"Busturas" jauninasi, kol nėra konkurentų

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Vi­siš­kai nau­ji tur­kiš­ki ma­žie­ji au­to­bu­sai KAR­SAN JEST į Šiau­lių gat­ves iš­rie­dės ge­gu­žės 1-ąją.
Ge­gu­žės pir­mosiomis die­no­mis į Šiau­lių mies­to gat­ves iš­va­žiuos 6 mi­nia­tiū­ri­niai šių me­tų ga­my­bos tur­kiš­ki KAR­SAN JEST au­to­bu­sai. Va­kar juos "Bus­tu­ras" iš­ri­kia­vo prie Šiau­lių are­nos ir pa­de­monst­ra­vo mies­tie­čiams. Nau­jais au­to­bu­sais jau­ni­na­mas Sa­vi­val­dy­bės įmo­nės trans­por­to prie­mo­nių am­žius. Kol įmo­nė jau­nė­ja, ve­žė­jo kon­kur­sas mies­te vis nu­ke­lia­mas.

Pa­keis "mik­riu­kus"

UAB "Bus­tu­ras" ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Vai­das Sei­rac­kas in­for­ma­vo, kad ma­žie­ji au­to­bu­sai pa­keis pri­va­žiuo­ja­muo­se marš­ru­tuo­se va­ži­nė­ju­sius mik­roau­to­bu­sus. O nuo 5 iki 7 va­lan­dos ry­tais ir nuo 21 va­lan­dos iki dar­bo pa­bai­gos veš ne­gau­sius ke­lei­vius 3, 14, 5 marš­ru­tais.

Au­to­bu­suo­se įreng­ta 14 sė­di­mų vie­tų. Skir­tin­gai nei "mik­riu­kai" jie yra aukš­ti, to­dėl ga­li vež­ti 12 sto­vin­čių ke­lei­vių. Vie­na vie­ta įreng­ta vai­kiš­kam ar­ba neį­ga­lio­jo ve­ži­mė­liui. Au­to­bu­sai yra že­mag­rin­džiai.

Ža­da­ma, kad ke­lei­vių sau­gu­mą už­tik­rins sa­lo­ne su­mon­tuo­tos dvi vaiz­do ka­me­ros ir prie­ki­nio vaiz­do skait­me­ni­nė ka­me­ra. Ke­lio­nės me­tu bus ga­li­ma įkrau­ti elekt­ro­ni­nę ry­šio prie­mo­nę, yra USB įkro­vi­mo vie­tos.

Ar­tė­jant va­sa­rai, ke­lei­vius tu­rė­tų vė­sin­ti sa­lo­ne įreng­tas 12 ki­lo­va­tų oro kon­di­cio­nie­rius, sto­go liu­kas. Kad ke­lei­viai ne­šal­tų žie­mą, su­mon­tuo­ti pa­pil­do­mi ra­dia­to­riai. KAR­SAN JEST at­sto­vas Lie­tu­vo­je sa­kė, jog ke­lei­vių ke­lio­nės ko­ky­bė pri­klau­sys ir nuo to, kaip "Bus­tu­ras" au­to­bu­sus eksp­loa­tuos.

Re­dak­ci­ja šio­mis die­no­mis jau su­lau­kė "Bus­tu­ro" ke­lei­vės laiš­ko, ku­ria­me skun­dė­si, kad ir nau­juo­se au­to­bu­suo­se at­ši­lus orui dūs­ta ke­lei­viai.

Bend­ro­vės va­do­vas paaiš­ki­no, kad tik at­ši­lus orui bu­vo ga­li­ma pra­dė­ti au­to­bu­sų kon­di­cio­nie­rių pa­tik­ri­ni­mą.

"Dar­bas vyks­ta. Kur yra kon­di­cio­nie­rių pro­ble­mų mes spė­si­me iki va­sa­ros su­tvar­ky­ti. Pa­gal su­sta­ty­tą gra­fi­ką tai ir da­ro­me", – sa­kė V. Sei­rac­kas.

Paš­ven­tin­tas pir­ki­nys

Skir­tin­gai nei vi­si nau­jie­ji "Bus­tu­ro" au­to­bu­sai, va­ro­mi su­spaus­to­mis du­jo­mis, ma­žie­ji au­to­bu­sai va­žiuos dy­ze­li­niu ku­ru. Ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius paaiš­ki­no, kad to­kių ma­žų au­to­bu­sų, va­ro­mų su­spaus­to­mis du­jo­mis tie­siog nė­ra rin­ko­je, o elekt­ri­niai – ke­lis kar­tus bran­ges­ni. Ta­čiau ža­da­ma, kad jie vis tiek pri­si­dės prie mies­to eko­lo­gi­jos – su­var­tos ma­žiau dy­ze­li­no, nei di­de­li au­to­bu­sai.

V. Sei­rac­kas paaiš­ki­no, jog tur­kiš­ki au­to­bu­sai pa­si­rink­ti dėl to, kad jų tie­kė­jas lai­mė­jo kon­kur­są. Įmo­nė juos per­ka li­zin­go bū­du, už vie­ną mo­kė­da­ma 54 tūks­tan­čius eu­rų (be PVM). Įmo­nės va­do­vas at­sklei­dė, kad "Bus­tu­ras" 2018 me­tais su­kau­pė apie 260 tūks­tan­čių eu­rų pel­no.

Lie­tu­vo­je du to­kie au­to­bu­sai va­ži­nė­ja Pa­lan­go­je ir dar 5, tik jau va­ro­mi elekt­ra, ru­de­niop pra­dės ve­žio­ti vil­nie­čius.

Pris­ta­ty­mo me­tu "Bus­tu­ras" su­lau­kė daug pa­gy­ri­mų, kad vie­ni pir­mų­jų ša­ly­je siekia tiks­lo vys­ty­ti eko­lo­gi­nį trans­por­tą. Šiau­lių me­ro pa­va­duo­to­jas Do­mas Griš­ke­vi­čius tvir­ti­no, kad vie­ša­sis trans­por­tas tam­pa gra­žia mies­to vi­zi­ti­ne kor­te­le. Mies­tą su ge­rė­jan­čia vie­šuo­ju trans­por­to ko­ky­be svei­ki­no Lie­tu­vos ke­lei­vių ve­ži­mo aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas Gin­ta­ras Na­ku­tis. Nau­ją pir­ki­nį pa­lai­mi­no ku­ni­gas Arū­nas Jan­kaus­kis.

Dau­giau vi­siš­kai nau­jų au­to­bu­sų

Ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius ža­dė­jo, kad jau šių me­tų pa­bai­go­je įmo­nės au­to­bu­sų am­žiaus vi­dur­kis sieks apie 10 me­tų. Grei­tai Šiau­lius pa­sieks dar 6 nau­ji au­to­bu­sai "Sca­nia". Juos įmo­nė gaus ne­mo­ka­mai – pa­nau­dai. "Sca­nia" kar­tu su su­slėg­tų du­jų tie­kė­jais vyk­dys eks­pe­ri­men­tą.

Trys au­to­bu­sai va­žiuos įpras­to­mis su­spaus­to­mis du­jo­mis, o į ki­tų tri­jų to­kį pat ku­rą bus pri­de­da­ma apie 30 pro­cen­tų van­de­ni­lio. To­kie ban­dy­mai jau bu­vo at­lik­ti Lie­tu­vo­je. Da­bar bus at­lie­ka­mas il­ga­lai­kis tes­ta­vi­mas – au­to­bu­sai tu­rės nu­va­žiuo­ti po mi­li­jo­ną ki­lo­met­rų. V. Sei­rac­kas sa­ko, kad Šiau­liuo­se tiek ki­lo­met­rų jie su­va­žiuos per 3 me­tus. Di­rek­to­rius neat­si­sa­ko min­ties po eks­pe­ri­men­to už li­ku­ti­nę ver­tę įsi­gy­ti šiuos au­to­bu­sus, nes "ne­si­no­rė­tų nau­jus au­to­bu­sus pa­leis­ti iš mies­to".

Šio mė­ne­sio vi­du­ry­je "Bus­tu­ras" pri­sta­tė dar vie­ną sa­vo pir­ki­nį – 15 de­šim­ties me­tų au­to­bu­sų, ku­rie vi­si su­va­žiuos iki lie­pos mė­ne­sio. O me­tų pra­džio­je pa­gal ša­ly­je vyk­do­mą bend­rą Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų fi­nan­suo­ja­mą pro­jek­tą įsi­gi­jo 12 vi­siš­kai nau­jų MAN LION'S CI­TY ke­lei­vi­nių trans­por­to prie­mo­nių.

Kon­kur­są skelbs "ar­ti­miau­siu me­tu"

Šiau­liuo­se vi­sus mies­to au­to­bu­sų marš­ru­tus Sa­vi­val­dy­bės pa­ve­di­mu ap­tar­nau­ja jos UAB "Bus­tu­ras". Prieš po­rą me­tų Lie­tu­vos kon­ku­ren­ci­jos ta­ry­ba išaiš­ki­no, kad mies­tas ne­ga­li pa­ves­ti sa­vo įmo­nei teik­ti ke­lei­vių per­ve­ži­mo pa­slau­gą be kon­kur­so ir įpa­rei­go­jo jį su­reng­ti. Dar 2017 me­tų bir­že­lį sa­vi­val­dy­bė apie bū­si­mą kon­kur­są pa­skel­bė Eu­ro­pos Są­jun­gos in­for­ma­ci­nia­me lei­di­ny­je ir po me­tų skelb­ti kon­kur­są jau ga­lė­jo.

Se­nais au­to­bu­sais pa­rams­ty­tas "Bus­tu­ro" au­to­bu­sų par­kas kon­kur­są ga­lė­tų pra­lai­mė­ti, ar net ne­tu­rė­tų ga­li­my­bės ja­me da­ly­vau­ti, nes skel­biant kon­kur­są rei­kė­jo nu­ro­dy­ti "pro­tin­gą" au­to­bu­sų am­žiaus vi­dur­kį, o "Bus­tu­ro" au­to­bu­sų vi­du­ti­nis am­žius ta­da vir­ši­jo 16 me­tų. Sa­vi­val­dy­bė su kon­kur­su tem­pia lai­ką, kol jos įmo­nė at­nau­ji­na par­ką.

Praė­ju­sių me­tų va­sa­rą Ta­ry­bai bu­vo pa­teik­tos svars­ty­ti dvi kon­kur­so są­ly­gos: jei "Bus­tu­ras" ne­lai­mi, kon­kur­so nu­ga­lė­to­jas įdar­bi­na sa­vi­val­dy­bės įmo­nės vai­ruo­to­jus ir nu­per­ka jos au­to­bu­sus. To­kios są­ly­gos po­li­ti­kų pri­ta­ri­mo ne­su­lau­kė. Bu­vo kal­ba­ma, kad jos po­ten­cia­lių kon­kur­so da­ly­vių grei­čiau­siai bū­tų skun­džia­mos teis­mui ir kon­kur­sas bū­tų nu­ke­lia­mas ne­ri­bo­tam lai­kui.

Ko­kia si­tua­ci­ja su kon­kur­su šian­dien? Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos Mies­to ūkio ir ap­lin­kos sky­riaus ve­dė­ja Eg­lė Bru­žie­nė ap­si­ri­bo­jo trum­pu ko­men­ta­ru: "Ren­gia­me kon­kur­so są­ly­gas. Ar­ti­miau­siu me­tu kon­kur­są skelb­si­me".

Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riu­mi po ke­lių mė­ne­sių per­trau­kos pra­dė­jęs dirb­ti An­ta­nas Bar­tu­lis sa­kė vėl gi­li­na­si į kon­kur­so ren­gi­mo me­džia­gą.

"Jei kliū­čių ne­bus, kon­kur­są skelb­si­me ar­ti­miau­siu me­tu. Į vie­ną mū­sų pa­klau­si­mą dėl kon­kur­so są­ly­gų kol kas ne­sa­me ga­vę at­sa­ky­mo, aiš­ki­na­mės", – sa­kė va­do­vas.