Ugdymo (r)evoliucijos vaikai

Ugdymo (r)evoliucijos vaikai

Ugdymo (r)evoliucijos vaikai

Vilma STRUPIENĖ, leidėja

Knygos ugdymui

Leidyklos „Euroknyga LT“ misija leisti asmens ugdymui reikalingas knygas ir priemones. Nei viena leidykla Lietuvoje neturi išleidusi 23 skirtingų kalbų mokymo ir mokymosi priemonių, ką per dešimtmetį pavyko padaryti šiauliečių leidyklai. Šalia kalbų mokymo natūraliai atsirado ir ugdymo įstaigų patirtį bei metodus aprašančios knygos.

Pirmoji šioje serijoje yra Huseino Lukaso (Hussein Lucas) „Ugdymo revoliucijos vaikai“. Lietuvoje vyrauja valstybinės bendrojo ugdymo mokyklos, o mokyklų įvairovė nedidelė. Pasaulyje yra daug alternatyviojo ugdymo mokyklų ir metodų, kuriuos vienija panašus – individualaus darbo su mokiniu – principas. Kiekvienas vaikas turi teisę būti ugdomas atsižvelgiant į jo asmenines savybes ir gali būti ugdomas sėkmingai. Vienas pavyzdžių beveik 100 metų Anglijoje veikianti alternatyvaus ugdymo mokykla Samerhilas (Summerhill), apie kurios mokinius ir yra parašyta minėta knyga.

Samerhilas laiką lenkianti mokykla

Ar galite įsivaizduoti mokyklą, kurioje mokiniai, jei nori, gali neiti į pamokas, o visą dieną spardyti kamuolį ir plepėti pievelėje su draugais? Mokyklą, kurioje mokytojai jei mokinių nuomone jų pamokos nėra įdomios, tiesiog nesulauks mokinių. Mokyklą, kurioje visi klausimai ir problemos sprendžiamos demokratiškai mokiniai ir mokytojai balsuoja mokyklos Susirinkime. Tokioje mokykloje kiekvienas mokinys yra laisvas elgtis kaip nori, kol nepažeidžia kitų kolektyvo narių laisvės.

Kaip Platono „Respublika“, Tomo Moro „Utopija“, Viljamo Moriso „Niekur“, taip ir Samerhilo mokykla yra nedidelė vieta, bet milžiniško masto idėja. Pagrindinis skirtumas Samerhilas tikrai egzistuoja ir tai tęsiasi beveik šimtmetį. Samerhilo įkūrėjęs, progresyviai mąstantis pedagogas Aleksandras Nylas (Alexander S. Neill) manė, kad „Vaiko tikslas yra gyventi savo gyvenimą ne tą, kurį jam siūlo jo nerimaujantys tėvai ar tą, kurį perša pedagogai, manantys, kad jie žino geriausiai“. Jis manė, kad svarbiau gyvenime yra mąstymo ir bendravimo įgūdžiai, laisvė ir atsakomybė. Nylas tikėjo įgimtu vaikų gerumu. Norėdamas įgyvendinti savo novatoriškas švietimo idėjas 1921 m. įkūrė tarptautinę mokyklą Samerhilą (Summerhill, išvertus vasaros kalva). Šiai, lenkiančiai laiką mokyklai, jau 92 metai, o jos šūkis tas pats – „Still Ahead Of It‘s Time“.

Ugdymas laisve

Ir XX a. pradžioje, ir XXI a. pradžioje tai buvo ir yra drąsi idėja. Mokykla, kurioje pirmiausia ugdomos mąstančios asmenybės. Kaip? Kiekvienas mokinys pats renkasi, ko nori mokytis, kaip nori mokytis, ir jei nori, gali nelankyti pamokų. Nė vienas mokinys mokytojo negali būti žeminamas ar baudžiamas. Mokinių netoleruotiną elgesį vertina patys bendramoksliai. Balsuodami Susirinkime sprendžia, ar kieno nors elgesys buvo netoleruotinas ir, jei taip buvo, skiria bausmę. Atlikus bausmę, nuoskaudos pamirštamos. Sunkiausia bausmė neklaužada turi palikti mokyklą. Ši mokykla vadovaujasi tiesioginės demokratijos, laisvės ir lygybės idėjomis.

Vasaros kalvos mokykla tradicinės ugdymo sistemos dažnai buvo puolama ir menkinama. Mokyklos įkūrėją A. S. Nylą „sistema“ laikė idealistu ir naivuoliu, tačiau Nylo idėjos, tik stiprėjo ir sklido per pasaulį. Jos darė įtaką ne tik švietimui, bet ir žmogaus teisių raidai pasaulyje. „Nesu žmogus, aktyviai propaguojantis visuomenės permainas: aš galiu tik pabandyti įtikinti visuomenę, kad būtina atsikratyti neapykantos, bausmių metodų ir mistikos.“ rašė A. S. Nylas.

Baigusieji Samerhilą

Samerhilo mokykla nuo tradicinės ugdymo sistemos mokyklų skiriasi tuo, kad ten nėra dingsčių ko nors bijoti, nėra prievartos pamokose, su mokiniais elgiamasi sąžiningai. Ir jei ugdymo sistemų rengėjams kelia susirūpinimą, kad neraštingas ar negabus tiksliesiems mokslams mokinys atsidurs gyvenimo užribyje, Samerhilo mokinių biografijos ryškiausias šių baimių paneigimas.

Pavyzdžiui, vienas knygos herojų Fryras Spreklis (Freer Spreckley). Baigęs mokyklą, jis nemokėjo skaityti ir rašyti. Tačiau turėjo gabumų bendrauti, buvo drąsus, o nuo 14 metų, pradėjęs savo smulkųjį verslą taisė kitiems mokiniams dviračius įgijo ir praktinių verslumo įgūdžių. Šešiolikos metų pakeleivingomis mašinomis jis apvažiavo pusę pasaulio, įsidarbino jūrininku laive ir antrąją pusę apiplaukė. Dvidešimt ketverių savarankiškai išmoko skaityti ir rašyti. Nuo tada knygas skaitė vieną paskui kitą nesustodamas. Gabų jaunuolį pastebėjo tarptautinės kompanijos, o puikiai vykdydamas pavestas užduotis, Fryras, sulaukęs brandaus amžiaus, jau dirbo kompanijos generaliniu direktoriumi. Štai ką jis sako dabar, „Samerhilas yra labiau gydanti bendruomenė, nei mokykla. Ji daugiausia skirta netinkamo tėvų auklėjimo, kuris iš tiesų vis blogėja, pasekmėms gydyti. Šiais laikais tokios mokyklos reikalingos labiau, nei bet kada anksčiau.“

H. Lukaso knygą apie Sumerhilo mokinius „Ugdymo revoliucijos vaikai“ iš anglų kalbos vertė A. Kulaitytė ir M. D. Tručinskienė, redagavo doc. dr. I. Ramaneckienė. Knygoje pateikiami lankiusių Samerhilo mokyklą, dabar jau suaugusiųjų, prisiminimai, įžvalgos ir trumpos biografijos, kurių raidai ypatingos reikšmės turėjo mokyklos įkūrėjo A. S. Nylo įskiepyta pažangaus ugdymo filosofija. Samerhilo pasėta laisvo ugdymo sėkla skleidžia žiedus pasaulio mokyklose, laiko klausimas, kada tokia gėlė žydės ir ant Lietuvos kalvos.

Knyga laukia savo skaitytojų knygynų ir bibliotekų lentynose. Knygos ištrauką galima skaityti internete www.euroknyga.lt .