
Naujausios
ŽIEMGALOS BALTASIS METRAŠTININKAS
MOKYTOJO – KRAŠTOTYRININKO – MOKSLININKO JUOZO ŠLIAVO GYVENIMO PĖDSAKAIS
„Žiemgalos“ muziejus, to paties pavadinimo istorijos ir kultūros žurnalas, „Žiemgalos“ kraštiečių klubas ir draugija. Viso to pradininkas, stovėjęs prie jų kūrimosi ištakų – nepaprastos erudicijos Žeimelio vidurinės mokyklos anglų kalbos mokytojas Juozas Šliavas (1930 02 08-1979 06 10). Jo darbai rodo, kad jis galėjo būti istorijos, archeologijos, urbanistikos, lingvistikos, tautosakos mokslų daktaras.
Petras Budraitis
J. Šliavo nepaprastus gabumus ir darbštumą pripažįsta plačiai žinomi Lietuvos mokslininkai profesoriai P. Dundulienė, Č. Kudaba, V. Milius, A. Miškinis, A. Vanagas, N. Vėlius, Z. Zinkevičius, su kuriais jis daugelį metų susirašinėjo.
Latvijos mokslų akademijos akademikas profesorius Janis Stradinis rašo, kad mokytojo J. Šliavo 20 tomų rankraščių ir jo sukurto muziejaus turtus galės įvertinti mokslininkai, o jis savo archyve turįs apie 100 nepaprastojo žiemgaliečio laiškų. J.Šliavo straipsniai „Substratas Žeimelio apylinkės vardyne ir tarmėje“, kuriame tyrinėdamas Žeimelio apylinkės vietovardžius ir tarmes, nustatė finougrų, žiemgalių, latvių, slavų, lietuvių kalbų klodus, „Pašvitinio-Linkuvos apylinkių archeologiniai paminklai“ ir daugelis kitų gali būti suprantami tik specialistams, nors jų autorius – tik kraštotyrininkas, be jokių mokslinių titulų ir vardų, tiesa, metais prieš jo netikėtą mirtį jam buvo suteiktas Lietuvos Nusipelniusio mokytojo vardas.
Neeilinius J. Šliavo gabumus rodo viena „smulkmena“ – Linkuvos gimnazijoje mokęsis vokiečių kalbą, o kartu savarankiškai pasimokęs anglų kalbos, su tada vadinamu „raudonu diplomu“ ( su pagyrimu) baigė anglų kalbos studijas Vilniaus pedagoginiame institute.
Nenagrinėdamas paskelbtų J. Šliavo darbų apie žiemgalių etninę kultūrą, baltų tautų archeologiją, istoriją, etnografiją, kalbotyrą, paminklosaugą, mitologiją, noriu papasakoti tik apie savo ilgametį bendravimą su žymiausiu Lietuvos kraštotyrininku, bandydamas prisiminti susitikimus, pokalbius ir remtis jo man rašytais laiškais.
1965 m. „Tarybinio mokytojo“ redakcija mane komandiravo į Žeimelį parašyti apie vidurinės mokyklos direktorės gerąją pedagoginę patirtį. Jau nebeprisimenu savo straipsnio herojės nei vardo, nei pavardės, bet vos ne iki detalių liko atmintyje pažintis ir pokalbiai su anglų k. mokytoju, kraštotyrininkų būrelio ir jo įkurto muziejaus vadovu Juozu Šliavu.
Likimas leido daugiau negu 10 metų artimai su J. Šliavu bendrauti, susirašinėti, konsultuotis Joniškio-Žagarės apylinkių istorijos, toponimikos, mitologijos ir kitais kraštotyros klausimais.
Vasaromis J. Šliavas su kuprine ant pečių vienas keliaudavo po lietuvišką ir latvišką Žiemgalą, tyrinėdamas piliakalnius, senovės urbanistikos paminklus, užrašinėdamas tautosaką, bendraudamas su senoliais. Po vienos tokios kelionės, užsukęs pas mane į Skaistgirį, pasakojo, kad už Žagarės, rodosi, apie Juodeikius, sutikęs bene paskutinį Lietuvos pagonį. Išgirdęs tokį pasakojimą: senuko jaunystėje po sutuoktuvių bažnyčioje jaunieji, grįžę į namus, eidavę į mišką. Susikabinę rankomis, apeidavę ąžuolą – dar skirtis galima. Apeidavę antrą kartą – dar skirtis galima, bet kai apeidavę trečią kartą – jų sąjunga amžina.
Visur J. Šliavas mėgdavo bendrauti su vietiniais gyventojais. Jis turėjo savo kraštotyrinį credo : “Gimtojo krašto praeitis – kol kas dar ne knygose, čia pat, apylinkėse, laukuose, žmonių buityje, netgi jų fantazijoje.“ Jis sakydavo, kad jam nėra gražesnio kampelio už gimtąsias Linkuvos-Žeimelio lygumas, kur bebūtų bekeliavęs, labiausiai jo akys pasiilsinčios, žvelgdamos į bekraštes savo vaikystės platybes.
J. Šliavas, kaip ir visi to meto kraštotyrininkai, daugeliui savo darbų, visų pirma kraštotyriniams kampeliams, vietiniams muziejams, privalėjo uždėti „idėjinę kepurę“ – surasti iš savo apylinkių kilusius komunistus pogrindininkus, kovotojus už tarybų valdžią. Jam universali „kepurė“ buvo iš Žeimelio apylinkių kilę Karolis Požėla ir Ignas Gaška. Pastarasis anais laikais Lietuvoje buvo plačiai žinomas: Žeimelio apylinkėse buvo įkūręs komunistų kuopelę, vėliau redagavo „Tiesą“, o pokario metais buvo LTSR aukščiausios tarybos deputatas, LTSR užsienio reikalų ministras ir t.t.
J. Šliavas pasakojo, kad I. Gaška buvęs komunistas-idealistas, jaunystėje šventai tikėjęs „šviesiais“ komunizmo idealais. Kartą prie taurelės apsiašarojęs; „Argi už tokį socializmą, už tokią Lietuvą mes kovojome?“ Ir pradėjęs pasakoti, kaip nusivylęs dabartiniais komunistais, visa valdžia – tik pataikavimas Maskvai, aklas jos įsakymų, nutarimų, direktyvų vykdymas.
J. Šliavas surado žymaus mokslininko, paskelbusio pasaulyje pirmąją elektrolizės teoriją, elektrochemijos pradininko, atradusio fotochemijos dėsnius, Tiurino ir Miuncheno mokslų akademijų nario, Tartu universiteto profesoriaus Teodoro Grotuso (1785-1822), gyvenusio, dirbusio ir palaidoto Gedučių dvare, netoli Žeimelio, kapavietę, vietą, kur stovėjo jo gyvenamasis namas, kur buvo jo laboratorija, kurioje gimė pasaulinio masto išradimai, išaiškino, kad dar tebežaliuoja mokslininko pasodintas ąžuolas.
J. Šliavas rūpinosi, kad būtų išsaugotos T. Grotuso memorialinės vietos ir pažymėtos atminimo lentomis, tačiau to meto Pakruojo rajono administracija ne tik jam nepadėjo, bet dažnai net trukdė.
Pateikiu dviejų man rašytų laiškų ištraukas: „Šiemet viskuo esu labai nusivylęs. Mano tikslas sutvarkyti T. Grotuso palaidojimo vietą. Ir viskas. Mano darbas kraštotyroje, manau, užsibaigs.“ (1972 09 04). Kitame laiške J. Šliavas paaiškina savo nusivylimo priežastį: „Jei ką už savo pinigus padarai, tada jau savinasi, o padėti, paremti – niekas. Kad ir dėl to paminklo Grotusui. Kolūkis pažada. Praeina visi terminai – o tie net pamiršo. Skambinu į vykdomąjį. Pažada. Praeina terminai – o tie net pamiršo, kad žadėjo. Skambini į partijos komitetą. Vėl žada. Anie sužinoję jau pyksta. Gerai, kad dar tik pyksta. Jei po viso to bus tas paminklas – tai dar paguoda. Kol atsistos – priešų bus daug. O tas atima bet kokį norą bedirbti.“ (1972 09 12 ).
Didelė moralinė parama J. Šliavui buvo Latvijos akademiko Janio Stradinio dėmesys, didžiulis atlikto darbo įvertinimas. Akademikas ne kartą lankėsi Žeimelyje, Gedučiuose, bendravo su J. Šliavu. Vėliau jis rašė: „Pagaliau atėjo laikas žymiausioms Grotuso iškilmėms, kurioms buvo rengiamasi pusantrų metų. Tikriausiai Žeimelis nebuvo matęs per savo gyvavimą tiek mokslininkų: vienu metu atvyko apie 50 istorijos mokslų IX konferencijos dalyvių. Viso, kas buvo padaryta, kad būtų įamžintas mokslininko Grotuso atminimas, siela buvo Juozas Šliavas.“ („Kraštotyra 12“, „Min tis“, 1981, psl.99).
Labai originalų būdą padėkoti T. Grotuso memorialinių vietų išaiškintojui surado Pakruojo rajono valdybos kultūros skyrius, 1995 m. išleidęs lankstinuką „Teodoras Grotusas Gedučiuose.“ Jame papasakota apie T. Grotuso gyvenimą ir darbus, atspausdintos nuotraukos su tokiais tekstais: „Teodoro Grotuso ąžuolas ir dabar tebesipuikuoja Gedučiuose“, „Paminklinis akmuo, pastatytas 1972 m. prie buvusios sodybos Gedučiuose“ ,“T. Grotuso kapavietė Gedučiuose.“
Nėra abejonių: jei ne J. Šliavas, šių memorialinių vietų ir šiandien Pakruojyje tikriausiai niekas nežinotų. Tačiau lankstinuke Juozo Šliavo vardas net ... nepaminėtas, už tai stambiu šriftu parašytos ne tik sudarytojo, bet ir meninės redaktorės bei fotografo pavardės. Tekstas baigiamas beveik atviru J. Šliavo darbų pasisavinimu: „Žeimelio kraštotyros muziejus turi vertingą garsiajam kraštiečiui skirtą ekspoziciją.“ O muziejų įkūrė ir ekspozicijai medžiagą po kruopelytę daugelį metų rankiojo kitas garsus kraštietis juodadarbis J. Šliavas, o ne tie, kurie bando šildytis J. Šliavo atliktų darbų spinduliuose.
Ne mažiau jėgų ir nervų J. Šliavui kainavo pastangos išsaugoti dabartinį žeimeliečių pasididžiavimą, valstybės globojamus architektūros paminklus: Didžiąją ir Mažąją karčemas – to meto rajono valdžia buvo pasiruošusi jas nugriauti ir jų vietoje statyti universalinę parduotuvę.
Prisimenu, vaikščiojant po Žeimelį, J. Šliavas rodė Mažosios karčemos griuvenas ir kalbėjo, kad jo didžiausia svajonė „pramušti“, kad abi karčemos būtų išgelbėtos, o žmonės kada nors supras, koks tai didžiulis turtas, tačiau dabar, kur besikreipsi, kaip su kakta į sieną.
Tačiau J. Šliavas nenusileido, praėjo kryžiaus kelius: kreipėsi visur – į kultūros ministeriją, ministrų tarybą, į aukščiausią partinę valdžią. To meto Pakruojo r. kultūros skyriaus vedėjas A. Šimkus pagal savo jėgas padėjo grumtis su kultūros vertybių naikintojais – važiavo į tuometinį Profesinio mokymo komitetą, nes Mažoji karčema tada priklausė Žeimelio vidurinei profesinei mokyklai, ieškojo lėšų pastatui atstatyti.
Didžiulių J. Šliavo pastangų dėka Didžioji karčema pradėta restauruoti 1976 m., o Mažoji – 1978 m., tačiau jis nesulaukė tos dienos, kai pastatai atvers duris lankytojams, o Mažojoje karčemoje bus įkurtas Žiemgalos muziejus, kuris, neabejoju, anksčiau ar vėliau bus pavadintas J. Šliavo vardu.
Urbanistikos istorikas profesorius Algimantas Miškinis labai aukštai vertino šios srities J. Šliavo žinias ir darbus : „Savo žiniomis ir patarimais jis man nemažai padėjo. Vėliau man teko naudotis J. Šliavo medžiaga, rašant ir Joniškio istorinę urbanistinę apybraižą.“ („Kraštotyra 12“, „Mintis“, 1981, psl.101).
Kartais J. Šliavo padangėje švystelėdavo ir šviesos spindulėliai. 1970 12 11 man rašė: „Šiais metais mes rinkome apylinkės mitologiją: sakmes ir mitologinius pasakojimus. Surinkome 500 vienetų. Atsiskleidė nuostabūs senovės žmonių tikėjimo lobiai. Kada provizoriškai su atradimais supažindinau Lietuvių kalbos ir literatūros institutą, Norbertas Vėlius (profesorius, Lietuvos mitologijos tyrinėtojas –P.B.) pasakė, kad Jūs stebuklus pasakojate, kadangi kai kurių dalykų Lietuvos teritorijoje iki šiol dar nebuvo užfiksuota arba buvo užfiksuota tik senuose raštuose ir nebuvo tikimasi ko nors panašaus surasti. Štai ko dar galima surasti žmonėse. Dabar turėsime daug darbo sutvarkydami ir perrašydami šią medžiagą, kadangi Institutas labai prašė nelaukiant kokios nors parodos šią medžiagą jiems perduoti, o paskui parodai žadėjo leisti iš jų paimti.“
Tame pačiame laiške J. Šliavas dėsto savo mintis apie gimtojo krašto istorijos populiarinimą, gana teigiamai vertina mano mėgėjišką straipsnį apie Žagarės praeitį, išspausdintą žurnale „Mokslas ir gyvenimas“: „Sausa istorija – vienas dalykas, o istorijos populiarinimas – kitas dalykas. Pastarajam dalykui kaip tik reikia romantizavimo , kitaip vargu ar daug kas susidomės, ypač iš jaunimo, iš kurių gali išeiti ir mokslininkas, ir rašytojas. Parašykite kur nors apie Skaistgirį. Žmonės domisi.“
Toliau jis dalinasi savo planais: „ Baigiau žiemgalių kalbotyrinius etiudus, jie tęsis dar per 3 „Kraštotyros“ numerius. Archeologinius apibendrinimus pasiunčiau „ Muziejams ir paminklams“. Turiu dar šiokių tokių planų. Na, o apie knygą pagalvosiu, kai baigsiu medžiagos rinkimą. Svarbiausia išgelbėti nuo sunykimo medžiagą.“
J. Šliavas per 20 savo kraštotyrinio darbo metų iš vietinės valdžios nesulaukė jokios paramos. Kiek jis privargo, rūpindamasis savo knygos „Žeimelis“ išleidimu – mokslininkai, Respublikinė Kraštotyros draugija labai teigiamai įvertino ir siūlė spausdinti, tačiau paprašė, kad Pakruojo rajono valdžia pateiktų teigiamą rekomendaciją.
J. Šliavas įskaudintas man rašė: „ Aš pats jos neieškosiu, o jie kaip nori, tedaro. Jau ir pats redagavimas užtruko visus metus. Iš esmės dėl mašinraščio, nežiūrint, kad ir apmokėti pasižadėjau už viską pats. O sąlygų – jokių. Netgi išvažiuoti į Vilnių, kaskart kaip didžiausios malonės reikia prašyti, gerai, jei kartais išleidžia. Džiaugiuosi, kad nors buvęs vedėjas išvažiavo. Su juo bendrauti buvo nelengva, ypač jei jis kartą supyko. Muziejus man pasidarė našta. Kartais tiesiog apgailestauju, kad be reikalo gadinau sveikatą. Mokinių iš vyresniųjų klasių vargu ar begausiu: choras, šokiai pirmoj eilėj. Ir pats nebenoriu imti. Po to, kai neįstoja, tėvai verčia kaltę, kad per daug buvo apkrauti, nors po pamokų savaitėmis ar mėnesiais be darbo šlaistosi.“ (1972 09 12}.
Visur J. Šliavo poreikiai buvo kuklučiai. Kai jau Lietuvoje išgarsėjusio mokyklinio muziejaus vadovui buvo pasūlyta keltis į geresnes patalpas, 1971 10 25 man parašė: „Muziejaus kol kas nekelsiu. Žadėjo duoti sekciją, noriu, kad prie sienos padarytų rėmus, kad būtų kur viską sukabinti.“
Mudu suprasdavome vienas kitą, kaip sakoma, iš pusės žodžio. Juozas manimi pasitikėjo, dalindavosi savo rūpesčiais, todėl neturiu moralinės teisės pasakoti apie J. Šliavo asmeninį gyvenimą ir buitį, kuri jam buvo devintame plane – visas savo dvasines, fizines jėgas ir savo kuklias finansines lėšas jis pirmiausia skyrė profesionaliai, mokslinei kraštotyrai. Jis buvo visa galva aukštesnis už kitų respublikos rajonų kraštotyrininkus, su kuriais man yra tekę bendrauti seminaruose, pasitarimuose, kraštotyrininkų suvažiavimuose, parodų aptarimuose.
Skaitant vietinę spaudą ir leidinius, susidaro įspūdis, kad laikas vis labiau tolina J. Šliavą nuo Žeimelio. Tikrai – pranašu savam krašte nebūsi. Su tuo sutinka ilgametis Pakruojo rajono kultūros skyriaus vedėjas Alfredas Šimkus: „Kartais stebino skeptiškas kai kurių kolegų, vadovų požiūris į pedagogo visuomeninę veiklą, nepagrįstai ilgokai buvo diskutuojama dėl Nusipelniusio mokytojo vardo suteikimo. Netgi po mirties – jau realiai suvokus, ko netekome, buvo žeimeliečių prieštaravimų siūlymui dėl Juozo Šliavo atminimo įamžinimo.“ ( A. Šimkus „Laiko žingsniai“, „Saulės delta“, 2007, psl.68).
Pačiam J. Šliavui labai tiktų gilios prasmės lotynų kalba 1972 m. Gedučiuose atidengtame akmenyje su T. Grotuso bareljefu užrašyta sentencija: “Nors šviesa apšviečia tamsą, nieko nėra tamsiau už šviesą.“
Nežinia, kada bus išgirstas kalbininko Kazimiero Garšvos siūlymas išleisti J. Šliavo straipsnius, kada nebebus prieštaraujančių žeimeliečių dėl savo žymaus kraštiečio, taip plačiai išgarsinusio Žeimelį, vardo įamžinimo, kada akademikas J. Stradinis galės pasakyti: jo vardas užima deramą vietą tarp lietuvių istorijos tyrinėtojų.
T. Grotuso atminimo įamžinimu Žeimelyje susirūpinta, praėjus beveik 150 metų nuo mokslininko mirties. Elektronikos ir kibernetikos amžiuje Žemė greičiau sukasi apie savo ašį – Juozui Šliavui gal nereikės laukti tiek dešimtmečių...
J. Šliavas.
J. Šliavas su mokiniais. Dobelė. 1997 m.
J. Šliavas.