Tylaus kalbėjimo gelmėj

Tylaus kalbėjimo gelmėj

Tylaus kalbėjimo gelmėj

Rašytojų sąjungos narės, joniškietės poetės Onos MIKALAUSKIENĖS pavardė ją pažįstantiems asocijuojasi su mąslumu, gelme, rimtimi, kurią karkartėmis, kaip saulės žybsnis, persmelkia netikėtai žvitrus poetinis spindulys ramioje kūrybinėje žemėje.

Šešiolikos knygų autorė atvirauja, kad jai visada buvo ir yra artima prieblanda, mėnesiena, pilnatis, o žėrinčio pasaulio vaizdiniai pasikartoja iš laimingos vaikystės.

Loreta RIPSKYTĖ

loretar@skrastas.lt

Apie vaikystę

Iš Suvalkijos lygumų, Marijampolės krašto kilusi, bet per daugelį metų Joniškyje šaknis įleidusi poetė Ona Mikalauskienė nesutinka, kad pasikartojantys prisiminimai apie vaikystę reiškia žmogaus senatvę.

„Vaikystę prisimindavau visada ir iki šiolei, nes tai – laimingas metas. Nesvarbu, kokią suknelę vilkėjau, ką turėjau. Tai buvo vienintelė šalis, kaip sakė Antuanas de Sent Egziuperi, – į praeitį sugrįžta poetė. – Ir gamta buvo kitokia. Sniego žiemą – iki juosmens. O kokia mėnesiena!“

Dienas būsimoji kūrėja neretai leisdavo prie Amalvos ežero, iki kurio kranto prieiti tekdavo per pelkės šabakštynus, sužėlusias švendres, liumpuojančiu žalumos kilimu. Ir kaip neįsmuko, pavojinga buvo. Bet traukė vaivorai, spanguolės. Ir ūkai, plaukdavę virš vandens, paliose stūksojęs kalnelis, apie kurį senoliai sakydavę, kad ten kaukai gyvena.

Apie poeziją

Ona Mikalauskienė svarsto: turbūt žmoguje kažkas yra įgimta, jeigu jis pradeda kurti. Lankydama Pamargių pradinę mokyklą, kurią baigė ir žinomas vaikų poetas Anzelmas Matutis, klausydamasi vyresnių mokinių, nagrinėjančių eilėraščius, ji nejučia įsimindavo posmą po posmo.

Marijampolės Rygiškių Jono gimnazijoje lietuvių kalbą dėstė puikus mokytojas Alfonsas Tiešis, aplinkinių „pakrikštytas“ kalbos filosofu, skatinęs kurti. Ona rašė, bet pirmųjų eilėraščių neišsaugojo.

„Poezija man suteikia tai, ko neduoda gamta: auksinį laiką, kuris nerūdija, pavasarį, kurio žydėjimas nesibaigia, giedrią laimę ir amžiną jaunystę,“ – autorių Bernė cituoja poetė, atsakydama į klausimą, ką šiuo metu jai reiškia kūryba.

Rašydama ji stengiasi galvoti ne tik apie save, bet ir apie skaitytoją, nes „jei sau rašytum, kam tada knygas leistum“. Bet prisipažįsta sulaukianti pastabų, kad ne viską žmonės supranta.

Joniškietė pedagogė Nijolė Vaičiulytė–Mykolaitienė apie Onos Mikalauskienės eiles yra pasakiusi: „Kuo mažiau jausmų, tuo poezija yra visuotinesnė ir jos „galiojimo“ laikas ilgesnis.“

Apie mėgstamiausius

Vieno mėgstamiausio lietuvių ar užsienio poeto išskirti Ona Mikalauskienė nenorėtų. Sako, – kiekvienas parašo įstabių eilėraščių, kurie užgauna širdį arba protą. Vertina Stasę Lygutaitę-Bucevičienę, Aldoną Ruseckaitę, Vytautą Stulpiną, Antaną Kalanavičių, Imantą Zieduonį, Federico Garscia Lorca, Wislavą Szymborską... Tačiau vartydama užrašų knygelę su posmais, stabteli ties prancūzų autoriumi Poliu Eliuaru:

Mūsų įstatymas kaitrus

Verčia vynuoges vynu

Juodą anglį ugnimi

Pabučiavimus vaikais

(Eilėraštis „Teisingumas")

Be poezijos poetė domisi muzika. Mėgstamiausios jai – prancūzų legendos Edit Piaf dainos. Įsimintiniausias dailininkas – Mikalojus Konstantinas Čiurlionis.

Apie toleranciją

2004 metais paskelbta Joniškio garbės piliete, Ona Mikalauskienė jaučiasi niekuo neišsiskirianti iš kitų. Tačiau jos gebėjimo bendrauti su mažu ir senu, su skirtingų politinių pažiūrų ir vertybių žmonėmis negalima nepastebėti.

Po metų Joniškio moterų asociacija jai skyrė "Metų tolerancijos žmogaus" titulą. 2009-aisiais už eiles, laiškus, esė ji pelnė savaitraščio „Šeimininkė“ specialų prizą, kuris buvo įteiktas „Poezijos pavasario“ šventėje.

Jonškietė poetė, paklausta apie "Tolerancijos žmogaus" nominaciją, gūžteli pečiais. „Aš – kaip Pilypas iš kanapių. Nei kokių kalnų nuverčiau, nei taikos sutarčių sudarinėjau,– tarsi teisinasi ji. – Man tik atrodo, kad visi galėtų tarpusavyje sutarti, sugyventi. Negi dabar būtina pliektis, žeminti kitą, peštis dėl kėdžių, dėl postų, pinigų. Regis, visi esame žemės keleiviai, trumpam čia viešintys. Geriau, kad išsiskirtume nesusipykę.“

Poetei tolerancija – tai syvai, maitinantys bendravimo medį.

Apdovanojimus ji vertina kaip gražų, malonų gestą, dėmesio parodymą, bet dar didesnė dovana, kad per gyvenimą sutiko daug gerų žmonių, jautė jų paramą ir supratimą.

Apie susitikimus

Poetė stengiasi gyventi savo susikurtame pasaulyje. Ji lankosi kultūros renginiuose, važinėja į susitikimus su kūrybos gerbėjais, jos iniciatyva prasidėjo kasmetiniai joniškiečių susitikimai su Lietuvos Rašytojų sąjungos Kauno skyriaus prozininkais ir poetais.

Su kauniečiais ryšiai užsimezgė, kai Ona Mikalauskienė buvo priimta į Rašytojų Sąjungą. Kauno poetas Petras Palilionis, rašęs knygą apie Juozą Grušą, užklausė, gal žinanti dramaturgo žmonos giminių Joniškyje. Ona Mikalauskienė jį palydėjo pas buvusią Juozo Grušo tarnaitę, surado artimųjų kapus Kalnelio kaime.

Po šio susitikimo Kauno poetai atvyko į Juozo Žlabio–Žengės sukakties minėjimą Žagarėje. Joniškio literatų klubas buvo pakviestas į Kauno Maironio lietuvių literatūros muziejų paskaityti savo kūrybos. Vėliau į Joniškį jau skubėjo Kauno poetų būrelis.

Ryšiai nenutrūksta iki šiol.

Antrasis Joniškio himnas

Ona Mikalauskienė išleido 16 knygų, tarp jų keletas skirtų vaikams. Praėjusiais metais pasirodė naujausias eilėraščių rinkinys „Smilinėjimai“.

Joniškietės kūrybos yra išversta į latvių, vokiečių kalbas. Poetės tekstais sukurta dainų. Viena jų – „Kraštiečių valsas“ (muzika Onos Gendvilienės) – tapo antruoju joniškiečių himnu šalia Algimanto Raudonikio ir Adolfo Guščino sukurtos dainos „Žydėki, krašte mūs“.

Ona Mikalauskienė nelinkusi atskleisti ateities planų. Paklausta, ką dabar veikia, mėgsta sakyti: „Išėjau į pogrindį“, bet priduria, kad šiokių tokių minčių turinti.

Autorės nuotr.

PLANAI: Ona Mikalauskienė nelinkusi atskleisti ateities planų. Paklausta, ką dabar veikia, mėgsta sakyti: "Išėjau į pogrindį."

PRIEBLANDOS GALIOS

krinta prieblandos ūkas

į vakaro burną

kaip burtas

visuotinio apsvaigimo

laiko ūksmėje

spurtas

visi keliai ir takeliai

regis irgi apsvaigę

nežinia kur prasideda

nė kada pasibaigia

prieblandos galios –

šitas poduslis skambėjimas

mylimųjų

iš burnos į burną

be žodžių

kalbėjimas

šitas meilės noktiurnas

šnabždesiai kryžkelėse

skirtys

džiaugsmą iš esybės

plėšiantys

atsidūsėjimai

kad daug labiau

ne gyveni

o miršti

TYLOS PRIEGLOBSTYJE

atsimerk atsiversk

tylos kalbėjimui

laiko sterblėje

užsnūdo jau

gerklingi

priešybių vėjai

tyla

tave išlaisvins

iš neramybės spąstų

kai nežinia dėl ko

krūtinėj ilgesys

lyg paukštė pašauta

plazda

TRUMPAI APIE METŲ LAIKUS

pavasarį

skardena

atgimties lamzdeliai

nuo žiemos stingulio

kraują išvalo:

išsilieja želmenys

kaip upė

dangaus ir žemės

spalvos

ir kvepia

ir kupa

vasara

tarsi

palaidi plaukai

vėjyje

laisvas kritimas

į žydėjimą

ruduo

ūkanom apkermėjęs

kraujuoja vėtromis

prisimerkęs

pats liūdesį verpia

pats ir verkia

ledo tiltai

žiemos pramanas

gyvenimams čiuožti

pusiaukelėj

nesudėk bluosto:

žiema aštriadantė

kaip skalpelis

NE BE ŽMONIŲ PAGALBOS

žodžiai

iššokę

iš žodyno

rėmų

ne be žmonių

pagalbos

vis labiau

įžūlėja:

nuodais spjaudosi

niaujasi

vienas kitą

mygia

į kelkraščius

nes niekada

taip nebūna

kad nebūtų

progos

preteksto

kompetencijos

irgi pavydo

perviršio

DVIESE LIETUJE

taip smagiai

kaukši

lietaus kojelės

nelyginant šoktų

akyse

mažamečio sūnelio

džiugesio žiburiukai

ulba

tėtis priešingai

tylomis ūdija:

šis nesibaigiantis lietus

ko gero

supūdys

šiųmetes bulves...

SERGĖKIS

virš ežero

šmėkšo

ūkanos

ežere lauminėja

laumės

ūbauja

vanduo

nuo jų kūnų

įkaitęs

(nelyg užkalbėtas)

laumšluotės

kvepia

mėtomis

– – – –

nebrisk

į ežerą

kad ir pats

nesulaumėtum

PASSIO

Suklumpu prieš šio

vakaro prieblandą,

prieš mirusių akimirkų

amžiną atilsį

Aplinkui siūbruoja – lyg skristų -

prarastųjų žolė,

kurioje našlaičiauja

meilės pėdos

passio=kančia