Ar kartūs saldūs mokesčiai?

Ar kartūs saldūs mokesčiai?

Ar kar­tūs sal­dūs mo­kes­čiai?

„Swed­bank“ vy­riau­sia­sis eko­no­mis­tas Ne­ri­jus Ma­čiu­lis

Ge­di­mi­no Sa­vic­kio (EL­TA) nuo­tr.

Kam ga­li pa­tik­ti mo­kė­ti di­des­nius mo­kes­čius? Su en­tu­ziaz­mu nau­jus ar pa­di­din­tus esa­mus mo­kes­čius ga­li priim­ti tik tie, ku­rie jo­kių mo­kes­čių ne­mo­ka, o iš vals­ty­bės biu­dže­to gau­na daug. Kaip ži­no­ma, to­kių lai­min­gų­jų be­veik nė­ra. Vis dėl­to be mo­kes­čių vals­ty­bė funk­cio­nuo­ti ne­ga­lė­tų – lė­šos rei­ka­lin­gos ir kraš­to ap­sau­gai, ir vie­šo­sios tvar­kos už­tik­ri­ni­mui, ir švie­ti­mui, ir svei­ka­tos ap­sau­gai, ir dau­gy­bei ki­tų svar­bių funk­ci­jų.

To­dėl dis­ku­tuo­ti reik­tų ne apie tai, ar mo­kes­čiai ap­skri­tai yra ge­ri ar blo­gi, o apie tai, ko­kių mo­kes­čių rin­ki­nys leis­tų pa­siek­ti op­ti­ma­lų re­zul­ta­tą. Tai yra di­džiau­sią eko­no­mi­nį efek­ty­vu­mą ir so­cia­li­nį tei­sin­gu­mą su ma­žiau­siais elg­se­nos iš­krai­py­mais ir ad­mi­nist­ra­vi­mo kaš­tais.

Dau­ge­lis em­pi­ri­nių ty­ri­mų ro­do, kad tur­to ir var­to­ji­mo mo­kes­čiai yra efek­ty­ves­ni už bet ko­kius gy­ven­to­jų ir įmo­nių pa­ja­mų mo­kes­čius. Ma­žes­ni pa­ja­mų mo­kes­čiai ska­ti­na dirb­ti, ne­slėp­ti pa­ja­mų ir neieš­ko­ti mo­kes­čių užuo­vė­jų, o pa­grin­di­nis tur­to mo­kes­čių pri­va­lu­mas – jų sun­ku iš­veng­ti.

Iš vi­sų mo­kes­čių iš­si­ski­ria ak­ci­zai, ku­rių tiks­las yra ne tik pa­pil­dy­ti vals­ty­bės biu­dže­tą, bet ir keis­ti žmo­nių elg­se­ną, ir, ti­kė­ti­na, į ge­rą­ją pu­sę. Ne­ky­la daug klau­si­mų, ko­dėl iš­si­vys­čiu­sio­se vals­ty­bė­se eg­zis­tuo­ja di­de­li ak­ci­zai al­ko­ho­liui ir ta­ba­kui – taip ma­ži­na­mas šių pro­duk­tų įper­ka­mu­mas.

O kaip yra su ak­ci­zu cuk­rui?

Me­di­kai aiš­ki­na, kad per­tek­li­nis cuk­raus var­to­ji­mas yra vie­na iš pa­grin­di­nių ant­svo­rio ir nu­tu­ki­mo prie­žas­čių, jis di­di­na šir­dies ir krau­ja­gys­lių li­gų bei dia­be­to ri­zi­ką, nei­gia­mai vei­kia ki­tus žmo­gaus or­ga­nus. Ta­čiau skep­ti­kai sa­ko, kad net ir di­de­lis ak­ci­zas cuk­rui grei­čiau­siai ne­pa­veik­tų dau­ge­lio var­to­ji­mo įpro­čių.

Gal­būt įpro­čiams pa­keis­ti rei­kia daug lai­ko, o juos for­muo­ti rei­kia ne tik pro­duk­tų kai­no­mis, bet ir iš­nau­do­jant vi­suo­me­nės ir ypač vai­kų švie­ti­mą. Ta­čiau cuk­raus ak­ci­zas, kaip ir vi­si ki­ti ak­ci­zai, tu­ri dar vie­ną, ne ma­žiau svar­bią funk­ci­ją – taip su­ren­ka­mos lė­šos nei­gia­miems ša­lu­ti­niams pa­da­ri­niams ša­lin­ti.

Eko­no­mis­tai nei­gia­mu eks­ter­na­li­te­tu va­di­na kaš­tus, ku­riuos pa­ti­ria su eko­no­mi­niu san­do­riu – par­da­vi­mu, pir­ki­mu ir var­to­ji­mu – nie­kaip ne­su­si­ję da­ly­viai. Pa­vyz­džiui, al­ko­ho­lio, ta­ba­ko ar per­tek­li­nio cuk­raus su­kel­tų li­gų gy­dy­mas fi­nan­suo­ja­mas vi­sų mo­kes­čių mo­kė­to­jų lė­šo­mis.

Kaip pa­si­keis­tų po­pu­lia­riau­sių ir pir­mo­jo bū­ti­nu­mo mais­to pro­duk­tų kai­nos, jei bū­tų tai­ko­mas ga­na di­de­lis, pa­vyz­džiui 1 eu­ro ki­log­ra­mui ak­ci­zas? Cuk­raus ki­log­ra­mas par­duo­tu­vių len­ty­no­se pa­brang­tų dau­giau nei dvi­gu­bai, ta­čiau 100 gra­mų jo­gur­to in­de­lis, ku­ria­me yra apie 15 gra­mų cuk­raus, pa­brang­tų tik pu­sant­ro cen­to, o 400 gra­mų ru­gi­nės duo­nos ke­pa­lė­lis, ku­ria­me yra apie 20 gra­mų cuk­raus, pa­brang­tų 2 cen­tais. Tie­sa, yra ne­ma­žai al­ter­na­ty­vų, tu­rin­čių ir ma­žiau cuk­raus, ku­rių pa­bran­gi­mas bū­tų dar ma­žes­nis.

Yra ne vie­nas bū­das, kaip di­de­lį ak­ci­zą cuk­rui pa­da­ry­ti „sal­des­nį“. Tai tu­ri bū­ti tiks­li­nis mo­kes­tis, vi­sas gau­tas lė­šas nu­krei­piant svei­ka­tin­gu­mo ir svei­kos gy­ven­se­nos ska­ti­ni­mui. Ką bū­tų ga­li­ma nu­veik­ti su lė­šo­mis, su­ren­ka­mo­mis iš to­kio ak­ci­zo?

Per me­tus Lie­tu­vo­je su­var­to­ja­ma apie 100 tūkst. to­nų cuk­raus, ne­skai­tant to, ku­ris yra im­por­tuo­ja­muo­se jau pa­ga­min­tuo­se mais­to pro­duk­tuo­se. Tai­gi, net ir šiek tiek su­ma­žė­jus cuk­raus var­to­ji­mui, toks ak­ci­zas biu­dže­tą pa­pil­dy­tų apie 100 mln. eu­rų per me­tus.

Už to­kią su­mą ga­li­ma pa­sta­ty­ti po pen­kis di­de­lius ba­sei­nus per me­tus. Ar­ba tai­ky­ti leng­va­ti­nį pri­dė­ti­nės ver­tės mo­kes­čio (PVM) ta­ri­fą vi­soms dar­žo­vėms, vai­siams, grū­dams, kruo­poms ir rie­šu­tams. Gal vis dėl­to toks ak­ci­zas yra ver­tas to­kių al­ter­na­ty­vų?

Prieš be­veik du tūks­tant­me­čius me­tų Ro­mos poe­tas sa­ty­ri­kas Ju­ve­na­lis vie­no­je iš sa­ty­rų pa­šie­pė ir net kal­ti­no ro­mė­nus, iš val­džios rei­ka­lau­jan­čius tik „duo­nos ir žai­di­mų“. Mes, ži­no­ma, rei­ka­lau­ja­me daug dau­giau. Bent jau, kad to­je duo­no­je ne­bū­tų per daug cuk­raus, o žai­di­mai bū­tų spor­ti­niai ir ne tik te­le­vi­zo­riaus ek­ra­ne.