
Naujausios
Manau, kad Vietovardžių metams Lietuvoje skirti renginiai atliko savo užduotį: mūsų jaunimui, šių dienų bendruomenėms priminta, kad kaimų, viensėdžių naikinimas, jų pavadinimų braukimas iš istorinės sąmonės – tai pokariu ir net „brandaus socializmo laikais“ vykęs gerai apgalvotas istorinės atminties, tautos mąstymo, tautinės sąmonės planingas naikinimas. Jaunimui buvo priminti K. Būgos žodžiai, kad „vietų vardais į mus kalba pati žemė. Jos kalbos žodžiai – tai miestų, sodžių, upių, ežerų, balų, girių, kalnų ir kiti vardai“.
Išnykusio iš vartosenos vietovardžio sąvoka dažnai praeitais metais buvo minima kaip metafora, palyginimas. Pasak linkuvio Virginijaus Kacilevičiaus, vietovardžiai yra „laiškai iš praeities į dabartį“, dr. Filomenos Kavoliutės teigimu – tai „tiltai, jungiantys praeitį, giminę, tautą“.
Bibliotekose, mokyklose, universitetuose kalbėta, diskutuota, ko siekė sovietmečiu partorgai, kolektyvizacijos inžinieriai, bandę ištrinti tautos istorinę atmintį. Juk vyravo nuomonė, kad jei neturėsi savo pradžios istorijos, savo išskirtinio namų slenksčio – lengviau bus visus žmones suniveliuoti, sukurti homo sovieticus. Galėčiau pacituoti šūsnis dokumentų, kuriuose rašoma, kad vienkiemiai „padėjo palaikyti tarp valstiečių individualistines nuotaikas, buvo lyg ir barjeras kolektyvizmui vystyti“. Sovietinė propaganda, agresyvi vienkiemių nukėlimo programa, o kartu paskui einantis šimtų kaimų pavadinimų išbraukimas iš vartosenos, paskutinis 1985-1988 metų laukų melioravimo vajus, kai tavo tėvų, senelių sklypus apardavo iki pat durų slenksčio, kad į juos nepatektum, kad iš namų neišeitum, kad būtum suviliotas simboliška išmoka ir nauju socializmo simboliu – kiaurai perpučiamu „Alytnamiu“ naujoje plikoje gyvenvietėje, padarė savo. Kaip sakė poetas M. Martinaitis, „su tais žmonėmis atsitiko baisus dalykas – jie prarado atmintį“ („Mes gyvenome/ biografiniai užrašai“. 2010).
Vietovardžių metais buvo priminti kalbininkai, rašytojai, kunigai, patys rinkę, užrašę vietovardžius: K. Būga, A. Salys, J. Tumas-Vaižgantas, J. Balčikonis, prisiminta ir tarpukario Lietuvos valdžios pozicija ir rūpestis istorija. Pavyzdžiui, vien 1935-1937 metais buvo sukaupta, užrašyta per 150 000 vietų vardų, kurių šiandien daugelio jau ir nežinotume.
Dalyvaudamas Vietovardžių metų renginiuose, minėjimuose pasidžiaugdavau, kad į renginius yra įtraukiamas krašto įsiklausantis jaunimas, kuris suklūsta, kai išgirsta, kad net ir po 1990-ųjų metų jau laisvoje Lietuvoje, neva remiantis žemėtvarkininkų nurodymais, Registrų centrų dokumentais, iš vartosenos bandyta išstumti, išbraukti per 4000 vietovardžių. Štai kodėl LRS ir ryžosi 2019-uosius paskelbti Vietovardžių metais, kad naikinimo procesas būtų sustabdytas, kad išnykę pavadinimai būtų priminti, įamžinti Vietovardžių parkuose, atminimo lentose ir paminkluose, virtualiose svetainėse, žemėlapiuose.
Prasmingų veiklų vyko ir Šiaurės Lietuvoje: Šiauliuose, Radviliškyje, Pakruojyje. Prasiplėtė kultūrinės erdvės Linkuvoje, kur per praeitų metų Škaplierinės atlaidus atidengta Eugenijaus Rimdžiaus sukurta medžio skulptūrų kompozicija, skirta išnykusiems apylinkių kaimams įamžinti. Meistriškai atliktas darbas primena jau tik senolių atmintyje ir iš močiučių pasakojimų girdėtus išnykusius 40 Linkuvos apylinkių vietovardžius: Bagdoniškiai, Bubilai, Jo(a)nelioniai, Judiškiai, Gatautėliai, Plikeliai (Bajorynė), Lakštoniai, Kalneliai, Kerkšnis, Kirvelis, Norvaišynė, Ratkūnai, Raudonkalnis, Paberžiai, Paduobiai, Pagirininkai, Pukioniai, Puodžiūnėliai, Pušinė, Višeikiai, Vorlaukis, Šiaudiniai (Gevenoniai), Šilbalė, Šlingė, Šilgališkis, Skėreliai, Zimbiškiai, ir kiti.
Šiaulių r. Šakynoje atidaryta tautodailininko Petro Bandzos sukurta Atminties alėja, kurioje irgi įamžinti išnykę Šakynos apylinkių kaimai. Taip aktualizuojama krašto istorija. Tuo rūpinosi asociacija „Šakynos bendruomenė“, kuri įgyvendino projektą „Kad atminty išliktų“. Prie Knygnešių parkelio įrengoje alėjoje kompaktiškai išsirikiavo ąžuolinės lentelės su 10 kaimų pavadinimais – Juknai, Velvečiai, Kybarčiai, Daugmaudžiai, Burbinai, Gaižiškės, Dargaudžiai, Aušgirės, Piktaičiai, Eidukiai.
Daug renginių vyko bibliotekose, kurios dabar atlieka plačias edukacines funkcijas. Štai Pakruojo Juozo Paukštelio viešosios bibliotekos skaitykloje parengta dokumentų ekspozicija, skirta Lietuvos vietovardžių metams. Joje krašto kultūrininkės, bibliotekininkės Genės Juodytės pastangomis stengtasi ekspozicija atkreipti bibliotekos lankytojų dėmesį į savąjį kraštą.
G. Juodytė, pristatydama ekspoziciją, sako: „Pateikėme ta tema publikuotus kraštiečių: kalbininko ir kraštotyrininko Kazimiero Gasparavičiaus, kraštotyrininko ir pedagogo Juozo Šliavo straipsnius, Linkuvos vidurinės mokyklos jaunųjų kraštotyrininkų, vadovaujamų mokytojos Stanislavos Lovčikaitės, 1980 m. užrašytus Linkuvos apylinkių vietovardžius, Pakruojo krašto vietovardžius (autorius ir užrašymo metai nenurodyti). Ekspoziciją pagyvina stendas su padavimais apie rajono vietovių vardų kilmę.“
Vienas iš reikšmingesnių renginių Vietovardžių metams paminėti vyko LR Seime lapkričio 13 d., kur LR Seimo Kultūros komiteto ir Etninės kultūros globos tarybos (EKGT) iniciatyva vyko konferencija „Žemė prašo nepamiršti vardų“. Joje dalyvavo ir pranešimus skaitė: dr. Stasys Tumėnas, „Vietovardžių metų patirtys: darbai ir iššūkiai“, dr. Filomena Kavoliutė (Lietuvos geografų draugija), „Žemė prašo nepamiršti vardų. Mūsų mirusių kaimų knyga“, dr. Laimutis Bilkis (Lietuvių kalbos institutas), „Svarbiausi vietovardžių išsaugojimo ir sklaidos darbai“, dr. Dalia Urbanavičienė (Etninės kultūros globos taryba), „Vietovardžių išsaugojimo gairių projekto pristatymas“, Aušra Feser (Kuršių nerijos nacionalinis parkas), „Ar susigrąžinsime senuosius Kuršių nerijos vietovardžius?“ Vyko diskusijos, kuriose kalbėjo LRS Laikinosios Etninės kultūros grupės pirmininkas R. Šarknickas, prof. A. Gumuliauskas, habil. dr. K. Garšva, žiemgalis A. Diliūnas, Seimo narys A. Nausėda, Registrų centro, VĮ „Gis-Centras“ atstovai, kurie geranoriškai sutiko būti įtraukti ir aktyviai dalyvauti Vietovardžių išsaugojimo gairių rengimo ir svarstymo procese.
Nėra abejonės, kad svarbiausias konferencijos akcentas buvo daug metų rengtos VU Geografijos ir kraštotvarkos katedros doc. dr. Filomenos Kavoliutės sudarytos 740 p. apimties knygos „ŽEMĖ PRAŠO NEPAMIRŠTI VARDŲ. MŪSŲ MIRUSIŲ KAIMŲ KNYGA“ pristatymas. Knyga išleista Vietovardžių metais, joje užfiksuoti (įpaminklinti) Lietuvos kaimų, viensėdžių pavadinimai, kurių gyventojai sovietmečiu buvo ištremti, jų sodybos apleistos, sunaikintos, o vardai buvo išbraukti iš administracinių sąrašų.
Deja, tas procesas jau „kaimų tuštėjimo“ laikais vyko ir nuo 1990 m. iki šiol. Tokių „nuvardintų“ kaimų mokslininkė priskaičiavo per 4000. Pasak F. Kavoliutės, pirmasis viensėdžių, kaimų „masinis išbraukimas įvykdytas 1968 m. spalio 23 d. Per du melioracijos dešimtmečius iš valstybinių duomenų buvo išbraukta per 4 tūkst. kaimų ir viensėdžių bendruomenių vardų; dar 2 tūkst. be gyventojų likusių vietovių vardų išbraukti nespėta. Nepriklausomybės metais, per 2011-2018 metus šalies vietovių vardų taip panaikinta daugiau negu atstatyta, santykiu 3:1“.
Knygą sudaro 3 dalys. Pirmoje dalyje pateikiami sovietmečio dvasią geriau pajausti leidžiantys dokumentų liudijimai – Lietuvos centriniame valstybės archyve saugomi LTSR Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumui atsiųsti rajonų, apylinkių Darbo žmonių deputatų tarybų Vykdomųjų Komitetų sprendimai, atsakymai.
Antroje dalyje pateikiamos vienkiemių naikinimą skaudžiai išgyvenusių žmonių atsiminimų ištraukos. Šie amžininkų liudijimai iliustruojami fotomenininkų Stasio Padalevičiaus, Algimanto Maskoliūno nuotraukomis, kuriose užfiksuotas vienkiemių griovimas ir jį išgyvenusi vyresnioji karta. Nuotraukų ciklai vadinasi: „Vienkiemių likimas“, „Vienkiemiai ir žmonės“, „Vienkiemių griovimo metai“. Visas fotografijas sieja viena gija – sielvartas, nusivylimas, o turinys sukrečiantis: buvę sodybos šeimininkai prie nupjautų žydinčių medžių, močiutė ir senolis prie sugriauto namo liekanų, išverstų šimtamečių medžių. Fotografijų turinį puikiai iliustruoja knygoje spausdinami prof. Česlovo Kudabos žodžiai: „Sunaikino mūsų daugiaamžį tradicinį agrarinį kraštovaizdį ne karai. Bolševikinė prievarta.(...) siekta politinių tikslų: sugriauti kultūrinę ir tautinę galvoseną, atplėšti žmones nuo namų, sumaišyti juos, sudaryti būtinybę kalbėti ne sava, o „socializmo kalba“, pamiršti ištikimybę tautai (kaip ir bet kurioms čia gyvenančioms tautybėms), kraštui, tikėjimui, šeimai.“(p. 54).
Trečiasis knygos skyrius – plačiausias, paremtas tiksliais skaičiais, kurie šokiruoja, glumina. Tai savotiška Lietuvos kaimų, viensėdžių „Mirusiųjų kaimų knyga“, kurioje pateikiamas sovietmečiu sunaikintų, sunykusių ir iš valstybinių duomenų bazės išbrauktų kaimų ir viensėdžių sąvadas, parengtas pagal LTSR AT ir Vyriausybės žiniose skelbtus įsakus, vėliau jau pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus. Po 1990 metų vardų atstatymą skelbiantys nutarimai pateikiami prie kiekvieno sovietmečiu išbrauktojo, t.y. abu įsakus greta.
Iš viso F. Kavoliutės duomenimis, Lietuvoje 1968-1988 metais panaikinta 4200 kaimų ir viensėdžių, pateikiami duomenys, kad 1989 m. be gyventojų likę 2026, be gyventojų likę 2011 m. – 4106, 2011-2018 metais panaikinta 261 vardų, o atstatyta tik 83. Kiekvieno rajono skaitytojai ras čia aptartą savo rajono padėtį. Statistika rodo, kad bene „aktyviausias“ sovietmečiu buvo Rokiškio rajonas, kur 1968-1982 metais buvo panaikinta net 413 vardų. Palyginimui galima pateikti Šiaulių regiono situaciją: Pakruojo r. tuo metu buvo panaikinti 86 vardai, Radviliškio r. - 180, Kelmės r. - 122, Akmenės r. - 63 vardai. Mažiausiai vardų buvo išbraukta Jurbarko r. - 10, Tauragės - 6 atvejai. Taigi galima daryti prielaidą, kad Rytų Lietuvos sovietiniai valdininkai (Rokiškio, Anykščių atvejai) dirbo lojaliausiai ir kruopščiai vykdė nurodymus.
Seniai teko skaityti tokią paveikią, statistiniais duomenimis ir istorijos liudininkų pasakojimais, melioracijos laikotarpio liudijimais ir vaizdais paremtą leidinį. Netradiciška, kad jį parengė ne kalbininkai, kurie tiesiogiai dirba, analizuoja vietovardžius, o Vilniaus universiteto mokslininkė, Lietuvos geografų draugijos narė dr. Filomena Kavoliutė, kuriai talkino VU Geografijos ir kraštotvarkos katedra, kartografai L. Jankaitis, R. Tučas.
Norėčiau akcentuoti, kad knygos rengėja F. Kavoliutė daug metų dalyvavo kartu su studentaias ekspedicijose visoje Lietuvoje, todėl ji kiekvieną minimą vietovę aplankė pati. Dėl šios priežasties autorės pateikta medžiaga yra patikima, o, pasak knygos recenzentės prof. dr. Jurgitos Mačiulytės, „autorės surinkta gausi medžiaga, pateikta nuosekliai ir išsamiai, papildo mūsų valstybės kultūros, istorijos, teritorijos ir kolektyvinės atminties tyrimus“.
Šią prasmingą knygą rekomenduoju perskaityti kiekvienam iš mūsų – kad suvoktume, kur veda tautą, Valstybę geopolitiniai skersvėjai; kad suvoktume, kam mums reikalingi ir brangintini vietovardžiai – tiesioginiai ryšininkai tarp praeities ir dabarties.