
Naujausios
Tėvas Stanislovas. Žmogus ant amžių slenksčio
Vita Morkūnienė
Rašytoja
Sausis, pati metų pradžia, yra tarsi slenkstis, ant kurio susitinka nueinantis ir ateinantis laikas, praeitis ir ateitis, tarsi aukštumėlė, nuo kurios patogu pasižvalgyti į tai, kas buvo ir kas bus. Tas žvilgsnis kaskart gali būti kitoks, iš turtingos gyvenimo paletės pasirinkus vieną spalvą, vieną požiūrio kampą.
Šįkart tai – atmintini veidai ir vardai.
Lietuvos Respublikos Seimas kiekvieniems metams suteikia keletą atmintinų vardų – valstybei reikšmingiems įvykiams, sukaktims ir asmenims paminėti. 2019-iesiems suteikta net vienuolika atmintinų vardų. Pernai, 2018-aisiais – devyni.
Su reikšmingomis datomis, istoriniais įvykiais, jubiliejais lyg ir aiškiau, bet kaip iš daugelio pasirinkti asmenybes, gyvenusias tam tikru laiku, veikusias tam tikromis aplinkybėmis? Kokie jų svarbumo, išskirtinumo kriterijai? Kaip, įvertinus vienus, nenuvertinti, neapeiti kitų? Kaip išmatuoti jų nuopelnus? Biografijos faktai, titulai, garbės ženklai ir vardai, apvalios sukaktys – atrodytų, neatremiami argumentai, tačiau ar visuomet jie tikrai pakankamai iškalbingi, įtikinantys ir svarbūs patys savaime?
Galbūt patikimiausias kriterijus – ką šie žmonės reiškė, ką nuveikė ne dėl savo pačių garso ir garbės, o kitų žmonių labui, kokią įtaką padarė savo artimajai aplinkai ir visai visuomenei, kaip ir kiek įtakojo jos pažangą, tobulėjimą ir kiek ilgai žmonių atmintyje išliks jų nuveikti darbai, mintys ir idėjos.
Tai proga pamąstyti, kad šalys, valstybės, gyvuoja, klesti, yra gyvybingos ne tik dėl protingai tvarkomų ekonomikos, politikos, finansų. Į priekį mus veda asmenybės. Žmonės, kuriais galime džiaugtis, stebėtis ir didžiuotis. Kurie yra mums autoritetai, šalia kurių gyventi mums yra saugiau, jaukiau ir prasmingiau.
Šiemet prisiminsime kunigo ir rašytojo Juozo Tumo-Vaižganto, Lietuvos valstybės prezidento Antano Smetonos, partizanų vado generolo Jono Žemaičio-Vytauto, kompozitoriaus Juozo Naujalio gyvenimus. Pernai gaivinome atmintį apie istoriką Simoną Daukantą, filosofą, rašytoją, kultūros veikėją Vydūną, partizanų vadovą Adolfą Ramanauską-Vanagą ir vienuolį kapuciną, kunigą tėvą Stanislovą.
Su tėvo Stanislovo ženklu
Nė vieno pasirinkimo pro šalį. Tačiau ilgėliau stabtelėsiu ties vienu iš paminėtųjų – tėvu Stanislovu. Pirmiausia dėl to, kad man asmeniškai 2018-ieji buvo pažymėti ryškiu tėvo Stanislovo ženklu. Tų metų balandį pasirodė jau trečias 2006 m. išėjusios knygos „Pokalbiai tėvo Stanislovo celėje“ leidimas, lapkričio pabaigoje dienos šviesą išvydo nauja esė ir fotografijų knyga „Tėvo Stanislovo Paberžė. Giesmė Esimui“. Abi knygas išleido „Baltos lankos“.
Pastangų, darbo ir tam tikros drąsos pareikalavo fotografijų parodos „Paberžės giedantys daiktai“ parengimas ir palydėjimas į žmones. Taip įprasminau keliolika paskutinių tėvo Stanislovo gyvenimo metų trukusią mūsų pažintį, gana artimą ir intensyvų bendravimą. Laikau tai išskirtine gyvenimo dovana ir pamoka.
Metai ir visas gyvenimas
Grįžtu prie klausimo: ką reikia padaryti, kad vieno ar kito žmogaus vardu būtų pavadinti Lietuvos metai? Atsakymas galėtų būti labai paprastas: reikia tik nugyventi tokį gyvenimą, kokį nugyveno kapucinų vienuolis kunigas Algirdas Mykolas Dobrovolskis, visuotinai geriau žinomas kaip Tėvas Stanislovas.
Seimas, 2018-uosius paskelbdamas tėvo Stanislovo metais, akcentavo jo, kaip dvasininko, pamokslininko, Lietuvos pasipriešinimo sovietinei okupacijai dalyvio, žydų gelbėtojo Antrojo pasauliniuo karo metais indėlį į Lietuvos žmonių dvasinių vertybių puoselėjimą, tautinės savimonės žadinimą, ilgametę pagalbą socialiniame užribyje atsidūrusiems žmonėms. Už šios formuluotės slypi didelis didelio žmogaus gyvenimas.
2018-aisiais tėvui Stanislovui būtų sukakę 100 metų. Gražus ir prasmingas sutapimas: jo gyvenimas faktiškai sutampa su nepriklausomos Lietuvos šimtmečiu, jame atsiskleidžia visa istorinė epocha. Nereikia istorijos vadovėlių, specialių studijų. Tik įsižiūrėkime atidžiai į šio žmogaus biografiją ir pamatysime, kas ir kaip pastarąjį šimtmetį vyko Lietuvoje. Svarbiausi amžiaus įvykiai, karai, revoliucingos permainos, laisvės ir okupacijos periodai, viltingi istorijos tarpsniai – visa tai palietė ir tėvo Stanislovo gyvenimą, nes jis visuomet buvo jų sukūryje.
Kūdikystės ir šviesios vaikystės dienos bėgo Radviliškyje, tvirtomis patriarchalinėmis tradicijomis paremtoje šeimoje. Tėvas buvo stiprus, gabus ir padorus žmogus, išsitarnavęs iki Radviliškio geležinkelio depo viršininko pareigų. Nors labai anksti neteko mamos, augo supamas artimųjų meilės, globos ir šilumos. Jaunuolis buvo mokomas ir lavinamas, tėvas į vienintelį sūnų šeimoje dėjo dideles viltis, tačiau jam buvo paruoštas kitoks gyvenimo scenarijus.
Labai jaunas pajuto savo pašaukimą, anksti paliko tėvų namus ir išėjo į ilgą tarnystės žmonėms kelią, tapusį jo likimu. Intensyvios akademinės ir dvasinės studijos Plungės vienuolyne ir Kauno kunigų seminarijoje vieną po kito skleidė jo gabumus ir talentus, pranašavo dideles ateities perspektyvas ir karjerą. Tolesnės jo teologinės studijos vedė į Prancūziją. Jau buvo suruošti dokumentai ir rekomendacijos, numatytas išvykimo laikas.
Bet... Buvo 1940-ieji, didžiosios tragedijos pradžia, kai dužo ne tik pavienių žmonių lūkesčiai, bet ir jaunos valstybės viltys ir likimas.
Tėvas Stanislovas liko čia, Lietuvoje. Išėjo į žmones ir liko su jais visada – tokia buvo jo misija ir jo skirtis. Tarnavo savo parapijoje Petrašiūnuose ir ėjo per Lietuvą, kalbėdamasis su žmonėmis, sakydamas pamokslus, belsdamasis į jų protus ir širdis, skleisdamas tikėjimą, meilę ir viltį. Kviesdamas nepasiduoti, nesugniužti, išlaikyti žmogiškumą, likti oriais ir laisvais žmonėmis net ir baisiausiomis gyvenimo aplinkybėmis.
Apėjo 150 parapijų, kartais per dieną pasakydamas net po keletą pamokslų. Tai buvo gyva senos misijų tradicijos tąsa. Tėvo Stanislovo veikla greitai buvo įvertinta persekiojimu, areštais ir tremtimi. Tremtį išgyveno du kartus – pažino Sibirą ir Šiaurę.
Tremties skonio neužmiršo ir grįžęs į Lietuvą – daug metų buvo mėtomas po atokiausias parapijas, akylai sekamas.Visuomet tuo pačiu tikslu – siekiant atskirti nuo žmonių, tačiau visuomet atsitikdavo priešingai – žmonės burdavosi apie jį, sekė paskui jį.
Viena pirmųjų parapijų, į kurią buvo paskirtas po antrosios tremties –Joniškio rajono paraštyje įsikūrę Juodeikiai. Čia klebonavo nuo 1957 m. rugpjūčio iki 1960 m. gegužės. Per šį laiką spėjo aptvarkyti bažnyčią, susidraugavo su žmonėmis, pelnė jų pagarbą ir pasitikėjimą. Būtent tuo metu Religinių kultų reikalų tarybos įgaliotinis uždraudė jam pamokslauti bei teikti kitus religunius patarnavimus už Juodeikių parapijos ribų. Vėliau laukė dar skaudesni kirčiai. 1960 m vasarą jau minėta institucija iš tėvo Stanislovo daugiau nei metams atėmė kunigystės teises. Juodeikiškiai iki šios dienos saugo šviesų ganytojo atminimą: atstatė ir sugrąžino į šventorių namelį, kuriame kadaise gyveno tėvas Stanislovas. Jame įkūrė kuklų muziejėlį.
Aplink tėvą Stanislovą iš pilkos, beviltiškos, nužmoginančios, beveidės aplinkos buvo atkovojamos žmogiškumo, atvirumo, supratimo, užuojautos ir gerumo oazės.
Tėvo Stanislovo pasaulio vizijai buvo lemta išsipildyti Paberžėje, atokiame Panevėžio ir Kėdainių rajonų sankirtoje įsikūrusiame bažnytkaimyje, į kurį jis buvo atitremtas 1966-aisiais, kuriame tarnavo kelis dešimtmečius ir kuriame atgulė amžino poilsio 2005-aisiais metais.
Tėvo Stanislovo pastangomis Paberžė tapo gyvybės ir žmogiškumo sala, ne tik Lietuvoje , bet ir plačiai pasaulyje žinomu dvasios centru, sena medinė Paberžės bažnyčia piligrimų širdyse išaugo iki Katedros, o tėvas Stanislovas užsitarnavo aukščiausią titulą, apie kokį gali svajoti dvasininkas. Jis tapo Žmonių kunigu. Gyvu krikščionybės pavyzdžiu tūkstančiams tikinčiųjų ir pasauliečių.
Atgimimo metais, pirmaisiais atkurtos nepriklausomos Lietuvos metais Tėvo Stanislovo vardas, jo asmenybė pliūptelėjo nauja jėga, jis tapo neįtikėtinai populiarus. Išėjo į viešumą. Į akis krito jo laisvė, beatodairiškas atvirumas, socialinis ir dvasinis teisingumas, nuolatinis plaukimas prieš srovę ir užuojauta, pastangos apginti tuos, kurių interesais niekas nesirūpino ir jų negynė. Kalbėjo apie tai garsiai, iš įvairių tribūnų, pačiai margiausiai auditorijai, neaplenkdamas nei vienos politinės jėgos, nei vieno luomo, neišskiriant nė to, kuriam pats priklausė.
Sakydavo, kad nieko nebijo ir dėl nieko nesigėdija, nes nedaro nieko, ko nėra prisakyta Biblijoje. Jau tuo metu tapo akivaizdu, kad jis visa galva pranoko gyvenamąjį laiką, žvelgė toli į ateitį.
Gyveno, kai buvo reikalingiausias
Tuo pačiu, tėvo Stanislovo gyvenamuoju metu, Lietuva turėjo ir kardinolą Vincentą Sladkevičių, arkivyskupą Julijoną Steponavičių, monsinjorą Kazimierą Vasiliauską. Tokioje nedidelėje šalyje, kokia esame Lietuva, vienu metu iškilo tokio masto asmenybės. Visi iš dvasinio gyvenimo sferos, Bažnyčios žmonės. Jų būtų galima išvardyti daug daugiau negu ką tik paminėtieji. Kodėl taip nutiko?
Jeigu manytume, kad gyvenime nėra labai daug atsitiktinumų, galėtume sakyti, kad jie iškilo tada ir todėl, kad tuo metu gyvenusiems žmonėms, to meto Lietuvai buvo labiausiai reikalingi. Savo veikla, savo pavyzdžiu, savo įtaka jie mus augino, rengė brendusioms lemtingoms visuomeninio gyvenimo permainoms. Jie mokė mus būti vieningais, tolerantiškais, kantriais. Apsaugojo nuo daugelio klaidų, taip pat ir nuo didelio kraujo, kuris galėjo pasrūti, padarius menką neatsargų žingsnį, einant laisvės, nepriklausomybės atkūrimo keliu.
Jų išmintingas, sutaikantis, auklėjantis, mylintis, drauge blaivus ir autoritetingas balsas ir įtaka darė tą žengimą gerokai sklandesnį, suteikė kryptį ne tik atskirų žmonių, bet ir visos visuomenės gyvenimui.
Be jų mūsų didžioji, mūsų gražioji dainuojanti revoliucija galėjo tapti gerokai rūstesnė ir kruvinesnė.
Jie buvo tikri augančių ir laisvėjančių žmoniųs dvasios tėvai.
Čia tiktų pastebėti, kad tėvas Stanislovas laisvėjančios visuomenės lyderiu. Dvasios vedliu ir mokytoju tapo, jo žodžiais tariant būdamas „seniausiu mažiausios Lietuvos parapijos klebonu“. Bažnyčios hierarchijoje jis neužėmė jokios reikšmingos vietos, neturėjo jokio titulo, galių, iškyrus tas, kurias suteikė jo godojami „mažutėliai“. Tiesa, kardinolas Vincentas Sladkevičius, sveikindamas tėvą Stanislovą garbingos amžiaus ir kunigystės sukakties proga yra taręs jam: „Tai Tu esi tikrasis Lietuvos žmonių kardinolas“. Graži tiesa, kai vienas didelis nebijo nusilenkti kitam dideliam.
Nieko nėra gražiau už tiesą
Tėvas Stanislovas dar gyvas būdamas tapo legenda. Tą legendą kūrė žmonės, traukiantys paskui jį gyva upe, pasakojimai apie jį ėjo iš lūpų į lūpas. Apie jį buvo rašomos knygos, kuriami filmai. Praėjus keliolikai metų po tėvo Stanislovo mirties, jo atminimas tebėra gyvas žmonių prisiminimuose ir iš tylos sugrįžtančiuose žodžiuose.
Kokį jo paveikslą kuriame ateičiai? Norėtųsi, kad jis būtų toks, koks buvo žmogus, o ne toks, kokį šiandien norėtųsi nupiešti. Kad neįspraustume jo gyvenimo, jo asmenybės į rėmus, charakteristikų, epitetų šablonus, formules, į kuriuos jis niekada netilpo ir jų nepripažino. Kad nepasiduotume pagundai pagražinti, kas ir taip gražu, patiesinti, kas ir taip tiesu, sudievinti tai, kas yra tik labai žmogiška.
Nieko nėra geriau ir gražiau už tiesą.
Štrichai paveikslui į ateitį
Kai kas, ir tėvui Stanislovui esant gyvam, ir po jo mirties, vertino ir vertina jį, jo paties žodžiais, kaip seną gerą mažos parapijos kleboną – tokį pat paprastą, žemišką, neprašmatnų. Jis savas ir artimas. Jo gyvenimas netrykšta prabanga, jis nebrangiai krikštija, tuokia ir laidoja, jo nesupa didžiūnai, jis nelaksto ir nėra lakdinamas prabangiu automobiliu, valgo paprastą maistą, išmano ūkio darbus, kalba paprastais žodžiais. Priprato prie tokio savo klebono per kelis jo tarnystės dešimtmečius ir nesuko sau galvų dėl gilesnių charakteristikų. Gal net manė, kad kitaip ir būti negali, kad visi seni mažų parapijų klebonai yra tokie.
Kiti linkę tėvą Stanislovą matyti kaip mistiką, šventąjį arba senelį iš stebuklinių pasakų, pas kurį nuvažiavus, kuriam tarus žodį, pamojus ranka ar pažvelgus į akis, nelieka nei ligų, nei vargų, nei problemų. Yra tekę girdėti, kaip jam priskiriamos vos ne gyduolio, ekstrasenso savybės, nepaprastos, nepaaiškinamos galios.
Esu tikra, kad tėvui Stanislovui toks požiūris nepatiktų, ir jis jam nepritartų. Jis matė ir suprato ir rūpesčio, ir kančios vietą, teigė, kad jie žmogų grūdina ir skaistina, tvirtino, kad gyvenimą reikia atidirbti, o ne šiaip sau bet kaip nugyventi.
Trečius tėvo Stanislovo asmenyje labiausiai traukia jo kitoniškumas. Jo gyvenime, aplinkoje, elgesyje jie ieško keistumo, egzotikos apraiškų ir jomis aiškina dvasininko populiarumą ir trauką. Ieško ženklų, kurie atkreiptų dėmesį, sudirgintų sujaudintų, suteiktų adrenalino. Kaip kokiame TV šou, kai reikia parodyti kažką ypatingo, sukrečiančio, kad užsiaugintum reitingus. Kas ieško, dažniausiai ką nors atranda. Bėda, kad dažnai nuslystama paviršiumi arba įvertinama neadekvačiai.
Juk asketizmas, kuriuo pasižymėjo tėvas Stanislovas, mūsų „turėjimo“, gausaus vartojimo ir hedonizmo laikais, atrodo tikra egzotika. Neturtas ir lyg paradoksas jį lydintis aristokratizmas šiandien taip pat atrodo egzotika. Gerumas, kurį turėjo begalinį ir kurį dalino aplink neseikėdamas ir netaupydamas, taip pat tampa egzotika.
Atvirumas – iki begalybės. Toks, prie kurio mes nepratę ir kurį dozuojame, kaip ir visa kita savo santykiuose su kitais žmonėmis – paslaugumą, pasitikėjimą, supratimą, atlaidumą. Dozuojame porcijomis: pagal situaciją, statusą bendruomenėje ir visuomenėje, pagal nuotaiką ar požiūrį į kitą žmogų.
Tėvas Stanislovas nedozavo, netaupė – kitam žmogui, kitam kartui, rytojui.
Jis buvo nepaprastai atviras. Kartais jis atrodė vaikiškai atviras ir net naivus. Kas žino?..
Neturėtume pamiršti, kad tėvas Stanislovas buvo ne tik klebonas, pamokslininkas, varguolių užtarėjas, kuris neieškodamas žodžių galėjo susikalbėti su bet kokiu žmogumi. Jis buvo vienas garsiausių, žinomiausių, viešąją nuomonę įtakojančių bažnyčios žmonių.
Jis buvo eruditas, išsilavinęs, aštraus proto, didelės nuovokos ir intuicijos žmogus. Jis laisvai nardė pasaulio filosofijos vandenynuose, turėjo dosnią prigimtį, buvo apdovanotas neeiliniais oratorystės, literatūriniu, vertėjo talentais, turėjo prigimtinę grožio pajautą, ir visa tai tobulino, puoselėjo savyje. Ir darė visiškai konkrečią įtaką ne tik pavienių žmonių, bet ir visuomenės gyvenimui, itin svarbių procesų raidai.
Jis studijavo M. Heidegerį, S. Kierkegorą, R. Bartą. Skaitė ir iš atminties citavo F. Kafką, M.Prustą, Ž.P. Sartrą. Jo gyvenimas buvo persmelktas R.M. Rilkės filosofijos ir poezijos. Jis buvo poliglotas. Lotynų kalba jam buvo gyviausa iš visų kalbų. Jis puikiai mokėjo vokiečių kalbą, neblogai – prancūzų, ispanų. Galėjo kalbėtis septyniomis kalbomis, o skaityti – keliolika kalbų.
Jis buvo puikiai susipažinęs su Lietuvos istorija, etnografija, sukaupė neįkainojamas bažnytinių rūbų ir reikmenų, liaudies meno ir buities rakandų kolekcijas, sukaupė turtingą biblioteką.
Šios tėvo Stanislovo asmenybės ir veiklos pusės yra mažiausiai apžvelgtos ir prisimenamos, jų labiausiais trūksta šiandien piešiamame jo portrete.
Gyvenimas žmonių atmintyje
Akivaizdu, kad tėvas Stanislovas yra viena iškiliausių XX a. Lietuvos asmenybių, moralinis autoritetas, gyvosios krikščionybės simbolis, kurio tikroji jėga ir vieta vis dar laukia tinkamo įvertinimo ir apibendrinimo. Bus rašomos jo biografijos, analizuojama socialinė ir teologinė doktrina, ginčijamasi, kokiam literatūros žanrui priskirtini jo pamokslai.
Savo valandos dar laukia ir tėvo Stanislovo R.M.Rilkės vertimai. Gal kada nors jie bus išleisti. Savo tikrąją vietą tėvas Stanislovas dar atras ir Lietuvos bažnyčios, dvasininkijos istorijoje. Nė vienas šių uždavinių nebus lengvas, nes ir šiandien, praėjus keliolikai metų po jo mirties jis sunkiai telpa į bet kokius rėmus.
Tėvas Stanislovas sakydavo: „Kai mane minėsite, kalbėkite ne apie mane, bet mano nuveiktus darbus“. Savo gyvenimu padarė viską, kad nebūtų užmirštas. Dabar mūsų eilė – palydėti jį į antrąjį šimtmetį – dabar jau gyvenimui istorijoje ir gyvoje žmonių atmintyje.
Tėvo Stanislovo mintys
Tik Dievas mato širdį, o žmogus mato tik veidą. Neskubėkime su pasmerkimu, nes kiekviename yra gėrio kibirkštėlių
–
Du dalykai svarbiausi: aš matau ir džiaugiuosi, kad galiu veikti, ir aš suprantu, kaip svarbu ištverti, kai į mane kėsinasi be galo žiaurios arba absurdiškos aplinkybės. Šios dvi patirtys man būtinos, kad jausčiausi galįs išlaikyti pusiausvyrą, taip reikalingą man, mano tautai ir mano valstybei.
–
Be gerų darbų tikėjimas yra miręs.
–
Protas, valia ir jausmai – trys stygos, ir jos turi skambėti harmoningai.
–
Tiesos sampratą padeda sukurti mokslas, gėrį – moralė, grožį – meilė.
–
Gėris turi cirkuliuoti tarp žmonių. Tarnaudamas kitiems – turi sudegti.
–
Visuomet jaučiau tik meilę žmonėms.
–
Esu vadovėlis be viršelių. Viskas, kas yra manyje, visur ir visada yra atvira“.
–
Mes tuščiai vargstame ir blaškomės, ieškodami blogio šaknų, bet neprieidami prie To, kuris Ramybę teikia. Yra toks žodis – „apaštalauti“. O man tas žodis nekimba. Aš jį noriu pakeisti kitu žodžiu – mylėti... Ir baigta.
Arba dar kitaip sakant – atverti duris ateinančiam.
–
Pasaulyje didu ir kilnu visa, kas yra savo vietoje. Mes, kuriems tenka labai maži dalykai, labai smulkmeniškas gyvenimas, žinome: tai, kas maža, Dievo akyse gali būti labai didinga.
–
Pasaulis nė kiek nedidėja nuo to, kad mes norime tik atrodyti dideli, o ne būti.
–
Amžių amžius buvo ir, matyt, bus dvi žmonių grupės. Vienų veidai bus nuolat pakelti į dangų, antrieji iš jų juoksis, šaipysis, vadins svajotojais. Tie, kurie moka išlaikyti pakeltas galvas, yra tartum šviesos laidininkai į šią pilką ir nuobodžią žemę.
–
Dievas nuolat siunčia savo šviesą į žemę, bet maža laidininkų, maža pakeltų galvų ir širdžių.
–
Jeigu, nesigręžiodami į šalis, tyliai sau pasakytume: „Aš turiu būti geresnis“ – nuo to truputėlį pagerėtų pasaulis.
–
Tik kad aš niekada nebūčiau šalta aukšta siena, kad būčiau durys.
Tegul aš niekad niekad jų neuždarysiu prieš sūnų palaidūną.
–
Jeigu žmonės būtų užmiršę žodį „Tu“, o sakytų tik žodį „Aš“, žemėje jau savaime būtų pragaras“.
–
Aš visuomet teigiau, kad grįžtantį reikia priimti. Su meile priimti klydusį. Dovanoti jam, o ne keršyti.
Tai mano gyvenimo ir mano pamokslų leitmotyvas.
–
Be gerų darbų tikėjimas yra miręs.
–
Meilė turi daug laiptų. Daug visokiausių pavadinimų. Gražiausias meilės suvokimas – tarnystė.
Giedrius BARANAUSKO nuotr.
„Kai mane prisiminsite, kalbėkite ne apie mane, o apie mano nuveiktus darbus“. Tėvas Stanislovas.
„Gerumas nėra teorinė sąvoka, bet konkretus veiksmas. Paduok duonos riekę, pasakyk žodį ir jau žmogui geriau“, – sakydavo tėvas Stanislovas.
Vitos MORKŪNIENĖS nuotr.
Tėvas Stanislovas buvo neturto aristokratas. Jis sakydavo: „Daiktai gražūs tada, kai jie yra, o ne tada, kai juos turi.“
„Ta gražioji laimingoji celė“, – taip savo asketišką būstą vadindavo Paberžės ganytojas.
Šimtmetinės Paberžės klebonijos sienos prisimena ir kunigo, 1863 m. sukilimo vado Antano Mackevičiaus žingsnius, ir dešimtmečius trukusią tėvo Stanislovo tarnystę, ir tūkstančių piligrimų gyvenimo istorijas.
Kalto metalo saulutės seniai yra tapusios Paberžės simboliu.
Atokus Paberžės bažnytkaimis tėvo Stanislovo dėka tapo plačiai Lietuvoje ir pasaulyje žinomu dvasios centru.
Tėvo Stanislovo rankomis išpuoselėtas kiekvienas Paberžės kampelis.Čiurlioniškai stanisloviškos Paberžės kapinaitės.
Tėvas Stanislovas Paberžėje sukūrė giedančių daiktų karalystę. Jis sakydavo, kad paprasti daiktai dainuoja, o šventi – gieda.
Tėvo Stanislovo pastangomis surinktos unikalios bažnytinių rūbų ir reikmenų, liaudies meno ir buities rakandų kolekcijos.
Kiekvienas Paberžė kampelis išpuoselėtas tėvo Stanislovo rankomis.