Kartais jos pakeisdavo sagas, nes metalinės ir medinės sagos anuomet buvo labai brangios.
Kaip etnokultūros elementas Žemaitijoje būdavo laikomos austos ir siuvinėtos skarelės. Vienas kampas būdavo išsiuvinėjamas vienokiu, kitas – kitokiu ornamentu. Vieną sekmadienį, eidama į bažnyčią, moteris ryšėdavo skarelę vienu kampu į viršų, kitą – kitu. Ir atrodydavo, kad turi daug skarelių.
Paviliojo meno studijos
Nuo vaikystės Loreta domėjosi ne tik audimu. Dailės mokytojos Irenos Sabaitienės pamokyta ji tušu pradėjo daryti užrašus ir kaligrafine rašysena parašyti tekstus mamos parengtiems kraštotyros medžiagos albumams, kuriuos mokykla turėdavo vežti į Vilnių.
Todėl ir studijas pasirinko susijusias su menu. Baigė Stepo Žuko taikomosios dailės technikumą, kur įgijo meninio audimo specialybę. Būti audėja paakino ir artimieji. Sakė – nuoga nebūsi ir be darbo nesėdėsi.
Po studijų Loreta apsigyveno Plungėje, įsidarbino Liaudies meno gaminių įmonėje. Tik ne austi, o kurti vaizdinės agitacijos. Išmoko naudotis dažais ir trafaretais. Tačiau šalia buvo ir tekstilė. Tuomet audė juostas ir pynė kilimėlius. Įstojo į liaudies meno draugiją. Dalyvaudavo šventėse ir mugėse. Tai buvo papildomas šansas užsidirbti. Jos darbai buvo vežami į Vilnių, Maskvą, Leningradą.
„Tuo metu labai paklausūs buvo menininkų dirbiniai. Plungiškiai savo artimiesiems krikštynų, vestuvių, jubiliejų proga dovanodavo juostas, rankšluosčius, medžio dirbinius, kėdes, primenančias sostus, kilimus ant sienos. Brangesniam dirbiniui pinigus susidėdavo visa giminė. Plungėje buvo odos gamykla ir kitų pramonės įmonių. Žmonės gerai uždirbdavo, – pasakoja ponia Loreta. – Plungėje ir liaudies menininkų buvo labai daug.“
Kai mama Loretą parsiviliojo į Kelmę, galimybės uždirbti iš audimo sumažėjo. Juostas buvo galima parduoti tik Šiauliuose įsikūrusioje tautodailininkų parduotuvėje „Devyni broliai“.
Iš namų beveik nieko nebuvo galima parduoti. Kelmiškiai mieliau dovanodavo buities daiktus. Loretos juostas pirkdavo tik kunigas. Gal tiesiog norėdamas paskatinti nemesti audimo?“
Tuo metu Loreta gyveno ne vien iš audimo. Dirbo dailininke apipavidalintoja paukštininkystės ūkyje. Tačiau, iširus ūkiams, moteris liko bedarbė.
„Du kartus gyvenime likau bedarbė, pasakoja tautodailininkė. – Pirmą, kai nebereikėjo raudonų plakatų, kuriuos piešdavau, antrą – kai sužlugo liaudies meno įmonės.“
Beje, moteris dirbo ir Kauno meno dirbinių įmonės „Žilvitis“ Raseinių ceche, kuris, atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę, buvo panaikintas. Teko galvoti, ką daryti. Tuomet anot tautodailinkės visus vietos menininkus ėmėsi gelbėti tuometinis Savivaldybės Švietimo ir kultūros skyriaus vedėjas Algis Krutkevičius. Ponia Loreta buvo įdarbinta dailės mokytoja Kelmės specialiojoje mokykloje, kur išdirbo 20 metų – iki pat pensijos.
Juostų audimas populiarėja
Iki šiol parodų nerengusi ir savęs negarsinusi L. Račkauskienė kasmet kaip mokytoja dirba Kelmėje organizuojamuose Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursuose. Pastarąjį dešimtmetį ji sulaukia labai solidžių mokinių. Austi juostas mokosi technologijų mokytojos, vaikų dienos centrų ir daugiafunkcių centrų vadovės, norinčios išmokyti amato vaikus ir bendruomenių nares, kultūros darbuotojos, savo rankomis norinčios papuošti meno mėgėjų kolektyvus ir sutaupyti lėšų, studentės, iš juostų audimo prisiduriančios pragyvenimui, užsienio lietuviai.
Tos pačios mokinės atvažiuoja ne vienerius metus. Pirmuosius metus jos audžia Amatų centro rėmeliais. Būdamos kursuose užsisako rėmelius pas medžio meistrą Mindaugą Dimšlį ir praktikuojasi namuose. Kitais metais atvažiuoja jau su savais rėmeliais pasitobulinti.
Mokines vilioja palyginti paprastas audimo būdas, nedideli rėmeliai, kuriuos galima pasidėti ant stalo. Juos pagal pateiktą pavyzdį gali padaryti bet kuris medžio meistras. Nebrangūs audimui reikalingi siūlai.
Tiek juostų populiarumas, tiek raštų mados, pasak tautodailininkės, banguoja. Sovietmečiu vyravo ryškesnės, daugiau kičinės spalvos. Dabar griežtai laikomasi paveldo tradicijų. Paveldas puikiai ištyrinėtas.
Poniai Loretai teko bendrauti su audėja, kuri audė juostas Vyriausybės nariams. Ji išstudijavusi visus raštų simbolius. Koks juostoje užfiksuotas ženklas reiškia turtingo gyvenimo palinkėjimą, koks – gero derliaus, koks – sveikatos. Jaunamartės, ausdamos juostas anytoms, mamoms, seserims ir broliams, labai paisydavo šitų ženklų.
„Rožės juostoje neišausi. Siūlas pririštas, – audimo subtilybėmis dalijasi ponia Loreta. – Tačiau prie jau sukurtų ornamentų ir raštų galima pridėti savo fantazijos ir juostą sukurti unikalią.
Kiek juostų priaudė per gyvenimą, tautodailininkė neskaičiavo. Tik sako, jog kartais ir aušrą sutikdavusi prie savo rėmelio. Būdavo įdomu ir save realizuoti, ir žmogui gera padaryti. Dėl pagrindinio darbo ir darbui prilygusio pomėgio teko atsisakyti draugių, arbatėlės gėrimų.
Tačiau audėja dėl to neišgyvena. Augusi viena, mėgsta vienatvę. Ir šiandien likusi viena moteris atsiremia į kūrybą. Iki šiol kuklindavosi savo amatą demonstruoti gatvėje, per liaudies meno šventes. Prieš porą metų išdrįso.
„Vienatvė man suteikė šansą iš naujo įsilieti į kūrybos pasaulį. Yra menininkų, kuriems reikia kančios, kad sukurtų ką nors tobula. Man nereikia kančios. Reikia harmonijos, ramybės, tvarkos aplinkoje ir sieloje, atsiribojimo nuo neigiamų emocijų“, – sako L. Račkauskienė.
Autorės nuotr.
Tautodailininkė Loreta Račkauskienė visą gyvenimą sunkiai dirbo, kad užsidirbtų pragyvenimui. Tačiau nepamiršo audėjos amato.
Šių metų Žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursuose Loretos Račkauskienės mokinės džiaugėsi, jog Kelmėje rengiami kursai ir yra tokių puikių mokytojų.
Dabar Loreta Račkauskienė turi laiko austi ir gausinti juostų kraitį.
Savo diplominį darbą – technikumui išaustas užuolaidas Loreta Račkauskienė eksponavo medžiuose. Tai prisiminusi, ir pastaruoju metu išaustas juostas sukabino obelyje.